Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor boer pieter » za okt 28, 2017 19:57

ik heb maar 120 :lol: :lol: maar ik vind het knap dat je dat allemaal alleen doet ken er hier zat met minder en botjes die bijna de hele dag druk zijn en veel in de stal ,melk er nu ongeveer 120 ben wel vroeg s'morgens een uur of 5 en dan ben ik met melken en voeren tussen 8 en 8,30 klaar dan begin ik s'middags rond half 5 en ben 7 uur altijd binnen ,je hebt inderdaad vaste tijden maar dat vind ik persoonlijk wel lekker vroeg op staan vind ik geen probleem ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » zo okt 29, 2017 03:55

Neem ik aan dat de kalfies iemand anders doet :?:

Dus je verhaal rammeld een beetje als je er maar minimal tijd mee uit bespaard :wink: Want in jou geval kun je bijna alles verdubbelen in tijd als je met mij vergelijken wil.

Hier ben ik dus nu inclusief 10 kalfies aan de fles en alles wat met melken te maken heb 2 tot 2.5 uur kwijt twee keer per dag. Kan iedereen btw :wink: Maar tijden zijn anders. Begin gewoon wat later want ik sta nooit voor 7 uur op. En ja ik ben ook op de dag in de stal te vinden :yes: Maar niet om koeien bij de robots te brengen :no: Van de week 18 droog gezet en bekapt bij voorbeeld en veearts gehda voor preg check en er kalf nu bijna elke dag wel een koetje dus dagen vullen makelijk op :yes:

Kan ik ook wel zeggen als ik op de dag of savonds bij een mellukstal boer komt is de kans groot dat die op de bank een tukkie ligt te doen omdat ze er zo asocial vroeg uit zijn :mrgreen: En natuurlijk loop ik er snachts wel eens uit voor een alarm. Maar jij gaat er elke dag midden in de nacht uit om koeien te melken zo wat is het verschil :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » zo okt 29, 2017 11:28

ken er eerlijk gezegt niet een die 220 koeien heeft en alles zelf doet :no: verder zeg ik ook dat ik het knap vind :yes: verder vind ik dat een robot alleen maar flexibel maakt het werk moet even goed toch gebeuren vaak zie je dat de meesten later op staan en dan even goed de hele morgen aan de gang zijn ik vind het geen probleem om vroeg op te staan en dan mooi vroeg klaar te zijn en dan kan ik de hele dag doen wat ik wil
boer pieter

Berichtdoor kobonde » zo okt 29, 2017 13:42

boer pieter schreef:ken er eerlijk gezegt niet een die 220 koeien heeft en alles zelf doet :no: verder zeg ik ook dat ik het knap vind :yes: verder vind ik dat een robot alleen maar flexibel maakt het werk moet even goed toch gebeuren vaak zie je dat de meesten later op staan en dan even goed de hele morgen aan de gang zijn ik vind het geen probleem om vroeg op te staan en dan mooi vroeg klaar te zijn en dan kan ik de hele dag doen wat ik wil

Pieter, Wij hebben eerst 12 jaar met de melkstal gemolken, en nu 8 jaar Robot en 20 koeien meer.
Toen we met melkstal molken begonnen we s morgens 2 uur vroeger dan nu en als we smiddags ergens waren moesten we om drie uur naar huis om op tijd klaar te zijn omdat de melk om 18,15 gehaald werd. Of we moesten iemand regelen die kon melken.
Ik snap niet goed goed wat je er aan hebt om om morgens om 8 uur klaar te zijn op stal, maar ja ieder zijn ding.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » zo okt 29, 2017 14:16

Ik ben nog wel eens weg :yes: als je s morgens vroeg bent dan kun je s Avonds ook een beetje op tijd zijn
boer pieter

Berichtdoor Grazy » zo okt 29, 2017 17:21

Ik vind het knap van je Corjan en dan heb ik het voeren nog meer geautomatiseerd dan jou in de zomer :mrgreen:
Maareh, ik zou het niet te erg laten merken aan Sandra dat je alles zo makkelijk alleen kan :no: dan gaat ze meer uitjes verzinnen :yes: die fout heb ik ook gemaakt :mrgreen: En wens haar beterschap!
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Corjan » zo okt 29, 2017 21:32

Ho wacht ff! Het ging mij er even om dat je met robots wel degelijk tijd bespaard :!: Pieter heft gewoon het dubbele tijd van mij nodig volgens mij. Daar ging het mij om :!:

Ben helemaal niet zo blij zoals het nu gaat :oops: We hadden eerst altijd hulp een dag in de week, toen bijna twee dagen. Toen 20 uur in de week en het laaste jaar 40 uur. En dat went snel :yes: Maar Sandra is nu bijna een jaar uit de running dus kwam mooi uit en draaide lekker relaxed zo (y) En nu moet ik dus zelf 7 dagen in de week ff aan de bak :wink: En ondanks dat ik tussen 7 8 uur start in de morgen vind ik dat mijn dagen snel gevuld zijn :yes: En dat wil ik niet meer :no: En ik snap het niet dat je gewoon op de dag je werk doen. Wat is daar mis mee :?: Moet ik snachts om 5 uur uit mijn nest uitkomen om als volwaardig boer aangezien te worden :?: Om op de dag een tukkie te doen :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor pinguin » zo okt 29, 2017 22:11

Als ik eenvoudig en financieel haalbaar robots in zou kunnen passen als mn melkstal op is tzt dan zou ik t serieus overwegen maar ik zie gewoon niet hoe ik t moet combineren met mijn weiden (percelen niet aan de stal) of ik zou een dusdanige overcapaciteit moeten hebben dat t financiële gewoon niet past. Maar misschien over 15 jaar dat t allemaal anders is. Aan de andere kant is t inclusief t werk er omheen in anderhalf uur goed te doen en qua arbeid dus ook geen mega besparing

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor boer pieter » ma okt 30, 2017 15:58

5 uur is een mooie tijd om op testaan en ik heb er geen problemen mee ,maar zoals ik zei ik ben nog wel eens weg en alles is hier vroeg ,ook met het oog op mijn melker die wil het liefst om 6 uur klaar zijn s'avonds ,met melken ,verder moet iedereen het zelf weten ,maar ik zie hier dat veel robot boeren laat zijn en de hele dag bezig zijn, ik hou van vroeg dan heb je de hele dag nog voor je ,maar goed ieder zijn ding ,
boer pieter

Berichtdoor poekske » ma okt 30, 2017 16:05

Hoe vroeger de dag begint hoe vroeger die eindigt hé.... Howel ik daarvoor vrees volgend jaar :oops:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor koeruben » do nov 02, 2017 22:30

https://evajinek.kro-ncrv.nl/uitzending ... arm-welkom

Eva Jinek bij een melkveehouder in Wisconsin, gaat vooral over de Mexicaanse medewerkers.
Gr,Ruben
koeruben

Interesses: veehouderij, buitenland

Vorige

Keer terug naar Koe en economie