Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor Sander » do jan 12, 2017 09:32

om drie uur s nachts wakker worden van een appie zal mij niet lukken :oops:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor M H » do jan 12, 2017 09:53

gelukkig voor John, was hij in ieder geval wel kerstavond bij zijn vrouw :cry: :cry:

ik kan je er niet bij helpen om het op te lossen john, heb nl geen personeel, en vraag me af of ik wel de goede persoon ervoor ben. jaartje met AB gemolken, ging hartstikke goed, maar nu toch maar gestopt met bij klussen, en kruip dus weer zelf iedere dag in de melkput. denk niet dat ik dat de rest van mijn leven vol hou, maar met beetje technische hulpmiddelen in de toekomst moet dat goed te doen zijn. verder lopen er hier wat schooljongens waar ik veel plezier van heb. maar die er niet op commando zijn. dus zie ik dat maar meer als extraatje als ze komen, maar ga er niet vanuit dat ze komen, heb je daar ook geen tegenvaller mee.

zelf zou ik knap gefrustreerd worden, als in een weekje tijd, mij dit zou overkomen, ook al heb je 50 man, je bent altijd bezig met die 5-10 die de zooi lopen te frustreren.
goed personeel zal wel te duur zijn, maar uit ervaring op mijn werk kan je beter 1 goeie hebben die als het moet een stapje harder wil lopen. dan 1,5 waar je de hele tijd druk mee bent
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor jvt » do jan 12, 2017 10:19

hier zijn we begonnen met een syrier, werkte ook al voor vorige eigenaar. (y) (y) (y) (y) vent, hebben we nu nog contact mee, maar die kon ook ineens melden dat hij morgen drie dagen niet kwam omdat hij drie dagen naar zijn vrienden in Brussel ging. Zelfde periode ook een fries voor ons aan het werken geweest, welke het prototype was waarom ze de beste fries antivries noemen, waardeloze vent. Nu al drie en half jaar met de bulgaren, supercontent, zij zijn graag hier en voelen zich gewaardeerd, ik ben gelukkig. Zoals eerder genoemd altijd eentje hier, drie maanden op, drie maanden af. Ashken is nu onderhand vanaf het begin aan hier, de tweede persoon hebben we vier keer gewisseld omdat die niet geheel aan onze wensen voldeet, ofwel proberen extra uurtjes te schrijven, ofwel minder netjes, ofwel brutaal ofwel stond zijn houding me niet aan. Nu draait Erzjan al weer drie rondes, ook leuke vent, iets langzamer dan Ashken, maar komt nu echt los, was eerst echt bang om wat te vragen of mij ergens voor te bellen. Jongens zijn bazen gewend die altijd schreeuwen en tieren en geen waardering hebben voor hun als mens, daarom merk je dat ze graag hier zijn. Natuurlijk zouden ze liever bij vrouw en kinders zijn in het geval van Erzjan, maar als je kunt kiezen tussen half jaar per jaar bij een fijn bedrijf goed verdienen en dan half jaar volledig thuis, ofwel jaarrond werkloos zijn en geen nagel om de kont te krabben, wordt eea wel makkelijker van.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor boer pieter » do jan 12, 2017 10:52

ik zou helemaal gek worden als die gekken bellen dat ze niet komen of gewoon niet komen opdagen jullie zullen het wel gewoon vinden maar ik vind het niet normaal ,oplossing weet ik ook niet, maar als je die mensen wat meer loon geeft of zzp er van maakt misschien werkt dat wel ,heb nu 2 zzp die hier komen (y) mensen maar het kost wat meer maar dan kan ik er ook van op aan ,stel je was zelf even weg met kerst wat moet je dan
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor W.A » do jan 12, 2017 11:29

Verhaal van John klinkt erg bekent.. meestal hebben wij wel 1 of 2 wissel/inval mensen voor melken en voeren! Voeren op 1 jan. Doe ik zelf n keer. Kerst was ik vrij en werd er netjes gevoerd..
Als ze zo niet komen opdagen is de kwalitietsbonus zowiezo weg!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Henk » do jan 12, 2017 12:27

Van John zn 'uitdaging' zou ik knettergek worden :oops: dus dikke respect voor John dat hij er mee om kan gaan (y)
Maar wss passen de juniors Verhaar dr ook voor aangezien ze met botjes werken...
Ik denk dat je in John's situatie nooit echt 'vrij' bent, nooit 'los' komt van je bedrijf.
Zelf vond ik het altijd geweldig om 1-2 keer per jaar op vakantie te gaan en het bedrijf helemaal te deleten uit je kop :yes:
Daar krijg ik weer nieuwe energie van :yes:
Ik zeg ook altijd tegen mn vervanger als we gaan dat als er brand is ze mij niet hoeven te bellen maar de brandweer :)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Marcel V » do jan 12, 2017 12:46

Henk schreef:Van John zn 'uitdaging' zou ik knettergek worden :oops: dus dikke respect voor John dat hij er mee om kan gaan (y)
Maar wss passen de juniors Verhaar dr ook voor aangezien ze met botjes werken...
Ik denk dat je in John's situatie nooit echt 'vrij' bent, nooit 'los' komt van je bedrijf.
Zelf vond ik het altijd geweldig om 1-2 keer per jaar op vakantie te gaan en het bedrijf helemaal te deleten uit je kop :yes:
Daar krijg ik weer nieuwe energie van :yes:
Ik zeg ook altijd tegen mn vervanger als we gaan dat als er brand is ze mij niet hoeven te bellen maar de brandweer :)

Het moet bij je passen :yes: , maar tis wel es goed om in het buiteland rond te kijken om niet al te bekrompen te blijven denken. De melk is overal wit en ze bakken overal brood (y)
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Henk » do jan 12, 2017 12:51

Het klinkt Marcel alsof je je koffers al gepakt hebt 8) :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » do jan 12, 2017 13:02

dat idee kreeg ik ook :wink:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor W.A » do jan 12, 2017 13:02

Maar het is niet het hele jaar oud op nieuw of kerst.. Henk :D

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Marcel V » do jan 12, 2017 14:06

Henk schreef:Het klinkt Marcel alsof je je koffers al gepakt hebt 8) :wink:

nee hoor , net uitgepakt :lol:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor melker » do jan 12, 2017 14:47

Denk dat ik hier op het forum van in nl boeren meeste personeel heb. Zoveel mogelijk uit de buurt vergroot de betrokkenheid, gewoon zelfde taal spreken communicerrd het makkelijkst. En rustig blijven en zelf het werk gewoon mee doen stimuleert het best en goed betalen is ook belangrijk. Speciale dagen zoals kerst en paas doen we zelf met eigen grotendeels, week later vrij is mij ook wel goed :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » do jan 12, 2017 15:31

Vooral in de zomer werk ik met vaste zzp ers,die doen dan het landwerk en overige klussen,zo kan ik alle aandacht aan het vee geven.Is er geen werk op het land dan kunnen ze de koeien ook doen,zo blijven ze betrokken en ik kan makkelijk ff weg. :yes:
Weekenden kan m.n zoon ook vaak farmpje doen,en melken doen de robots wel :yes:
Verhaal van John doe mij denken aan die paar koeien in de stal die ,,wat hebben,,ze kosten net zoveel tijd als al de andere 180 bijelkaar.
Zal altijd wat blijven met koeien maar ook met personeel :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » do jan 12, 2017 15:37

denk dat je gelijk hebt melker (y) vind ik ook als je dan toch personeel nodig bent dan liever een waar je normaal mee kunt praten ,een goede vriend van mij heeft ook een paar roemenen aan het werk en laatst zaten we even te praten in zijn kantoortje komt er een aan en zei dat ie naar huis ging ,vroeg mijn maat dat ie de kuil los had gemakt en de schimmel er af bij de kanten , :yes: :yes: :yes: knikte ie later lopen we er langs kuil nog dicht :lol: :lol: hij was niet blij
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor jvt » do jan 12, 2017 18:14

boer pieter schreef:denk dat je gelijk hebt melker (y) vind ik ook als je dan toch personeel nodig bent dan liever een waar je normaal mee kunt praten ,een goede vriend van mij heeft ook een paar roemenen aan het werk en laatst zaten we even te praten in zijn kantoortje komt er een aan en zei dat ie naar huis ging ,vroeg mijn maat dat ie de kuil los had gemakt en de schimmel er af bij de kanten , :yes: :yes: :yes: knikte ie later lopen we er langs kuil nog dicht :lol: :lol: hij was niet blij

FOUT: hij denkt dat iemand met een taalbarriere alles begrijpt als een nederlandstalige werknemer. Heb je die verwachting, verwacht je flexibiliteit, overal inzetbaar, moet je geen oost-europeaan nemen. Wil je gewoon iemand die protocollen opvolgt, nooit ziek is, niet ligt te zeiken en zeker niet denkt laten we voor de leut eens van het protocol afwijken, laat je hem taken doen die dagelijks hetzelfde zijn, kun je geen betere werknemer wensen. Hier maakt bulgaar ook kuilen bloot, standaard op dezelfde dag, evt schimmel scheppen we er zelf af omdat dit zelden voorkomt dus voor die enkele keer kun je het beter zelf doen voordat hij standaard de bovenste 10 cm van de kuil wegflikkerd.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie