Boeren in Verenigd Koninkrijk

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Boeren in Verenigd Koninkrijk

Berichtdoor koerkamp » do jun 23, 2011 15:25

Momenteel ben ik op stage in Aberystwyth, Wales, UK. Ik loop stage op de universiteitsboerderij met zo'n 600 melkkoeien 1000 stuks vleesvee en 600 schapen. Er is zo'n beetje 1000 hectare land bij. Mijn opdracht is om de kostprijs van verschillende gewassen door te rekenen en bepalen wat het beste geteeld/gekocht kan worden. Er wordt hier namelijk zwaar verlies gedraaid, de eerste beslissing is al genomen het vleesvee gaat weg.

Graag wil ik met mensen ervaringen uitwisselen die men heeft met het boeren in het Verenigd Koninkrijk.
koerkamp

Interesses: Economie, koeien, gewasmanagement, buitenland

Re: Boeren in Verenigd Koninkrijk

Berichtdoor Robert » do jun 23, 2011 16:56

Ik woon hier nog maar 2 jaar en mag GB van de buitenkant bekijken.

Wel heb ik aardig wat bedrijven bezocht en hoop er deze zomer nog meer te bezoeken. Het feit is dat de afgelopen 10 jaar veel GB boeren zijn gestopt met melken. Een te lage melkprijs die kosten, en laat staan vergoeding van arbeid, niet dekte.
Nu is het beter maar nog niet top. Melkveehouders verdienen weer een boterham.

Als ik de bedrijven bezoek dan vallen mij diverse dingen op. Natuurlijk is het een generalisatie maar daar ontkom je niet aan.
De Engelse veehouder werkt hard en heel veel uren. De meeste 45 plussers lopen slecht door versleten heupen, knieën of een rug die niet meer meewerkt. Daarbij hebben de meeste engelse veehouders hebben in huis erg weinig nodig.
Om te beginnen is het meest interessante een huurbedrijf van locale overheid of andere instelling. Er zijn verschillende contracten 6, 8, 15, 20 jaar huur, dan verplicht eruit. De contracten worden langer omdat de verhuurder nu ook wel ziet dat dit niet werkt. De huurder investeert veel te weinig in gebouwen en woning. Daardoor worden het vaak oude rommelachtige bedrijven met veel kleine en goedkope hokjes.
Een andere realiteit is dat er al eerder Nederlanders naar GB zijn gegaan. De meesten zijn gestopt of verder getrokken naar USA of andere landen. Waarom weet ik niet maar inkomsten, arbeid en boerderij, zoals hiervoor beschreven, zullen vast een oorzaak zijn.

Maar er zijn ook wel kansen om hier toch te kunnen boeren. Want er wordt hard gewerkt maar efficiënt is het niet allemaal. En er wordt ook regelmatig tijd verpraat. Juist op efficiënt werken is 'winst' te behalen. Op financieel en 'leven' gebied.
Werken aan goede (droge) kuil, simpel rantsoen door te sturen met wat soya/raap kan positief werken. Het werken met vers gras kun je heel goed afkijken bij de buren eventueel bij de Ieren.
Tractoren (auto's motoren, enz.) zijn regelmatig een hobby van de boeren hier (auto's van de engelsen). Nu ben ik helemaal geen tractorman en denk als snel dat het dieselsleurpende ding nog wel een jaar mee kan :oops:
Verder zul je moeten leren de loonwerkers een trap onder de kont te geven. Er zijn zo weinig loonwerkers dat die veel kunnen bepalen. Maar door net even anders te werken kun je eerder of later gebruik maken van de loonwerker.
De veeverzorging, mastitis/klauwgezondheid/vruchtbaarheid/tijdig afkalven, zul je zelf mee moeten nemen. Ik heb wel eens het idee dat er te veel wordt gekeken naar een hoog productieniveau maar dat er (veel) minder wordt gekeken naar O&A. Terwijl het laatste hard meetelt. Vooral als er vee gekocht (moet) worden.

Tenslotte schrijf je dat de Universiteit schapen heeft. De laatste twee jaar heeft dat aardig goed gezeten.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor koerkamp » do jun 23, 2011 18:01

[quote="koerkamp"] Er wordt hier namelijk zwaar verlies gedraaid, de eerste beslissing is al genomen het vleesvee gaat weg.
quote]

Ja de schapentak heeft inderdaad goed gedraaid. De schapentak wordt ook niet afgestoten, al is het alleen al maar omdat dit geheel voor het onderzoek nodig is.

Het verhaal van probleemkoeien en omzet en aanwas was mij ook al opgevallen. De hoogproductieve holsteinkoe past hier niet op veel bedrijven omdat ze, ze alleen met gras (wat veelaal het enige beschikbare is) proberen te voeren en een energieproduct als mais ontbreekt. Kortom er wordt niet genoeg gevoerd. Volgens de veearts hier zijn ze te lang doorgegaan met fokken met holsteinstieren. Al komt er volgens hem weer een kentering: Meer veehouders kruizen weer terug met de oorspronkelijke British Frisian.

Ben je nog in de mood om ergens af te spreken dit weekend? wat mij betreft is snowdonia ook prima, het is zo groot daar kan ik wel meerdere keren heen.
koerkamp

Berichtdoor Robert » do jun 23, 2011 20:38

Helaas, dit weekeinde niet
Verder afspreken maar even via PB (links onder de naam)
Robert

Berichtdoor hulsteins » do jun 23, 2011 23:17

Robert schreef: En er wordt ook regelmatig tijd verpraat

dat is natuurlijk ook een schande , praten met een collega , buur , handelaar of vertegenwoordiger
ipv dwangmatig hard door te werken , om toch in ieder geval savonds om 6 uur klaar te zijn
en dan (tussen de middag al 'warm' gegeten dus we doen gewoon effe brood) met pindakaas en een glaasje melk
mét , om niet tegen de chagrijnige kop van madame aan te kijken maar effe tv met fabeltjeskrant of sesamstraat
om dan snel op internet / vtf met anderen te communiceren
en mochten bv de north-american boys nog sterkere verhalen hebben over efficient en hard werken ,
dan komen we gewoon weer 'ns opdraven met de 'wij werken om te leven en leven niet om te werken' :roll:
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Robert » do jun 23, 2011 23:43

Gezien mijn grote aantal reacties snap je natuurlijk wel dat verdoen van tijd en praatjes geen probleem zijn :wink:
Maar het is erg handig op sommige werkzaamheden op tijd te doen en niet voor je uit te schuiven zodat de praattijd op geschiktere en ruimere tijden plaatsvind.
Robert

Berichtdoor jvt » vr jun 24, 2011 18:32

zie wel degelijk mogelijkheden in de UK, feit is dat de melkveehouders slechte jaren hebben gehad, vergeet de mkz crisis niet...
Holsteins kunnen in de UK wel degelijk aarden, alleen moet men niet vergeten wat zetmeel bij te voeren. Probleem is dat de melkprijs gewoon op een vrij laag peil ligt, o.a. door versnipperde zuivelindustrie. De gemiddelde Engelse boer wil dit tackelen door gewoon weinig kosten te maken, terwijl het wel eens verstandiger kan zijn om ook eens wat te investeren in voeding e.d., per saldo kan dat wel eens wat opleveren.
Engelse boer werkt idd vrij hard, maar vaak is het idd een hokjeshuisvesting, wat de nodige extra arbeid vraagt.
Stal is een stuk minder belangrijk dan een tractor; beter 6 uur per dag in een oude melkput staan dan met een tractor rond rijden van meer dan 10 jaar oud...
Voorlichting is wel minder georganiseerd dan in NL en Belgie, voerfabrieken willen vooral brok verkopen en niet te veel gezeur hebben.
Wel steeds minder melkveehouders in de UK.. akkerbouwer willen ze wel allemaal zijn, vleesvee kan evt ook nog, maar 24 op 7 koeien melken voor weinig geld hebben de meeste boeren niet zo'n behoefte aan..
Kortom er is wel geld te verdienen, maar je moet idd het beste van alle werelden verenigen, graslandmanagement van de buurman, veeverzorging en voeding vanuit de NL gedachte..
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Henk » vr jun 24, 2011 18:48

Ja goed, 7 dagen in de week krom liggen voor de koei en amper iets verdienen, issut toch nie meer dan normaal dat daar bekant geen mens voor te porren is :idea: Assik geen drol verdiende trapte ik mn koei ook aan de kant.
Zetmeel bijvoeren hep zn beperkingen in de UK dus lijkt ut me dajje jezelf niet mot plagen met hp holsteiners maar koetjes mot hebben die wél met veel gras kunnen omgaan :yes:
En dat de UK veehouder de lage melkprijs probeert te compenseren door op kosten te besparen lijkt me ook niet meer dan logisch...je ken nou eenmaal geen geld uitgeven wajje niet in de pocket hept :no:

Dus jvt, jouw gedachte om de NL way of farming paralel door te trekken naar de UK lijkt mij niezzo succesvol... :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor koerkamp » vr jun 24, 2011 20:26

Tractoren (auto's motoren, enz.) zijn regelmatig een hobby van de boeren hier (auto's van de engelsen).

Daar heb idd gelijk in, het lijkt wel als je boer bent dat je een land rover defender MOET hebben. Ten eerste die dingen hebben geen comfort, ze rijden ongeveer 1 op 5 diesel (dieselprijs is hier 1,36 pond) en zijn duur in aanschaf. Traktoren en machines worden erg belangrijk gevonden hier, welk boerenbedrijf heeft hier geen verreiker? Daarnaast wordt hier
in de buurt alleen kunstmest geleverd in bigbags. Dit geeft een bergafval wal allemaal weer duur afgevoerd moet worden, je moet ze uitladen (kost tijd) je hebt een heftruck, verreiker, of voorlader nodig (kost geld) je moet de bigbags in de kunstmeststrooier laden. (kost tijd). Ben er nog steeds niet achter waarom de boeren hier geen silotje neer poffen, volgens Wynnstay leveren zij het wel in bulk in een silo.

Zetmeel bijvoeren hep zn beperkingen in de UK dus lijkt ut me dajje jezelf niet mot plagen met hp holsteiners maar koetjes mot hebben die wél met veel gras kunnen omgaan

Ben ik het helemaal mee eens is natuurlijk wel van de bedrijfssituatie afhankelijk maar als jij geen geschikte gronden hebt voor maisteelt dan zou ik hier ook meer naar een systeem neigen met dag en nacht weiden en een koe die het wel alleen op gras doet.

Robert, hoe gaat dat dan met die pacht, is dat alleen de schuur en het land, en moet je zelf de biesten en machinery mee nemen?
heb je ook een idee van de pachtprijzen?

zo'n 300 euro per hectare uit mijn hoofd.
koerkamp

Berichtdoor jvt » vr jun 24, 2011 20:45

Henk schreef:Ja goed, 7 dagen in de week krom liggen voor de koei en amper iets verdienen, issut toch nie meer dan normaal dat daar bekant geen mens voor te porren is :idea: Assik geen drol verdiende trapte ik mn koei ook aan de kant.
Zetmeel bijvoeren hep zn beperkingen in de UK dus lijkt ut me dajje jezelf niet mot plagen met hp holsteiners maar koetjes mot hebben die wél met veel gras kunnen omgaan :yes:
En dat de UK veehouder de lage melkprijs probeert te compenseren door op kosten te besparen lijkt me ook niet meer dan logisch...je ken nou eenmaal geen geld uitgeven wajje niet in de pocket hept :no:

Dus jvt, jouw gedachte om de NL way of farming paralel door te trekken naar de UK lijkt mij niezzo succesvol... :no:

Beste Henk, heb niet gezegd dat de Nl way of farming direct door te trekken is naar UK, in tegendeel. Maar met een paar kg maismeel bijvoeren in de melkstal kun je al wonderen verrichten. Kun je ze net zo goed dag en nacht in de wei jagen, maar hou je toch de koeien wat beter in de benen..
Kostenbesparing is prima, maar bespaar deze dan op kosten zoals het machinepark. Ben blij met onze JD van 1999 met nog geen 6000 uur, maar bij de gemiddelde boer in de UK was deze al lang of ingeruild, of weer ingeleverd bij de leasemaatschappij...
Wil ook de boeren in de UK geen gemiddelde nederlandse stal aanpraten, deze zijn over het algemeen ook veel te luxe :yes: Wel is het praktischer als je je pakweg 200 koeien in max 2 stallen hebt zitten ipv 4, en je deze melkt in een bijv. 2x16 swing over ipv een 2x6, wat je daar ook nog wel tegenkomt bij een koppelgrootte van 200 koeien..
Kortom, had werken, maar zeker een boterham te verdienen als je niet te veel schuld op de nek haalt en kosten maakt waar je kosten moet maken...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Robert » vr jun 24, 2011 21:59

Het huren van land is hier nog wel goedkoper.
Gemiddeld 187 pond per ha in 2010

http://www.dairyco.net/datum/farm-input ... rices.aspx

ook land kopen is veel goedkoper t.o.v. NL
http://www.dairyco.net/datum/farm-input ... rices.aspx

Maar het scheelt wel waar je bent. Ik was vandaag net boven Manchester in de heuvels.
Matig land 80 pond per acre.

De beesten moet je zelf meebrengen. Of er een boerderij op staat dan hangt van de situatie af.
In veel gevallen inclusief boerderij (die dus ook wordt gepacht)

Dairyco is tevens een site met meer info over de melkveehouderij.

Overigens voor JvT. In GB wordt nu erg veel Britisch Friesian gebruikt. Met name Genus verkoopt er erg veel van.
De boeren zijn er blij mee. Land genoeg maar tijd te kort. Dan wil je een sobere koe die elk jaar zonder problemen een kalf brengt op een gras rantsoen. Laten daar de Genus nu geschikte stieren voor hebben.
Robert

Berichtdoor Sander » vr jun 24, 2011 22:54

ik heb het idee dat er machtig beste (onbenutte) koefamilies in de uk rond lopen. klopt da robert?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » za jun 25, 2011 00:28

Ze hebben hier prachtige families rondlopen en veel liefhebbers niet niet een l.llige 3 x VG koeien op een rij. :no:
De ene excellente koe naar de andere . Zo op een rij. Komt wellicht een VG koe tussen maar lang niet slecht.
Vandaag de Carlina stam bekeken. Een oude koe van 16 jaar met een enorme familie. Helaas (n) eiwit.
Ik ga HI maar een keer opstoken want er zit een prachtig verhaal in.

Het bedrijf zat 3 km van zee af. Knetterdroog daar terwijl het in de rest van de UK de laatste weken toch wel geregend heeft.
Melkprijs was daar 25 pence. Een dramatisch contract omdat de vorige coop failliet was gegaan.
De mensen waren bijna wanhopig want 25 pence houd al niet over maar het was de hoogste melkprijs die ze de laatste 6 jaar hadden gehad. :roll:
Zaten nu bij First milk. Een coop met coop bestuurders :twisted:
Robert

Berichtdoor koerkamp » za jun 25, 2011 00:36

Robert: Hebben de supermarkten hier nou hun eigen melkfabrieken voor dagverse melk? Ik zie namelijk vaak tesco ect. in de melkprijsnotering staan.

De volumebonus is hier trouwens ook erg groot, hier krijgen ze op 5 miljoen liter melk 80.000 pound volumebonus. Ze hadden hier ook onderzocht of het mogelijk was om bijvoorbeeld aan dairycrest te leveren (zelf vrachtwagen sturen), probleem was dat dairycrest elke dag leverantie wildde. Dit kon helaas niet uit omdat ze dan met halve vrachtjes moesten gaan rijden.
koerkamp

Berichtdoor Robert » za jun 25, 2011 00:45

De supermarkten hebben zelf contracten. Tesco onder hun eigen naam en de meeste andere via een vaste tussenhandelaar.
De supers zorgen ervoor dat hun dagelijkse behoefte voor dagverse melk gedekt is. De rest spelen ze keihard uit. Kaas? als jij niet tegen deze prijs dan ga ik naar een ander. En de ander kan beste Franse of NL kaas zijn of ergens anders uit een voormalig kolonie.
De kaascontracten zijn derhalve dramatisch en liggen veelal nog onder de 25 pence.
Maar ook de verse producten staan onder druk als je geen vast contract met een super hebt. Tel daarbij dat de meeste coop bestuurders nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien, laat staan dat ze iets weten van zuivel of boeren bedrijf.
De aardappel wordt wel regelmatig waargenomen. Hoog in de keel, tijdens de opleiding en opvoeding stevig en onkreukbaar daar ingewerkt
Robert

Volgende

Keer terug naar Koe en economie