Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor Roderick » zo okt 14, 2018 16:19

Corndog 1 schreef:tis dat de we te hoge eisen hebben, de mensen willen wel naar Canada maar alleen al ze minimaal de zelfde omvang daar terug kunnen kopen en das nie makkelijk in dat duur quota systeem.

volgens mij as je in Nl een melkveebedrijf hebt met een 100 koeien en je krijgt het voor elkaar om het max te belenen heb je het over misschien 2 milj.
In Ca kan je op een verglijkbaar bedrijf 5 milj lenen (schiet me maar lek als ik het mis heb :wink: )

Ze hadden er nu een soort starters regeling waarbij je kon beginnen met 35 koeien en je quota na 5 jaar begint te betalen, niet dat je daar groot boer mee word maar je bent boer (misschien of eigenlijk wel zeker met een baan er naast).
Maar natuurlijk word er weer volop misbruik van gemaakt door de melkvee boeren die op die manier een zoon/dochter naar voren schuiven en na 5 jaar weer samenvoegen. Je zou een ander ook iets gunnen :mrgreen:

Tis dat de verhuizde quotaboeren van de Eu het volgens mij daar totaal vernield hebben en die klagen nu het hardst, omdat ze nog nooit los geweest zijn van het infuus. :yes:

5 miljoen is veel, maar 4 is goed te doen. :yes:
En idd, Dutchies moeten vaak halveren als ze hier komen, en dat staat ze tegen :yes: ......vooral omdat ze bang zijn wat de buren in NL dan wel niet denken. :lol: :lol: :roll:

En na 5 jaar samenvoegen is in Ontario niet mogelijk :no: , en volgens mij nergens in Oost Canada :no:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer 19 » zo okt 14, 2018 16:58

Waarom zou je emigreren om vervolgens te halveren? Dan had je net zogoed die helft in nl kunnen melken toch.
boer 19

Berichtdoor Grazy » zo okt 14, 2018 17:25

Roderick schreef:Net alsof je in "vrije" landen nog effe lekker makkelijk melkveehouder kunt worden. :roll:
Hier worden elk jaar weer zo'n 150 nieuwe mensen melkveehouder, een heel stel zonder enkele achtergrond in melkvee. Das zo'n 1,5% van het aantal bestaande dairy farms.
Dat zou betekenen dat er elk jaar zo'n 600 nieuwe dairy farmers zouden moeten beginnen in de states. Ik hep ZWAAR mijn twijffels of dat het geval is. :!:

Maar wat ik elke keer weer merk aan de opmerkingen van velen hier op het forum is dat buiten de Canadezen eigenlijk niemand ook maar half een idee heeft hoe het hier werkt. :no: :no: , en er heel veel verkeerde aannamens gedaan worden. :?
Misschien toch eens wat meer in verdiepen, dan kom je erachter dat het een super systeem is :yes: .......niet perfect :no: zeker niet :no: ............maar gewoon een goed werkend systeem dat iedereen een goede kans geeft op een fatsoenlijk inkomen. :yes: (y)

Ben van het voorjaar naar een avondje hier in het dorp geweest waar dhr Dietrich uitleg kwam geven over jullie quotum systeem, leerzaam avondje (y) en op zich mooi systeem (y) De hele avond meermalen keren opgenoemd hoe hoog hun melkprijs was, toen ik op het eind van de avond toch maar es vroeg wat hun kostprijs was brabbelde hij iets in de microfoon wat verdomd veel leek op hun melkprijs (n) Dus ja, jullie hebben een inkomen maar of het nou goed is in vergelijk met geïnvesteerd vermogen vraag ik me af :?
Wat ik hier in 10 jaar heb opgebouwd heb was me nooit gelukt in Canada, zo'n goeie boer ben ik niet :no: :mrgreen:
Starten zonder veel eigen vermogen kan hier nog steeds makkelijk alleen er zijn niet veel Amerikanen die 7 dagen in de week willen werken :no:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Henk » zo okt 14, 2018 19:15

Kostprijs volgt altijd de opbrengstprijs :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Roderick » zo okt 14, 2018 20:01

Henk schreef:Kostprijs volgt altijd de opbrengstprijs :yes:

Voor sommigen :yes: ...andere blijven scherp draaien en halen een hoger resultaat. :yes:
Roderick

Berichtdoor Roderick » zo okt 14, 2018 20:02

boer 19 schreef:Waarom zou je emigreren om vervolgens te halveren? Dan had je net zogoed die helft in nl kunnen melken toch.

Is idd heel erg dom :yes: , snap ook niet wat mensen bezield om in Canada te gaan boeren. :no: :no: 8)
Roderick

Berichtdoor king » zo okt 14, 2018 20:21

ach ja er zijn nog steeds mensen, die denken, dat je alleen maar meer kan verdienen, door meer koeien te gaan melken.
Maar meer is lang niet altijd beter, (heel) vaak zelfs niet.
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Jappie » zo okt 14, 2018 20:26

Emigratie land bij uitstek dat canada, lekker terug schakelen naar 50 koeien (y)
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Roderick » zo okt 14, 2018 20:26

Grazy schreef:

Ben van het voorjaar naar een avondje hier in het dorp geweest waar dhr Dietrich uitleg kwam geven over jullie quotum systeem, leerzaam avondje (y) en op zich mooi systeem (y) De hele avond meermalen keren opgenoemd hoe hoog hun melkprijs was, toen ik op het eind van de avond toch maar es vroeg wat hun kostprijs was brabbelde hij iets in de microfoon wat verdomd veel leek op hun melkprijs (n) Dus ja, jullie hebben een inkomen maar of het nou goed is in vergelijk met geïnvesteerd vermogen vraag ik me af :?
Wat ik hier in 10 jaar heb opgebouwd heb was me nooit gelukt in Canada, zo'n goeie boer ben ik niet :no: :mrgreen:
Starten zonder veel eigen vermogen kan hier nog steeds makkelijk alleen er zijn niet veel Amerikanen die 7 dagen in de week willen werken :no:

Rendement op geinvesteerd vermogen kan hier gewoon netjes zijn 5 tot 10%. Ligt eraan hoe je Q en grond ratio is en hoe je het berekend. Maar iig een stuk hoger dan in NL.

Mooi dajje bent wezen luisteren :yes: (y) (y) , want dan weet je iig een stuk meer dan de rest. Maar 1 ding hebben ze dan niet goed uitgelegd, dat is idd dat de melkprijs de gemiddelde berekende kostprijs van een groep willekeurig gekozen farms is.
Maarrrrrrrr:
Daar zit in:
Berekende kosten om melk te maken, incl rente :yes:
Afschrijvingskosten voor gebouwen en machines en vee
Incl. berekend loon voor alle meewerkende gezinsleden.
incl. een soort winstmarge voor de ondernemer.
incl. een berekende winstmarge op eigen vermogen. :yes:

Dat is de berekende kostprijs voor die periode, en daar wordt de melkprijs aan vast gehangen.
In die melkprijs zit al een winstmarge + dat als je wat scherper draaid als de gemiddelde boer, je natuurlijk de winst per liter flink kunt verhogen. :yes:

Ons klimaat is hetzelfde als de mid-west. Arbeid, brandstof en nog wat andere kleinere dingen zijn wat duurder.
Voerprijzen zijn precies hetzelfde als de states, en dat is de grootse kostenpost.
De grotere en/of efficientere bedrijven hebben een kostprijs die nauwelijks hoger ligt dan in de states.
Dan kun jij wel uittellen hoeveel er over blijft. En ja, daar gaat een heel stuk vanaf naar aflossing van Q. Maar dat is opbouw van equity, en is na 10 jaar verdwenen. Als het goed is is het Q dan nog steeds daar en afbetaald. :yes:
Roderick

Berichtdoor Corndog 1 » zo okt 14, 2018 20:29

Dat trump daar zo te keer gaat tegen het quota systeem, is alleen om de boeren in Wisconsin blij te maken. (alleen Wisconsin heeft al meer koeien dan heel Canada).
Als het alleen het quota was had hij het daar wel bij gelaten, maar dat beperken van Canada's export zegt al meer.

Tom Vilsack Ging er trots op dat 1% van de Usa De HELE wereld zou kunnen voeden, maar das volgens mij het begin van het einde.

Je kan je Boerderijtje lekker uitbreiden als je maar genoeg groei in je projections mee rekent.
En je goedkope personeel toe laat die graag 7X12 uur draaien. En die robots zijn alleen maar een uitstel van het einde.

Het gaat maar om 1 ding en Da's zo goedkoop mogelijk eten om de mensen tevreden te houden.
denk alleen dat het een doodlopende weg is.

Het quota systeem van Canada is echter geen slag beter, voordat jullie dat denken :D

Sorry dat ik geen beter bericht heb voor jullie :D
Corndog 1

Berichtdoor Roderick » zo okt 14, 2018 20:36

Kan het effe allemaal niet meer volgen Corndog :oops: :oops:
Leg dat eens uit als je wil :yes: :oops:
Roderick

Berichtdoor Grazy » zo okt 14, 2018 21:17

Ik kan het ook niet meer volgen :no: je vind het niet erg om minder koeien te melken, je hebt een gigantisch inkomen (10% van 10 miljoen is 1 miljoen per jaar :shock: ) en toch investeer je dat allemaal weer in duur quotum omdat je wilt groeien :?: En heb je subsidie nodig om een melkrobot te kopen :?: :?
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Roderick » zo okt 14, 2018 21:34

Grazy schreef:Ik kan het ook niet meer volgen :no: je vind het niet erg om minder koeien te melken, je hebt een gigantisch inkomen (10% van 10 miljoen is 1 miljoen per jaar :shock: ) en toch investeer je dat allemaal weer in duur quotum omdat je wilt groeien :?: En heb je subsidie nodig om een melkrobot te kopen :?: :?

Is natuurlijk een onnodig flauwe reactie :roll:
Waarom andere groeien weet ik niet, wij groeien vooral omdat we 3 kinderen hebben die aangeven interesse te hebben in farmen.
Om er 3 aan de gang te helpen op verschillende farms is groei en voorsorteren nodig vind ik. :yes:

We hebben geen subsidie NODIG om robots te kopen, er werd een investerings programma uitgegeven om ons te compenseren vanwege de CETA deal met Europa. Het is ons gelukt om daar gebruik van te maken om robots te zetten. Hadden we dat geld niet toegewezen gekregen, dan hadden we nog een paar jaar in die 1x10 doorgemolken en dan waarschijnlijk alsnog 2 botjes neergezet.
Roderick

Berichtdoor postma friesland » zo okt 14, 2018 22:03

Corndog 1 schreef:Als het alleen het quota was had hij het daar wel bij gelaten, maar dat beperken van Canada's export zegt al meer.

Dat is volgens mij grootste pijnpunt, daar gaan we meer last van krijgen als die paar % marked acces.

Ik vond de CETA compensatie maar een aanfluiting, nu komt geldt bij een klein deel van de boeren terecht van een deal waar iedereen van te lijden zou hebben.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Corndog 1 » ma okt 15, 2018 02:47

Roderick schreef:Kan het effe allemaal niet meer volgen Corndog :oops: :oops:
Leg dat eens uit als je wil :yes: :oops:

Wat wil je dat ik uitleg?
Corndog 1

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie