Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor jan.nl » vr okt 27, 2017 13:35

wit schreef:
Verder wordt 2 x in de put staan asociaal en zwaar omdat je op het randje van je kunnen moet werken

Zo heb jij dat misschien ervaren Jan,ik heb er hier geen problemen mee :no:

Melken was mooie job,maar 20 jr geleden over gegaan op robot melken omdat de melkput versleten was en capaciteit te laag.
Wilde ook af van vaste verplichting van 7 dagen in de week 2x melken...
Er is in het leven(veel) meer als alleen koeien melken vind ik. :yes:
Kan zo mijn tijd beter indelen voor m,n hardloop sport en wielrennen :yes:
Of zomaar ff weg :D
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » vr okt 27, 2017 14:31

jan.nl schreef:
Over 15 jaar melkt er niemand meer in een melkstal. :no:

Daar durf ik met jou wel een wedje over af te sluiten Jan :D
Er worden vandaag de dag nog steeds grote dure melkstallen gebouwd. En die draaien over 15 jaar nog :yes:
Het robot-melken neemt wel steeds toe, dat klopt :yes:

jan.nl schreef:Verder wordt 2 x in de put staan asociaal en zwaar omdat je op het randje van je kunnen moet werken en als dan pa wegvalt heb je een probleem.
Grotere bedrijven kunnen misschien wel polen inschakelen,maar voor kleine gezinsbedrijven tot 150 mk is robot melken (y)

'kleine gezinsbedrijven tot 150 mk' :shock: ......... tis maar wat je klein noemt. Gemiddelde in NL is dus geen volwaardig gezinsbedrijf.... :roll:
Tuurluk blijven bedrijven door groeien :yes: maar met 150 mk heb je echt geen klein gezinsbedrijf :no: en heb je hendig financiële ruimte voor een medewerker (y) Melk ieder 1x per dag en het is genieten :yes: :cheers:

Kheb zelf 40 jaar lang gemolken. Op mn 12e begonnen omdat pa al jong met zn rug kwakkelde.
Als je het dan over zwaar hebt... :) 60 koetjes melken in de wei in een 2x2 houten hutje zonder melkput...elke koe de melkemmer leeg gieten in melkbussen... :) koste met 2 man elke keer ruim 3 uur (n) en daarna 2x daags heel de melkzooi met de hand schoon maken :) en op de grup melken was ook niet geweldig indertijd :no: ook daar alle melk de deel op sjouwen naar de melkbussen :| en op het allerlaatst molken we er zelfs een 20 aan het voerhek op het rooster... :oops:

Hadden op het laatst gemiddeld 35 melkbussen per keer. In heel de buurt leenden we de melkbussen want de meesten hadden allang een melktank :yes: Drama met op tijd koelen en hoop gesjouw :) Is maar goed dat ze de melk toendertijd niet zo streng controleerde dan tegenwoordig :mrgreen:
Maar goed, moezze nog een paar jaartjes aanklooien voordat op de nieuwe locatie gebouwd mocht worden.

Dan is het hedendaags melken pure ontspanning Jan :yes: :cheers: :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » vr okt 27, 2017 14:52

jan.nl schreef:
Sander schreef:wat gaat er dadelijk gebeuren dan?

Je gaat het steeds drukker krijgen en je pa gaat een x minder uren maken :yes:

oh we hadden het toch over 15 jaar. denk niet dat mijn pa dan nog veel doet :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor jan.nl » vr okt 27, 2017 16:45

Henk schreef:
jan.nl schreef:
Over 15 jaar melkt er niemand meer in een melkstal. :no:

Daar durf ik met jou wel een wedje over af te sluiten Jan :D
Er worden vandaag de dag nog steeds grote dure melkstallen gebouwd. En die draaien over 15 jaar nog :yes:
Het robot-melken neemt wel steeds toe, dat klopt :yes:

jan.nl schreef:Verder wordt 2 x in de put staan asociaal en zwaar omdat je op het randje van je kunnen moet werken en als dan pa wegvalt heb je een probleem.
Grotere bedrijven kunnen misschien wel polen inschakelen,maar voor kleine gezinsbedrijven tot 150 mk is robot melken (y)

'kleine gezinsbedrijven tot 150 mk' :shock: ......... tis maar wat je klein noemt. Gemiddelde in NL is dus geen volwaardig gezinsbedrijf.... :roll:
Tuurluk blijven bedrijven door groeien :yes: maar met 150 mk heb je echt geen klein gezinsbedrijf :no: en heb je hendig financiële ruimte voor een medewerker (y) Melk ieder 1x per dag en het is genieten :yes: :cheers:

Kheb zelf 40 jaar lang gemolken. Op mn 12e begonnen omdat pa al jong met zn rug kwakkelde.
Als je het dan over zwaar hebt... :) 60 koetjes melken in de wei in een 2x2 houten hutje zonder melkput...elke koe de melkemmer leeg gieten in melkbussen... :) koste met 2 man elke keer ruim 3 uur (n) en daarna 2x daags heel de melkzooi met de hand schoon maken :) en op de grup melken was ook niet geweldig indertijd :no: ook daar alle melk de deel op sjouwen naar de melkbussen :| en op het allerlaatst molken we er zelfs een 20 aan het voerhek op het rooster... :oops:

Hadden op het laatst gemiddeld 35 melkbussen per keer. In heel de buurt leenden we de melkbussen want de meesten hadden allang een melktank :yes: Drama met op tijd koelen en hoop gesjouw :) Is maar goed dat ze de melk toendertijd niet zo streng controleerde dan tegenwoordig :mrgreen:
Maar goed, moezze nog een paar jaartjes aanklooien voordat op de nieuwe locatie gebouwd mocht worden.

Dan is het hedendaags melken pure ontspanning Jan :yes: :cheers: :wink:

Je zal de boeren de kost moeten geven die in de uppie 40 uur in de week in de put staan :roll:
jan.nl

Berichtdoor boer pieter » vr okt 27, 2017 17:45

Dat is wel erg veel maar wat mij vaak opvalt is dat robot boeren altijd in de stald zijn en de tijd winst is maar minimaal.vooral als je wat groter wordt heb je toch een mannetje nodig je moet gewoon zorgen dat je melkstal groot genoeg is
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » vr okt 27, 2017 18:12

Wat een verhalen weer hier oputt forum, tijd dat ut weekend is voor velen...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Grazy » vr okt 27, 2017 19:04

jan.nl schreef:
wit schreef:
Verder wordt 2 x in de put staan asociaal en zwaar omdat je op het randje van je kunnen moet werken

Zo heb jij dat misschien ervaren Jan,ik heb er hier geen problemen mee :no:

Melken was mooie job,maar 20 jr geleden over gegaan op robot melken omdat de melkput versleten was en capaciteit te laag.

Vind eerlijk gezegd dat je met een melkput makkelijker weg kunt :yes: je moet toch altijd iemand hebben voor storingen (n) hier geen buurman die dat effe kan doen :no: Je moet natuurlijk wel je aantal koeien aanpassen op de grote van je melkput zodat je niet te lang werk heb :yes:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor boer pieter » vr okt 27, 2017 19:32

vind ik ook grazy
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » vr okt 27, 2017 23:34

jan.nl schreef:Melken was mooie job,maar 20 jr geleden over gegaan op robot melken omdat de melkput versleten was en capaciteit te laag.

as je 'n putje heb hoef je je eigen niet te straffe met die gruwelijk saaie sport activiteiten

Maar toch mooi dat je nou in je uppie je 4 ? botjes draaiende ken houwen en toch regelmatig weg ken
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor jan.nl » za okt 28, 2017 00:45

boer pieter schreef:vind ik ook grazy

Niet zo druk om maken,als er 1 stil staat melken de andere robots wel door (y)
jan.nl

Berichtdoor Grazy » za okt 28, 2017 02:49

jan.nl schreef:
boer pieter schreef:vind ik ook grazy

Niet zo druk om maken,als er 1 stil staat melken de andere robots wel door (y)

Als je de hele dag weg bent en je melkt 130 koeien op 2 robots wil je dat echt niet :no:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor arnoud » za okt 28, 2017 08:03

T is ook nog (zelf)reparen wa tyd kost....
Ja hier ook niet zo ver weg als niemand in de buurt is
arnoud

Berichtdoor Henk » za okt 28, 2017 15:58

jan.nl schreef:
Je zal de boeren de kost moeten geven die in de uppie 40 uur in de week in de put staan :roll:

Die zijn er idd. Ik ken er die in hun uppie 3x daags melken :? Deed ik ook een paar jaar maar je gaat helemaal naar de galamiezen (n) En sociaal is het helemaal ruk (n) Scheelde nog dat ik 's morgens 2 adressen molk en 's avonds meestal alleen thuis. Iemand die zelf om de 8 uur melkt heeft eik geen leven :no: Ben je denk met een botje beter af.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » za okt 28, 2017 18:38

boer pieter schreef:Dat is wel erg veel maar wat mij vaak opvalt is dat robot boeren altijd in de stald zijn en de tijd winst is maar minimaal.vooral als je wat groter wordt heb je toch een mannetje nodig je moet gewoon zorgen dat je melkstal groot genoeg is

Ik doe op dit moment alles ff alleen. Alle koeitjes en kalfies zijn voor mij. Dan ben ik toch wel blij met de robotjes :yes: Sandra is geopereerd aan haar rug en de medewerkster is ook een tijdje weg :!: Dus dan zou ik wel willen weten hoe boer Pieter dat rond zou zetten met 220 koeien aan de melk :?: :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » za okt 28, 2017 18:44

Alles heft btw voor en nadelen :yes: En zoek op wat het beste voor je past. Vaste tijden en vroeg opstaan heb ik een hekel aan :oops: En ga toch graag de dam eens af :yes: En van de week was bets een drukke week en dan naar een feessie gister avond :cheers: Is het toch wel lekker dat je kan blijven liggen in bed tot dat je wakker word :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie