Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor poekske » wo apr 25, 2018 10:02

En toch kan je hier lezen ergens op vtf, wij nl melkveehouders zijn de beste :oops:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor melker » wo apr 25, 2018 10:04

Zal ik nooit beweren, wel de gekste :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 25, 2018 12:31

En daarom ben ik voor een Europees melkquotum.
Erik1979

Berichtdoor Grazy » wo apr 25, 2018 13:22

maistro schreef:
melker schreef:En toch nog gem. productie van bijna 12000 kg :shock: Worden dus steeds beter gemanaged hoe groter ze worden blijkbaar :yes: Het zal ergens ophouden waar CocaCola formaat bedrijven hele proces in handen hebben :roll:

Groot aandeel
Mais en luzerne doet wonderen
Hier in NL met 80% gras en ongeveer 60% gras in rantsoen melkt toch moeilijker

Groot aandeel krachtvoer bedoel je :yes:
Hier met 80% gras in het rantsoen niet zoveel melk maar wel geld verdienen :yes:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Corjan » wo apr 25, 2018 13:57

poekske schreef:En toch kan je hier lezen ergens op vtf, wij nl melkveehouders zijn de beste :oops:

De beste hebben Holland al verlaten :wink: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor G.U. » wo apr 25, 2018 14:17

Grazy schreef:
maistro schreef:
melker schreef:En toch nog gem. productie van bijna 12000 kg :shock: Worden dus steeds beter gemanaged hoe groter ze worden blijkbaar :yes: Het zal ergens ophouden waar CocaCola formaat bedrijven hele proces in handen hebben :roll:

Groot aandeel
Mais en luzerne doet wonderen
Hier in NL met 80% gras en ongeveer 60% gras in rantsoen melkt toch moeilijker

Groot aandeel krachtvoer bedoel je :yes:
Hier met 80% gras in het rantsoen niet zoveel melk maar wel geld verdienen :yes:

En dat laatste daar gaat het nou net om :yes: (y) :cheers:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor BDC » wo apr 25, 2018 17:14

Erik1979 schreef:

Ja een Europees quotum en iedereen kunstmatig in de benen houden. (n)
BDC

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 25, 2018 18:03

BDC schreef:
Erik1979 schreef:

Nee europees quotum. En iedereen die zo gek is om te melken rest warm weg saneren.
Erik1979

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 25, 2018 18:12

Het is heel simpel. Zonder quotering een kei harde koude sanering. Voor je het weet ben je het zelf. Dan is het toch leuker om als miljonair te stoppen.

Schaal grote gaat hard omhoog. Of je met 10 koeien of 1000 koeien groeit maakt niets uit. Gaat om de uitdaging. Zonder quotum is 10 koeien geen uitdaging. En voor een dikkere boterham hoef je het niet te doen. Je kunt toch niet meer als eten.
Erik1979

Berichtdoor Henk » wo apr 25, 2018 18:53

poekske schreef:En toch kan je hier lezen ergens op vtf, wij nl melkveehouders zijn de beste :oops:

NL veehouders zijn wel 2x groter in omvang dan BE veehouders las ik... :shock:
Gemiddelde in BE 50 mk...Zal wel komen omdat er heel veel gemengde bedrijven zijn I guess... :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor karst-jan » wo apr 25, 2018 19:58

Henk schreef:

NL veehouders zijn wel 2x groter in omvang dan BE veehouders las ik... :shock:
Gemiddelde in BE 50 mk...Zal wel komen omdat er heel veel gemengde bedrijven zijn I guess... :?:

Als ik zie wat voor bedrijven ze in BE eruit stampen moet dat wel. Zomaar van 100 naar 500 enz.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor BDC » do apr 26, 2018 04:10

Erik1979 schreef:
BDC schreef:
Erik1979 schreef:

Nee europees quotum. En iedereen die zo gek is om te melken rest warm weg saneren.

Nee Erik, het is een kwestie van de veehouderij gezond te houden. Met een quotum blijft iedereen op de been, en de goede boeren houden de kneusjes overeind met als resultaat dat niemand vooruit komt. Wat jij wil is gewoon verkapt communisme. In alle andere bedrijfstakken wordt bij overproductie de prijs gedrukt met als resultaat dat de slechtst presterende bedrijven (gedwongen of ongedwongen) eruit gaan. Dat is niet leuk als jij eruit moet, maar dat is vrije markt en je had dat kunnen voorkomen door betere beslissingen (kostprijs verlagend of investeren in meer efficiëntie productie methodes etc) in je bedrijf te nemen en niet liggen te janken dat iedereen een kans moet hebben. Ik heb ook geen kans gekregen in Nederland want wij hadden agrarische bedrijf thuis. Hoe zou jij het hebben gevonden als toen je het bedrijf overnam 20% af moest staan aan mensen die geen bedrijf thuis hadden maar graag wilden boeren? Iedereen moet toch een kans krijgen?
BDC

Berichtdoor Erik1979 » do apr 26, 2018 06:19

@BDC

Ik denk dat de betere ondernemers altijd meer overhouden als de mindere, met welk systeem dan ook.

Wat jij schrijft was het argument volgens mij voor afschaffen quotum. Dat houd automatisch in dat bedrijven versneld groeien. En dat bedrijven vertrekken naar gebieden waar ze het goedkoopste kunnen produceren.

Naar mijn visie zijn dat bedrijven ver boven de 1000 koeien. En ver van stedelijk gebied. Waar ze mest te kort hebben en grond betaalbaar is. ( vs bewijst denk ik mijn gelijk)

Dan kun je invullen hoe goed het is voor Nederland.

En dan kun je ook nagaan hoe goed het is voor 90% van de huidige melkveehouders.

Gelukkig behoord het bedrijf van mijn vrouw bij de grotere. En draaien naar een paar jaar ellende weer behoorlijk. Dus wij hebben ons aan kunnen passen. Maar voor mijn gevoel is het minder.
Erik1979

Berichtdoor kobonde » do apr 26, 2018 06:50

Erik, met kwotum kunnen allen degenen waarvan de ouders kwotum hebben of veel vermogen boer worden, en dat zijn niet perse de beste ondernemers. Ik zie om mij heen dat de genen waar van de ouders geen boer waren het gemiddeld veel beter doen dan zij die van de ouders hebben overgenomen. Het lijkt wel of je sosialist/comumist bent geworden.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Erik1979 » do apr 26, 2018 07:07

kobonde schreef:Erik, met kwotum kunnen allen degenen waarvan de ouders kwotum hebben of veel vermogen boer worden, en dat zijn niet perse de beste ondernemers. Ik zie om mij heen dat de genen waar van de ouders geen boer waren het gemiddeld veel beter doen dan zij die van de ouders hebben overgenomen. Het lijkt wel of je sosialist/comumist bent geworden.

Mening nooit veranderd. Lees maar na wat ik vroeger schreef. Ik ben altijd voor quotum geweest. En dat was niet voor een betere melkprijs. Daar geloof ik namelijk niet in. Kostprijs volgt opbrengst prijs. Maar ik ben wel voor warme sanering en langzame gemiddelde groei van de bedrijven.

Daarbij blijft het toch voor de elite met heel veel geld. Andere kunnen het toch bijna niet meer. Melken is en blijft kapitaal intensief.

En met dat gegeven mogen ze van mij het Europees quotum weer invoeren. Is leuk voor het ev van mij vrouw. En dan groeien wij ieder jaar maar 3 % inplaats 30%. Ook goed!
Erik1979

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie