Mestafzet

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Mestafzet

Berichtdoor Richt » ma jan 29, 2018 09:04

Arie schreef:Ja... ik kijk er de laatste jaren al bijna niet meer naar. Je word gewoon aant lijntje gehouden, als er teveel boeren met voordeel zijn, passen ze ff wat cijfertjes aan en hup je komt weer een stuk lager uit (n)

Hoe doen jullie dat met die eindvoorraden mest? Ik heb afgelopen jaren altijd gewoon de standaard normen voor N en P per m3 aan gehouden. Volgens mij werden de N en P automatisch ingevuld als je de m3 invulde. Nu moest ik plots de N en de P handmatig invullen. Ff wat beter het verhaaltje zitten lezen, als je mest afvoert, is het de bedoeling dat je de gemiddelde gehaltes van die mest aanhoud. Dat is bij mij 4.6 voor N in de mest die ik in 2017 heb afgevoerd. Terwijl ik normaal dus altijd met 4.0 reken. Mijn N voorraad ontploft zo ongeveer :shock: :shock: :shock: Dat kan toch niet de bedoeling zijn? :roll: De mest die ik afvoer is absoluut geen goede weergave van de gemiddelde samenstelling van de mest op het bedrijf. Bij afvoeren let ik er tuurlijk op dat ik geen water afvoer :no:

monstertje uit de silo halen en dan weet je het ?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Arie » ma jan 29, 2018 09:11

Richt schreef:
Arie schreef:Ja... ik kijk er de laatste jaren al bijna niet meer naar. Je word gewoon aant lijntje gehouden, als er teveel boeren met voordeel zijn, passen ze ff wat cijfertjes aan en hup je komt weer een stuk lager uit (n)

Hoe doen jullie dat met die eindvoorraden mest? Ik heb afgelopen jaren altijd gewoon de standaard normen voor N en P per m3 aan gehouden. Volgens mij werden de N en P automatisch ingevuld als je de m3 invulde. Nu moest ik plots de N en de P handmatig invullen. Ff wat beter het verhaaltje zitten lezen, als je mest afvoert, is het de bedoeling dat je de gemiddelde gehaltes van die mest aanhoud. Dat is bij mij 4.6 voor N in de mest die ik in 2017 heb afgevoerd. Terwijl ik normaal dus altijd met 4.0 reken. Mijn N voorraad ontploft zo ongeveer :shock: :shock: :shock: Dat kan toch niet de bedoeling zijn? :roll: De mest die ik afvoer is absoluut geen goede weergave van de gemiddelde samenstelling van de mest op het bedrijf. Bij afvoeren let ik er tuurlijk op dat ik geen water afvoer :no:

monstertje uit de silo halen en dan weet je het ?
Kan niet. We hebben hier 3 verschillende kelders waarvan er maar 1 gemixt kan worden. En een mestbasin, ook zonder mixer. Daar krijg je dus nooit een goed monster van.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Arie » ma jan 29, 2018 09:16

Punt is: als je het ene jaar met 4.5 rekent in je eindvoorraad en het jaar erop ga je met 4.2 rekenen in je eindvoorraad, dan heeft dat dan tot gevolg dat je plots enorme hoeveelheden mest af moet voeren om de tonnen gelijk te houden. Want het zijn uiteindelijk de kg stikstof en fosfaat die tellen in de berekening. Niet de tonnen.

Arie

Berichtdoor Henk » ma jan 29, 2018 10:08

Heb deze winter tot heden ca 2000 m3 koeienmest aangevoerd. Gem. N = 4.06. Gem P = 1.22
Denk niet dat de veehouders waar ik van aan voer hier mee kunnen rekenen. Ik ga er vanuit dat in de winter de loonwerker bij hunnie het dunne dr af zuigt waardoor ik vooral N + K krijg. Het dikkere zit de meeste P in en dat blijft achter bij hunnie :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor bertus » ma jan 29, 2018 10:46

hier 1500 m3 met 4,36N en 1,67P.
vake bin ie te bange.
bertus

Beroep: veehouder

Berichtdoor Het Honderd » ma jan 29, 2018 13:50

Arie schreef:Punt is: als je het ene jaar met 4.5 rekent in je eindvoorraad en het jaar erop ga je met 4.2 rekenen in je eindvoorraad, dan heeft dat dan tot gevolg dat je plots enorme hoeveelheden mest af moet voeren om de tonnen gelijk te houden. Want het zijn uiteindelijk de kg stikstof en fosfaat die tellen in de berekening. Niet de tonnen.

Hier alleen forfaitair mest afgevoerd, dus maar gerekend met de bex. 3% nadeel op stikstof = 4,0 * 1.03 =4.1 stikstof en fosfaat 22% voordeel (fosfaatfixerende grond (n) (y) )1.5*0.78 = 1.2 Wel ff opletten dat je uitkomt dus.
Het Honderd

Berichtdoor APPELMOES » zo feb 04, 2018 22:34

Arie schreef:Punt is: als je het ene jaar met 4.5 rekent in je eindvoorraad en het jaar erop ga je met 4.2 rekenen in je eindvoorraad, dan heeft dat dan tot gevolg dat je plots enorme hoeveelheden mest af moet voeren om de tonnen gelijk te houden. Want het zijn uiteindelijk de kg stikstof en fosfaat die tellen in de berekening. Niet de tonnen.

http://www.agruniekrijnvallei.nl/ar_bed ... alans.aspx
APPELMOES

Berichtdoor Arie » zo feb 04, 2018 22:41

Ja, de mapmannen proberen er weer een slaatje uit te slaan....

Arie

Berichtdoor bertus » ma feb 05, 2018 06:47

Doen ze dat dan niet als extra gratis service als je kunstmest bij ze afneemt?
vake bin ie te bange.
bertus

Beroep: veehouder

Berichtdoor jan.nl » ma feb 05, 2018 08:50

bertus schreef:Doen ze dat dan niet als extra gratis service als je kunstmest bij ze afneemt?

Je kan beter een een goeie onafhankelijke adviseur betalen(en geen groot kantoor :wink:) als een gratis mannetje die de boel even in elkaar flanst.
Het is niet zozeer het werk,maar wel de juiste kennis.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Arie » ma feb 05, 2018 08:56

Die kennis veranderd niks aan het feit dat je de stifstofvoorraad enorm opblaast als je met 4.5 kg N per kuub rekent ipv 4...
Arie

Berichtdoor Henk » vr maart 16, 2018 14:13

Overzicht thuis gekregen van alle aangevoerde mest bis heden.
Er zit op ruim 2000 ton gemiddeld 3.97 N en 1.19 P in... Laatste paarvrachten was P zelfs maar 0.88 en 0.89... :shock:

Mijn theorie is dat bijna niemand zn mest mixt voor afzet :idea:
In de dunne zit de meeste N en K. In het dikke de meeste fosfaat :yes: Mest is ook vrij dun in de putten (y) Mixen was een fluitje van een cent (y) de poepton zit in een paar tellen vol (y) en geen verstopte slangen naar de uitlopen (y)

N & P balans loopt nu wel helemaal scheef :? Qua P mag ik nog dubbel zoveel mest aanvoeren tov de N... :|
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » vr maart 16, 2018 16:02

Henk schreef:... Laatste paarvrachten was P zelfs maar 0.88 en 0.89... :shock:

Mijn theorie is dat bijna niemand zn mest mixt voor afzet :idea:

N & P balans loopt nu wel helemaal scheef :? Qua P mag ik nog dubbel zoveel mest aanvoeren tov de N... :|

Bekend verhaal Henk, ik was dat helemaal zat.
Ook met dat forfaitair/boer-boer transport. Tekenen voor 4.2 kg N en 2,5 krijgen. Daar ben ik paar jaar terug mee gestopt.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor melker » vr maart 16, 2018 16:21

Wanneer je bij niet gemixte mest de bovenste laag er af zuigt heb je wel aanmerkelijk hoger percentage fosfaat. We laten hier de onderste meter er wel eens onderweg lopen, restant mixen heb je gegarandeerd meer dan 2 % fosfaat, soms tot bijna 3%. Dikke fractie uit messcheider zit wel op 5 tot 6%. De gescheiden dunne fractie komt nooit boven de 1%, N percentage kan dan nog wel rond de 4% zijn. We betalen inmiddels geen geld meer toe op mestafvoer, let maar op kom straks tekort.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor h.groothuis » vr maart 16, 2018 16:38

Begreep laatst op een excursie bij veenhuis dat gemixte mest ook behoorlijk snel weer ontmengt :yes: sneller dan we met mekaar in de gaten hebben, eigenlijk moet je bij aanwenden ook niet altijd aan dezelfde kant van de percelen beginnen werd er ook gezegd, kwam uit cijfers van het nutriflow project waar alle tanken constant gemeten werden op ds-N en P, schrik je van het verschil begin van de dag en eind van de dag.
h.groothuis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie