De ultieme tips voor een gezonde RC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: De ultieme tips voor een gezonde RC

Berichtdoor john jakobs » vr sep 30, 2016 19:27

vorige week de helft van de sloten met de hofvanpostelslotenveger gedaan (y)kwartier kleine kilometer ..morgen de rest met een kraan
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Hindrik » vr sep 30, 2016 21:16

john jakobs schreef:vorige week de helft van de sloten met de hofvanpostelslotenveger gedaan (y)kwartier kleine kilometer ..morgen de rest met een kraan

Heb je een foto van de hofvanpostelslotenveger Henk :?: :oops: :oops: Sorry John
Bijna een km binnen een kwartier lukt hier niet met 4 mtr maaikorf, en wat G.U. schrijft over scheidingssloten geld hier ook.
"tis trouwens dit jaar niet alleen op het land een groeizaam seizoen :evil:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor jan.nl » vr sep 30, 2016 22:04

M H schreef:Vind jullie onderhand een stelletje ouwe wijven worden. Man man man, wat een gekissebis. Waarom het beter is in nl of elders. Ieder maakt zijn eigen keus, en ik neem aan dat je daar dan vrede mee hebt. Zijn zat redenen om naar buitenland te vertrekken, maar ook meer dan voldoende om lekker hier te blijven.

Ik zou zeggen, probeer weer naar bovenstaande onderwerp te gaan werken, daar heb ik tenminste wat aan. Ben woensdag effe in Zegveld geweest, om ideeën op te doen, maar werd daar niet veel wijzer, dus moet het toch weer van het VTF af komen. Om met een hoger saldo in 2016 te eindigen, dan dat ik er mee begon. Dus kom maar op met de tips.

Kreeg ook een mail van Zegveld,het roer moet om stond er :shock: Beetje afhankelijk maken van blauwe en groene diensten en er na paar jaar 8ter komen dat je bedrijf in eco zone en stilte gebied ligt :!: en er vervolgens achter komen dat het streekplan een snelweg over je te kleine huiskavel toestaat .... :wink: Vraag me wel af wat ze zeggen over 5 jr,weer roer omgooien :?
Trek je eigen plan 8)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Sander » vr sep 30, 2016 23:13

sloot van 20 meter breed :lol: heet zoiets alleen in drenthe een kanaal? :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Wim R » za okt 01, 2016 00:57

Harm Holman heeft het een heel eind goed. We zijn te ver doorgeslagen . Kostprijs van 34-35 ct is voor de toekomst gewoon te hoog.
De keuze op ons bedrijf om dik anderhalf jaar terug een flinke kavel grond te verkopen,later minder koeien te melken en de financiering op bijna nihil te zetten heeft bij de lage melkprijs voor een relaxt gevoel gezorgd. Komende jaren lekker 70-80 koetjes melken. Wat proberen te verdienen en mezelf zo veel mogelijk te sparen zodat we straks ook nog wat kunnen blijven doen.
Twee weken terug diagnose gehad dat de tweede schouder ook flink beschadigd is door artrose en daar ook niets meer aan te repareren is. Met als advies om te stoppen met het bedrijf om protheses zo lang mogelijk uit te stellen. Stoppen met melken gaan we pas doen als het niet meer te doen valt. Samen met de vrouw , melkrobots en wat personeel in huren komen we er nog wel een tijd (y)
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor john jakobs » za okt 01, 2016 06:35

das nie best wim ,, heb je kinder die iets in koeien willen doen ,,sterkte ermee
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Berichtdoor M H » za okt 01, 2016 08:32

jan.nl schreef:
M H schreef:Vind jullie onderhand een stelletje ouwe wijven worden. Man man man, wat een gekissebis. Waarom het beter is in nl of elders. Ieder maakt zijn eigen keus, en ik neem aan dat je daar dan vrede mee hebt. Zijn zat redenen om naar buitenland te vertrekken, maar ook meer dan voldoende om lekker hier te blijven.

Ik zou zeggen, probeer weer naar bovenstaande onderwerp te gaan werken, daar heb ik tenminste wat aan. Ben woensdag effe in Zegveld geweest, om ideeën op te doen, maar werd daar niet veel wijzer, dus moet het toch weer van het VTF af komen. Om met een hoger saldo in 2016 te eindigen, dan dat ik er mee begon. Dus kom maar op met de tips.

Kreeg ook een mail van Zegveld,het roer moet om stond er :shock: Beetje afhankelijk maken van blauwe en groene diensten en er na paar jaar 8ter komen dat je bedrijf in eco zone en stilte gebied ligt :!: en er vervolgens achter komen dat het streekplan een snelweg over je te kleine huiskavel toestaat .... :wink: Vraag me wel af wat ze zeggen over 5 jr,weer roer omgooien :?
Trek je eigen plan 8)

Tis overal anders Jan.nl, zoals je wel weet zitten wij hier best aardig ingesloten, wat dat betreft zijn er legio betere plekken te bedenken alleen al in Nederland, laat staan in het buitenland. Maar heb het hier nog veel te goed naar mijn zin, hebben hier altijd een goede boterham kunnen verdienen. Toch ben ik op zoek naar een manier om makkelijk geld te verdienen. Niet meer arbeid, wel meer centen. Laat een ander maar koppeltje koeien meer melken. Kom een beetje teveel bedrijven waar ze gewoon als een zot koeien aan het houden zijn, meer meer meer. En minder minder minder tijd voor gezin en sociale leven. Daar pas ik een Beetje voor. En daarom moet je weleens effe ergens heen om ideeën op te doen, maar zegveld heeft mij donderdag geen nieuwe ideeën gebracht.

Wat dat betreft kan ik er goed inkomen dat familie pijper een bed and breakfast start, gaat zeker lopen, alleen dat is niet ons ding.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Wim R » za okt 01, 2016 10:46

john jakobs schreef:das nie best wim ,, heb je kinder die iets in koeien willen doen ,,sterkte ermee

qua opvolging totaal nog geen beeld op. We houden zo lang het kan het bedrijf up to date en dat het ook over te nemen is. Kinderen zijn 10-12 en 14 dus nog jong om te zeggen hoe het gaat. Kan je wel vertellen dat de keuze die wij gemaakt hebben misschien ook een goede optie was geweest als ik het lichamelijk niet af heb laten weten. Winst die ik op de grond die we 2002 gekocht hebben en 2015 in de goede periode verkocht hebben kun je met werken niet verdienen. Keuze om minder koeien te gaan houden heeft te maken dat we door lichamelijk ongemak makkelijker willen werken en er 22 ha onder ons bedrijf eruit is gegaan.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » za okt 01, 2016 13:02

G.U. schreef:Sloten schonen is verplicht als de sloot of watergang een grensscheiding tussen twee eigenaren is!!

Nee hoor :no: Als jij en buur het samen eens zijn dan kun je sloten uit de schouw gooien :yes: In het verleden ook gedaan toen de schouw werd verlengd naar januari.
Lage percelen schonen wij eind zomer al op omdat de kans groot is dat we er later in het jaar schade rijden met een kraan.
Vaak waren ze eind december al weer een heel eindje begroeid en kreeg je een brief van het WS dat de sloot niet schoon was.

Dus uit de schouw gegooid, waren we iig van dat gemekker af (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » za okt 01, 2016 15:55

Sloten zijn hier ong. 1,5 tot 2 meter, alleen waterschap heeft ze van een 5 meter. Onze laagste percelen zijn de sloten alleen van onszelf grens is van waterschap.
En paar jaar terug hebben ze 90% van de sloten uit de schouw gegooid dus hoeft niet, tenzij buurman schouw aanvraagt dan kan het weer verplicht worden, maar met 8 verschillende buren is het lastig overleggen wie wat doet, sommige doen dat heel netjes andere willen nergens wat vanaf weten.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » za okt 01, 2016 16:00

Buursloten worden hier altijd om het jaar geveegd. ene jaar buur, ander jaar wij. Is vrijwel iedereen stipt in (y)

Henk

Berichtdoor john jakobs » za okt 01, 2016 17:08

john jakobs schreef:vorige week de helft van de sloten met de hofvanpostelslotenveger gedaan (y)kwartier kleine kilometer ..morgen de rest met een kraan

henk meen toch dat ik dat van jou heb ,, met de trekker door de sloot rijden
john jakobs

Berichtdoor john jakobs » za okt 01, 2016 17:10

gaat eik goed maar sloot nie te diep, trekker nie smal op het spoor ,en de trekker nie te klein
john jakobs

Berichtdoor Henk » za okt 01, 2016 18:14

john jakobs schreef:

henk meen toch dat ik dat van jou heb ,, met de trekker door de sloot rijden

Ik ben wel lomp maar zo lomp nu ook weer niet :D Als ik dat hier doe gaat ie op de kant :yes:

Henk

Berichtdoor G.U. » za okt 01, 2016 18:41

Hier de buursloten ook het ene jaar voor ons en het andere jaar voor de buurman. Loonwerker houd zelf bij welke kant het op moet (y) voor de gemeente hekkelen wij de sloot ook. Krijgen we een mooie vergoeding voor waar we bijna al het hekkelen voor kunnen betalen (y) 8)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Vorige

Keer terug naar Koe en economie