Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do dec 14, 2017 12:13

BsK schreef:https://www.skanegardar.se/fastigheter/osarps-gard/?sendProspekt#prospekt

Voor iemand die nog naar zweden wil. 8) (y)

Waarom staat zo'n spul te koop?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor boer pieter » zo jan 14, 2018 11:04

had van ochtend een discussie met mijn melker om het loon in de land bouw hier in dk ,3f de grootste vak veriniging in dk gaat nu de grote landbouw bedrijven langs om te zien of ze de regels wel na leven ivm het loon ,veel boeren maken zelf een afspraak met hun mensen en dat loon ligt vaak veel lager dan dat 3 f voor schrijft ,je kunt er van alles van vinden en de ene is ook meer penge waart dan een ander, maar er moet volgens mij toch een ondergrens komen ,een melker of iemand die groepen omjaagt en boxen schoon maakt zal minder verdienen dan een bedrijfsleider dat is logisch ,maar ik weet dat er boeren zijn die echt gewoon te weinig betalen ,vaak zijn het ongeschoolde oost europeanen maar die doen wel het mindste werk zoals melken midden in de nacht of heel vroeg ,kuilen open maken ,schoon maken ,enz ,wat vinden jullie er van
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor W.A » zo jan 14, 2018 11:31

Stuur jij je melker ook maar 1 keer per jaar een 10 dgn naar de Bahamás dan! Voor het super werk dat hij doet, verdiend ie dat natuurlijk dik..

Gewoon netjes naar presteren en inzicht betalen en behandelen lijkt me ook wel voldoende!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Niels » zo jan 14, 2018 12:17

Ik vind dat dat arla nix aangaat wat wij onze medewerkers betalen. Beetje raar dat de vakbonden van je werknemers een deal sluiten met je afnemer. :roll:

Hier in Zweden zitten de roemenen te bedelen voor bijna elke supermarkt. Ik ben benieuwd wanneer arla daar wat aan gaat doen (y)
Niels

Berichtdoor willemk » zo jan 14, 2018 12:49

boer pieter schreef:had van ochtend een discussie met mijn melker om het loon in de land bouw hier in dk ,3f de grootste vak veriniging in dk gaat nu de grote landbouw bedrijven langs om te zien of ze de regels wel na leven ivm het loon ,veel boeren maken zelf een afspraak met hun mensen en dat loon ligt vaak veel lager dan dat 3 f voor schrijft ,je kunt er van alles van vinden en de ene is ook meer penge waart dan een ander, maar er moet volgens mij toch een ondergrens komen ,een melker of iemand die groepen omjaagt en boxen schoon maakt zal minder verdienen dan een bedrijfsleider dat is logisch ,maar ik weet dat er boeren zijn die echt gewoon te weinig betalen ,vaak zijn het ongeschoolde oost europeanen maar die doen wel het mindste werk zoals melken midden in de nacht of heel vroeg ,kuilen open maken ,schoon maken ,enz ,wat vinden jullie er van

Trotski, lenin stalin en ja we kunnen nu ook pieter bij het rijtje toevoegen :idea:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor kobonde » zo jan 14, 2018 14:01

[quote="Niels"]Ik vind dat dat arla nix aangaat wat wij onze medewerkers betalen. Beetje raar dat de vakbonden van je werknemers een deal sluiten met je afnemer. :roll:

Dat doen ze ook niet het zijn de werknemers in Arla die weigeren melk te verwerken van bedrijven die een konflikt hebben met hun vakbond.

In DK vallen bedrijven die geen lid zijn van een wergevers organisatie, niet onder een colletieve arbeidsovereenkomst, behalve voor leerlingen die in opleiding zijn, voor hun is het loon vast. Anderen onderhandelen zelf met hun baas over het loon. Op bedrijven met meer dbn 10 wernemers kunnen zij als ze lid zijn van hun vakbond, hun vakbond laten onderhandelen over een bedrijfsovereenkomst. Deze boeren wilden dat niet omdat zij alleen maar buitenlanders in dienst hebben die vrijwel geen ervaring met landbouw hebben en alles nog moeten leren. zij vinden dat buitenlanders een lager startloon moeten krijgen, dan iemand die een landbouw opleiding heeft gehad. ( meerdere jaren werkervaring tegen een leerling loon en een landbouw opleiding heeft gehad) Goede mensen verdienen goed, ook buitenlanders maar ze moeten zich wel eerst bewijzen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Schoonvelde » zo jan 14, 2018 14:08

Niels schreef:Ik vind dat dat arla nix aangaat wat wij onze medewerkers betalen. Beetje raar dat de vakbonden van je werknemers een deal sluiten met je afnemer. :roll:

Hier in Zweden zitten de roemenen te bedelen voor bijna elke supermarkt. Ik ben benieuwd wanneer arla daar wat aan gaat doen (y)

Sja blijft een lastige discussie, ik vind wel dat boeren die als een Alfa mannetje op de rots zitten nog wel eens gemakkelijk omgaan met hoe je met andere mensen omgaat. Vraag maar eens aan vertegenwoordigers die in diverse sectoren hebben gewerkt. Boeren mogen volgens hun best wel eens wat meer empathie hebben.
Verbaas mij wel vaak over boeren die klagen dat ze geen personeel kunnen krijgen, meestal bedoelen ze volgens mij, ik kan geen personeel krijgen voor 30% onder het gemiddelde loon wat voor dergelijk werkt wordt betaald.
Wanneer ik kon kiezen om schoon werk te doen voor netto 15 euro op normale uren of 10 euro netto op onregelmatige uren dan wist ik het ook wel.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Niels » zo jan 14, 2018 15:31

Vreemde situatie als arla medewerkers gaan bepalen onder welke voorwaarden ze de melk van individuele leden verwerken. Maar jullie kijken daar in DK dus anders tegen aan. :roll:
Niels

Berichtdoor kobonde » zo jan 14, 2018 17:14

Niels schreef:Vreemde situatie als arla medewerkers gaan bepalen onder welke voorwaarden ze de melk van individuele leden verwerken. Maar jullie kijken daar in DK dus anders tegen aan. :roll:

Ik leg uit hoe in elkaar steekt, werknemers van boeren mogen niet weigeren dieren te verzorgen en kunnen dus niet staken ipv zorgt de vakbond er voor dat hun leden die bij Arla werken de melk niet verwerken, dit heeft een rechter goedgekeurt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » zo jan 14, 2018 17:35

Ik ben het met Schoonvelde eens mijn melker werkt ook wel in de bouw en in een groot pakhuis en daar heeft ie aardig meer ook toeslag voor avond en weekend kom op jongens het is 2018 je kunt niet hard werkende mensen met vrouw en kinderen in oud huis laten wonen en afschepen met een loon dat nog lager ligt dan een leerling loon . daarom is het goed dat iets is die daar op toezien dat wil niet zeggen dat ik het eens met 3 f
boer pieter

Berichtdoor sivert » zo jan 14, 2018 19:42

En toch vind ik het raar dat de vakbond kan bepalen of de melk wordt opgehaald. De volgende stap is dat de vakbond beslist dat melkrobots er uit moeten en er vakbondsmensen moeten worden aangenomen. Dan heb ik toch liever met QLip te maken.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer 19 » zo jan 14, 2018 21:46

sivert schreef:En toch vind ik het raar dat de vakbond kan bepalen of de melk wordt opgehaald. De volgende stap is dat de vakbond beslist dat melkrobots er uit moeten en er vakbondsmensen moeten worden aangenomen. Dan heb ik toch liever met QLip te maken.

Is het ook, ze hebben er al een paar grote jongens goed mee te pakken gehad,maarja je moet het er maar mee doen dan zelf maar een stapje sneller.
boer 19

Berichtdoor Flyinghollander » zo jan 14, 2018 22:07

boer 19 schreef:
sivert schreef:En toch vind ik het raar dat de vakbond kan bepalen of de melk wordt opgehaald. De volgende stap is dat de vakbond beslist dat melkrobots er uit moeten en er vakbondsmensen moeten worden aangenomen. Dan heb ik toch liever met QLip te maken.

Is het ook, ze hebben er al een paar grote jongens goed mee te pakken gehad,maarja je moet het er maar mee doen dan zelf maar een stapje sneller.

Of personeel gewoon normaal betalen :idea: :?: :wink:
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » ma jan 15, 2018 09:58

jij hebt zelf ook in dk gewerkt fly wat vind jij van de lonen
boer pieter

Berichtdoor boer 19 » ma jan 15, 2018 10:43

Flyinghollander schreef:
boer 19 schreef:

Of personeel gewoon normaal betalen :idea: :?: :wink:

Was jij het niet die ooit tegen mij zei dat je kostprijs verlagend moet boeren ipv kostprijs verhogend :!:
boer 19

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie