De ultieme tips voor een gezonde RC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

De ultieme tips voor een gezonde RC

Berichtdoor Henk » zo apr 12, 2009 09:58

Een nieuw topic. Kunnen we hier verder gaan met hoe zuinig je kunt boeren en waar anderen teveel aan uitgeven :wink:
Karla

tobbert schreef:Oké, tis iets minder slecht dan RFC at the moment.........maar ut blijft een rukke melkprijs. :cry:

Sprak gister iemand die aan de vreba-boys levert......was helemaal opgetogen dattie dees maand 19 cent beurde. :shock: :shock: :shock:

:shock: :shock: Ik kan er met m'n simpele harses nie bij.... :( Melk brengt geen drol op; klotumprijzen lopen op.... :roll:
Wa doen zun kopers dan; nog meer geld bij de bank halen en nie meer aflossen :? :?: Snap dr geen bal van hoe ut allemaal ken... :no:
Mien rc staat iig nie eg hoog.... :(
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Re: Melkprijs (2)

Berichtdoor Henk » zo apr 12, 2009 10:11

(y) :lol: :lol: Komp me bekend voor.... :yes: :oops: :oops:
Ach, meeste veehouders lijden in stilte en doen stoer tegenover hunnie collega's...
Gistert ook op een fiske, dr zal er ginne ene in een grote groep zegge "nee ik koop nxx want ik sta knetterrooi".... Wel breiden ze allemaal uut, bouwe ze bij de vleet en zwemme ze int geld blijkbaar... :wink:
As da zo is ben ik blij voor hunnie (y) maar vaak is bij degenen die ut hardtse opscheppen, ut vrouwke wa de boekhouding dut.... :wink:

Henk

Berichtdoor Frits » zo apr 12, 2009 10:16

Geld nu al op :shock:

Weinig loos hier, zit al jaren op ruim 6 ct. aflossing, en mijn toeslagrechten staan samen met de rest van mijn spaargeld 8) lekker op internetsparen :yes: (y)

Je haalt de bedrijven met sjoveltjes en mengwagens er toch direct weer uit 8) 8)

Q blijft aan de prijs, sprak er v/d week 1 die had er ff 30 koei bijgekocht, was ook nog wat q nodig :( Tank moest ramvol, dat was z'n target dit jaar :lol:
Frits

Berichtdoor Henk » zo apr 12, 2009 10:19

Frits schreef:Geld nu al op :shock:

Weinig loos hier, zit al jaren op ruim 6 ct. aflossing, en mijn toeslagrechten staan samen met de rest van mijn spaargeld 8) lekker op internetsparen :yes: (y)

Je haalt de bedrijven met sjoveltjes en mengwagens er toch direct weer uit 8) 8)

Wat goed van je frits.... :roll:

Henk

Berichtdoor Frits » zo apr 12, 2009 10:53

tobbert schreef:Frits, maar 6 cent aflossing.......ja dan kan ik het ook. :roll: :? :wink:

:? per kg melk tuurlijk, wah :!:

Henk schreef:Wat goed van je frits.... :roll:

(y) :yes:

Nog behoefte aan wat bespaartips :?: 8)
Frits

Berichtdoor Frits » zo apr 12, 2009 20:38

tobbert schreef:
Frits schreef:
:? per kg melk tuurlijk, wah :!:

Ja, da snap ik ook wel :roll: , maar das natuurlijk nie echt hoog Frits. :no:

:roll: Nee beweer ik dat dan :?: Heb gewoon niet meer af te schrijven :idea:

Die tips deugen niet :!: 8)

1 Opzeggen LTO 8) (met stip op 1 zelfs 8) )
2 Kindertijd is voorbij, dus geen nutteloze mengwagentjes en sjoveltjes :idea:
3 KIAN, beslist GEEN importstieren :!:
4 2x8 met glazen, HET 1 mans systeem :yes:
5 melkrobot, al1 als je verder geen hobby's hebt 8)
6 Rabobank, ALTIJD te duur :yes:
7 stieradvies en inspectiesnuiters :no:
8 Loonwerker, wat die op het land kan moet je mooi laten doen :yes:
9 melk kopen, noooooit leasen (n)
10 Tips netjes opvolgen, ipv met een hoop commentaar te komen 8)

tobbert schreef:Ik denk dat je juist met 2 euro financiering harder af mot lossen, want anders blijft die rente maar drukken de komende 10 jaar. (n) (n)

Welke rente :?:
Frits

Berichtdoor Sander » zo apr 12, 2009 21:20

frits hoe voer jij
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » zo apr 12, 2009 21:24

Naja Henk gaf het al aan in een andere topic. Veel melkveehouders doen niet zelf de boekhouding. Als je dat wel zelf doet gaat er toch een wereld voor je open. Tis in mijn optiek simpel je mot zo werken da je zo weinig mogelijk facteuren binnen krijgt van zo min mogelijk bedrijven :yes: Dus alles wat nou niet perse noodzakelijk is schrappen. Ik heb al zoveel bespaartips gegeven maar wordt er alleen maar keihard om uitgelachen :|
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Johannes » zo apr 12, 2009 21:42

Hans van Bergen schreef: Dus alles wat nou niet perse noodzakelijk is schrappen.

Ja, doe ik ook. Ik huur zowat alles, dus het aardige van mijn situatie is dat bijna alle uitgaven meteen kosten zijn :idea:

Melkprijs: denk nog steeds 50 ct incl. oid. kijk ik eigenlijk nooit naar 8)
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Frits » zo apr 12, 2009 21:59

Sander schreef:frits hoe voer jij

http://www.schuitemaker-machines.nl/f8e ... d8ba4.aspx

Voor mensen die weinig geld om handen hebben als Henk en Tobbert zijn ze ook gebruikt te koop :wink:

DE voermethode voor wie veel melk uit ruwvoer wil (y) :yes: FF paar keer verdeelt over de dag ervoor langs karren en het hek staat zo weer afgeladen vol :idea: Hoef je amper voer aan te schuiven :idea: Kun je zittend meteen ff tochtige koei spotten :wink:
Frits

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo apr 12, 2009 22:41

Frits schreef:
Sander schreef:frits hoe voer jij

http://www.schuitemaker-machines.nl/f8e ... d8ba4.aspx

Voor mensen die weinig geld om handen hebben als Henk en Tobbert zijn ze ook gebruikt te koop :wink:

DE voermethode voor wie veel melk uit ruwvoer wil (y) :yes: FF paar keer verdeelt over de dag ervoor langs karren en het hek staat zo weer afgeladen vol :idea: Hoef je amper voer aan te schuiven :idea: Kun je zittend meteen ff tochtige koei spotten :wink:

Het kan nog simpeler hoor, gewoon met een shovel en zonder blokkenkar oid.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Arie » zo apr 12, 2009 23:36

Hookwood Holsteins schreef:
Frits schreef:
Sander schreef:Het kan nog simpeler hoor, gewoon met een shovel en zonder blokkenkar oid.
Of gewoon met de kuilsnijder. Blok voor voerhek om laten vallen en uit elkaar duwen.Trekker heeft iedereen wel, aanschaf kuilsnijder is goedkoper dan aanschaf shovel gok ik zo ... En kuilsijder gaat sneller dan met shovel met kuilhapper :!: Nou jah .... er zijn er die kuilsnijder op shovel knutselen :roll: maar het nut daarvan is me tot op heden ontgaan.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Manotron » ma apr 13, 2009 00:45

kvoer met een blokkewagen die ook mengt :idea:

rabobank exit dus welke dan wel :?:
Manotron

Interesses: Strunkebroann

Berichtdoor Frits » ma apr 13, 2009 07:37

tobbert schreef:
Frits schreef: geen nutteloze sjoveltjes :idea:

Je ligt mooi te leuteren over nutteloze shoveltjes :roll: , maar hoe mest jij je kalverhokken uit :?:
Met kruiwagen en riek.....pet schuin op de kop en tong uit de mondhoek. :?: :wink:
Hoe pleur jij je banden/zand op de kuil. :?:
Hoe rij jij stro/hooi in de schuur, of hebben ze bij jullie de grootpakkenpers nog nie ontdekt. :?: :lol:

Kijk, als je natuurlijk 18 koeien op de grup hep :wink: , en je staldeur is maar 2,30 m, dan is zo'n shoveltje nie echt handig. :no:
Maar voor andere mensen kan zo'n ding soms best nuttig zijn. :yes: :yes:

Kalverhokken, hekken eruit en dan met U snijder blokjes snijden :idea:
Zand, loonwerker gooit het erop, ik spit het eraf met schep van nog geen 10 euro :yes: Als je dat teveel werk is kun je beter is bij de gemeente op sollicitatiegesprek gaan :lol:
Stro, loonwerker zet grootpakken in schuur, ik sleep ze zelf in stukken naar de kalverhokken

Kijk, sjovel maakt heeeeeeeeeeeel veel uren is vaak gehoord argument :idea: :arrow: :shock: Ik zou niet weten waarom :?: Kijk zolang je geen stratenmaker of grondverzetbedrijf begonnen bent heb je zo'n ding niet nodig :no:

Snij nu 2x per week een hele dot blokken, als ik ff wat tijd over heb :idea: , en draai er zo'n 3x daags ff wat bij voor :yes:
Capaciteit van wagen lijkt klein, maar voor wat extra tijdwinst is het handig om vast een blok extra op de klep mee te nemen 8)

Heb 2of3 :roll: jaar terug mengwagen en trekker met voorlader van mechanisatiebedrijf week op proef gehad, was verkooptruc natuurlijk, Heb het spul na 3 dgn fijn naar de volgende gebr8 :arrow: (n) :yes: Man wat een gekloot, heel veel kleine hapjes met zo'n kuilhapper erin flikkeren en dan het halve erf na 2 dgn onder de kuil en mais (n) De zooi weer verzetten als je van graskuil naar maiskuil moet. Koeien vonden het ook niks, schoven alles maar uitelkaar, moet er zelf ook niet aandenken elke dag stamppot :no: Snap wel dat die mengwagenboeren allemaal wat hulpjes hebben lopen 8)
Snap ook niet wat gras en mais met lucht mengen :lol: voor nut heeft :?: Andere zooi kost toch alleen maar geld :idea: mengwagenboeren voeren ALTIJD meer ct. per kg melk :yes: vaak zat in bladen gestaan :idea: Dan nog maar te zwijgen over aanschaf en dieselkosten (n)

Manotron schreef:kvoer met een blokkewagen die ook mengt :idea:

rabobank exit dus welke dan wel :?:

ABN (y) , Friesland bank en ING zijn wat wankel @the moment (n)

Arie schreef:Of gewoon met de kuilsnijder. Blok voor voerhek om laten vallen en uit elkaar duwen.Trekker heeft iedereen wel, aanschaf kuilsnijder is goedkoper dan aanschaf shovel gok ik zo ... En kuilsijder gaat sneller dan met shovel met kuilhapper :!: Nou jah .... er zijn er die kuilsnijder op shovel knutselen :roll: maar het nut daarvan is me tot op heden ontgaan.

Doe ik bij jongvee (y) :yes: Vind bij melkkoeien paar x per dag voeren ff wat frisser en mooier :yes:
Frits

Berichtdoor Evening » ma apr 13, 2009 09:30

Shovel draait 1750 uur in het jaar! Alle dieren (nog ) op stro en gemengd voeren. Niet alleen mais gras en lucht, ook krachtvoer en bijprodukten.
Zonder gemengd voeren wordt het hier niks (buitenvoedering). Voeren hier per dag ongeveer 15 ton, daarnaast maken we van 2000 balen stro vaste mest.
Dit gaat echt niet zonder shovel Fritsie!!!!

Melkprijs Bad Bibra
3.96 v
3.40 e
Inklusief alles 24,64
Evening

Beroep: Boer

Volgende

Keer terug naar Koe en economie