Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor poekske » ma jan 15, 2018 21:15

Les economie op school, dat loopt tien jaar achter. Als je interesse in centen hebt, loop je genoeg te kijken naar de rekeningen, heeft school economie niks mee van doen
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Hans19 » ma jan 15, 2018 22:04

Kan ook lastig zijn. Niet elke vader is zo vrijgevig in het openstellen van de financiële kant van het bedrijf, helaas..
Hans19

Berichtdoor jan.nl » ma jan 15, 2018 22:30

Hans19 schreef:Kan ook lastig zijn. Niet elke vader is zo vrijgevig in het openstellen van de financiële kant van het bedrijf, helaas..

Van vragen stellen is nog nooit iemand dommer geworden. :no:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Niels » ma jan 15, 2018 23:04

poekske schreef:Les economie op school, dat loopt tien jaar achter. Als je interesse in centen hebt, loop je genoeg te kijken naar de rekeningen, heeft school economie niks mee van doen

Als je opbrengsten hoger zijn dan je kosten dan maak je winst. Dat was 10 jaar geleden al zo en is over tien jaar nog zo 8)
Niels

Berichtdoor kobonde » di jan 16, 2018 07:40

Als je alleen kijkt naar wat er binnen komt en er weer uit gaat weet , alleen of je likwiditeitsoverschot hebt of niet. Dat zegt niks over de winst. Om te weten of je winst maakt moet je weten of de afschijving gelijk loopt met de aflossing. En of waardes waarvoor machines en gebouwen in de boeken staan kloppen. Je kan best likwiditeitsoverschot hebben en toch armer worden, omdat je minder aflost dan de waardevermindering van machines en gebouwen.

Of winst maken maar steeds geld te kort komen omdat de bank wil dat je meer aflost dan je afschijft, dat probleem hebben veel bedrijven in DK. In NL is dat niet zo gauw een probleem omdat de grondprijs nog steeds stijgt en dus je vermogen kan stijgen
ook al los je te weinig af.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Richt » di jan 16, 2018 09:20

Hans19 schreef:Kan ook lastig zijn. Niet elke vader is zo vrijgevig in het openstellen van de financiële kant van het bedrijf, helaas..

Dan zou ik toch zeggen succes, je zoekt het maar uit, als je samen werkt en het doel is het over te nemen moeten dat soort punten toch al voor je begint duidelijk zijn :?:
Je kunt toch niet op een schip instijgen waarvan je niks weet?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » di jan 16, 2018 09:41

je staat er verstelt van hoe weinig ze weten ,ik heb elk jaar wel stage lopers en veel willen ook het bedrijf thuis over nemen, dan vraag ik wel eens of het ook mogelijk is ,kijken ze je aan van hoezo ,als je dan wat door vraagt kom je er wel achter ze weten zo goed als niks
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wijnbergen » di jan 16, 2018 09:58

Dat is mijn ervaring ook met stagelopers uit NL, geen idee van de economische kant van het melkvee houden. Verder is het idd nogal simpel, zorgen dat je meer opbrengsten hebt als kosten, zo moeilijk is dat niet.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer 19 » di jan 16, 2018 10:18

Op het mbo krijg je in de laatste twee jaar veel economie, dat is dus na je buitenland stage, dan is het ook niet zo gek vind ik dat de economische kant nog niet zo sterk is.
boer 19

Berichtdoor Hans van Bergen » di jan 16, 2018 10:51

De Mas of mo of hoe het heet is stage stage en nog es stage. Dus wat leer je :?: Geen reet meer dan je op je zaterdag/vakantie baantje bij een boer leert en daarvoor krijg je tenminst ook nog loon.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » di jan 16, 2018 11:10

:lol: :lol: je ben weer very short thru the curve Hans :yes: Wat leraren mij in de schoolbanken probeerden bij te brengen is weinig van blijven hangen. Juist op de stages leerde ik het meest :yes:

Van mn 12e tot mn 18e zat ik verder elke vakantie, zeg totaal 12 weken per jaar, op het brijf van mijn oom. Hunnie woonden achteraf, tegen de uiterwaarden van de Rijn, aan een smal grindpad waar geen hond kwam en zeker geen politie (y)
Dus daar ging een wereld voor me open :D Oom had een hoop land en net als iedereen in de familie zowel koeien als akkerbouw, dus door de jaren heen nagenoeg alles kunnen leren daar (y) :yes: vooral omdat ik er alles mocht proberen (y) (y)

En dat koste wel es een kromme aftakas :oops: en een voorlader was ik ook totaal niet gewend :oops: maar door het te blijven doen leer je het :yes: Denk dat die 6 jaren achteraf gezien mn beste leerschool waren (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Niels » di jan 16, 2018 11:21

kobonde schreef:Als je alleen kijkt naar wat er binnen komt en er weer uit gaat weet , alleen of je likwiditeitsoverschot hebt of niet. Dat zegt niks over de winst. Om te weten of je winst maakt moet je weten of de afschijving gelijk loopt met de aflossing. En of waardes waarvoor machines en gebouwen in de boeken staan kloppen. Je kan best likwiditeitsoverschot hebben en toch armer worden, omdat je minder aflost dan de waardevermindering van machines en gebouwen.

Of winst maken maar steeds geld te kort komen omdat de bank wil dat je meer aflost dan je afschijft, dat probleem hebben veel bedrijven in DK. In NL is dat niet zo gauw een probleem omdat de grondprijs nog steeds stijgt en dus je vermogen kan stijgen

Dat je banklening niet hoger moet zijn dan de waarde van je bedrijf is er nog één die over 10 jaar nog geldt. 25% EV is hier aan te bevelen. Houd je dat in DK ook gewoon aan als je nu een bedrijf koopt dan is winst maken en een beetje aflossen vast voldoende. (y)
Niels

Berichtdoor jan.nl » di jan 16, 2018 11:46

boer pieter schreef:je staat er verstelt van hoe weinig ze weten ,ik heb elk jaar wel stage lopers en veel willen ook het bedrijf thuis over nemen, dan vraag ik wel eens of het ook mogelijk is ,kijken ze je aan van hoezo ,als je dan wat door vraagt kom je er wel achter ze weten zo goed als niks

Jij wil ze van de kelder naar de zolder laten springen :wink: ,leeftijd is belangrijk,een eerste jaars of een 4e jaars zit een wereld van verschil tussen :yes: Met overname zijn ze nog niet echt bezig(gelukkig maar :wink:)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer 19 » di jan 16, 2018 11:47

Henk schreef::lol: :lol: je ben weer very short thru the curve Hans :yes: Wat leraren mij in de schoolbanken probeerden bij te brengen is weinig van blijven hangen. Juist op de stages leerde ik het meest :yes:

Van mn 12e tot mn 18e zat ik verder elke vakantie, zeg totaal 12 weken per jaar, op het brijf van mijn oom. Hunnie woonden achteraf, tegen de uiterwaarden van de Rijn, aan een smal grindpad waar geen hond kwam en zeker geen politie (y)
Dus daar ging een wereld voor me open :D Oom had een hoop land en net als iedereen in de familie zowel koeien als akkerbouw, dus door de jaren heen nagenoeg alles kunnen leren daar (y) :yes: vooral omdat ik er alles mocht proberen (y) (y)

En dat koste wel es een kromme aftakas :oops: en een voorlader was ik ook totaal niet gewend :oops: maar door het te blijven doen leer je het :yes: Denk dat die 6 jaren achteraf gezien mn beste leerschool waren (y)

Precies, ik heb in die twee jaar tijd dat we hier boeren ook alweer een hoop geleerd, dat gaat altijd door (y)
boer 19

Berichtdoor kobonde » di jan 16, 2018 12:06

Niels schreef:
kobonde schreef:Als je alleen kijkt naar wat er binnen komt en er weer uit gaat weet , alleen of je likwiditeitsoverschot hebt of niet. Dat zegt niks over de winst. Om te weten of je winst maakt moet je weten of de afschijving gelijk loopt met de aflossing. En of waardes waarvoor machines en gebouwen in de boeken staan kloppen. Je kan best likwiditeitsoverschot hebben en toch armer worden, omdat je minder aflost dan de waardevermindering van machines en gebouwen.

Dat je banklening niet hoger moet zijn dan de waarde van je bedrijf is er nog één die over 10 jaar nog geldt. 25% EV is hier aan te bevelen. Houd je dat in DK ook gewoon aan als je nu een bedrijf koopt dan is winst maken en een beetje aflossen vast voldoende. (y)

Nee, De eis is tegen woordig dat je minimaal net zoveel aflost dan je afschrijft.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie