LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Berichtdoor Henk » do mei 10, 2018 13:24

Hindrik schreef:
Henk schreef:
Hindrik schreef: BTW

Wat probeer je nu eik uit te leggen Hindrik :?: Dat je de btw terug krijgt van bedrijfsuitgaven :?:

Voor zover die uitgaven bij het huidige jaar of daarna horen is dat helder Henk, nu noch even wat van vorig jaar terughalen

Je bedoelt of er netto terug te halen viel :?: Want dan is het btw met twk verrekenen tussen inkomsten en uitgaven.
Heb je altijd flink geïnvesteerd kan dat gunstig zijn. Maar dan zou je wss al veel eerder in de btw gezeten hebben.

@ John: dat was vaak niet interessant. Meeste boeren gingen al heel lang geleden in de btw wanneer er grote investeringen aan kwamen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hindrik » do mei 10, 2018 22:05

Henk, tot 1/1/18 was btw boekhouding voor mij niet interessant of iig veel gedoe om niet.
Sinds 1 jan jl heb ik geen keuze meer, dus dan maar het beste er van maken.
Dan is het wel mooi meegenomen dat ik de btw over de af te leveren dieren die dit jaar weggaan [maar eerder al zijn geboren] iig deels kan terugvragen.
En dat was en is noch een discussiepunt voor sommige dieren [denk aan kalveren/pinken welke worden aangehouden voor vervanging]
Voor eindproduct [te verkopen nuka's/en slachtdieren bv lammeren :idea: ], voervoorraden en AKKERBOUWproducen is nu dus een overeenkomst bereikt met de Bel dienst dat daar een bepaald perc van de boekwaarde van kan worden teruggevraagd.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Henk » vr mei 11, 2018 18:46

Oké (y) ja da's logisch. Ik snapte je effe niet.
Levende have en voorraden kun je de btw eenmalig (deels) van verrekenen mits zij al voor 1-1-18 aanwezig waren.

Henk

Berichtdoor Hindrik » vr mei 11, 2018 21:34

Henk schreef:Oké (y) ja da's logisch. Ik snapte je effe niet.
Levende have en voorraden kun je de btw eenmalig (deels) van verrekenen mits zij al voor 1-1-18 aanwezig waren.

Henk, LTO claimt dus dat zij in samenwerking met VLB hier opspraken over hebben gemaakt met de bel dienst;

''Uit de wet op de omzetbelasting volgt dat de voorbelasting mag worden afgetrokken op het moment dat de btw in rekening is gebracht of op het moment van de levering van de producten, waarvoor de inkopen zijn verbruikt. Het is de uitdaging om de voordruk btw van de (vee)voorraad per 31 december 2017 te bepalen. Deze uitdaging is complex, ingewikkeld en tijdrovend. LTO Nederland en VLB hebben daarom met de Belastingdienst afspraken gemaakt om hiervoor normpercentages te hanteren en complexe berekeningen achterwege te laten.''

Ga in mijn geval eens uit van een paar honderd lammeren met een boekwaarde van €80,-/stuk en een normpercentage van 8%.
Kijk daar kan ik het LTO ledengeld wel weer van betalen :mrgreen:
Zo, en nu zijn we weer on topic zodat jij als nieuwbakken moderator niet hoeft in te grijpen :wink:
Hindrik

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2018 08:57

:D :D dat doe je goed hindrik (y) :lol:

Maar hetgeen de LTO nu claimt bestond in 1978, toen wij in de btw gingen ook al... en ons accountantsbureau zei toen dus dat zij zich daar voor ingespannen hadden :yes:
Kan me voorstellen dat zoiets mss weer een opfrisbeurt nodig heeft maar een LTO die de BD de lakens uitdeelt.... :roll: ... :no:

Henk

Berichtdoor Hindrik » zo mei 13, 2018 00:01

Henk schreef::D :D dat doe je goed hindrik (y) :lol:

Maar hetgeen de LTO nu claimt bestond in 1978, toen wij in de btw gingen ook al... en ons accountantsbureau zei toen dus dat zij zich daar voor ingespannen hadden :yes:
Kan me voorstellen dat zoiets mss weer een opfrisbeurt nodig heeft maar een LTO die de BD de lakens uitdeelt.... :roll: ... :no:

Man o man wat ben jij oud :D
1978... dat is noch van voor de mekquotering.
Maar uiteraard stelde die accountant destijds dat zij zich daar voor hadden ingespannen, ze moeten uiteraard wel een inspanning leveren voor het versturen van een nota.
Ik stel niet dat LTO bij de BD de lakens uitdeelt, maar ik ben wel ingenomen met deze afspraak, ongeacht of dat nu een nieuwe regeling is of een opfrissing van hetgeen jou accountant in 78 geregeld heeft.
Hoef ik iig niet met bonnetjes aan te tonen dat ik recht heb op teruggaaf, maar kan ik op basis van deze afspraak de af te dragen btw over deze dieren nagenoeg terugvragen.
En is het niet LTO/VLB die dat geregeld heeft, dan zijn zij het wel die mij er op gewezen hebben.
Hoeft de accountant dat niet meer te doen, want die doet ook hier niks zonder een nota te sturen
Hindrik

Berichtdoor van wijk » do mei 17, 2018 12:34

Iedereen die in de landbouwregeling zat tot 1-1-18 mag zn btw over balanswaardes terugvragen tot 5 of 10 jaar terug, afhankelijk van afschrijvingsperiode. Niks nieuws toch en daar heeft LTO of boekhoudkantoor niks aan te doen. Is gewoon wet en dom als je er geen gebruik van maakt.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Hindrik » do mei 17, 2018 21:16

van wijk schreef:Iedereen die in de landbouwregeling zat tot 1-1-18 mag zn btw over balanswaardes terugvragen tot 5 of 10 jaar terug, afhankelijk van afschrijvingsperiode. Niks nieuws toch en daar heeft LTO of boekhoudkantoor niks aan te doen. Is gewoon wet en dom als je er geen gebruik van maakt.

Arie, heb jij het hier niet over de betaalde btw in goederen die zijn aangekocht [met nota] en die op 1/1/18 op de balans staan?
Hindrik

Berichtdoor van wijk » zo mei 20, 2018 14:13

nee , investeringen tot 5 jaar ( roerend) of 10 jaar ( onroerend) terug.
Gewoon aan je boekhoudert vragen en als ie dat niet weet gauw een andere zoeken.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Hindrik » zo mei 20, 2018 21:20

van wijk schreef:nee , investeringen tot 5 jaar ( roerend) of 10 jaar ( onroerend) terug.
Gewoon aan je boekhoudert vragen en als ie dat niet weet gauw een andere zoeken.

Teruggaaf [deels] van eerder betaalde btw dus.
Geboren lammeren geen btw over betaald en het gegroeide gras ook niet.
Nu bij verkoop wel btw moeten afdragen, kan op basis van deze afspraak [los van het feit door wie die is gemaakt] goeddeels worden teruggehaald.
Boekhouder is wel oke trouwens
Hindrik

Berichtdoor Gerben77 » wo mei 23, 2018 08:09

https://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/2018/5/Twijfels-over-kwaliteit-ammoniakmeting-Gelderland-287044E/

Hoe staat LTO hierin .....?? Zonder LTO te willen aanvallen oid, maar beetje druk zetten kan geen kwaad toch ??
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » wo mei 23, 2018 13:03

Gerben77 schreef:https://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/2018/5/Twijfels-over-kwaliteit-ammoniakmeting-Gelderland-287044E/

Hoe staat LTO hierin .....?? Zonder LTO te willen aanvallen oid, maar beetje druk zetten kan geen kwaad toch ??

Tsja....en hoe staat LTO in het welbekende probleem 'nepnieuws'...
- Fipronil
- bijensterfte
- fijnstof
- amper insecten

Bij alles wordt naar de boeren gewezen terwijl het meeste onomstotelijk is bewezen dat dit niet waar is :idea:
Zag toevallig in mn mailbox een brief van de NMV voorbij komen waarin ze enkele van deze zaken aan de kaak stellen.

Het moet voor een LTO/NMV of nieuwkomer Agroteam.nl toch peanuts zijn leugenaars voor de rechter te slepen :?:
Het kan toch niet zo zijn dat wij onterecht vee moeten inleveren en extra investeringen moeten doen op basis van leugens :?:

Henk

Berichtdoor Erik1979 » do jul 12, 2018 23:11

Nu het volgende debacle. Co2!

Wie van de LTO leden is nu wakker geworden dat deze vereniging niets maar dan ook niets positiefs meer brengt voor de melkveehouderij.

Jullie houden geen boer over die met normaal werken een boterham kan verdienen. Worden allemaal slaven als ze het nu nog niet zijn.
Erik1979

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr jul 13, 2018 05:30

Erik1979 schreef:Nu het volgende debacle. Co2!

Wie van de LTO leden is nu wakker geworden dat deze vereniging niets maar dan ook niets positiefs meer brengt voor de melkveehouderij.

Jullie houden geen boer over die met normaal werken een boterham kan verdienen. Worden allemaal slaven als ze het nu nog niet zijn.
Leg even uit wat je precies bedoelt Erik.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » vr jul 13, 2018 06:22

Hookwood Holsteins schreef:
Erik1979 schreef:Nu het volgende debacle. Co2!

Leg even uit wat je precies bedoelt Erik.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

https://www.melkvee.nl/artikel/83683-lt ... n-melkvee/
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie