Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor MarcB » ma maart 26, 2018 18:34

komt dat niet hoofdzakelijk door de zetmeel aardappelen. de telers hebben al jaren goede prijzen en hun afzet blijft goed. ik zie hier de aardappelen alleen maar toenemen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor wijnbergen » ma maart 26, 2018 19:57

Klopt, het zijn de aardappeltelers die ook de pacht omhoog drukken, ze hebben veel land nodig om 1 op 4 te telen. De fabriek in Toftlund is vorig jaar verdubbeld in capaciteit.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » di maart 27, 2018 08:14

ja dat klopt en ze hebben ook veel land nodig om een rest produkt protamylasse kwijt te worden dat drijft de prijs ook op
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Jozef » di maart 27, 2018 09:18

wijnbergen schreef:Was ook maar een hoekje van 5 ha, als je een blok van 50 ha hebt ligt het rond de 125/130.000

Begrijpelijk, maar toch wordt ik hier ook best blij van hoekjes van 5 ha :oops: :mrgreen:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Henk » di maart 27, 2018 09:56

wijnbergen schreef:Klopt, het zijn de aardappeltelers die ook de pacht omhoog drukken, ze hebben veel land nodig om 1 op 4 te telen. De fabriek in Toftlund is vorig jaar verdubbeld in capaciteit.

Da's in NL al 20 jaar gaande... :yes:
Vroegah betaalde je 2000 gulden/ha. Nu is dat grofweg hetzelfde in euro's
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wijnbergen » di maart 27, 2018 11:46

Afwachten hoe lang dat stand houd, vorig jaar op de fabriek geweest en de voorman was erg positief over de toekomst.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » za jul 14, 2018 17:07

ja het is hier droog 8)
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » ma jul 23, 2018 12:12

gister rondje dk gemaakt de verschillen zijn enorm maar hoe hoger je komt hoe minder de mais ,gras is bijna overal dood ,zal een harde winter worden ,hier zijn een paar grote koeie boeren die 80 % mais hebben en dat staat slecht en gras is er ook niet (n) ook akkerbouwers klagen, winter gerst 3 ton zomergerst niet veel beter tarwe ook 40% minder enz
hoe gaat het bij de andere dk forummers jullie zitten bijna allemaal hoger als mij
boer pieter

Berichtdoor maistro » ma jul 23, 2018 12:22

boer pieter schreef:gister rondje dk gemaakt de verschillen zijn enorm maar hoe hoger je komt hoe minder de mais ,gras is bijna overal dood ,zal een harde winter worden ,hier zijn een paar grote koeie boeren die 80 % mais hebben en dat staat slecht en gras is er ook niet (n) ook akkerbouwers klagen, winter gerst 3 ton zomergerst niet veel beter tarwe ook 40% minder enz
hoe gaat het bij de andere dk forummers jullie zitten bijna allemaal hoger als mij

Heftig! hoor Zweden ook erg droog
Moeten de start up bedrijven behoorlijk diep gaan maar dat is gesneden koek in DK
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor JA » ma jul 23, 2018 12:56

boer pieter schreef:gister rondje dk gemaakt de verschillen zijn enorm maar hoe hoger je komt hoe minder de mais ,gras is bijna overal dood ,zal een harde winter worden ,hier zijn een paar grote koeie boeren die 80 % mais hebben en dat staat slecht en gras is er ook niet (n) ook akkerbouwers klagen, winter gerst 3 ton zomergerst niet veel beter tarwe ook 40% minder enz

Hier geen stress qua voer, meeste land kunnen we beregenen en we hadden nog heel wat graskuil over van vorig jaar (y)
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor boer 19 » ma jul 23, 2018 14:36

Wij hebben 800 balen graszaad hooi van de loonwerker gekocht, gras is inderdaad slecht op een paar perselen na die we kunnen beregenen. Mais hetzelfde maar valt mij mee hoeveel droogte het kan hebben het staat nog lang niet overal zo slecht.
boer 19

Berichtdoor Niels » di jul 24, 2018 10:24

Ik denk dat de situatie in dk en Zweden niet zoveel verschilt. Wij hebben tot november/december voer van vorig jaar zitten, maar met totaal 1 dikke snede van 120 ha houdt t wel op tot nu toe. De mais beregenen we.
Niels

Berichtdoor boer pieter » di jul 24, 2018 14:19

arla plus 1 euro (y)
boer pieter

Berichtdoor Deense boerin » di jul 24, 2018 14:52

Laatst zei je me dat het allemaal wel meevalt. En dat het gras zich wel weer zal herstellen..... Goed dat je he nu zelf hebt gezien. Het valt hier niet mee. We zijn blij een 3e snede gras met erwten van vorig jaar te hebben. Die vreten de koeien goed, was eigenlijk voor de pinken bedoeld. 1e snede viel niet mee, 2e snede niet best maar meer dan verwacht. Een paar stukken 3e snede genomen en balen van gemaakt. 10 ha = 20 balen.... We zullen zien hoe de Winter doorkomen. Al een aantal koeien weggedaan, volgende week nog 2. Minder jongvee aanhouden.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie