De ultieme tips voor een gezonde RC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: De ultieme tips voor een gezonde RC

Berichtdoor M H » vr sep 30, 2016 08:47

Vind jullie onderhand een stelletje ouwe wijven worden. Man man man, wat een gekissebis. Waarom het beter is in nl of elders. Ieder maakt zijn eigen keus, en ik neem aan dat je daar dan vrede mee hebt. Zijn zat redenen om naar buitenland te vertrekken, maar ook meer dan voldoende om lekker hier te blijven.

Ik zou zeggen, probeer weer naar bovenstaande onderwerp te gaan werken, daar heb ik tenminste wat aan. Ben woensdag effe in Zegveld geweest, om ideeën op te doen, maar werd daar niet veel wijzer, dus moet het toch weer van het VTF af komen. Om met een hoger saldo in 2016 te eindigen, dan dat ik er mee begon. Dus kom maar op met de tips.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Sander » vr sep 30, 2016 10:23

mij lukt dat niet, dus aan mij heb je niks in deze.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » vr sep 30, 2016 10:25

Ik sla dit jaar ook effe over :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » vr sep 30, 2016 10:39

Zegveld? was daar? Stoppen met stamboek, melkcontrole, exterieur inschrijving, aAa. Stier bij de pinken en proefstieren voor de koeien. Ik zal maar eens een voorzetje geven
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor G.U. » vr sep 30, 2016 11:07

Hans van Bergen schreef:Zegveld? was daar? Stoppen met stamboek, melkcontrole, exterieur inschrijving, aAa. Stier bij de pinken en proefstieren voor de koeien. Ik zal maar eens een voorzetje geven

Dat scheelt je zo een paar duizend op jaar basis :yes: maar de echte klappers zijn nog altijd de klassiekers en de inkoppers: tkt naar beneden en bovenop de uier- en klauwgezondheid zitten
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » vr sep 30, 2016 11:41

Is allemaal mooi voor de langere termijn GU (y) maar hoe hou je cash op je rc in barre tijden :?:
Voor vandaag de dag is dat óf volop door melken, óf premie opstrijken met minder koeien. Financieel maakt het bar weinig uit heb ik berekend. Grootste winst is - in ons geval - een uur tijdwinst per dag :yes: noem het maar een kwartaal-sabbatical die vergoed wordt door RVO & RFC :wink:
Verder hebben we ipv kiezen voor extra werk en een rekening voor hakselen, er voor gekozen om de mais te verkopen.
Je hebt de maisopbrengst icm wegvallen van begrote kosten :yes:

Maar dat kan eik alleen wanneer je een ruwvoeroverschot hebt, alhoewel vorig jaar reeds een veehouder de helft van zijn eigen mais verkocht en ipv de mais apv kocht :yes: dus in 1 keer groot geld vangen en dit weer uitgeven in kleine bedragen per maand :yes: en zo vertelde hij het zelf (y)

Wat er bij ons jaarlijks in hakt zijn kosten voor onkruidbestrijding en plant/pootgoed. Pas in de winter komen daar de meeste opbrengsten voor terug. En om dat momenteel allemaal voor te schieten uit melkgeld valt niet mee :|
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » vr sep 30, 2016 12:03

de meeste 'winst' was vaak in grasland te halen.
Veel eiwit en energie van eigen land. Daardoor minder aankopen van voer.
Een gevolg was altijd dat de koeien wel wat variabel zijn in melk en productie.
Zie dat veel veehouders de kuilplaten vol hebben en er komt nog een snede.
Wat dat betreft hoeft er niet veel aangekocht te worden
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor hulsteins » vr sep 30, 2016 12:54

voordeel van een bunder vol met kuilen
is dat de grootste kostenpost de loonwerkert is en die hoef je lekker niet drekt te betale
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor M H » vr sep 30, 2016 13:30

Zelf heb ik eerst maar eens voorraad gras van vorig jaar opgevoerd, geen mais gekocht, en veel proberen te beweiden. Nu loopt ook alles nog buiten. Kost wat liters, en door matige zomer, ook wat meer probleempjes, maar op zich nog best aardig erdoorheen gerommeld. Beeld vertekend wat doordat er echt niets extra gebeurd is dan het hoognodige, terwijl je normaal wel wat zou aanpakken. Laatste snede proberen we zo niet te hoeven inkuilen, ook jaartje slootschonen overslaan. Zijn hier toch al onnoemelijk breed. Scheelt zo weer paar duizend.
M H

Berichtdoor Mellek » vr sep 30, 2016 15:36

Slootschonen hebben we vorige winter al grotendeels overgeslagen, was veel te nat dus. Schouwplicht is er een paar jaar terug af gegaan, dus is nu ook afwachten of de buurman nog wel meedoet, en dat zijn er een stuk of 8, de beetje secure boer doet dat altijd wel maar sommige en paardeboeren doen er vaak niks aan.
Maar bedrijfsinspectie jaren terug al afgeschaft, net als SAP, aAa is maar paar honderd per jaar en je schijnt er dikkere SK's van te krijgen, dan maar goedkopere rietjes, de Litjens Redons waren 6 euro en beetje montie kalf levert ook paar tientjes meer op, groenstalvoedering zijn we ook al mee begonnen en reparaties proberen we zelf uit te voeren, LMB kost toch 40 euro per uur, net als bouwvakkers enz. Als je beetje handig bent kun je toch nog wat verdienen op die manier.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Sander » vr sep 30, 2016 16:44

als ik sloten niet meer schoonmaak kan ik beter direct maar kappen met boeren
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » vr sep 30, 2016 17:44

G.U. schreef:
Hans van Bergen schreef:Zegveld? was daar? Stoppen met stamboek, melkcontrole, exterieur inschrijving, aAa. Stier bij de pinken en proefstieren voor de koeien. Ik zal maar eens een voorzetje geven

Dat scheelt je zo een paar duizend op jaar basis :yes: maar de echte klappers zijn nog altijd de klassiekers en de inkoppers: tkt naar beneden en bovenop de uier- en klauwgezondheid zitten

Zeg maar 7000 euro
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor G.U. » vr sep 30, 2016 18:05

Sloten schonen is verplicht als de sloot of watergang een grensscheiding tussen twee eigenaren is!!
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor M H » vr sep 30, 2016 19:09

Gemiddelde sloot hier is dikke 7 meter, met variatie van 2 tot 20 meter
M H

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie