Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor Arno » zo jan 13, 2019 17:12

poekske schreef:Ze hebben het goedgekeurd, maar zelf weet je toch ook wel als je iets kan afbetalen?

Als jouw gebouw morgen nog maar de helft waard is ,waardoor je overeenkomst die je met de bank hebt ineens niet meer geld en vlees zou ineens 40% minder opbrengen in je winkel zou je het ook moeilijk krijgen poek ,en dat is wat kobonde je probeerd uit te leggen ,meeste mensen die hun oordeel klaar hebben over denemarken hebben nog nooit echt diep hoeven te gaan om een bedrijf op te bouwen dus snappen ze dat gewoonweg niet :no:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor poekske » zo jan 13, 2019 17:19

Jup snap ik Arno, en gelukkig wil kobonde het deftig uitleggen. Maar de conclusie is toch, dat er enorm veel risicos genomen zijn? En nogmaals, dat niet aflossen jarenlang doet niks goed. En de prijzen zie ik niet echt kelderen...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Erik1979 » zo jan 13, 2019 17:30

Als het in Denemarken echt zo slecht is als ze schrijven dan hadden ze wat er afgelopen 10 jaar en nu nog steeds afspeelt nooit geaccepteerd.

Er zijn bedrijven meerdere malen verkocht door de zelfde makelaar. Die makelaar steekt iedere keer een paar ton in hun eigen zakken. Dat weet iedereen. Als je niet wilt als bank dat je veel moet afschrijven dan ga je toch rechtstreeks melkveehouders werven om de bedrijven over te nemen. Of je gaat in een open gesprek zoeken naar oplossingen. De melkveehouders in Denemarken horen technisch bij de top in de wereld. Daar ligt het niet aan. Investeerders zijn er genoeg dat is het probleem ook niet. Kostprijs kun je in Denemarken goed laag krijgen door de lage mestafzet en de bijna allemaal nieuwe door faillissementen afgeschreven gebouwen.

Mijn conclusie is dat er heeeeel veeeeel geld verdiend wordt met het telkens doorschuiven van bedrijven.
Erik1979

Berichtdoor edward28 » zo jan 13, 2019 17:56

poekske schreef:Jup snap ik Arno, en gelukkig wil kobonde het deftig uitleggen. Maar de conclusie is toch, dat er enorm veel risicos genomen zijn? En nogmaals, dat niet aflossen jarenlang doet niks goed. En de prijzen zie ik niet echt kelderen...

Risico's in vastgoed worden altijd weggelachen door de maatschappij,in DK net als in de VS met de krediet cirsis heeft daar ook niemand gedacht dat de prijs kon imploderen ,net zoals jij nu Vlaanderen geen risk vind aan 60-100K /ha.......
edward28

Berichtdoor kobonde » zo jan 13, 2019 19:50

https://www.landbouwleven.be/2331/artic ... e-toekomst

Dit maar eens goed lezen Poekske, vooral het deel over volatiteit, rendement en emotie.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » zo jan 13, 2019 19:52

er staan nu inderdaad mooie en goede bedrijven tekoop voor redelijke prijzen maar je zult nu toch een aardig eigen kapitaal moeten hebben, heel wat meer dan toen wij kwamen ,dus word er niet veel verkocht momenteel ,en indedaad is het moeilijk uit te leggen hoe het hier werkt, maar niet idereen heeft er aan mee gedaan, en veel en duur land gekocht en uitgebreid naar 400 plus en die hebben het nu toch een stuk beter volgens mij
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor sivert » zo jan 13, 2019 20:11

Is het probleem niet vooral dat in Denemarken veel zwaarder wordt gefinancierd dan in Nederland?
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hindrik » zo jan 13, 2019 20:25

kobonde schreef:
poekske schreef:Ze hebben het goedgekeurd, maar zelf weet je toch ook wel als je iets kan afbetalen?

Poekske, Ik heb geprobeerd duidelijk te maken hoe het kan dat er veel bedrijven in de problemen zitten, maar ik
merk wel vaker dat mensen in NL en BE het niet snappen, dat komt omdat ze nog hebben meegemaakt in welke
situatie je kan komen als de onroerend goed markt in elkaar klapt, maar het kan zijn dat je het over 20 jaar wel snapt
want bij jullie is ook een gigantische bobbel in de maak.

Kobonde, alles obv variabele rente?
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Berichtdoor boer pieter » zo jan 13, 2019 20:46

sivert schreef:Is het probleem niet vooral dat in Denemarken veel zwaarder wordt gefinancierd dan in Nederland?

Vroeger wel nu niet meer hoor ook wel eens boeren die bij de 2 euro per liter zitten in nl dan word het hier moeilijk
Maar zoals ik al zei hier zijn ook veel met swap
boer pieter

Berichtdoor poekske » zo jan 13, 2019 20:52

kobonde schreef:https://www.landbouwleven.be/2331/article/2018-02-01/grondprijs-vlakt-af-de-toekomst

Dit maar eens goed lezen Poekske, vooral het deel over volatiteit, rendement en emotie.

Ik zie niet staan dat de grond zal dalen in prijs. Maar hoger zal hij toch ook niet meer gaan dan 100k denk ik :roll: achja, we zien wel, heb toch geen landbouwgrond :mrgreen:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor sivert » zo jan 13, 2019 21:06

boer pieter schreef:
sivert schreef:Is het probleem niet vooral dat in Denemarken veel zwaarder wordt gefinancierd dan in Nederland?

Vroeger wel nu niet meer hoor ook wel eens boeren die bij de 2 euro per liter zitten in nl dan word het hier moeilijk
Maar zoals ik al zei hier zijn ook veel met swap

De liquiditeit t.g.v. financieringslast wordt natuurlijk naast het rentepercentage ook bepaald door het aflossingstempo.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hindrik » zo jan 13, 2019 21:35

Denemarken heeft iets minder mk/ha en gemm wat meer kg/mk :?:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Berichtdoor arnoud » ma jan 14, 2019 19:52

Technisch goed draaien of economisch goed draaien is niet altyd t zelfde.
Ik heb t gevoel dat hoge productie s graag gezien worden ook bij banken enz
. Maar of er dan t meest overblijft onder de streep geloof ik niet
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » ma jan 14, 2019 20:32

weet ik wel zeker ,in een land als dk moet je de kosten laag houden ,in dk hebben veel boeren genoeg ruwvoer dus dat moet je benutten vind ik, en dan moet je genoegen nemen met een minder hoge produktie ,maar veel gaan dan wat graan verbouwen en meer kv voeren wat gewoon duur is ook zie je dat ze dan 3 keer gaan melken wat ook zelden uit kan meer veearts kosten mme ins per dracht klauw problemen enz ,tot 10000 en 10500 gaat het allemaal wel maar daar boven is hetv een andere verhaal
boer pieter

Berichtdoor inseminatieservice » di jan 15, 2019 16:35

boer pieter schreef:weet ik wel zeker ,in een land als dk moet je de kosten laag houden ,in dk hebben veel boeren genoeg ruwvoer dus dat moet je benutten vind ik, en dan moet je genoegen nemen met een minder hoge produktie ,maar veel gaan dan wat graan verbouwen en meer kv voeren wat gewoon duur is ook zie je dat ze dan 3 keer gaan melken wat ook zelden uit kan meer veearts kosten mme ins per dracht klauw problemen enz ,tot 10000 en 10500 gaat het allemaal wel maar daar boven is hetv een andere verhaal

Dat is jou visie Pieter, er zijn er ook die wel veel melken en ook de kosten laag kunnen houden. Aatal ins/dracht hoeft niet kostprijs verhogend te werken. Vroeg beginnen te insemineren met goedkoop sperma is meer rietjes per dracht maar wel eerder drachtig.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie