Boeren in Australie/Nz

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Australie/Nz

Berichtdoor gary » za apr 29, 2017 13:49

Er hoeven idd. geen vergulde deurklinken aan de staldeur
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor Gerben77 » wo mei 03, 2017 21:32

http://www.riverineherald.com.au/rural/2017/04/28/86182/nz-dairy-is-out-of-the-woods

Hoe is het momenteel in NZ ,kiwi ? stemming/maisoogst etc ?
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Gerben77 » wo nov 08, 2017 21:18

Gerben77

Berichtdoor jan.nl » do nov 09, 2017 19:59

Gerben77 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=g6EBl0axMjc

Mooi filmpje :yes:

En altijd mooi weer :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Gerben77 » za nov 25, 2017 20:17

https://www.agrimoney.com/commodities/record-number-of-farms-coming-to-market-in-top-new-zealand-dairy-areas-42455

Veel melkveebedrijven te koop in NZ/ diverse redenen/ lastig om aan personeel te komen/ angst voor weer een prijsdal melkprijs.....etc etc
Gerben77

Berichtdoor Kiwi » di nov 28, 2017 21:36

Na lange tijd even een kleine bijdrage. Lees nog wel het een en ander mee. Klopt dat er veel bedrijven te koop staan en er nagenoeg niets verkocht wordt als je over melkveebedrijven praat. Tal van redenen lijkt het: eigenaar oud ( begint hier in toenemende mate te spelen in NZ), vooruitzichten maar zozo na de kleine opleving van verleden seizoen. ASB (bank) heeft hun vooruitzicht voor volgend jaar afgegeven en die is een dalende melkprijs. Historisch gezien is ASB mee van de beste voorspellers. Ronduit slechte winter en minder goede lente achter de rug qua weer. Is een heleboel schade gedaan in het land afgelopen winter ( heel, heel erg veel regen. Wij zaten in July in Ontario bij mijn zus en onze buren lieten al weten dat we daar beter nog even konden blijven) en als gevolg daarvan redelijk wat onkruid in het land en een nogal wat minder gras als normaal. Personeel wordt er niet gemakkelijker op, maar in mijn ogen niet onoverkomelijk als beide partijen een beetje me elkaar overweg kunnen. Vraagprijs niet altijd even realistisch, maar op dit moment schijnt de mode bij inschrijving te zijn. Heb het idee dat menigeen er gewoon zat van is. Op dit moment hier in de wijde regio begint het erg droog te worden. Op onze bescheiden schaal kan ik rond deze tijd van het jaar zo rond de 20 stieren van 475 tot 500 kg goed royaal gras aanbieden. Heb er afgelopen week 10 we gedaan omdat het grasaanbod minder werd en de prijs die ik er voor kon krijgen mij aanstond. De overgebleven 10 hebben het erg goed nu, maar kan niet zeggen dat ik nu een kleine wintervoorraad kan aanleggen (is ook niet nodig voor ons dit jaar).
Zelf weer een interessant seizoen tot zover. Na terugkomst uit Canada, in August vooral in en rond huis, sport voor de kinderen, school bezig geweest zodat mijn vrouw wat langer kon werken en dat kwam goed uit want begin September hing de buurvrouw 's avonds aan de telefoon dat haar man in het ziekenhuis lag met een hartaanval. Daar dus aan de gang. Geen wonder dat ie een hartaanval heeft gekregen: de beste man is 63 en doet 300 koeien in zijn eentje en melkt in een 20 aside herringbone en was nog volop aan het afkalveren. Hij is nou weer goed op de rit en help hem nog ongeveer 3 a 4 dagen per week. Heb hem geprobeerd te vertellen dat het vertandig is om wat minder koeien aan te houden, maar afgaande op zijn antwoord was dat nog even te vroeg om dat naar voren te brengen. Misschien de volgende keer als hij in het ziekenhuis ligt.
Kiwi

Berichtdoor Robert » di nov 28, 2017 22:20

een kleine bijdrage die wordt gewaardeerd (y)
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor van wijk » wo nov 29, 2017 09:31

mooi verhaal kiwi (y) :D
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Vorige

Keer terug naar Koe en economie