Boeren in Frankrijk

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Boeren in Frankrijk

Berichtdoor koerkamp » wo jun 22, 2011 11:39

Deel in dit topic al je ervaringen met het boeren in Frankrijk.
Met mijn geringe kennis van Frankrijk lijkt het mij het land met ongekende mogelijkheden voor de melkveehouderij
ik noem:

- goede melkprijs
- goedkope grond
- geen quota?

Weet iemand hier hoe het Franse quota systeem in elkaar zit? Kun je daar nou onbeperkt melken?
koerkamp

Interesses: Economie, koeien, gewasmanagement, buitenland

Re: Boeren in Frankrijk

Berichtdoor Robert » wo jun 22, 2011 11:52

als je zoekt op: Karla, Hulsteins en op piet.fr
dan heb je de NL fransozen te pakken.

Weet je meer over quota, wat er nog wel is en vooral over politiek. :wink:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Gerben77 » wo jun 22, 2011 12:16

Ben benieuwd wat de franse/ned vtf-ers zeggen over de melkprijs.........volgens mij ligt ie in nederland vaak een heel stukkie hoger.

Blauwe lijn is Frankrijk (n)

Afbeelding
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Wimk » wo jun 22, 2011 13:23

Moeten die franse melkfabrieken aan het begin van het jaar eerst voor zichzelf zorgen. :oops:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor jan.nl » wo jun 22, 2011 13:39

Koerkamp,het beste is om boerderij te kopen in France en het een jaar of 10 te proberen :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor koerkamp » wo jun 22, 2011 14:21

[quote
jan.nl schreef:Koerkamp,het beste is om boerderij te kopen in France en het een jaar of 10 te proberen :yes:

Voor het uitproberen voor 10 jaar zou ik toch graag wat informatie over het desbetreffende land willen hebben Jan. Ik heb
ook wel aan het Verenigd Koninkrijk gedacht omdat Engels mij beter licht. Echter zijn er een aantal nadelen in UK
- melkprijzen over het algemeen laag
- grondprijzen hoger dan Frankrijk
- runder - TBC
- wet een regelgeving een grote papierhandel voor I & R en niet digitaal waar ik nu ben (Wales)

Arbeid wel redelijk goedkoop in UK iemand daar ervaring mee?
- ik weet een aantal farms daar betalen ze £7 voor melkers, (werknemers van 40-50 jaar met veel ervaring)
Jonge onvervaren mensen verdienen echter het zelfde...
koerkamp

Berichtdoor koerkamp » wo jun 22, 2011 14:29

Robert schreef:als je zoekt op: Karla, Hulsteins en op piet.fr
dan heb je de NL fransozen te pakken.

Weet je meer over quota, wat er nog wel is en vooral over politiek. :wink:

Bedankt ik zal ze vragen of ze deel willen nemen aan dit topic. Jij zit in Gatesheath zie ik?
Momenteel doe ik mijn stage op de farms van Aberystwyth University, Wales. Dat is dus aardig
in de buurt bij jou. Ben je werknemer in de UK of heb je een farm?
koerkamp

Berichtdoor Karla » wo jun 22, 2011 14:52

jan.nl schreef:Koerkamp,het beste is om boerderij te kopen in France en het een jaar of 10 te proberen :yes:

Jij weet er nog één te koop :lol: .
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Karla » wo jun 22, 2011 15:04

In frankrijk is wel degelijk een qoutumsysteem. En het qoutum rust op de grond. Dus alleen qoutum aankopen kun je niet. Bedrijfsvergroting houdt dus ook direct in dat je je grond oppervlakte vergroot. In sommige gebieden is het makkelijk uitbreiden en in sommige gebieden is het zeer moeilijk omdat daar veel boeren zitten met het zelfde idee.

In de toekomst gaat Frankrijk over op het contracten systeem. Althans, dat willen ze. Alle boeren hebben er inmiddels één in huis en er zijn er zowaar een aantal die hem al getekend hebben. Maar bij de grote meerderheid ligt hij nog ongetekend in de bureaula (en dat blijft waarschijnlijk ook nog wel even zo).

En voor minder regels en papieren hoef je hier niet heen te gaan. Het zijn er meer dan in NL!!! (en ze zijn in het Frans :yes: ). En iedereen spreekt hier Frans, Frans en nog eens Frans. Frankrijk is de wereld, volgens de meeste Fransen, dus waarom zou je een andere taal leren.

Voordelen hier zijn: het weer 8) , de gemoedelijkheid, de grondprijs, lekker stokbrood en wijn.

Maar als je meer wilt weten, kun je altijd langskomen.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor koerkamp » wo jun 22, 2011 15:16

Dankje voor de informatie Karla. Met de Nederlandse regels heb ik over het algemeen geen moeite. Hoeveel qoutum zit er dan op
een hectare grond? Kun je mij het contractensysteem uitleggen. Wat zijn op het moment goede regio's om melkvee te houden in Frankrijk.

Heb jij altijd al vanaf school afa an Frans gesproken of pas geleerd toen je er heen ging? Viel het je mee/tegen?

Het weer is ook een van de punten wat mij weerhoud van de UK op de een of andere manier wordt je er toch meer somber van.
koerkamp

Berichtdoor Vie » wo jun 22, 2011 15:48

koerkamp schreef: Met de Nederlandse regels heb ik over het algemeen geen moeite. .

Jij ben zeker nog nie zelf boer geweest :?:
Vie

Berichtdoor koerkamp » wo jun 22, 2011 15:56

Henk V schreef:
koerkamp schreef: Met de Nederlandse regels heb ik over het algemeen geen moeite. .

Jij ben zeker nog nie zelf boer geweest :?:

Laat ik het zo zeggen: Dat er in Frankrijk meer regels zijn in Nederland zou mij niet weerhouden. :wink:
koerkamp

Berichtdoor jan.nl » wo jun 22, 2011 20:22

Karla schreef:

Jij weet er nog één te koop :lol: .

:yes: :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Robert » wo jun 22, 2011 22:51

Wil Piet de zaak wel kwijt?

ik moet zeggen dat ik nog nooit van Aberystwyth University had gehoord, maar het blijkt 2,5 uur rijden te zijn.
Als wij beide nu naar Snowdonia gaan om daar de heuvels eens te bekijken dan zijn we mooi halverwege. Of we spreken af bij Hans koeieliefhebber. Die woont helemaal halverwege :P

Als ik naar de bedrijven in GB kijk dan is er nog wel wat te verdienen.
Helaas zijn hier zeker nadelen. Een plaats huren kan, maar dan kun je zo weer weg moeten. Daarom wordt er te weinig geïnvesteerd in gebouwen. Ook het weer is een nadeel. Waar ik woon is het droger dan in Nl maar het gebrek aan zon en mooie zomeravonden doet mij geen goed.
Op het gebied van inkuilen en organisatie hier hier nog veel te winnen. Van looplijnen en efficiëntie hebben ze niet veel gehoord.
Als je dat goed oppakt dan kun veel extra pakken t.o.v. je collega. In ieder geval kun je minder uren werken want de UK veehouders maken volgens mij te veel uren.
De melkprijs is hier een lachertje. Natuurlijk de gehalten ook, maar dan nog. Ook de melkprijs is te wijten aan de slechte organisatie van de veehouders. De supermarkt bepaalt de prijs en dan wordt je niet vet. En als er zijn twee dingen minder als de supermarkt. Arla :twisted: en kaascontracten :twisted: .

Ik verdoe hier mij tijd. Schrijf met regelmaat een stukje voor de libelle en reis wat door de UK.
Daarbij heb ik last van 't koeienvirus dus moet ik wat over koeien en fokkerij zwetsen.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Piet . FR. » do jun 23, 2011 00:32

Hier in France bestaat een melkquotumsysteem (is een recht, geen bezit) omdat het melkquotum hier ook z'n langste tijd gehad heeft, hebben ze maar een contractsysteem bedacht, iedere melkverwerker is nu verplicht een contract te hebben met melkproducenten, houdt in: oa aantal geleverde melk/ kwaliteit/ melkprijs.
Achter liggende reden van een contract was ,melk produktie beheersing, bedacht door de boerensyndicaat zelf, jaren geleden!.
Er wordt ook ook nu gedacht aan , door één of meer melkverwerkers een A en B volume/melkprijs.
Er komt toch de laatste tijd wat beweging in het rigide franse landbouwbeleid, men wil meer naar moderne en efficientere melkveebedrijven,
2015 komt akelig dicht bij voor de franse melkveehouder, vrije marktpolitiek ligt toch nog erg moeilijk!
Piet . FR.

Beroep: melkveehouder.

Volgende

Keer terug naar Koe en economie