Boeren in Canada

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Canada

Berichtdoor Roderick » wo maart 28, 2018 14:49

Arno schreef:Weet ik zeedjee, ik hoor dat soort onzin elke dag , meestal veroorzaakt door onwetendheid over marktwerking.

Maar hoe zie jij het de komende 20 jaar :?:
Een race to the bottom en nog 100 boeren met ieders 100.000 koeien. :?: :?:

Je hebt gelijk dat de afgelopen 20 jaar goed is geweest voor jullie en de Verhaartjes.
Maar het lijkt er op het moment op dat die tijd echt voorbij is.
Ik zie veel gelijkenissen met de varkenssector is NL.
De dalen lang en pijnlijk, de pieken kort en onstuimig. Langzaam maar zeker gaat bijna iedereen aan het bankinfuus de komende 10 jaar.
Ook de noodsprongen die nu gemaakt worden lijken steeds extremer te worden. Een teken aan de wand voor mij. :?

Ik hoop dat ik het gruwelijk mis heb :yes: :oops: :oops:
Geloof me, wij hebben het hier goed, en ik hoop dat iedere melkveehouder in de wereld het net zo goed of beter als ons heeft :yes: :yes: .
Want dan laten ze ons ook met rust. :wink: (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Roderick » wo maart 28, 2018 14:52

Corjan schreef:
Arno schreef:Weet ik zeedjee, ik hoor dat soort onzin elke dag , meestal veroorzaakt door onwetendheid over marktwerking.

Dus je opmerking leven en laten leven terwijl je ze verzuipt in de melk klopt dus niet helemaal :wink: :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Arno » wo maart 28, 2018 15:02

Corjan schreef:

Dus je opmerking leven en laten leven terwijl je ze verzuipt in de melk klopt dus niet helemaal :wink: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » wo maart 28, 2018 16:52

Ja ik ben het eens met Rody :yes: Waar gaat het heen in de US? Zelfde als met de varkens in de US :?: Had Smithfield niet 75% in handen :?: En is het nu niet in handen van een Chinees :?:

Het zal nog wel een generatie duren :yes: Maar nu zie je al bijvoorbeeld in California dat er nu nog maar 90 eigenaren zijn . Hoeveel blijven daar van over? En idd worden die op een gegeven moment niet over genomen door Walmart of iets anders? Of een chinees of zo?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » wo maart 28, 2018 16:54

Geef mij maar gewoon aan elke weg een keutelboertie :yes: Vind ik nezzo gezellig (y)
Corjan

Berichtdoor boer pieter » wo maart 28, 2018 17:21

Vraag ik mij toch af waarom jij dan niet met 2botjes en 120 koeien bent gestopt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Gerben77 » wo maart 28, 2018 18:07

Hier op ander forum ook zelfde soort discussie...begint met de vraag / of t zinvol is een melkveebedrijf te starten...

https://talk.newagtalk.com/forums/thread-view.asp?tid=772521&mid=6667907#M6667907
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Corjan » wo maart 28, 2018 18:21

Ik ben maar een buiten staander en hoor alleen de verhalen als ik in de US tour :wink: Maar in California maakte ze mij wijs dat de laaste Jaren alles onder de 500 koeien de handoek in de ring gegooid heeft. In Wisconsin een zooitje vooral klijnere bedrijven geen contract meer kregen. En op dit moment een 130 farms rond Kentucky door de Walmart perrikelen geen contract meer krijgen . Weer klijnere bedrijven. Dus is het met 80 koeien niet een strop om je nek knopen :?:
Corjan

Berichtdoor Arno » do maart 29, 2018 01:57

Is waar dat het leuker is met meerdere koeienmelkers aan een weg maar het is niet aan mij om de trend te veranderen.
En dat is simpelweg minder bedrijven die meer melk produceren,veel kleinere stoppen niet zozeer uit economische overweging trouwens maar simpelweg omdat er tig jaar nix geinvesteerd is in vernieuwing/efficienty/innovatie en dan raakt op een gegeven moment de zin eraf ,laatst nog een verhaal ,200 koeien met 6 mensen die eruit schee omdat er tekort verdiend werd ,daar ken ik eerlijk gezegd weinig mee.
Vorig jaar 3,8% die eruit schee trouwens ,jaren daarvoor wat minder ,waar legt dat in canada? ,en pieter had wel een goed punt natuurlijk ,in canada heb je aan 60 koeien genoeg voor een gezinsinkomen ? ,waarom willen jullie er meer ?
Niet om jullie system af te kraken trouwens ,werkt mooi en goed voor de sector ,hier doen we het wat anders en werkt tot nog toe goed voor ons ook :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Grazy » do maart 29, 2018 13:13

Corjan schreef:Ik ben maar een buiten staander en hoor alleen de verhalen als ik in de US tour :wink: Maar in California maakte ze mij wijs dat de laaste Jaren alles onder de 500 koeien de handoek in de ring gegooid heeft. In Wisconsin een zooitje vooral klijnere bedrijven geen contract meer kregen. En op dit moment een 130 farms rond Kentucky door de Walmart perrikelen geen contract meer krijgen . Weer klijnere bedrijven. Dus is het met 80 koeien niet een strop om je nek knopen :?:

Alle bedrijven die Grassland gedumpt heeft vorig jaar hebben weer een nieuwe afnemer gevonden (y) Er zijn wel bedrijven die geen contract meer krijgen maar dat gaat dan meestal omdat ze kwaliteits problemen hebben en dat is terecht :yes: er wordt hier nog steeds 2de klas melk opgehaald van bedrijven waar ik echt de melk niet van wil drinken :roll: Hoe het rond Kentucky afloopt weet ik niet er zitten daar ff minder afnemers (n) Gister op vergadering van melkfabriek vertelden ze dat er ook een heel dotje 1000+ boeren tussen zitten dus niet alleen kleintjes :no:
Zoals Arno zegt bedrijven stoppen omdat ze niet met hun tijd mee gaan en veel te veel personeel hebben is er hier ook een gestopt molk 460 crossies met 12 man personeel :shock: Zoon zag het niet meer zitten met een lage melkprijs van $0,35/liter :?
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Corjan » za maart 31, 2018 20:31

boer pieter schreef:Vraag ik mij toch af waarom jij dan niet met 2botjes en 120 koeien bent gestopt

Duurde even voordat jij e Arno antwoord krijgen maar bij deze.

Ja het doel was idd uiteidelijk 120 koein te gaan melken :yes: We molken er 60 in NL. We dachten dat we dan onze handen wel vol zouden hebben. Maar al snel hadden we teveel koeien voor twee robots en kwotum verkopen druisde toen tegen het gevoel in :oops: En toen een derde robot er in . Ook omdat we het makkelijk rond konden zetten. En zijn zelf een beetje uit verveling weer wat landwerk gaan doen. En de afwisseling in werk vond ik wel leuk eigenlijk :yes: En toen bood iemand zich aan voor een dag in de week en zijn daar op in gegaan en vonden dat wel lekker eigenlijk. Toen die weer weg was een jaar zonder hulp gedaan totdat de volgende zich aanbood en dat ook weer beviel (y) Vorig jaar een beetje onverwachts kregen we iemand voor 40 uur en dat kwam goed uit omdat Sandra er bijna een jaar heft uit gelegen. Nu hebben we weer twee dagen in de week hulp . Van 7.30 tot 4 5 uur. En zetten het redelijk rond zo. Dus de 4 robots zijn makkelijk rond te zetten. Zonder hulp willen we eigenlijk niet meer. Het is een geode aanvulling en lopen wat makkelijker weg . Bedrijfsverzorging kennen ze hier niet en op deze manier loopt het makkelijk door. En vorig jaar stal verlengd en kunnen nu naar 300 koeien melkend. Waarom? Omdat we het met een beetje hulp makkelijk rond kunnen zetten op de eerste plaats. En als tweede zijn er twee geintereseerd in de farm. Dus kunnen we splitten als het moet. Maar opdit moment zou het eerder een bedrijf erbij kopen worden. En jeukde het een beetje toen er hier pas een farm om de hoek 4sale stond. En ik denk dat de kids niet zo als ons 24/7 willen werken en meer met personeel willen werken. En dan moet je toch wel een beetje omvang hebben. Voor personeel kunnen wij een leuke baan bieden. Maar een 4 5 weekenden werken per jaar. Normaal tussen 7.30 en 18.00. En afwisselend werk. Van koeien trainen, bekappen, insemineren. Tot maaien, strontrijden, opraapwagen rijden enz :idea:
Corjan

Berichtdoor Corjan » za maart 31, 2018 20:42

En in Canada stoppen er ook bedrijven maar vaak vrijwillig en om andere redenen als in de US dus niet helemaal vergelijkbaar. En zijn er regels gekomen dat we niet zo snel meer mogen uitbreiden. En krijgen klijne bedrijven in verhouding meer kwotum toe gedeeld dan de grote. En er is een starters programma voor 30 koeien. En hier in de omgeving kan ik er nu 6 die zo zijn gestart. En de eerste melken nu inmiddels al een 60 koeien en staan op het punt de stallen te gaan verlenggen (y)

En ook hier zijn een paar grotere bedrijven. Maar ik kan ook wel zien dat het werk daar minder afwisselend is en onmogelijke tijden. En ook hier zie je eigenlijk zodra je gaat starten voor 6 am en nog door werkt na 8pm je een ander slag volk aant werk krijgt. Zo'n beetje alle kleuren van de regenboog en spreken alle talen die er in de wereld zo'n beetje zijn. Niet echt lokaal volk meer. En dat lijkt mij nu weer helemaal niks :oops:
Corjan

Berichtdoor Berjor » ma apr 02, 2018 06:10

Corjan, als jij je stal hebt verlengd heb je dan ook een nieuwe mestsilo moeten bouwen? of heb je de nieuwe mestgoot nog op de oude mestsilo kunnen aansluiten?
Berjor

Berichtdoor koeruben » do apr 05, 2018 02:23

Kan mij wel vinden in de reactie van Corjan, in 2016 ook een paar maand bij een dairy in Ontario stage gelopen die een heel aantal minder koeien molk als de bedrijven waar ik in Nederland werkte. Werk nu in Texas op een bedrijf wat 40x zoveel koeien melkt als die in Ontario, maar veel minder afwisseling in de werkzaam heden en dan ben ik nog de gene die overal een beetje tussen door loopt. :mrgreen: Ook vond ik dat de meeste medewerkers op de bedrijven waar ik was in Ontario meer boerenjongens waren zeg maar als het meeste volk wat hier rond loopt, maar misschien is dat wel alleen hier...

Zondag nog melk gekocht bij de walmarkt, $1,68 per Gallon. Plaatselijke supermarkt $3,08, was een half jaar terug nog 0,80$ duurder trouwens.
Gr,Ruben
koeruben

Interesses: veehouderij, buitenland

Re: Wat vinden we van de nieuwe Campina plannen

Berichtdoor Hans van Bergen » ma apr 23, 2018 16:16

Naast het grootste bouw werk van NL, De nieuwe baby voeding fabriek van Nutricia Danone in Haps, heeft een internationale zuivelcooperatie sterk overwogen om grond te kopen voor een nieuwe fabriek. Kon je vorig jaar lezen in De Gelderlander. Daarnaast
je kunt dus lezen, opt Prikbord, dat Campina geen geld kreeg van de banken. Men heeft dus teveel melkgeld uitbetaald en vergeten te reserveren voor de uitbreiding. :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie