Mestafzet

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Mestafzet

Berichtdoor Sander » zo nov 19, 2006 23:29

Onderstaande tekst is weggehaald bij "Hoe melken jullie met de kuilen van 2006" Het is een heel verhaal,maar gaat uiteindelijk over de mestafzet. (Christel)

peter schreef:
Robert P schreef:Je kon het ook even intikken. Nu heb ik 376 reacties van jou doorgelezen en de meest interessante bewaard in een documentje. veel werk maar ik had er wat voor over.

Wil je ze nog eens doorlezen of zal ik de highlights nog eens publiceren.

Varkens 50% land Koeien 50% land. Huiskavel 25 hectare. Mais min. 25 hectare. Verkoop mais 20 hectare. Krachtvoer 1200-1500 kg/koe'jr. krachtvoer 2kg/koe. geen bijproducten, ccm,
Mestafvoer. Veel mais in het rantsoen. Klapzand, goed zandgrond.
160 mk, 140 mk, geen dip, oude melkmachine, kijkt na nieuwe melkmachine. Kan zo 120 koeien extra melken, moderne gebouwen, veel zaagsel, 5 tractoren, 3 tractoren. hoog saldo. 7500 kg, 2004 > 8200 kg ,2005 > ........ kg 2006

Kortom, je hoeft geen goed geheugen te hebben. :wink:
Maar helemaal duidelijk is het me toch niet. :oops:
Lage kosten zijn belangrijk, hoge landopbrengsten ook maar wat met een kuil 2006 en droge mais?

Nou 2 kg per koe is ook moment opname, meestal moet ik eiwitrijker mengsel bijvoeren maar graskuil 2006 is zeer goede kwaliteit en voer momenteel 40 % gras, in afgelopen jaren was dat maar 20 % in de winter periode. Maar voer ook niet meer brok omdat we toch teveel melken en de melktank niet in gaat. Dit jaar ook quotum gekocht voor net iets meer dan 30 cent dus zitten nu op 25.000 kg melk per hectare.
Ja momenteel droge mais aan het voeren maar die is volgende week op en dan krijgen we mais kuil van 2005 hadden daarvan nog 15 Ha zitten.
En de varkens zijn van mijn oom en die heeft ook akkerbouw, maar de mechanisatie en vruchtwisseling is een zeg maar dus het wordt vaak als een gezien en gesproken maar dat maakt niet uit.
Ja we zijn van 5 tractor's naar 3 gegaan een ingeruild tegen een loader en 2 oude van ieder 10000 uur voor een nieuwe.

Maar heb je niets beters te doen robert want al die reacties doorlezen :shock: En als je nog iets moet weten vraag het maar :D

Heel verhaal maar ik heb het nog niet goed voor ogen. Zal wel aan mij liggen.

Hoeveel ha hebben jullie nu ter beschikking?
(160 mk * 8200) = 1.312.000 kg melk
(1312000 / 25000) = 52,48 ha grond?

Hoeveel mest moeten jullie afvoeren hoe doe je dit en wat kost het?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor peter » ma nov 20, 2006 00:53

we hebben dit jaar nog maar 140 koeien en 100 stuksjongvee met name voor de mest wet. Maar inderdaad de mest wet gaat dit jaar ons veel op kosten drijven, ik schat 2,5 cent per kg melk.
peter

Berichtdoor Wim R » ma nov 20, 2006 00:54

Ik weet niet of Peter een beetje in beeld heeft wat bij deze lage producties hoeveel mest hij extra af moet voeren. Afgelopen jaar was het al niet zo goedkoop om mest af te voeren, maar volgend jaar gaat het nog meer kosten.
Een vriend van mij heeft 8 van die mestwagens lopen en was laatst hier.
Ze beginnen nu al voor het nieuwe jaar mest op te laden voor 25 euro per m3 (mestvarkens).
Dit najaar is er aan de akkerbouw in W Brabant en Zeeland al zeker tussen de 10 en 15 euro bijbetaald dan is de mest al in de grond gebracht.
Voor rundveemest is hier zeker geen afzet want het transport naar de akkerbouw gebieden is vanuit de intensieve gebieden veel te duur.
Ik denk dat er in de intensieve gebieden een zeer groot probleem op de melkveebedrijven afkomt qua mest afzet.
Varkensmest wordt de grote concurent van de koeiemest en met wat er nu wordt verdiend in de varkenshouderij is mestafzet niet echt een groot probleem, dit is anders dan bij onze dalende melkprijzen :twisted:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor peter » ma nov 20, 2006 00:57

we hebben gelukkig dit jaar 1000 kuub in de buurt kunnen afzetten en voor een prijs waarvan de boer achteraf nachtenlang heeft wakker gelegen. En die afzet hebben we ook niet meer dus verder zoeken, meeste mest gaat naar zuidlimburg maar er gaan ook vrachten naar zeeland.
peter

Berichtdoor Wim R » ma nov 20, 2006 01:12

Mag ik vragen wat jullie betalen voor afzet rundvee/varkensmest per m3?
Wim R

Berichtdoor peter » ma nov 20, 2006 01:16

Ongeveer 14 euro maar die ene boer in de buurt moest het doen met maar 10 euro en varkens koste 22 euro voor vleesvarkens.
peter

Berichtdoor Henk » ma nov 20, 2006 14:33

Ik zie het toch anders. Wa die koeien nou wel of niet geven is niet belangrijk. Het gaat er overuit of hij middels die lagere produktie geld overhoudt om de xxtra mestafzet te kunnen bekostigen. Gezien z'n saldo zal dat geen enkel probleem opleveren :wink:

Wat ik ook helemaal anders zie is het hoe en waarom van mestafzet. Als ik de gemiddelde afzetprijs neem voor RDM zit ik aan 'n afzetprijs van ca 700 euro de bunder. Huur ik liever voor die 700 euro land bij zodat ik geen afzet heb :idea: Dan kun je je eigen ruwvoer winnen, akkerbouw plegen of als je niet van xxtra werk houdt doorzetten naar 'n coniferenboer voor 1400 euro de bunder of naar 'n patattenboer voor 1000 euro de ha :idea:

Mijn streven is (en was) zelfvoorzienend zijn qua mest en voer :!:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor peter » ma nov 20, 2006 14:39

hiet grond huren voor 700 euro :shock: , is onmogelijk.
peter

Berichtdoor Wim R » ma nov 20, 2006 16:32

Om hier grond te huren voor 700 euro is ook niet mogelijk, en misschien helemaal niet interesant als je zelf al voldoende ruwvoer hebt.
Om zelfvoorzienend te zijn en helemaal onafhankelijk heeft Henk voor 100% gelijk. Komende jaren hoef ik geen m3 bij derde af te zetten en dit is een heel goed gevoel.
Om door minder te melken meer geld over te houden om daar voor geld te maken voor extra mestafzet zie ik niet zitten. Meer koeien, meer ruwvoer, meer stalruimte, meer ruwvoeropslag en dan het extra werk dat het mee brengt door meer koeien te melken zie ik als een veel grotere kostenpost dan bv 1500 kg melk meer per koe af te leveren. Bovenstaande redenen zijn nog lang niet alle nadelen door meer koeien te melken, iedere koe heeft zijn aandacht nodig, hoe meer vee hoe meer zorg. :wink:
Wim R

Berichtdoor Wapse » ma nov 20, 2006 20:28

Wim R schreef:
Om zelfvoorzienend te zijn en helemaal onafhankelijk heeft Henk voor 100% gelijk

En ik geef jou (en Henk dus ook) voor 0% gelijk. Het maakt mij helemaal niet uit of ik zelfvoorzienend ben qua mest en voer. Zo lang het maar goed geregeld is gaat het mij puur om op welke manier ik het meeste geld overhoud, en dat is voor mij door mest af te zetten en niet door grond te kopen/huren.
Wapse

Berichtdoor boer pieter » ma nov 20, 2006 21:04

ik ben het wapse eens ik heb ook mest afzet en koop het voer weer terug is goed koper dan land kopen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » ma nov 20, 2006 21:24

Wim R schreef:Om hier grond te huren voor 700 euro is ook niet mogelijk, en misschien helemaal niet interesant als je zelf al voldoende ruwvoer hebt.
Om zelfvoorzienend te zijn en helemaal onafhankelijk heeft Henk voor 100% gelijk. Komende jaren hoef ik geen m3 bij derde af te zetten en dit is een heel goed gevoel.
Om door minder te melken meer geld over te houden om daar voor geld te maken voor extra mestafzet zie ik niet zitten. Meer koeien, meer ruwvoer, meer stalruimte, meer ruwvoeropslag en dan het extra werk dat het mee brengt door meer koeien te melken zie ik als een veel grotere kostenpost dan bv 1500 kg melk meer per koe af te leveren. Bovenstaande redenen zijn nog lang niet alle nadelen door meer koeien te melken, iedere koe heeft zijn aandacht nodig, hoe meer vee hoe meer zorg. :wink:

Niet helemaal mee eens Wim :? Los daarvan sta ik wel te kijken dat er voor 700 euro de bunder geen land te huren is. Grasland hep je hier toch al gauw voor 500 euro, hoog bouwland met 'n put 700 euro. Rij ik 'n paar km wijer de grens over halveert de prijs alweer :shock: maar dat mag ik uiteraard niet als uitgangspunt nemen :roll:
Hoe minder 'n dier produceert, met des te minder aandacht/tijd kan zij toe :idea:
Veehouders met de hoogste produkties hebben niet de hoogste inkomens :idea:
Op elke cent exta inkomen/kg melk bij 1 mln staat 'n bedrag van 10.000 euro :idea:
De gemiddelde MRY-veehouder scoort zelfs 4 ct = 40.000 euro bovent gemiddelde (bron: abab 2005) :idea:

Uitgangspunt 1: 1000000 kg melk volmelken met 100 HF & 70 JV op 40 ha
Geschatte mestafzetkosten zijn dan 800 kuub = 12000 euro (denk trouwens dat ze meer schijten :? )
Uitgangspunt 2 : 1000000 kg melk volmelken met 133 MRY & 90 JV op 40 ha
Door 4ct meer inkomen te realiseren ( = daadwerkelijk 't gemiddelde in 2005) heeft men 40.000 euro beschikbaar voor mestafzet (1100 kuub = 16000 euro) of om 40 ha bij te huren, waardoor zelfs voor 6-8 mestaanvoer mogelijk wordt :shock:

Ook het 'teveel ruwvoer'verhaal is kolder :roll: . Teel je toch gewoon 'n x aantal ha ccm en/of tarwe? Of hou 'n gedeelte extensief in gebruik om grof hooi te winnen, bij voorkeur op percelen die in beperkingsgebieden liggen; hep je ook noggus 'n leuke bonus per ha :D Hier wordt momenteel flink geaast op gronden van BBL en/of waterschap waarvan de subsidie alleen al 't dubbele is van de pachtprijs :shock: Ben momenteel zelf met het Waterschap in conclaaf over wat mogelijkheden en constructies mbt pacht van extensieve landerijen. Kan ik daar mooi wat ruig hooi winnen, hoef geen graszaadhooi meer te kopen, kan m'n overige gronden pittiger bemesten en kan ook noggus mest aanvoeren :!:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wapse » ma nov 20, 2006 21:33

Henk schreef:
Ook het 'teveel ruwvoer'verhaal is kolder . Teel je toch gewoon 'n x aantal ha ccm en/of tarwe?

Dit is geen kolder, en dat komt door de derogatieeis van min 70% grasland. Hierdoor kun je eenvoudigweg niet zomaar je gewenste hectares CCM en/of tarwe gaan telen.
Wapse

Berichtdoor Wapse » ma nov 20, 2006 21:43

Henk schreef:
Door 4ct meer inkomen te realiseren ( = daadwerkelijk 't gemiddelde in 2005) heeft men 40.000 euro beschikbaar voor mestafzet (1100 kuub = 16000 euro) of om 40 ha bij te huren, waardoor zelfs voor 6-8 mestaanvoer mogelijk wordt

Je berekening klopt natuurlijk als een bus en is zeker iets om over na te denken, maar vindt je het zelf ook niet een beetje kort door de bocht om zo'n vergelijking te maken? In jou berekening zijn de bedrijven exact gelijk, is dat in de vergelijking van abab ook zo? Of zijn er wellicht vele andere factoren ook van invloed op het betere resultaat van de MRY boeren?
Wapse

Berichtdoor Sander » ma nov 20, 2006 21:45

Precies die 70% is een drama.
Sander

Interesses: fokkerij

Volgende

Keer terug naar Koe en economie