Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor hulsteins » wo dec 28, 2016 20:39

wat heb jij allemaal weer geslikt vandaag ?
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Roderick » wo dec 28, 2016 21:00

kobonde schreef:
Corjan schreef:Kobonde nix gaat snel in Canada :!: Zolang we de toko maar in 10 jaar afkunnen lossen is het geen probleem :!: Dan sta je er zonder schuld nog niet zo beroerd voor denk ik . Grazy boert ook nog :wink:

Ik maak me ook geen zorgen over jouw en Grazy, het geldt meer mensen die overwegen in Ca te starten de prijs van de bedrijven is nu gebasseerd op de huidige melkprijs. Ik denk niet dat het realistische is dat het huidige systeem blijft bestaan tot zij de hele toko afgelost hebben. Daarnaast als lees ik hoeveel jij investeerd in je bedrijf denk ik dat je niet zo heel hard aflost dan je doet voorkomen.

Wat is je definitie van hard aflossen :?:
20-25 cent liter hard genoeg. :?:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Sander » wo dec 28, 2016 21:37

praten we hier eigenlijk over euro's of ca dollars
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Corjan » wo dec 28, 2016 23:07

Euro's wat zijn dat :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » wo dec 28, 2016 23:17

kobonde schreef:
Corjan schreef:Kobonde nix gaat snel in Canada :!: Zolang we de toko maar in 10 jaar afkunnen lossen is het geen probleem :!: Dan sta je er zonder schuld nog niet zo beroerd voor denk ik . Grazy boert ook nog :wink:

Ik maak me ook geen zorgen over jouw en Grazy, het geldt meer mensen die overwegen in Ca te starten de prijs van de bedrijven is nu gebasseerd op de huidige melkprijs. Ik denk niet dat het realistische is dat het huidige systeem blijft bestaan tot zij de hele toko afgelost hebben. Daarnaast als lees ik hoeveel jij investeerd in je bedrijf denk ik dat je niet zo heel hard aflost dan je doet voorkomen.

Dat investeren valt wel een beetje mee :yes: Ja ok vorig jaar de knelpunten weer een beetje ofgefixed maar dat jaar nog steeds per liter meer afgelost dan geinvesteerd :!: Lossen hard af en halen het er ook weer bij als het moet. En ontertussen breiden we nog een beetje uit! Al met al dit jaar weer 15% extra q met aankoop en wat we gekregen hebben. Als je er van uitgaat dat je 30-40000 per kg kan lenen en je kan 15% groeien waar we maar gemiddeld 12000 per kg kwijt waren kun je uit rekenen dat ook op die manier je schuld per kg snel verdampt. En idd wij loste ook 25 CA cent per liter af vorig jaar. We zijn nu klaar voor een 2.8 miljoen liter zonder dikke kosten te maken :!: Maar we proberen wel lekker door tegaan ipv naar schulden vrij te gaan.
Corjan

Berichtdoor BDC » do dec 29, 2016 02:00

Met zoveel melk dan heb je 280-300 koeien. En met botjes melken en hoeveel personeel heb je Corjan?
BDC

Berichtdoor Corjan » do dec 29, 2016 06:15

We hebben ruimte voor 2.8. We hebben nu Q voor 2.2. We hebben nu 5 ochtende in de week hulp van 7.45 tot 13.00 . Zij doet het meeste werk op het moment. Voordat ik wat serieus wat doe is het 9.30 :oops: :oops: :oops: Int weeken dan hebben we nix en moet ik zelf weer aan de bak. En Sandra doet de kalfies (y) (y) S winters mak an dus somers, met landwerk zijn we wat drukker :yes:
Corjan

Berichtdoor boer pieter » do jan 05, 2017 17:02

vandaag mijn 2 jonge boeren even op bezoek gehad ,de mannen hebben grote plannen :yes: maar heb ze eerst maar eens terug gefloten :yes: er word wel met heel erg hoge melkprijs gerekent voor 2017 ,eerst maar eens afwachten ,ze doen het goed en dat moet zo blijven ,er zijn al teveel die teveel geinvesteert hebben en er nu niet meer zijn ,en als ik het allemaal hoor is de crisis nog niet over in dk ,dus mijn mening is rustig ddor doen en geen gekke dingen doen en alles netjes bij houden ,probeer eerst maar een beetje spek op de ribben te krijgen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » do jan 05, 2017 18:21

En wie zijn jouw 2 jonge boeren :?: je dochter en dr vrijer :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » do jan 05, 2017 18:43

:no:
boer pieter

Berichtdoor jan.nl » do jan 05, 2017 20:53

boer pieter schreef:vandaag mijn 2 jonge boeren even op bezoek gehad ,de mannen hebben grote plannen :yes: maar heb ze eerst maar eens terug gefloten :yes: er word wel met heel erg hoge melkprijs gerekent voor 2017 ,eerst maar eens afwachten ,ze doen het goed en dat moet zo blijven ,er zijn al teveel die teveel geinvesteert hebben en er nu niet meer zijn ,en als ik het allemaal hoor is de crisis nog niet over in dk ,dus mijn mening is rustig ddor doen en geen gekke dingen doen en alles netjes bij houden ,probeer eerst maar een beetje spek op de ribben te krijgen

Als ik dit zo lees lijkt het er op dat je opvolgers jong en wild zijn en het gaspedaal flink in willen drukken :yes: alleen ben jij de baas vd handrem :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » do jan 05, 2017 21:28

nee ik ben niet de handrem , :no: ze zijn zelf baas ,maar na 17 jaar in dk en ook moeilijke jaren heb mee gemaakt denk ik dat ik wel weet wat nodig is om te overleven in dk ,en dat is niet door gek te doen ,ik vind de prognose van de melkprijs ook veel tehoog ,je moet je zelf niet rijk rekenen wat toch wel gebeurt ,je moet natuurlijk de boel wel bij houden ,ik hoop ook dat de melkprijs naar 40 cent gaat maar denk niet dat dat gaat gebeuren ,maar wat ik denk zal een ander niks vinden maar dat is ook goed ,dit past het best bij mij
boer pieter

Berichtdoor jan.nl » do jan 05, 2017 22:02

boer pieter schreef:nee ik ben niet de handrem , :no: ze zijn zelf baas ,maar na 17 jaar in dk en ook moeilijke jaren heb mee gemaakt denk ik dat ik wel weet wat nodig is om te overleven in dk ,en dat is niet door gek te doen ,ik vind de prognose van de melkprijs ook veel tehoog ,je moet je zelf niet rijk rekenen wat toch wel gebeurt ,je moet natuurlijk de boel wel bij houden ,ik hoop ook dat de melkprijs naar 40 cent gaat maar denk niet dat dat gaat gebeuren ,maar wat ik denk zal een ander niks vinden maar dat is ook goed ,dit past het best bij mij

Natuurlijk moet je niet gek doen,maar als je jong bent kijk je overal anders tegen aan. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » do jan 05, 2017 22:49

Ja dat is waar maar er zijn hier veel voorbeelden van waar het niet goed is gegaan om wat voor reden dan ook en dat vergeten ze hier nog al eens .ook mede door de landbouwvereniging die nog steeds over groeien praten ook op de landbouwschool word daar aan mee gewerkt .wat is er mis met 120 koeien en zelf op te passen
boer pieter

Berichtdoor Kasé5 » do jan 05, 2017 23:12

Helemaal niks mis mee Pieter :no: maar het past niet bij echt "ondernemerschap" :no: :no:
Jaren geleden hek ook ooit eens gezegd dak met 100 koeien ook best verder kon. Nou voor je 't weet ben je al een stopper :? :? .
Laatste jaren zeg ik altijd waar de 3e robot komt te staan en kan nu veeeel makkelijker geld lenen, kortingen bedingen en mapmannen moet ik weer gewoon gedoseerd toelaten. Prachtig :lol:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie