Boeren in Australie/Nz

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Boeren in Australie/Nz

Berichtdoor Vie » vr feb 29, 2008 04:58

Ik vind de topics van de USA en Oost Europa wel interessant, (y) hopelijk zijn er wat aussies die hier wat neer kunnen poten.... :idea: :idea:
Vie

Berichtdoor Koets » vr feb 29, 2008 14:12

Mooi idee, we hadden toen welles Aussies und Enzetters hier....aber die zijn verschwunden :? :cry:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » vr feb 29, 2008 18:59

Alex mcDonald zit toch ook in NZ :?:
Was vorig jaar toch weer op een nieuwe toko begonnen :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koets » vr feb 29, 2008 19:05

kmeende australie>>tasmanie :roll: :?:

macdonalds, op pagina 17 van topic Blik op Boerderijen, schreef:vandaag contract getekend voor mijn nieuwe boerderijtje
120 hectare, 75 hectare onder irrigatie in west tasmania, australia
hoop bende op het bedrijf, met 2x13 zij aan zij melkstal

foto's op www.marrawah.myphotoalbum.com
gaan er per 1 juni heen, begin july beginnen met melken van ongeveer 80 koeien, met october proberen we op de 250 koeien te zitten, voornamelijk jersey en jersey cross (ongeveer 150), wat guernseys (50) en de rest friese
na jaren managen en sharefarmen eindelijk mijn eigen spul :lol:

gevonden :)
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Frank » zo maart 09, 2008 13:50

Nieuw zeeland, wat is dat alderbastend mooi. heb daar in 2005 3 maand stage gelopen. we molken 330 koeien, en mn stageboer en ik "moesten" alle werk doen. als je stressed wil worden, moet je daar heen. de veehouder was hetzelfde jaar met zn sharemilkfarm begonnen. zn chaos had ik nog nooit gezien. 100 bunder grond, waarvan 60 perceetljes. maar overal lekkende waterbakken, kapotte afrastering, geen jongveestal aanwezig .....
we hebben in 2 weken ff een werktuigenloodsje omgetovert tot jongveestal. paar hekken en paar touwtjes, en hupla: jongveestal. op hoogtijdagen kalfden er 15 koeien af. het was hard werken, pokkelen, maar het melken in de 2 keer 36 swing over was wonderbaarlijk mooi!

resumerend: het is een donders mooi land, maar ik ga dr niet meer heen om te werken, alleen maar voor de vakantie. btw, bier brouwen kunnen ze ook merakels goed! :arrow:
No farmers, No food!
Frank

Beroep: Student / ZZPèr / Agrarisch ondernemer /
Interesses: Rundveehouderij, en alles wat daarmee samenhangt Muziek (gitaren)

Berichtdoor Henk » zo maart 09, 2008 14:57

Frank schreef:Nieuw zeeland, wat is dat alderbastend mooi. heb daar in 2005 3 maand stage gelopen. we molken 330 koeien, en mn stageboer en ik "moesten" alle werk doen. als je stressed wil worden, moet je daar heen.

resumerend: het is een donders mooi land, maar ik ga dr niet meer heen om te werken, alleen maar voor de vakantie. btw, bier brouwen kunnen ze ook merakels goed! :arrow:

Strange... :roll: ...in emigratielectuur wordt nz juist geprijst om dr 'no worry' mentaliteit... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Marten W » zo maart 09, 2008 16:03

Henk schreef:
Frank schreef:Nieuw zeeland, wat is dat alderbastend mooi. heb daar in 2005 3 maand stage gelopen. we molken 330 koeien, en mn stageboer en ik "moesten" alle werk doen. als je stressed wil worden, moet je daar heen.

Strange... :roll: ...in emigratielectuur wordt nz juist geprijst om dr 'no worry' mentaliteit... :wink:

Juist ja, al die kiwi's hebben die no worry's mentaliteit. Maar als je met 2 nederlanders de toko moet runnen is dat no worry's er rap vanaf met de nederlanders.

Ik heb zelf in Southland gezeten, op een bedrijf met 2 farms en totaal 1200 koeien. Als die beesten allemaal beginnen te kalven dan moet je wel met z'n allen er op elkaar ingespeelt zijn. Als je een paar van die knakkers hebt die de kantjes er wat van af lopen, die kun je dan rap achter het behang plakken.

Maar frank heeft helamaal gelijk. Om het bier en land kun je er wel blijven. Maar voor het werk en de wijven moet je er rap weg.
No more rain
Marten W

Beroep: Agrarische dienstverlening (ZZP'er) en boer
Interesses: van alles

Berichtdoor Gerben77 » ma maart 10, 2008 10:09

Gezocht stageloper voor melkveebedrijf in nieuw-zeeland....periode vanafjuli 2008 eerder kan ook in overleg.

Melkveebedrijf ligt op het noorder-eiland, bedrijf melkt rond de 270 koeien en nog wat jongvee plus circa 80 hectare land. Familliebedrijf geen ander personeel aanwezig. Mensen zijn 10 jaar geleden uit nederland geemigreerd.

Als je het niet ziet zitten om in je eentje naar nieuw-zeeland te gaan, is dit geen probleem. In korte omtrek binnen (5 km)zitten meerdere melkveebedrijven die ook stage lopers kunnen gebruiken.Hun directe buurman melkt 800 koeien. Voor meer info.......graag PB...of stuur een email naar giemhoff@hotmail.com
Gerben77

Beroep: melkveehouder

no worries

Berichtdoor lei l » di maart 11, 2008 12:03

Als je echt veel rotzooi op bedrijven wil zien moet je naar Australia gaan. We hebben sinds een jaar een farm hier gepacht van 150 ha. Als ik het geld had kocht ik een shovel en duwde alle rotte bomen, die overal in de weg staan, ingevallen schuren, autowrakken en machines uit de oertijd op een hoop en stak het aan. Nz is nog vrij modern vergeleken met Aussie. Het goede van dit land is dat als je op z'n Nederlans boert er toch vrij snel vooruit kan komen. Er is geen mest wetgeving, op sommige farms loopt de stront van 800 koeien zo de beek in. Wij verspreiden de mest van onze 300 koeien over de weilanden en de summercrops. Stukken goedkoper dan kunstmest kopen op dit moment.
Wij hadden thuis geen bedrijf en geen geld om er een in Europa te kopen en toen heb ik de beslissing genomen om naar eerst Nz te gaan, beviel mij niet ze voeren de koeien naar mijn gevoel niet genoeg. Vandaar overgstapt naar Aussie. Wij voeren hier de koeien zo'n 2.5 ton grainmix en doen een per koe 580 kg milksolids
lei l

Beroep: Dairy farmer
Interesses: Koeien akkerbouw veevoeding

Berichtdoor boer pieter » di maart 11, 2008 12:27

welkom op het forum lei I
Kun je wat meer vertellen over je farm daar en wat fotos dan kunnen we even kijken hoe je daar woont en werkt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Gerben77 » di maart 11, 2008 13:06

Welkom Lei I. Kun je ook aangeven waar je in australie zit en of je last hebt van droogte of niet. Of heb je irrigatie.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Marten W » di maart 11, 2008 14:09

Glenormiston north heb ik ff opgezoch op http://maps.google.nl het ligt aan de west kant van Melbourne als ik het goed heb.
Mijn broer woont bij Melbourne, en na zijn verhalen kan het daar ook wel erg droog wezen.
No more rain
Marten W

Beroep: Agrarische dienstverlening (ZZP'er) en boer
Interesses: van alles

boeren in aussie

Berichtdoor lei l » do maart 13, 2008 12:27

Wij zitten zo'n 2.5 uur ten westen van Melbourne, dryland farm. Gemiddelde regenval is zo rond de 650 mm. Agelopen jaar meer hadden net voor kerstmist 140 mm regen, wat is niet normaal. Wij hebben in het jaar 2006 maar net rond de 400 mm regen gehad. Het was een echt kutjaar. Veeel pas gestarte jonge boeren gingen naar de klote doordat farmowners ze op straat stampten, melkkoeien gingen van $ 1500,- naar $ 450,--. Slachtkoeien waren op een bepaald moment maaar $ 0.34 per kg levend gewicht. Op moment zijn melkkoeien ontzettend duur geworden $ 1800, en ze worden nog duurder doordat er helemaal geen koeien zijn. Vorig jaar zijn er in de irrigatie gebieden van Victoria en New South Wales meer dan 120.000 koeien geslacht. Irrigatiefarms zijn te koop op moment voor zo rond de $ 6250, per ha. Hier in de buurt worden farms verkjocht voor $ 15000,- per ha. Ontzettend veel Nzers komen hier om farms te kopen. Grond is in NZ ontzettend duur maar je kunt er op de goede farms ook veel meer koeien per ha melken. Wij kunnen ook meer koeien per ha gaan melken maar worden dan tegelijk ook weer te afhankelijk van graan en hooi. Op moment beuren wij een heel goede melkprijs, maar graan is net als bij jullie ook stukken duurder. Wij hebben uitgwerkt als we de koeien gewoonflinkvoeren dat de marge alleen maar groter wordt. Wij hebben voor 10 uren per week hulp dat is alleen met melken in de afternoon. Wij doen niet aan melkcontrole mee maar dat wil ik gaan doen in het komende afkalfseizoen. Wij kalven hier seizoensgebonden zeg maar van maart tot eind juli. Wij proberen onze vaarzen af te laten kalven voor de melkkoeien wat dit jaar goed lijkt te gaan. De vaarzen zijn allemaal incalf van een Jerseybull, gemakkelijk afkalven. Koeien worden geinsemineerd met HFstieren. Wat na 14 weken ki niet incalf is wordt gedekt door vleesstieren. Deze koeien worden dan ook meestal geinduced. Het is opvallend dat het ieder jaar ook dezelfde koeien zijn die moeilijk drachtig worden. Meestal sturen wij de empties naar het slachthuis maar dit jaar insemineren wij ze voor een februari calving volgend jaar. Het is gewoonweg te duur om vaarzen aan te kopen op moment.
Het groeiseizoen van gras is meestal vanaf mei tot half november. Met summercrops kun je het groeiseizoen verlengen, turnips, mergkool,chicory en sorghum zijn opties. Stukken goedkoper dan graan aankopen maar ook meer werk en risico, droogte en insectenplagen. Vroeg zaaaien is meestal wat wij doen zo rond 1 september, de mergkool was dit jaar een meter hoog! In 2006 nog geen 30cm.
Wij gebruiken zo'n 300 tot 350 kg stikstof per ha meestal in de vorm van urea, 46% stikstof. Wij volgen de koeien, na de wei is kaal gevreten kunstmest erin soms ook 2 dagen voordat de wei kaal is.
Ik zal binnenkort wel eens wat melkprijzen op de site zetten en aan de foto's moet ik nog gaan beginnen.
lei l

Beroep: Dairy farmer
Interesses: Koeien akkerbouw veevoeding

Berichtdoor pieterv » do maart 13, 2008 13:02

Welkom Lei!! :yes: En mooi stukje! (y)
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor dimitri » do maart 13, 2008 13:28

welkom en inderdaad mooi stuk
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Volgende

Keer terug naar Koe en economie