Boeren in Frankrijk

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Frankrijk

Berichtdoor kobonde » do jan 11, 2018 19:09

[quote="boer pieter"]Voordeel van Frankrijk en Denemarken Duitsland is dat je het vrij eenvoudig kunt bereiken 4 5 uur in de auto en je bent in je geboorte streek en de taal is belangrijk maar dat leer je wel als je er woont wij hebben ook een beetje deens les gehad maar het was weg gegooid geld[/quote

Verschil is wel dat in DK goed uit de weg kunt me Engels, in FR kan er vrijwel niemand Engels en zul je wat Frans moeten kunnen. .
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Richt » do jan 11, 2018 19:27

boer pieter schreef:Voordeel van Frankrijk en Denemarken Duitsland is dat je het vrij eenvoudig kunt bereiken 4 5 uur in de auto en je bent in je geboorte streek en de taal is belangrijk maar dat leer je wel als je er woont wij hebben ook een beetje deens les gehad maar het was weg gegooid geld

Was bij mijn ouders toen ook zo, kun je net zo goed duolingo of een of andere goedkope app op de telefoon downloaden tegenwordig, wel ff een landbouw speciefiek woordenboek bestellen en klaar, dan als je er zit gewoon je best doen om de taal te spreken, niet atijd in engels of nederlands beginnen en je komt er wel :yes:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Corjan » vr jan 12, 2018 02:35

boer pieter schreef:Voordeel van Frankrijk en Denemarken Duitsland is dat je het vrij eenvoudig kunt bereiken 4 5 uur in de auto en je bent in je geboorte streek en de taal is belangrijk maar dat leer je wel als je er woont wij hebben ook een beetje deens les gehad maar het was weg gegooid geld

Nie best als je met de gedachte gaat emigreren om maar 4 5 uur weg te gaan wonen. Als je verder dan een uur ergens vandaan gaat wonen moet je daar gewoon weer een nieuw leven op bouwen. En als je dat goed doet wil je steeds minder naar NL :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » vr jan 12, 2018 08:23

Dat slaat natuurlijk nergens op .de reden dat ik hier zit is omdat ik geen bult geld had om naar Canada te gaan en mijn vrouw die niks met landbouw had het ook niet wou.verder is dat voor iedereen verschillend .nu ben ik wel blij dat we hier wonen mijn ouders komen regelmatig en nu wij gaan af en toe naar Nederland laatste nog een goede maat van mij 50 geworden rijden we zaterdag ochtend en zondagmiddag weer naar huis vind ik toch wel een voordeel heeft niks met integreren te maken heb het best en voel me hier thuis
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor M H » vr jan 12, 2018 08:37

boer pieter schreef:Dat slaat natuurlijk nergens op .de reden dat ik hier zit is omdat ik geen bult geld had om naar Canada te gaan en mijn vrouw die niks met landbouw had het ook niet wou.verder is dat voor iedereen verschillend .nu ben ik wel blij dat we hier wonen mijn ouders komen regelmatig en nu wij gaan af en toe naar Nederland laatste nog een goede maat van mij 50 geworden rijden we zaterdag ochtend en zondagmiddag weer naar huis vind ik toch wel een voordeel heeft niks met integreren te maken heb het best en voel me hier thuis

vanaf de andere kant van de plas weten ze het beter. vond het ook ver gezocht. en ik ben weer blij dat ik alle kennissen en familie binnen een uurtje heb zitten.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Henk » vr jan 12, 2018 09:48

Lijkt me sowieso voornaam dat je de taal van je nieuwe moederland beheerst.
En dan bedoel ik niet dat je koe en kuilvoer kunt uitspreken in je nieuwe taal maar gewoon de taal goed beheeerst.
Je hebt in elk land wetten en regels en die moet je uiteraard ook kunnen lezen en begrijpen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melkkoeienboer » vr jan 12, 2018 22:36

Dank voor de reacties. Mn boerenfrans is redelijk doordat we vaak franse stagelopers hebben . Voor de rest moeten we nog wat oefenen
melkkoeienboer

Beroep: melkveehouder
Interesses: voeding,fokkerij,stalbouw

Berichtdoor Hindrik » za jan 13, 2018 06:07

Henk schreef:Lijkt me sowieso voornaam dat je de taal van je nieuwe moederland beheerst.
En dan bedoel ik niet dat je koe en kuilvoer kunt uitspreken in je nieuwe taal maar gewoon de taal goed beheeerst.
Je hebt in elk land wetten en regels en die moet je uiteraard ook kunnen lezen en begrijpen.

Zelfs Nederlandse rechters zijn blijkbaar niet in staat om die wetten en regels te begrijpen, dan wel zo te lezen dat er in hoger beroep niet van word afgeweken.
Wil je dus weten wat er staat dan moet je juripredentie af wachten of zelfs de hoge raad.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Richt » za jan 13, 2018 09:36

boer pieter schreef:Dat slaat natuurlijk nergens op .de reden dat ik hier zit is omdat ik geen bult geld had om naar Canada te gaan en mijn vrouw die niks met landbouw had het ook niet wou.verder is dat voor iedereen verschillend .nu ben ik wel blij dat we hier wonen mijn ouders komen regelmatig en nu wij gaan af en toe naar Nederland laatste nog een goede maat van mij 50 geworden rijden we zaterdag ochtend en zondagmiddag weer naar huis vind ik toch wel een voordeel heeft niks met integreren te maken heb het best en voel me hier thuis

Ben het ook met Pieter eens, je kunt gewoon integreren en een leven op bouwen en toch contact met bekenden uit NL houden als je op 4-5 uur afstand zit, zelfs toen wij in Fr zaten lukte dat goed, en nu dat 11 uur rijden is lukt het ook nog die contacten te houden, Een vakantietje naar Frankrijk en tussen door wat bekenden bezoeken (mijn broertje is er ook blijven hangen).
Vind het nog steeds een mooi land voor vakantie, maar niet om te boeren.
Richt

Berichtdoor jan.nl » za jan 13, 2018 10:31

Richt schreef:

Ben het ook met Pieter eens, je kunt gewoon integreren en een leven op bouwen en toch contact met bekenden uit NL houden als je op 4-5 uur afstand zit, zelfs toen wij in Fr zaten lukte dat goed, en nu dat 11 uur rijden is lukt het ook nog die contacten te houden, Een vakantietje naar Frankrijk en tussen door wat bekenden bezoeken (mijn broertje is er ook blijven hangen).

Je bent boer in Frankrijk geweest :| Waarom vind je het nixx :!:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Richt » za jan 13, 2018 11:19

jan.nl schreef:
Richt schreef:

Je bent boer in Frankrijk geweest :| Waarom vind je het nixx :!:

Landbouw politiek, SAFER (soort grondbank), fabrieksquotum. willen in het algemeen niet laten ondernemen maar alles besturen.

Ben er zelf geen boer geweest, wel eind van basis school tot agrarische hogeschool gedaan in La France, ouders hebben van 2000 tot 2014 een bedrijf gehad in Bretagne, top klimaat, top grond (waar wij zaten teminste) maar in al die jaren amper kunnen uitbreiden en toen ik een paar keer geprobeerd heb een bedrijf erbij over tenemen was het resultaat dat iemand het toegewezen kreeg die alleen wou boeren, want men ouders hadden al 500 000ltr melk en 60ha grond... Dan ben je het wel een keer zat
Richt

Berichtdoor Sander » za jan 13, 2018 11:25

G.U. schreef:Waar lees je dat nou weer?

gewoon in het nieuws
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor G.U. » za jan 13, 2018 11:59

Sander schreef:
G.U. schreef:Waar lees je dat nou weer?

gewoon in het nieuws

10 december was het in het nieuws dat er salmonella in de franse babyvoeding zat. Hebben ze hun zaken dan nu nog niet op orde..?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » za jan 13, 2018 13:31

franse slag he
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hvd » wo jan 17, 2018 09:00

https://www.francetvinfo.fr/replay-maga ... 53523.html