Boeren in Australie/Nz

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Australie/Nz

Berichtdoor Gerben77 » zo dec 31, 2017 09:49

https://www.stuff.co.nz/business/97253184/fonterra-bosss-83m-salary-thrusts-ceo-pay-in-the-spotlight

Veel boeren hebben erg veel kosten door droogte/ koeien 1 keer per dag maar gemolken minder melkopbrengsten, maar
dan een CEO die dit verdient :evil: :twisted:
Het is iets van 160.000 nz dollar in de week ! , dat je TOP mensen goed moet betalen om ze te krijgen en binnen te houden, en zei het verschil kunnen maken voor een onderneming en handelsdeal begrijp ik. Dus wellicht kijk ik er met een verkeerde blik naar, maar paar miljoen minder kan ook toch ?
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » zo dec 31, 2017 11:34

Gerben77 schreef:https://www.stuff.co.nz/business/97253184/fonterra-bosss-83m-salary-thrusts-ceo-pay-in-the-spotlight

Veel boeren hebben erg veel kosten door droogte/ koeien 1 keer per dag maar gemolken minder melkopbrengsten, maar
dan een CEO die dit verdient :evil: :twisted:
Het is iets van 160.000 nz dollar in de week ! , dat je TOP mensen goed moet betalen om ze te krijgen en binnen te houden, en zei het verschil kunnen maken voor een onderneming en handelsdeal begrijp ik. Dus wellicht kijk ik er met een verkeerde blik naar, maar paar miljoen minder kan ook toch ?

Lijkt steeds meer op de footbal wereld :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Kiwi » do jan 04, 2018 00:19

Vissen was niet helemaal wat we er van verwacht hadden, maar wel leuke dag gehad.
NZ is lang niet overal goedkoop meer om te boeren. Waar wij zitten voor een gewoon net bedrijf al snel NZ$ 60000/ha. Voor een mooi bedrijf NZ$ 70000/ha. Heb wel het idee dat de prijzen iets onder druk staan, maar stemming kan snel omslaan nu er op dit moment serieuze regen valt. Ongeveer 20 km ten NW van hier zo rond de 30000/ha voor een courant bedrijf. Is een locatie dingetje. Noorden van het Noordereiland is ook goedkoop en daar is ook een reden voor. Zijn best nog wel goedkope plekken,maar je moet er wel willen wonen.
Personeel kan een probleem zijn als je niet met je tijd meegaat als werkgever. 15 jaar geleden heel normaal om maar 1 weekend per maand vrijaf te hebben. Nu op zijn minst 2 weekenden vrijaf per maand en met de public holidays. In onze regio ben je gewoon in competitie met de jobmarket in Hamilton. Heb je eenmaal goed personeel dan mag je blij zijn als je ze kunt houden, want goed personeel kan overal terecht. Voor iemand in loondienst ongeveer NZ$50000-55000 plus een huis om in te wonen. Kan er iets naast zitten, maar dit is wat de buren aan hun medewerkers betalen grofweg.
Heb niet echt het idee dat de jeugd geilt op hoge producties. wordt hier redelijk gehamerd op bottom line result en er zijn meerdere wegen die naar een goed resultaat kunnen leiden. Trend is wel langzamerhand richting de koeien wat beter te voeren en een beter resultaat proberen te halen met minder koeien op dezelfde oppervlakte. Dit zijn wel vaak de iets jongere boeren.
Mais kan het hier erg goed doen en zelfs nu het zo droog is groeit de mais nog steeds goed door, maar heeft nog een maand of 3 tegaan. Regent nu, dus dat is al weer een bonus. De laatste trend is voederbieten te verbouwen. Niet erg makkelijk, maar mits goed uitgevoerd erg hoge opbrengsten. De meesten voeren het dmv stripgrazen, dus elke keer draadje een stukje verzetten. Wel opletten dat je niet te veel geeft en dat er erg veel schok op de draad staat zodat de koeien er achter blijven.
De 5 koeien per hectare weet ik niet echt waar ik die moet zoeken. In Canterbury zijn er wel veel bedrijven met 4 koeien per hectare, maar dan moet je wel beregenen en het water moet er steeds dieper wegkomen als het opgepompt moet worden.
De meeste boeren hier hebben niet erg veel problemen met een royaal salaris voor de CEO mits er goed gepresteerd wordt, maar wel problemen dat er niks aan het salaris verandert als er weer eens een stuff up is wat weer goud geld kost en de leveranciers/shareholders dus geld kost en de fat cats gewoon op hun stoel blijven zitten zonder consequenties. Zo ziet het er tenminste op afstand uit. En stuff ups zijn er zeer zeker geweest.
Ben vast wel wat vergeten, maar heb mijn best gedaan. Zit ik er al te ver naast dan hoor ik het ook graag.
Kiwi

Berichtdoor gary » do jan 04, 2018 00:29

Mooi verhaal (y)
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor Gerben77 » do jan 04, 2018 08:56

Mooi weer die update kiwi (y)
Gerben77

Beroep: melkveehouder