Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor boer pieter » wo feb 21, 2018 17:59

Kijk om je heen uitbreiding is niet voor iedereen de beste weg .was en is voor mij persoonlijk nooit een uitdaging geweest heb nu alles in harmonie dat is volgens mij het belangrijkste
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » wo feb 21, 2018 20:23

Maar Pieter waarom werkt je dochter op een melkveebedrijf en wil thuis de toko niet over nemen :?: Wat is dat :?: Dat zal je in NL of Canada niet veel zien :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » wo feb 21, 2018 20:49

Omdat ik nog niet op hou :no: voel me goed de laatste tijd en heb een goede hulp , ze wil eerst haar school af wil maken en ervaring op doen , ook is ze bezig met een inseminator opleiding ,maar over een paar jaar kan het zo maar gebeuren ,ze werkt nu in een team met 14 mensen en dat vind ze wel gezellig,. Toch vind ze mijn bedrijf ook mooi ze ziet nu ook wel dat met personeel werken ook niet altyd mee valt ,ze zei laatst tegen mij dat ik toch wel een mooi leven heb maar ze wil als je het over neemt wel robotten hebben :shock: maar goed als ze het echt wil zal ik haar wel op gang helpen en dan moet ze het zelf doen .ik ben er echt van overtuigd dat ons bedrijf ook goed en groot genoeg is voor de volgende generatie
boer pieter

Berichtdoor Kasé5 » wo feb 21, 2018 21:04

Nou Pieter, je hebt al wat ervaring met verkassen, dan ruil je voor dochterlief je huidige farm voor één met robotten :idea: , die zijn er toch helemaal plenty te koop :|
Wel grote kans dat je weer de voerwagen moet vullen :wink:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » wo feb 21, 2018 21:34

Kan ook zo maar gebeuren tussen nu en 5 jaar weten we meer , maar ze moet het zelf weten .ik heb het altijd gezegd dat ik het leuk zou vinden maar ik kan haar niet dwingen .heb nog een die het leuk vindt je weet maar nooit
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » wo feb 21, 2018 21:37

Wat ik wel weer jammer vind is dat er toch nog steeds negatief over dk word geschreven maar er zijn ook genoeg boeren die het wel goed doen
boer pieter

Berichtdoor G.U. » wo feb 21, 2018 21:53

Waar hoor jij al die negatieve verhalen dan?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor hulsteins » wo feb 21, 2018 21:56

kobonde zegt dat je met zeer weinig EV in DK beginne ken
boer pieter zegt dat de banken niet ver meer mee gaan

dus 't is een buitenkansje om nu in DK te beginnen
alleen denk ik dat er hoogop 7 per jaar zonder EV starten

da's dan toch slechts 1 op de 1 miljard die er nog intrapt in dat sprookje

100 % financiering , stal huren en gronloos boeren :arrow:
ken je echt beter in zwijnenbisniss stappen !
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor boer pieter » wo feb 21, 2018 22:22

Je kunt denk ik niet meer met het zelfde bedrag beginnen als mijn generatie genoten :no: maar de bedrijven zijn ook niet meer het zelfde , toch kun je met minder geld toe als in Nederland ,de kredietverstrekkers zoals dlr nykrediet nordea geven nog steeds wel 60% denk ik rest moet je zelf hebben plus een bank lening ,. 100% financiereren grondloos stalhuren zie ik niet zo zitten .dan toch liever een share melk iets dat je zelf de koeien koopt en de gebouwen huurt plus land en dat geluidslijk over neemt soort van maatschap
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » do feb 22, 2018 09:31

kobonde schreef:Pieter, Ik zie hier sommigen in en hopelose sitiatie door modderen met Rekeningen laten liggen en geld lenen van familie. Het is alleen maar goed om duidelijk te stellen naar de bank en jezelf dat je dat niet wilt en als het zover komt jezelf het initatiev neemt.

dat weet ik wel, en ken er ook wel voorbeelden van ,zelfs van dicht bij , maar je kunt je ook af vragen waarom en hoe zijn ze in die situatie terecht gekomen ,
boer pieter

Berichtdoor kobonde » do feb 22, 2018 10:17

hulsteins schreef:kobonde zegt dat je met zeer weinig EV in DK beginne ken
boer pieter zegt dat de banken niet ver meer mee gaan

dus 't is een buitenkansje om nu in DK te beginnen
alleen denk ik dat er hoogop 7 per jaar zonder EV starten

da's dan toch slechts 1 op de 1 miljard die er nog intrapt in dat sprookje

100 % financiering , stal huren en gronloos boeren :arrow:
ken je echt beter in zwijnenbisniss stappen !

Waarom ben je altijd zo negatiev, Als je buiten de gelijnde paden denkt zijn er veel moglijkheden, waarom moet je in het bedrijf opsparen(aflossen op grond), je kan net zo goed buiten het bedrijf opsparen of je vrouw grond laten kopen en die vervolgens huren. Het gaat er om risiko beter af te dekken dan we gewend zijn.

In andere bedrijftaken, in het heel normaal om gebouwen te huren of in een aparte BV te hebben.

Overigenis een bedrijf dat 70 % van de waarde gefinacieerd is en de eigennaar daarnnaast een pensioen opsparing heeft makkelijker over te nemen dan als er maar 30 % vv is en de eignaar niks er naast heeft. Puur omdat de bedrijven met veel vv vaak beter bij de tijd en een beter rendement hebben, bedrijven met weing vv hebben vaak jaren niks gedaan en over leven alleen omdat er weinig schuld is.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor poekske » do feb 22, 2018 10:33

Wat een verhalen, andere bedrijfstakken worden binnen de 20 jaar volledig afgelost, zaak die ik gekocht heb was volledig afbetaald. Hoe komt het denk je dat landbouwbedrijven in nl en dk zo duur geworden zijn? Onder andere door dit soort constructies...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor melker » do feb 22, 2018 10:53

Vergeet niet dat grond in NL eigenlijk altijd al schaars is geweest, daarom werd er ook land ingepolderd. Door schaarste trekt het ook veel beleggers aan van buiten landbouw, land is ietsje tastbaarder dan een Bitcoin. Daardoor moet je in NL minimaal 1500 per ha rekenen als last voor iedere uit te breiden hectare :?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » do feb 22, 2018 11:16

Jup. Er zijn momenteel legio vermogende (zaken)mensen die graag hunnie kapitaal in de landbouw willen steken.
Dat willen zij graag omdat zij grond nog steeds als een goede investering zien met een laag risico :yes:

Tegenwoordig zijn zij bereid het hele bedrijf te financieren, dus ook de stenen. Dat kan aantrekkelijk zijn wanneer de banken huiverig zijn. Een bedrijf wat ik ken heeft onlangs zijn eigen bank alles afgelost en overgesloten bij een investeerder.
Hij was het gezeur van zijn relatiemanager helemaal beu. Hij wilde over de grens investeren in grond met wat opstallen. De bank deed moeilijk en spoorde hem zelfs aan hiervoor elders geld te zoeken :yes:

En dat vond ie :yes: en zelfs genoeg om zijn bank buiten te zetten :yes:
Of dat slim is weet ik niet. Zakenlui zullen niet over je heen vallen wanneer je een slecht jaar gedraaid hebt.
Maar wanneer je onverhoeds de rente even niet kunt opbrengen, schoppen zij je wel eerder van je farm af.
Hij mag overigens elk tiende jaar zijn bedrijf terug kopen :yes: maar ik denk dat dat nagenoeg niet gebeurt...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor BsK » do feb 22, 2018 11:34

Kobonde

Hoe moet je uitbreiden als alles in de buurt andere kredietverreniging of bank heeft?
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie