Toekomst melkveehouderij deel 2

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Toekomst melkveehouderij deel 2

Berichtdoor Vie » zo feb 12, 2012 23:31

jan.nl schreef:Tis allemaal heel mooi,maar emigreren is aanpassen aan de taal en gewoontes van het land en je woonomgeving. :yes: Als ik Vie z,n verhaal goed begrijpt dan was Zuid Alberta 7 jr geleden een stap te ver,en kunnen ze dat nu wel handelen (y) .Maar in Lethbridge zal de tijd ook niet stil blijven staan en is er voor enig bestaansrecht voor je kerk (die bestaat uit mensen)dat ze zich aan moet passen aan de tijd. Moet ook niet vergeten dat we nu in een digitale wereld leven,en dat alles razendsnel veranderd. :yes: Maar als je kijkt naar economisch en klimatologisch perspectief dan is het altijd zonnige Zuid en midden Alberta een goed alternatief voor de prairy van Saskatchewan. :yes:

Das aardig omschreven :yes: (y) Alleen kwa zon gaan we erop achteruit, want de plek met de meeste zonuren van canada ligt hier vlakbij geloof ik :wink:

Wat kerk aangaat, ik denk dat je doel op de zwarte kousen kerk, waar cj ook op doelde met norwich :?: Maar daar zijn we nie naar op zoek :no:
Vie

Re: Toekomst melkveehouderij deel 2

Berichtdoor Vie » zo feb 12, 2012 23:33

Arno schreef:@Vie

Niet om je nou proberen om te praten ofzo want we hebben hier meer dan genoeg koejjemellukerts :wink: .
Maar je idee vd US dairy is wat verknipt denk ik :? ,ik ben een vrij slechte koejjemellukert ,khep totaal geen verstand van fokkerij en/of koeien ,ik melluk maar een heel gewone produktie en ben sinds kort een vrij mediocre akkersnuiter en zellufs wij zijn in staat geweest om een redelijk respectabel bedrijf hier op te bouwen in 12 jaar tijd (en mn zus en zwager hebben inmiddels ook een (y) (y) (y) toko opgebouwd :idea: ).
Aan de westkant van MI zitten volgens mij wat kerken die wel bij je zouwwe passen ,maar nogmaals het maakt mij uiteraard nix uit waar je uiteindelijk beland :no: (y)

T was uiteraard ook wat overdreven :wink: Maar zoals strikkie al zei, tis gewoon een persoonlijke voorkeur, en de steets trekt mij niks :no: Net zoals jij (nu) misch nie meer in ca zou passen :idea:
Vie

Berichtdoor teuntje93 » zo feb 12, 2012 23:44

Arno en Vie

Kenne jullie nie gewoon een jaartje ruilen. :?: :idea: Ist niks ruil je gewoon weer terug :idea: :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Vie » zo feb 12, 2012 23:59

:lol: Neuh... ik kan denk nie zo met lizzie overweg :wink:
Vie

Berichtdoor Johannes » ma feb 13, 2012 00:00

Salt lake city staat ook een leuke kerk :idea: Zoals grootvader het omskreef: voor een goeie leghen is altijd ruimte op de stok :idea:
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Erik S. » ma feb 13, 2012 03:19

Vie schreef:Erik,

Heeft die een jaar of 8 geleden nieuw gebouwd, log house en bouwmatic melkstal :?: zit in penhold geloof ik :?:

Penhold ist idd. (wist dat het vlakbij red deere was :oops:), dat is hem :yes:
Heeft inmiddels ook nieuw huis en jongveestal neergezet geloof ik :roll:

Daar toen in de buurt nog 2 NL'se boeren bezocht :yes: weet alleen namen niet meer :no:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Martin » ma feb 13, 2012 04:45

Erik S. schreef:
Vie schreef:Erik,

Heeft die een jaar of 8 geleden nieuw gebouwd, log house en bouwmatic melkstal :?: zit in penhold geloof ik :?:

Penhold ist idd. (wist dat het vlakbij red deere was :oops:), dat is hem :yes:
Heeft inmiddels ook nieuw huis en jongveestal neergezet geloof ik :roll:

Daar toen in de buurt nog 2 NL'se boeren bezocht :yes: weet alleen namen niet meer :no:

Verhoef :?:
Martin

Interesses: Melkveehouderij, gezin

Berichtdoor Erik S. » ma feb 13, 2012 05:13

Kan me één bedrijf nog goed heugen :yes: (naam niet)

Had zelfde stal/lay-out als Nieuwenhuize alleen had jongvee onder het zelfde dak maar open staan met nog wat iglo's.
Had mooi huis boven op de bult staan en had nieuwe jongevee onderkomen waar dak jaar later wel zou komen :yes:
Hydraulische mestschuif in de stal.

Heb er nog wel foto's van maar niet hier :no:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Vie » ma feb 13, 2012 05:20

Ben bij nieuwenhuize wel es geweest, bij verhoef ook trouwens :yes:
Vie

Berichtdoor Gerben77 » ma feb 13, 2012 13:29

Las dit van een webblog.....info zuid alberta :

Wij wonen in Zuid-Alberta, in de Lethbridge regio die bekend staat om zijn veehouderij. Het wordt hier zelfs feedlot alley genoemd vanwege de vele meststallen. Er zit hier in de omgeving ongeveer 700.000 stuks vleesvee. Er is een veehouder die zes feedlots heeft met in totaal ongeveer 117.000 stuks vleesvee. Deze feedlots zijn verdeeld in corrals en hebben een 8 voet (ongeveer 2,5 meter) hoge omheining van hout.
Als het sneeuwt, kan het vee in de beschutting van deze omheining liggen. Heel vaak wil je niet eens een afdak hebben (of het moet perfect ontworpen zijn), want met heel koud weer gaan ze er allemaal strak op elkaar onderstaan. Bij strenge vorst wordt het dan te vochtig onder de shelters, want dan weer longproblemen veroorzaakt.

Temperatuur kan razendsnel stijgen
Het is niet de kou waar we direct zo bang voor zijn, het is het vochtige weer met sterk schommelende temperaturen die de meeste problemen bij het vee veroorzaken. Zuid-Alberta heeft de zogenoemde Chinook-winden. Dit zijn warme winden, die ook in de winter voorkomen. Als zo’n wind opsteekt, kan de temperatuur omhoog vliegen. We hebben meegemaakt dat het in goed 5 minuten tijd 20 graden warmer werd :shock:
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » ma feb 13, 2012 14:31

De feedlots is ook tevens een probleem daar,in de zomer met gortdroog weer en met de wind er bij zie je helemaal nix meer,dus met aankoop farmpje kan je er beter rekening mee houden :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Harm59 » ma feb 13, 2012 16:08

Gerben77 schreef:Las dit van een webblog.....info zuid alberta :

Wij wonen in Zuid-Alberta, in de Lethbridge regio die bekend staat om zijn veehouderij. Het wordt hier zelfs feedlot alley genoemd vanwege de vele meststallen. Er zit hier in de omgeving ongeveer 700.000 stuks vleesvee. Er is een veehouder die zes feedlots heeft met in totaal ongeveer 117.000 stuks vleesvee. Deze feedlots zijn verdeeld in corrals en hebben een 8 voet (ongeveer 2,5 meter) hoge omheining van hout.
Als het sneeuwt, kan het vee in de beschutting van deze omheining liggen. Heel vaak wil je niet eens een afdak hebben (of het moet perfect ontworpen zijn), want met heel koud weer gaan ze er allemaal strak op elkaar onderstaan. Bij strenge vorst wordt het dan te vochtig onder de shelters, want dan weer longproblemen veroorzaakt.

Temperatuur kan razendsnel stijgen
Het is niet de kou waar we direct zo bang voor zijn, het is het vochtige weer met sterk schommelende temperaturen die de meeste problemen bij het vee veroorzaken. Zuid-Alberta heeft de zogenoemde Chinook-winden. Dit zijn warme winden, die ook in de winter voorkomen. Als zo’n wind opsteekt, kan de temperatuur omhoog vliegen. We hebben meegemaakt dat het in goed 5 minuten tijd 20 graden warmer werd :shock:

toevallig op boerderij.nl gelezen zeker van een of andere Hennie Klok :?:
Harm59

Beroep: zo veel mogelijk
Interesses: andere bedrijfssystemen

Berichtdoor Henk » ma feb 13, 2012 17:12

Vie schreef:Ben bij nieuwenhuize wel es geweest, bij verhoef ook trouwens :yes:

Verhoef, kwam die niet uut Babberich :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Gerjan » ma feb 13, 2012 17:54

Alberta is natuurlijk een hele goede keus :yes: :yes: :mrgreen:

Naar wat voor bedrijf zijn jullie op zoek? Is er op dit moment wel voldoende aanbod van melkveebedrijven in het zuiden? Ik vind het hele onderneming ook omdat je je quotum moet verkopen in saskatchewan en hier weer moet aankopen. Je ziet geloof ik vaker boeren van hier naar daar vertrekken.
Maken jullie nu ook van de gelegenheid gebruik om het bedrijf te splitten of is dat nu niet aan de orde en blijven jullie met z'n allen samen boeren :?: Veel succes je plannen :!:
Gerjan

Berichtdoor Frans-Jan » ma feb 13, 2012 19:43

Henk schreef:
Vie schreef:Ben bij nieuwenhuize wel es geweest, bij verhoef ook trouwens :yes:

Verhoef, kwam die niet uut Babberich :?:

Nee, uit lopik :mrgreen: :mrgreen:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Volgende

Keer terug naar Koe en economie