Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor boer pieter » vr dec 28, 2018 15:54

Even status gemaakt valt mij alles mee :yes: al met al een mooi jaar mooie zomer veel voer met de koeien ook best gegaan veel melk voor mijn doen dus mogen niet klagen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor W.A » za dec 29, 2018 17:20

boer pieter schreef:Even status gemaakt valt mij alles mee :yes: al met al een mooi jaar mooie zomer veel voer met de koeien ook best gegaan veel melk voor mijn doen dus mogen niet klagen
Neem meestal iedere dag zo'n 'status' door bij de koffie met de vrouw... Maar werkt jou vrouw buitenshuis en zie je ze niet al te veel?
De echte stutus,begroting noem ik 'm dan komt in februari van de boukhoudster.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor boer pieter » za dec 29, 2018 19:58

Hier maken we aan het eind van het jaar status hoeveel koeien zijn erjongvee voervooraad enz
Nee mijn vrouw werkt gewoon thuis maar heeft ook nog wat neven arbeid ,ze kan erg goed rekenen 8) altijd makkelijk
boer pieter

Berichtdoor wijnbergen » za dec 29, 2018 21:32

boer pieter schreef:Even status gemaakt valt mij alles mee :yes: al met al een mooi jaar mooie zomer veel voer met de koeien ook best gegaan veel melk voor mijn doen dus mogen niet klagen

Eindelijk een positief bericht uit Denemarken 8) , hier ook best gelopen, voor komend jaar ziet het er ook niet slecht uit (y)
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » zo dec 30, 2018 09:31

Zo is het koos er is al genoeg negatief nieuws
boer pieter

Berichtdoor Wim R » zo jan 13, 2019 12:00

Faillissementsgolf Deense landbouw onvermijdelijk

De Deense landbouw blijft in crisis verkeren, meer faillissementen zijn dan ook onvermijdelijk.

Veel landbouwbedrijven in Denemarken zijn insolvent. De banken doen er in het belang van zichzelf en de agrarische sector echter goed aan de stekker uit niet levensvatbare bedrijven te trekken en hun verlies te nemen, meent de centrale bank in Kopenhagen.

Deense landbouw in crisis

Hoewel de economie over het geheel genomen goed draait, verkeert de Deense landbouw nog steeds in een crisis. Dat constateert Denemarkens centrale bank, Nationalbanken. Veel bedrijven zijn niet in staat de kredieten te onderhouden ofwel de rente en aflossing op tijd te betalen. Halverwege vorig jaar waren volgens de centrale bank 40% van de door de middelgrote banken aan de landbouw verstrekte kredieten zogenoemde non performing loans (NPL).

Bij de grote banken is het aantal slecht bediende aan de landbouw verstrekte kredieten kleiner, maar altijd nog 10%. Het predicaat NPL krijgt een krediet als er meer dan 90 dagen geen rente is betaald of ook als het als onwaarschijnlijk wordt ingeschat dat de kredietnemer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen zonder dat verlies wordt gerealiseerd, legt Nationalbanken uit.

Leningen op basis van te hoge grondprijzen

De problemen zijn ontstaan in het kielzog van de grote financiële crisis in 2008. In de jaren daarvoor waren de� grondprijzen� fors gestegen. Op� grond� van de gestegen grondwaardes zijn destijds veel nieuwe leningen aan de landbouw verstrekt. Na 2008 zakten de� grondprijzen� in. Die hebben zich sindsdien niet hersteld, met als gevolg nog steeds aanhoudende insolventie. Wel hebben de banken voor een deel afgeschreven op de kredieten, maar naar de mening van de centrale bank nog niet voldoende.

Lees verder onder de foto

Hoewel de economie over het geheel genomen goed draait, verkeert de Deense landbouw nog steeds in een crisis. - Foto: Ronald Hissink

Tijdens een opleving van de landbouwconjunctuur in 2017 heeft een aantal banken de afschrijvingen bovendien weer ongedaan gemaakt. Ondertussen is 2018 weer een buitengewoon slecht jaar geweest voor de landbouw. De landbouwinkomens in de EU als geheel zijn vorig jaar volgens de jongste door Eurostat gepubliceerde ramingen met ruim 3% gedaald,� maar in Denemarken met 53%.

Weinig zicht op verbetering

Voor veel landbouwbedrijven is de kans op verbetering van de vermogenssituatie gering of liever gezegd: niet aanwezig, zo oordeelt de Nationalbanken. “Slechts weinig landbouwbedrijven zijn er in geslaagd om hun economische situatie te verbeteren. De bedrijven die een verlies in een positief resultaat hebben weten om te zetten, zijn er niet in geslaagd om hun eigen vermogen wezenlijk te vergroten”, zo blijkt uit de analyse van de centrale bank in Kopenhagen.

Stijgende rente rampzalig

De lage rente heeft weliswaar verhinderd dat veel economisch niet levensvatbare bedrijven zijn omgevallen, maar een stijgende rente wordt voor deze bedrijven rampzalig, temeer omdat meer dan 80% leningen heeft met een variabele rente. Als de rente met 2,5 procentpunten stijgt, nemen de financiële kosten op de voltijdsbedrijven met 67% toe, aldus de Nationalbanken, die tegen deze achtergrond de kredietinstellingen aanraadt meer faillissementen te aanvaarden dan tot dusver.

Dat moet niet te plotseling verlopen omdat als in een bepaald gebied te veel bedrijven te koop komen te staan de druk op de prijzen zal toenemen.

Kwam dit verhaal tegen. Is het nu echt zo rampzalig , hebben de banken te veel geld in de landbouw gepompt waar geen zekerheid onder zit.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor poekske » zo jan 13, 2019 12:38

En het gecowboy met lenen op 30 jaar, jaren niet aflossen enzomeer heeft alles te duur gemaakt.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor kobonde » zo jan 13, 2019 13:08

Wim, Het verhaal is een afleidings manouvre, in de wken voor dit artkel kregen de banken veel kritiek op het meeerken aan
uitlenen van aandelen en hiermee de staat inkomsten door de neus te boren en dat banken te veel winst maken/reserveren
voor verliezen. Hierin past het verhaal dat er meer moet worden afgeschreven op de landbouw, daarnaast vinden grote groepen
dat de landbouw teveel subsidie krijgt. In deze kontekst past een verhaal dat het erg slecht gaat met de landbouw en de
banken veel moeten reserveren . Daarnaast is het artikel aangedikt in verhouding tot wat de man gezegd heeft.

Er is inderdaad te veel geleend in de landbouw op basis van waarde stijgingen van de grond, en is de grondprijs veel te hard
gestegen in de perioden van 2003 tot 2008, op dit moment ligt de grondprijs op het nivo van 2003, en kun je 3 % rendment
op grond maken. In de meest landen is het rendment op grond 1 tot 2 %. Dus is grond kopen in DK een erg goed investering.

De bedrijven die gekocht hebben, in de periode 2003/2008 zijn eigenlijk allemaal insolvent, maar dat wil niet zeggen dat ze
niet een goed rendement draaien maar, het geeft hoge opslagen en veel aflossen, en dat geeft likwiditeits problemen.
In een aantal gevallen wil de kredietvereneging zoveel aflossing dat dit geleend moet worden als banklening tegen een
hogere rente, als de bank dit al wil. Bij de meest falissementen vraagt de boer zelf het falissement aan omdat hij of
geen rekening courrant krediet krijgt of de voorwaarden die de bank stelt voor een kredit niet accepteren wil.
Tot een paar jaar geleden gingen boeren eigenlijk altijd doot en maakten schulden bij leveranciers tot zij het falisement
aanvroegen dat gebeurt eigenlijk niet meer, bedrijeven stopeen erg snel met leveren als er niet betaald word, daarnaast
is er nooit geld voor hun bij een falissement omdat zij achter gestelde kreditoren zijn. Het meest gebruikelijke is nu
dat de bank het overneemt als ze niet meer willen financieren of dat boer zelf het falisement aanvraagt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » zo jan 13, 2019 14:02

De grootste problemen zijn volgens mij toch door de rente swaps gekomen en de aflossingsvrije hypotheek 30 jarige leningen en 10jaar niks aflossen en dan de rest in 20 jaar aflossen dat gaat bij veel niet ,en dan gaat het snel
boer pieter

Berichtdoor kobonde » zo jan 13, 2019 15:17

boer pieter schreef:De grootste problemen zijn volgens mij toch door de rente swaps gekomen en de aflossingsvrije hypotheek 30 jarige leningen en 10jaar niks aflossen en dan de rest in 20 jaar aflossen dat gaat bij veel niet ,en dan gaat het snel

Het is niet zo dat boeren met 10 jaar aflosingsvije hypotheek niks aflossen, die hebben daarboven 10 jarige banklening
en machines/trekker waar ze een financiering op hebben. Als je als een bedrijf van 20 milj DDK koopt, met 10 % ev
70 % hypotheek en 20 % bank/machine lening, is het goed eerst die dure leningen af te lossen. het probleem is echter
dat nu die 10 jaar om het bedrijf 16 milj waard is en je maximaal 60% hypotheek mag hebben. Terwijl men destijds
verwachte dat het bedrijf na 10 jaar 25 miljoen waard zou zijn, en je dan met 14 milj hypotheek comfortabel zou
zitten.
kobonde

Berichtdoor poekske » zo jan 13, 2019 15:27

Is het probleem niet dat die grond gebruikt werd om geld te kunnen lenen om te kunnen bouwen? Wat dat lees ik in jou stuk kobonde? Er werd geleend maar ze konden niet terug betalen. Das mis, eerst kijken wat je kan betalen...
poekske

Berichtdoor kobonde » zo jan 13, 2019 15:48

poekske schreef:Is het probleem niet dat die grond gebruikt werd om geld te kunnen lenen om te kunnen bouwen? Wat dat lees ik in jou stuk kobonde? Er werd geleend maar ze konden niet terug betalen. Das mis, eerst kijken wat je kan betalen...

Je kan geen geld lenen zonder een goed uitgewerkt budget , banken hebben destijds de financiring goedgekeurd op basis
hiervan was, dat de grondprijs zoveel zou dalen heeft niemand rekening mee gehouden. Het probleem is dat het duurder
word om geld te lenen als de waarde van het onderpand daalt, dat kan zomaar 20000 Euro zijn voor een familie
bedrijf.
kobonde

Berichtdoor poekske » zo jan 13, 2019 16:07

Ze hebben het goedgekeurd, maar zelf weet je toch ook wel als je iets kan afbetalen?
poekske

Berichtdoor kobonde » zo jan 13, 2019 16:40

poekske schreef:Ze hebben het goedgekeurd, maar zelf weet je toch ook wel als je iets kan afbetalen?

Poekske, Ik heb geprobeerd duidelijk te maken hoe het kan dat er veel bedrijven in de problemen zitten, maar ik
merk wel vaker dat mensen in NL en BE het niet snappen, dat komt omdat ze nog hebben meegemaakt in welke
situatie je kan komen als de onroerend goed markt in elkaar klapt, maar het kan zijn dat je het over 20 jaar wel snapt
want bij jullie is ook een gigantische bobbel in de maak.
kobonde

Berichtdoor poekske » zo jan 13, 2019 17:04

Dat betwijfel ik, maar goed dat weet niemand. Alles is hier volgebouwd en iedere korrel aarde uitgevochten voor natuur industrie bouwgrond enzomeer...
poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie