Zieke vaars gekocht, Dringend hulp gezocht!

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Zieke vaars gekocht, Dringend hulp gezocht!

Berichtdoor BramB » di apr 10, 2012 19:33

Flyinghollander schreef:Normaal heb je als rechten van ongeziene gebreken (of hoe dat heet) maar weet niet hoe het bij levende have is.
Gewoon opbellen met andere nummer?
Vee-arts morgen even ook briefje laten schrijven en zal het wel meevallen.

Briefje van de veearts hebben we al.

Wat we dus al zeker gaan doen is fax of aangetekende brief sturen met kopie van onderzoek van dierenarts.
Meer tips zijn welkom
BramB

Berichtdoor Flyinghollander » di apr 10, 2012 19:35

Niks betalen en zie maar wat er met het beestje gebeurd, gaat ie dood, vee-arts desnoods sectie met bevinding laten doen en haal je de kosten van die 2 af.
En laat hem het maar voorkomen als ie al dat doet.
Flyinghollander

Berichtdoor BramB » di apr 10, 2012 19:37

Flyinghollander schreef:Niks betalen en zie maar wat er met het beestje gebeurd, gaat ie dood, vee-arts desnoods sectie met bevinding laten doen en haal je de kosten van die 2 af.
En laat hem het maar voorkomen als ie al dat doet.

Moeten wij hierbij het dier laten opereren en zien wat er gebeurt of niet?
BramB

Berichtdoor Flyinghollander » di apr 10, 2012 19:38

wat zei de vee-arts? wanneer zag die hem? en wanneer ernaar kwam die handelaar, het is nu wel erg laat.
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » di apr 10, 2012 19:48

2 dieren betalen, de handelaar berichten dat ie de keus heeft; ophalen of laten slachten op zijn risico.
Gaat om bedragen waarbij eik niemand het aanvecht dus niet te bang zijn voor rechtzaken oid...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor JA » di apr 10, 2012 20:17

Vorige week gekregen, en nu(10 april) een lebmaagdraaiing :?:
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor jan.nl » di apr 10, 2012 20:19

Bram,je kan het niet meer terug draaien natuurlijk,maar zo te zien is verhouding nu niet best en dan gaan andere regels gelden :yes: Maar geeft die man een kans om wel een goed dier te leveren,die zijn er beslist wel.Hij neemt dan lebmaag mee en slacht het beestje,kan gelijk zien wat het probleem was :yes:waar praat je over, paar 100 euro :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor jaco » di apr 10, 2012 20:26

kan ook das inschakkelen.
De boer dat is de keerl die ut mot doen
het zwarte goud is waar de boer arum van word.
jaco

Beroep: 400 rosé-klaveren
Interesses: techniek van landbouw het verzorgen van dieren

Berichtdoor harm » di apr 10, 2012 20:44

Lebmaag kan heel goed komen door stress na transport. Als het de veearts pas is opgevallen dat de koe ziek is en jullie niet weet ik niet wat er mis is :no: :no: Als het dier van begin af aan al niet goed is geweest had je dat beter na een dag al kunnen zeggen hoewel dat soms lastig is maar denk dat de kans net zo groot is dat het dier dit bij jullie heeft gekregen als bij de vorige eigenaar. En tuurlijk is niet leuk zulke dingen maar vind het zelf erger dat dat dier lijdt dan het geld.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor M H » di apr 10, 2012 20:51

hier vorig jaar iets soortgelijks gehad, pinken verkocht, moesten nog worden gedekt, twee maanden later komt handelaar, dier blijkt iets aan de baarmoeder te hebben, kan niet drachtig worden volgens de dierenarts.
wij wisten ook niet wat we ermee aanmoesten, handelaar kwam aan met het feit dat het verborgen gebreken waren, maar ik wist dit ook niet. uiteindelijk hebben we de helft terug betaald, beestje 700 voor gevangen en weer 350 terug gegeven.

of het is gelopen zoals het volgens de wet hoort weet ik niet, maar het moet een keertje rond zijn. overigens hoeven ze bij mij na ruim een week niet aan te komen voor een lebmaag, want dat is iets wat ook heel goed bij de koper op het bedrijf veroorzaakt kan zijn. bv beestje beetje stress gehad, trekkie extra krachtvoer en klaar is kees.
ik had wel nieuw beestje uitgezocht, ook al zou die je iets minder aanstaan, maar dan heb je in ieder geval een gezond beestje, en kun je het afronden, nu blijft het je nog tijden dwars zitten
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor pieterv » di apr 10, 2012 21:39

als de vaars ziek was op dag van aankoop/levering zie ik de volledige kosten voor de handelaar. Maar als ze pas na een week die lebmaag heeft; tja. Dan kan de handelaar er ook niets aan doen vrees ik.
Transport brengt stress met zich mee en als ze niet vervoerd werd kon ze geen stress hebben bij jullie.

Ik snap jullie wel en ik snap de handelaar wel... Mes snijd langs bijde zijdes.

Maar een beetje handelaar zou toch wel wat kunnen doen in deze zaak. Zelf zou ik heel simpel rekenen:
bvb: AAnkoopprijs = 1000 euro - 350 euro opbrengst (noodslacht) = 650 euro (verlies).
Heel simpel: 325 voor jullie en 325 voor de handelaar...
(is maar een heel simpel rekeningetje hoor want ik weet niet over wat voor beest het gaat natuurlijk)

Lijkt me ook redelijk want het is tenslotte levend materiaal waar mee omgegaan word. En ik dacht dat een handelaar daar trouwens ook wel voor verzekerd is voor zo'n gevalletjes.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor BramB » di apr 10, 2012 21:46

Vrijdagavond zijn dieren geleverd. Zaterdag heeft dierenarts ziekte vastgesteld. Handelaar is wel pas vandaag gekomen wegen verlengd weekend/pasen...
BramB

Berichtdoor bambam » wo apr 11, 2012 00:15

Dat is dermate snel Bram, dat de handelaar dit moet oplossen. Zo te lezen wilde hij dit ok door het dier te vervangen :yes: . Dat kun je accepteren of de koop ontbinden. De rechter zal je zeer waarschijnlijk ook gelijkgeven als je de veearts rekening bij de handelaar neerlegt, maar let wel de kosten die je maakt na zijn aanbod zijn waarschijnlijk wel voor jou.
Ga uit van het goede en dat de intentie van de man was jou 3 gezonde dieren te verkopen. En dat dit dus voor beide pech is (of eigenlijk alle drie, want die koe is ook niet blij :no: ).
Ik zou eerst die handelaar opbellen om te zeggen dat hij het dier opmoet komen halen en dan is het aan hem om het dier te slachten of te opereren. De afhandeling komt erna wel. Of hou het dier voor eigen rekening en vraag of hij de operatie wil betalen.
Ik zou daarna eerst effe chillen 8) , want zo te lezen heb je wat stress Bram. Geef die handelaar de ruimte om jou tegemoet te komen en als het niet naar je zin is. Neem je verlies en doe de volgende keer zaken met iemand anders.
bambam

Beroep: ehm?
Interesses: Toezicht houden en koeien aaien

Berichtdoor Frans-Jan » wo apr 11, 2012 05:22

BramB schreef:Vrijdagavond zijn dieren geleverd. Zaterdag heeft dierenarts ziekte vastgesteld. Handelaar is wel pas vandaag gekomen wegen verlengd weekend/pasen...

Bram als ik dit zo lees dan liet ik de vaars ophalen en ik betaalde niet ene euri voordat de handelaar dit opgelost had, ook niet voor de twee goede vaarsen. Heb hier ook een keer een pink verkocht die niet drachtig kon worden, man gezegd laat maar slachten en verschil aan hem terug betaald. Die paar rot euro's ben je zo vergeten maar kan elkaar maar beter gewoon gedag blijven zeggen, zo wijs zou je handelaar ook moeten zijn..........
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor Marcel V » wo apr 11, 2012 08:27

pff , wat een paniek. Vaars niet goed :arrow: geen geld voor die handelaar. punt
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie