Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor Grazy » wo apr 04, 2018 16:48

anton25 schreef:vraagje, waarom staan er zoveel melkveebedrijven te koop in wisconsin in verhouding tot de de andere staten, bijv michigan?

Wisconsin heeft ruim 9000 melkveehouderij bedrijven, Michigan 1750
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor john verhaar » wo apr 04, 2018 18:59

Maar er zijn wat negative schattingen dat er aan het end van jaar nog 600 over zijn
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 04, 2018 19:00

john verhaar schreef:Maar er zijn wat negative schattingen dat er aan het end van jaar nog 600 over zijn

Vrije markt :cry:
Erik1979

Berichtdoor john verhaar » wo apr 04, 2018 19:10

Maak je geen zorgen komt allemaal weer goed alleen niet voor iedereen,dat is jammer maar niet the end off the world
Dat maakt onze tak van sport efficienter,wij zitten hier al bijna 22 jaar en hebben al een een paar down circle mee gemaakt en als ik naar ons eigen familie kijk en nog een aantal om ons heen wat er allemaal gebeurd is in de laaste 20 jaar dan kan je eigenlijk alleen maar vast stellen dat koeien melken nog niet zo'n slechte bisnis is :wink:
john verhaar

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 04, 2018 19:23

john verhaar schreef:Maak je geen zorgen komt allemaal weer goed alleen niet voor iedereen,dat is jammer maar niet the end off the world
Dat maakt onze tak van sport efficienter,wij zitten hier al bijna 22 jaar en hebben al een een paar down circle mee gemaakt en als ik naar ons eigen familie kijk en nog een aantal om ons heen wat er allemaal gebeurd is in de laaste 20 jaar dan kan je eigenlijk alleen maar vast stellen dat koeien melken nog niet zo'n slechte bisnis is :wink:

Ik ben het met je eens. En zorgen maken doe ik niet.
Maar je moet toegeven dat het in een land waar geen melkquota is wel heel makkelijk uitbreiden is. Ik schrik er iedere keer van hoe makkelijk het bij ons gaat. Ik had vanmorgen Stef aan de telefoon. Ik zei tegen hem dat er weer plaats is. Hij vroeg of wij zijn vaarzen deze maand of volgende maand wilde. Ik zei... stomme vraag. Weer een vrachtje erbij. Zulke bedrijven van x000 koeien met lage uitval en deels gesext sperma groeit uit eigenaanwas gruwelijk hard. Wij moeten hem wel betalen. Maar komt gewoon op de grote hoop en verdient zich langzaam terug.

En dan denk ik. Wij zijn nog helemaal niet super goed. Hoe gaat het als je ook nog technisch super draait... En dan denk ik. Wij moeten snel beter worden. Zoveel bedrijven hebben ze niet nodig van onze omvang.
Erik1979

Berichtdoor BDC » do apr 05, 2018 01:00

Je kan je vaarzen ook dichterbij kopen van een bonded & registered veehandelaar... :D
BDC

Berichtdoor Gerben77 » zo apr 08, 2018 14:17

https://www.youtube.com/watch?v=ccwAsSrna-c

Filmpje van een jonge gast (Devin Boehm) die is gaan boeren met een veestapel van ik meen 40 koeien in wisconsin.
Maakt veel filmpjes van dagelijkse dingen.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor W.A » zo apr 08, 2018 15:43

Gerben77 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=ccwAsSrna-c

Filmpje van een jonge gast (Devin Boehm) die is gaan boeren met een veestapel van ik meen 40 koeien in wisconsin.
Leuk, romantisch. Jonge maakt zich niet ergens druk om... Hoe de vlag er over een aantal jaar bijhangt??

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Grazy » zo apr 08, 2018 17:56

(y) (y) Die gozer komt er wel, ken er meerdere die zonder farm achtergrond zijn begonnen (y) doen het meestal stukken beter dan opvolgers en zijn veel meer gedreven (y)
Dit is er een van https://www.agriculture.com/livestock/c ... 78-ar15385
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Gerben77 » zo apr 08, 2018 18:08

Leuk, romantisch. Jonge maakt zich niet ergens druk om... Hoe de vlag er over een aantal jaar bijhangt??

Hij probeert het toch gewoon ?? Niks mis mee, en doet klusjes ernaast om de boel draaiende te houden, meest in zn uppie...
Kan ik alleen maar een duimpje voor op steken (y) ...

Ooit zelf in Wisconsin geweest ook bij mensen die zo waren begonnen tering naar de nering en van 20 naar 500 waren gegroeid..
(was in 1999). Of dat nu mogelijk is weet ik niet maar respect voor iemand die die uitdaging aan gaat!
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » zo apr 08, 2018 18:54

Grazy schreef:

(y) (y) Die gozer komt er wel, ken er meerdere die zonder farm achtergrond zijn begonnen (y) doen het meestal stukken beter dan opvolgers en zijn veel meer gedreven (y)
Dit is er een van https://www.agriculture.com/livestock/c ... 78-ar15385

Tuurluk respect voor die dude (y) :yes: alleen sommigen vinden het (y) (y) (y) terwijl ze zelf met de grote stroom mee flowen ipv ook lekker klein en knus te blijven... :wink:
Is het dan dat ze diep in hun heart liever 40 koetjes waren blijven melken maar onder druk van omgeving en 'gewoonte' mee gegroeid zijn met de meute :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john verhaar » zo apr 08, 2018 20:50

Hier zijn der nogal wat die het melken voor gezien houden op het moment,maar kan der hier ook 1 die 3 jaar geleden gestart is met een nieuwe stal en 3 botjes en dit jaar weer een stalletje erbij gaat bouwen (y) en ook zonder boeren achtergrond maar enorm slim manneke :yes:
john verhaar

Berichtdoor boer pieter » ma apr 09, 2018 07:50

ja hoe slim is zo'n mannetje dan ,hier hoor ik vaak zat dat ze liever niet hadden gebouwt, en minder koeien hadden dan ze nu hebben , met al die ellende met mest afzet personeel ,dan kan het maar zo wezen dat je beter af bent met wat minder koeien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arno » ma apr 09, 2018 14:04

pffff ,jij hoort ook alleen wat je wil horen volgens mij :wink: ,hier is de trend simpelweg naar groter en voor deze snuiter is het heel goed mogelijk om er over 15 jaar een hele dot te melken ,er is eigenlijk nix wat daarvoor in de weg staat ,ev betekend op die leeftijd nix ,ik ken zat jongere koeienmelkers die plenty ev hebben dmv familiegeld die total niet vooruit komen (of willen komen :? )en er zijn plenty voorbeelden van snuiters die met weinig tot nix begonnen/beginnen en nu een sterk bedrijf hebben.
Een paar honderd koeien met robots of een efficiente melkstal is good mogelijk hier maar als dat goed loopt willen de meesten toch meer :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor W.A » ma apr 09, 2018 15:26

Beetje schaal is toch wel een vereiste,tenminste hier. Als je niet een melkwagen vol krijgt(25.000l). in max.3dagen ben je aan de leeuwen overgeleverd. Vooral in slechtere tijden krijgen ze bar weinig voor de melk. Als zulke boeren geen heel best 2e inkomen hebben bijv.direct vermarkting...,gaan ze stuk voor stuk..
Echt klein starten lijkt me dus wel heel erg lastig!
Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie