Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor boer pieter » di jan 10, 2017 15:07

vind ik ook henk je kunt werk in een fabriek niet met een boerderij vergelijken :no: geloof direkt dat daar wel animo voor is in een brood fabriek ,vaste tijden en s nachts verdient ook nog b eter ,net ff op een vergadering geweest en daar ging het ook al weer over personeel en hoe moeilijk het allemaal wel niet is om de mensen tehouden ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Marcel V » di jan 10, 2017 15:41

Jozef schreef:Hier in het dorp zit een grote broodbakker/fabriek. Daar bakken ze snachts brood en staan er hoop mensen aan een lopende lijn broden in zakken te doen en die dicht te knuppen. Is werk veelal van 12 tot 6 uur snachts.
Is net zulk dom werk als paar uur in een melkput staan, en toch is er animo genoeg om te willen doen. :wink:

Dom werk bestaat niet :no: . Dat wil niet zeggen dat je dit werk niet kunt laten doen door personeel. Als je die goed traint is melken net als ieder ander werk te doen in ploegendienst zonder dat je daarvoor veel kennis over koeien hebt :yes:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Grazy » di jan 10, 2017 17:51

gary schreef:Idd., we hebben nog meer kinderen waaronder 2 met een studieschuld, die we ook graag willen helpen. Maar zodra hij zijn diploma's heeft, staan we voor alles open.

Juist omdat ik ging emigreren konden mijn ouders eindelijk mijn broer en zussen helpen (y) door meerwaarde clausule konden we gelukkig "maar" 1/3 deel van de overwaarde meenemen :yes: Na overname in NL konden mijn ouders niets (n)
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Martin » di jan 10, 2017 19:57

boer pieter schreef:dat weet ik ook wel maar heb ook vaak genoeg gezien dat ze 250 in een 2 x 6 molken en dan duurt het echt wel lang zal allemaal super efficient zijn maar dat is niet meer van deze tijd ,wie wil er nu 4 uur staan te melken ,melkstallen zonder toeters en bellen kosten echt de wereld niet

KIjk ik zie dit nu net anders als jij Pieter, ik zie het je hebt een 2X6 en daar probeer je zoveel mogelijk melk uit te krijgen dus 24 uur per dag. En als ie vol zit ga je groter bouwen.
En de meeste mensen hebben liever een volle baan van 8 uur als een part time van 2 X 2 uur.
Martin

Interesses: Melkveehouderij, gezin

Berichtdoor poekske » di jan 10, 2017 20:38

Wel grappig, hoe sommigen die waarschijnlijk nog nooit een man personeel gehad hebben , expert zijn waarom er soms moeilijk personeel gevonden word op een bedrijf. Dus bvb boer pieter,hoe moet het :wink:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor boer pieter » di jan 10, 2017 20:49

nou ik zeg niet dst ik het weet maar hier zijn nogal veel boeren met personeel en die hoor ik alleen maar klagen , zelfs vandaag op de vergadering werd verteld wat je wel niet allemaal moet doen op je personeel gemotiveert te houden ,verder weet ik wel zeker dat veel mensen die nu robotten hebben, liever een man hadden rond lopen die ook iets anders kan doen dan alleen melken ,maar door al het gedoe met personeel toch maar voor een robot hebben gekozen ,maar ik wens je veel personeel ,heb altijd wel mensen gehad maar nog nooit in vaste dienst ,verder laat ik veel doen door zzp mensen is 10 keer gemakkelijker
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » di jan 10, 2017 20:55

Is in iedere stiel hoor, moeilijk heden met personeel.
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor king » di jan 10, 2017 21:21

boer pieter schreef:vaste tijden en s nachts verdient ook nog beter ,net ff op een vergadering geweest en daar ging het ook al weer over personeel en hoe moeilijk het allemaal wel niet is om de mensen tehouden ,

boer pieter schreef: vandaag op de vergadering werd verteld wat je wel niet allemaal moet doen op je personeel gemotiveert te houden

Waarschijnlijk de allerbeste manier is, gewoon meer betalen :idea: , maar ja dat komt in de woordenboeken van de meeste ondernemers/boeren niet voor :roll: .
Heb int verleden ook jaren in de glastuinbouw gewerkt, precies hetzelfde verhaal.
meestal harder werken dan meeste andere banen en zeker niet meer verdienen, ja dan jaag je de mensen vanzelf wel weg
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Arno » di jan 10, 2017 21:47

boer pieter schreef:nou ik zeg niet dst ik het weet maar hier zijn nogal veel boeren met personeel en die hoor ik alleen maar klagen , zelfs vandaag op de vergadering werd verteld wat je wel niet allemaal moet doen op je personeel gemotiveert te houden ,verder weet ik wel zeker dat veel mensen die nu robotten hebben, liever een man hadden rond lopen die ook iets anders kan doen dan alleen melken ,maar door al het gedoe met personeel toch maar voor een robot hebben gekozen ,maar ik wens je veel personeel ,heb altijd wel mensen gehad maar nog nooit in vaste dienst ,verder laat ik veel doen door zzp mensen is 10 keer gemakkelijker

En ik moet er eerlijk gezegd nie an denken dat ik de hele dag in mn eentje zou zijn ,tuurlijk is er wel s wat met personeel maar gemiddeld gezien kunnen we prima mensen houden en zijn de meesten (y) gemotiveerd.
Iedereen ,inclusief de mensen die voor je werken hebben wel s een dag dat ze ff niet zoveel zin hebben ,moet je gewoon omheen werken.
Meeste nederlandse boeren zou ik trouwens ook niet voor willen werken ,altijd zeuren ,altijd te duur en nooit goed genoeg.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di jan 10, 2017 22:04

king schreef:
boer pieter schreef:vaste tijden en s nachts verdient ook nog beter ,net ff op een vergadering geweest en daar ging het ook al weer over personeel en hoe moeilijk het allemaal wel niet is om de mensen tehouden ,

boer pieter schreef: vandaag op de vergadering werd verteld wat je wel niet allemaal moet doen op je personeel gemotiveert te houden

Waarschijnlijk de allerbeste manier is, gewoon meer betalen :idea: , maar ja dat komt in de woordenboeken van de meeste ondernemers/boeren niet voor :roll: .
Heb int verleden ook jaren in de glastuinbouw gewerkt, precies hetzelfde verhaal.
meestal harder werken dan meeste andere banen en zeker niet meer verdienen, ja dan jaag je de mensen vanzelf wel weg

Natuurlijk speelt geld een rol. Maar ook de benadering van het personeel. Laatst in Californië was het personeel ook een zeer duidelijk issue en dan met name het tekort eraan. Ik hoor het een van de veehouders nog zeggen: 'today we're four short'

Eén van de bedrijven die we bezochten had dit probleem eigenlijk niet en beschikte over een zeer loyale workforce. Wat hier opviel was dat het personeel hier niet zozeer als personeel werd benaderd maar meer als personen. Ze werden zeer goed betrokken bij de beslissingen in het bedrijf en voelden zich dan ook zeer verantwoordelijk.

Pieter noemt dit: 'wat je wel niet allemaal moet doen op je personeel gemotiveert te houden' maar als je er dus wat in verdiept kun je daar dus echt verbetering in krijgen zodat het personeel niet alleen een kostenpost is maar een aanvulling voor je bedrijf.

Ikzelf heb natuurlijk geen vast personeel maar maak wel regelmatig gebruik van losse krachten waar ik op moet kunnen vertrouwen als ik er niet ben en dus vind ik het interessant om te zien hoe anderen er mee omgaan.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Corjan » di jan 10, 2017 23:45

Yup je ziet het hier ook sommige hebben geen problem met personeel en een ander zit altijd te kloten :yes: En idd dan vraag je je Eigen waarom :wink: .......Arno heft wel een punt Hollanders zeuren altijd en het is nooit goed genoeg :!: Ja ga daar dan maar eens voor werken :wink:

Hiet zitten btw nog al wat auto fabrieken die 24/7 draaien. Dat is ook allemaal lopende band werk in ploegen diensten en dan elke 3.21584 seconden een boutje draaien :wink: Dat ongeveer hetzelfde als elke 4-5 seconden een mellukstel dur onder trappen :wink: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor jan.nl » di jan 10, 2017 23:52

Arno schreef:
boer pieter schreef:nou ik zeg niet dst ik het weet maar hier zijn nogal veel boeren met personeel en die hoor ik alleen maar klagen , zelfs vandaag op de vergadering werd verteld wat je wel niet allemaal moet doen op je personeel gemotiveert te houden ,verder weet ik wel zeker dat veel mensen die nu robotten hebben, liever een man hadden rond lopen die ook iets anders kan doen dan alleen melken ,maar door al het gedoe met personeel toch maar voor een robot hebben gekozen ,maar ik wens je veel personeel ,heb altijd wel mensen gehad maar nog nooit in vaste dienst ,verder laat ik veel doen door zzp mensen is 10 keer gemakkelijker

Meeste nederlandse boeren zou ik trouwens ook niet voor willen werken ,altijd zeuren ,altijd te duur en nooit goed genoeg.

Bij hoeveel nederlandse boeren heb je gewerkt dan :shock:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor macdonalds » wo jan 11, 2017 10:02

maakt niet uit of je nu voor ned boeren gewerkt heb of zo nu en dan naar hun gezeur luister, en daaruit opmaakt probleem is niet je personeel, maar je ? en niet de denen hebben het gezegde van de 3 vingers die naar je eigen wijzen. is bijble uitspraak
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor john verhaar » do jan 12, 2017 02:46

Wij hebben totaal rond de 50 man personeel waarvan 30 % al heel lang bij ons is en die ook loyal zijn naar de farm,weten wat er gebeuren moet en ook andere mensen kunnen sturen zonder deze mannen waren we nergens en hadden we dit niet op kunnen bouwen
50% doet gewoon goed zijn werk komt op tijd en hebben weinig ambitie :arrow: prima (y)
Dan die laatste 20% dat is de uitdaging ,ik zal proberen wat voorbeelden tegeven en dan kunnen jullie mij vertellen hoe wij daar mee om moeten gaan :wink:
Vanmorgen bellen er 2 allebij een auto die niet start de 1 komt 2 uur later de ander 3 nog een ander belt met een lekke band en komt 6 uur later
Kerst avond komen er 2 van de 4 niet opdagen we proberen ze te berijken wat na een paar uur ook lukt alle vonden de avond met family doorbrengen belangrijker dan onze koeien,wat ook begrijplijk is maarja ondertussen moeten er toch koetjes gemolken worden maar gelukkig zijn mijn vrouwtje en ik dat nog niet verleerd :wink: maar zo rond 11 uur toch nog weer 2 man gevonden die willen komen (y) konden toch nog ff slapen,maar ff want om 3 am komt er en tekst binnen van 1 van mijn voerders hij komt vandaag niet want het is kerst en zijn zoontje is jarig :? Na een wat overtuigende tekst van mij kant kwam die dan toch maar voeren
Nieuwjaars ochtend 3am een tekst ik ben heel ziek en leg te kotsen ik kom niet voeren :cheers:
Gisteren middag was de man die op de kalf koeien moet passen ineens verdwenen toen we vanmorgen vroegen wat er gebeurd was vertelde hij dat hij een tandarts afspraak had :?
Nogmaals wij zien dit als een uitdaging en niet als een probleem,maar hier dealen we dagelijks mee
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor walmark » do jan 12, 2017 02:54

:?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie