Mestafzet

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Mestafzet

Berichtdoor Kasé5 » wo dec 07, 2016 22:06

G.U. schreef:Waar halen jullie welooit vandaan dat de derogtie voor 2017 ingetrokken gaat worden??? Voor 2018 t/m 2021 wordt even spannend maar volgend jaar is er nog niks loos

Gisteravond sektoravond vd LTO gehad. Derogatie voor 2017 staat wel degelijk ter discussie aldus Dirk Bruins.
In de IJsselhallen had van Dam echter niet het lef dit duidelijk mee te delen... Hij had toen waarschijnlijk pas door wat hij had aangericht
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Sander » wo dec 07, 2016 22:19

verder nog nieuws kase
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Kasé5 » wo dec 07, 2016 23:05

Voor de harde groeiers komt er in de P-reductieregeling een speciale module als je gebruik wilt maken vd gve-reduktie ipv de melkreduktie mar die is zo ingewikkeld dat ik die hier niet durf/probeer uit te leggen :wink:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Sander » do dec 08, 2016 00:04

pappen en nathouden versie 2.20???
Sander

Berichtdoor Arie » do dec 08, 2016 09:23

Kasé5 schreef:Voor de harde groeiers komt er in de P-reductieregeling een speciale module als je gebruik wilt maken vd gve-reduktie ipv de melkreduktie mar die is zo ingewikkeld dat ik die hier niet durf/probeer uit te leggen :wink:

Vrijwillige GVE-reductieregeling
Als alternatief kunnen melkveehouders kiezen voor de vrijwillige GVE-reductieregeling.
In deze regeling krijgt een melkveebedrijf een GVE-referentie. Die is gelijk aan het aantal GVE’s op 2
juli 2015 min 4%. Gedurende 2017 wordt de gemiddelde veebezetting maandelijks vergeleken met
deze GVE-referentie.
Voor elke boventallige GVE wordt maandelijks een malus geheven. Die wordt berekend door aan
elke boventallige GVE 800 kilogram melk toe te rekenen en daarop een korting van 90% op de ‘kale’
melkprijs toe te passen.
Veehouders kunnen het malusvolume beperken door GVE’s af te voeren. In dat geval wordt het
malusvolume met 800 kilogram melk per GVE verminderd, onafhankelijk van de daadwerkelijke
productie per koe. Afvoer zal aantoonbaar moeten worden gemaakt door middel van een export-,
dood- of slachtverklaring. De malusregeling zal nader worden bekeken voor specifieke situaties,
waaronder startende –of sterk gegroeide bedrijven sinds 2 juli 2015.
De opbrengst van de malus wordt uitgekeerd in de vorm van een bonus per structureel verminderde
GVE, vergeleken met die van begin oktober 2016. Bekeken wordt op welke wijze de bonus reeds
gedurende het jaar kan worden uitgekeerd.

Vrijstelling Verplichte Melkgeldregeling
Melkveebedrijven die de GVE-referentie (veebezetting op 2 juli 2015 min 4%) aantoonbaar hebben
bereikt, krijgen ontheffing van de verplichte melkgeldregeling. Deze bedrijven komen nadrukkelijk
wel in aanmerking voor de bonus, mits de veebezetting op hun bedrijf in 2017 minder is dan op 2 juli
2015 min 4%. Bedrijven die vrijstelling willen, zullen in 2017 elke maand het aantal GVE’s moeten
opgeven.

Waarom zou die regeling speciaal voor harde groeiers zijn? :roll: Volgens mij ist heel interessant voor boeren die veel meer liters per koe melken dan in de referentie periode. Als je dan met je GVE maar goed zit, kun je wat betreft liters onbeperkt door leveren.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Kasé5 » do dec 08, 2016 10:23

Arie schreef:
Kasé5 schreef:Voor de harde groeiers komt er in de P-reductieregeling een speciale module als je gebruik wilt maken vd gve-reduktie ipv de melkreduktie mar die is zo ingewikkeld dat ik die hier niet durf/probeer uit te leggen :wink:

. De malusregeling zal nader worden bekeken voor specifieke situaties,

Waarom zou die regeling speciaal voor harde groeiers zijn? :roll: Volgens mij ist heel interessant voor boeren die veel meer liters per koe melken dan in de referentie periode. Als je dan met je GVE maar goed zit, kun je wat betreft liters onbeperkt door leveren.

Die 'specifieke situaties" zijn nu dus nader bekeken, ze krijgen in begin iets meer "tijd/ruimte" maar moeten aan het eind vh jaar ook gewoon op 2-7-15 -4% zitten
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Sander » do dec 08, 2016 11:13

:|
Sander

Berichtdoor christo » do dec 08, 2016 17:45

Kasé5 schreef:
Arie schreef:

. De malusregeling zal nader worden bekeken voor specifieke situaties,

Die 'specifieke situaties" zijn nu dus nader bekeken, ze krijgen in begin iets meer "tijd/ruimte" maar moeten aan het eind vh jaar ook gewoon op 2-7-15 -4% zitten

Dat is hier geen optie. Uiterlijk 2018 ben ik officieel knelgeval. Dan zit dat ook wel in het reductieplan.
christo

Berichtdoor Henk » vr feb 24, 2017 13:38

In de aangevoerde mest dit jaar, rundveedrijfmest van 4 verschillende veehouders, een groot verschil in gehalten.

Laagste P: 0.94
Hoogste P:1.74

Laagste N: 2.94
Hoogste N: 6.00

Gemiddeld op ca 1300 m3 was het P 1.15 en N 3.91
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » vr feb 24, 2017 20:19

Henk schreef:In de aangevoerde mest dit jaar, rundveedrijfmest van 4 verschillende veehouders, een groot verschil in gehalten.

Laagste P: 0.94
Hoogste P:1.74

Laagste N: 2.94
Hoogste N: 6.00

Gemiddeld op ca 1300 m3 was het P 1.15 en N 3.91

ds gehalte is ook belangrijk :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » vr feb 24, 2017 20:33

Tis geen maiskuil Jan :) Nog nooit ds% zien staan op een analyserapport :no:

Henk

Berichtdoor auke » vr feb 24, 2017 23:43

van de week 200 kuub af laten voeren . zal eens kijken wat de gehalten zijn
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor wit » za feb 25, 2017 00:00

Henk schreef:Tis geen maiskuil Jan :) Nog nooit ds% zien staan op een analyserapport :no:

Ja hoor,staat gewoon ds gehalte op mestanalyse :yes:
wit

Berichtdoor bertus » za feb 25, 2017 07:29

hier staat er geen ds op. alleen stikstof, fosfaat en kalium.
vake bin ie te bange.
bertus

Beroep: veehouder

Berichtdoor Henk » za feb 25, 2017 14:00

Geen ds op mestanalyse :no: en ik kan ook geen enkele reden bedenken waarom wel... :roll:
Of bemesten we tegenwoordig allemaal op ds basis :?:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie