Rentevoet leningen.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Rentevoet leningen.

Berichtdoor Sander » zo okt 08, 2017 23:03

jan.nl schreef:
Sander schreef:bedank de mensen maar zonder swap

Waarom :roll:

we betalen het gewoon met zijn allen hoor. dus bedankje mag er best af. :yes:

volgend jaar ook nog ff bedankje van de grondgebonden boeren, ff 8,3% cadeau.

ik lijk wel sinterklaas :idea:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arie » ma okt 09, 2017 00:03

auke 10 juli 2016 schreef:@ Probleem met de swaps was niet de slechte voorlichting maar dat de rente daalde ipv steeg wat iedereen verwacht had :oops:
als euribor op bijv 7 % was uitgekomen had iedereen met een swap geld van de bank gekregen.
Nu gaat het andersom en gedragen zich een aantal mensen als een klein kind / Calimero

je maakt het wel erg bont Wim R. De bank is de boze wolf en de boeren zijn allemaal zielig. Met LIBOR is gerotzooid door een aantal mensen niet met Euribor
Sander : heeft niks met stoerheid oid te maken maar gewoon kiezen wat op dat moment het beste leek.
In 2003 oid bij een lening gekozen voor Euribor. was toen iets van 2 % oid. In de loop van de tijd liep die steeds op tot 5.25 in 2008.
Ik sprak mijn bankman erop aan of er niet iets was want die stijging kost je wel klauwen vol geld

Omzetten in een vaste lening was nog duurder dan afsluiten van een SWAP. Dus kies je voor de swap. Niemand had ooit kunnen denken dat de euribor rente binnen een jaar op 1.5 % zou zitten. ook ik niet anders had ik nog een jaar op een houtje gebeten ipv in 7 jaar tijd een huisje aan extra rente te betalen aan de bank

Wat ik hier mis in dit verhaal is de opslag van zowat 2.5 % die sommige ondernemers moesten betalen bovenop de afgesproken rente. En ja, het stond gewoon in het contract. Maar geen mens had zich van tevoren bedacht dat die opslag zo hoog zou kunnen worden.

Tevens zijn er ondernemers failliet verklaart omdat hun onderneming zogenaamd onder water was komen te staan door de negatieve waarde van de SWAP. En dat terwijl ze altijd netjes op tijd rente en aflossing hadden betaald. Mis ik ook in je betoog.

Dit laatste speelt bij boeren niet zo erg, die hebben meestal toch wel onderpand voldoende. Maar bij afsluiten / verlengen van andere leningen naast de SWAP krijg je dr wel mee te maken. Want je bent een zogenaamd risicogeval en dus krijg je een minder gunstig renteaanbod.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Roderick » ma okt 09, 2017 00:07

Er werd gewoon gelogen en bewust informatie achtergehouden bij de SWAP besprekingen.
Dat is voor de rechter bewezen, en daarom zijn we nu jaren later waar we nu zijn.
Ze moeten terug gaan betalen. (y) (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer pieter » ma okt 09, 2017 09:10

het maakt wel verschil bij wat voor bank je zit ,hier in dk is het ook altijd nog een groot probleem bij veel boeren ,maar ik hrb niet die ervaring met mijn bank dat we bedondert zijn, ze hebben ons altijd zelf de keus gelaten en wij hebben het niet gedaan ,maar ik wil ook zeggen dat je nog altijd zelf de gene bent die de handtekening zet
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor gary » ma okt 09, 2017 09:48

Ìedereen dacht gewoon dat de rente niet lager kon.
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor edward28 » ma okt 09, 2017 10:53

Net zoals er nu denken dat de grondprijs niet lager kan in nl en be
edward28

Berichtdoor koein » ma okt 09, 2017 19:24

Arie schreef:Wat ik hier mis in dit verhaal is de opslag van zowat 2.5 % die sommige ondernemers moesten betalen bovenop de afgesproken rente. En ja, het stond gewoon in het contract. Maar geen mens had zich van tevoren bedacht dat die opslag zo hoog zou kunnen worden.

Hier ook een brief in de bus met deze boodschap :evil: Is de Rabo de enige die dit flikt?

Is voor mij reden genoeg om uit te kijken naar een andere financier.
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor G.U. » ma okt 09, 2017 19:53

Bij een andere bank krijg je ook geen euribor met opslag onder de 2,5 dus daar hoef je echt niet om bij de rabo weg
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor van wijk » ma okt 09, 2017 19:55

Opslag boeit niet,..... rentepercentage wel..
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor koein » ma okt 09, 2017 20:04

In geval van euribor is dat juist het gene wat boeit.
Maar je hebt gelijk dat het totale percentage is wat telt. Juist daarom was de euribor lening nog gunstig, maar niet als je tijdens het spel de regels verandert (n)
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor G.U. » ma okt 09, 2017 20:07

koein schreef:In geval van euribor is dat juist het gene wat boeit.
Maar je hebt gelijk dat het totale percentage is wat telt. Juist daarom was de euribor lening nog gunstig, maar niet als je tijdens het spel de regels verandert (n)

Als de bank denkt dat jouw bedrijf niet meer zo lekker draait of dat het onderpand minder waard wordt reken dan maar dat je heel snel meer rente gaat betalen en dat staat allemaal in de kleine lettertjes
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor melker » ma okt 09, 2017 20:14

Heb al eerder gemeld met de risicio' s van een stijging is euribor bij dergelijke opslagen al helemaal niet interessant meer. Je leent voor 3 jaar vast voor 1,8 of 5 jaar voor 2,1, tot voor kort tenminste.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor hulsteins » ma okt 09, 2017 20:55

tis nu allemaal achteraf praten
maar over 't algemeen vindt men zich al vrij snel googemmer dan een ander
en wil men altijd voor 'n dubbeltje op de eerste rang zitten

neem nu eens 'n willekeurig voorbeeld :
anonieme forummeur schreef:@ Probleem met de swaps was niet de slechte voorlichting maar dat de rente daalde ipv steeg wat iedereen verwacht had :oops:
als euribor op bijv 7 % was uitgekomen had iedereen met een swap geld van de bank gekregen.
Nu gaat het andersom en gedragen zich een aantal mensen als een klein kind / Calimero

In 2003 oid bij een lening gekozen voor Euribor. was toen iets van 2 % oid. In de loop van de tijd liep die steeds op tot 5.25 in 2008.
Ik sprak mijn bankman erop aan of er niet iets was want die stijging kost je wel klauwen vol geld

Omzetten in een vaste lening was nog duurder dan afsluiten van een SWAP. Dus kies je voor de swap. Niemand had ooit kunnen denken dat de euribor rente binnen een jaar op 1.5 % zou zitten. ook ik niet anders had ik nog een jaar op een houtje gebeten ipv in 7 jaar tijd een huisje aan extra rente te betalen aan de bank

In 2003 in de fout door niet voor vast te kiezen
en dan in 2008 in de fout om te denken door een slimme zet de boel weer effe recht te zetten

2 x onnodig veel risico nemen en denken wel effe slimmer te zijn dan de rente-experts van de bank
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor auke » ma okt 09, 2017 22:38

als ik mezelf slimmer vond dan de anderen had ik andere keuzes gemaakt
volgende keer vraag ik jou eerst om advies !
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Arie » ma okt 09, 2017 23:31

koein schreef:In geval van euribor is dat juist het gene wat boeit.

Gebeurt nog steeds. Deze kwam ik paar weken geleden op Twitter tegen...

Afbeelding

Als dat verhogen van de opslag iets te maken heeft met minder goed draaien van het bedrijf, dan hebben ze daar bij de Rabo wel een behoorlijk vooruitziende blik :o
Arie

Interesses: melkkoeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie