LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Henk » do jan 10, 2013 11:05

Laatste tijd ben ik - als zlto lid - helemaal niet meer zo gecharmeerd van 'onze' standsorganisatie.
Meer en meer geven zij aan het totale buitengebied naar 't zin te willen maken ipv alleen de belangen van hun leden te behartigen. Echter; de burger in het buitengebied lift gratis mee terwijl wij als leden jaarlijks een dikke factuur krijgen!

Hoe staan jullie daar tegenover? En waarom?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Re: LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Berichtdoor pinguin » do jan 10, 2013 17:19

ik ben geen lid meer, hoofdreden: de lijn van de landelijke lto is niet de lijn die mij aanstaat!
ook vind ik de manier van belangenbehartiging te "meeloperig" en teveel dubbele petten
daarnaast ook op lokaal nivo is het teveel naar de standaard/grote veehouder
en ik vind de contributie van de lto te hoog! lto zegt zelf dat we scherper moeten dus dat is een eerste besparing 8)
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor arnoud » do jan 10, 2013 18:26

Ik denk dat ik me ook kan aansluiten in de discussie omdat hier het bauernverband en de lto bij de copa cogea horen
en bijna altijd dezelfde mening in bv persberichten hebben
maar het probleem van Henk is hier nog niet zo aan de gang
Wel zijn de gelijke problemen: Ze vonden dat het de laatste tijd goed ging met de mvhouders en acties niet nodig waren
er mag geen flexibele melksturing komen,
Ze hebben heel veel petten op waarvan ze ook geld krijgen absoluut niet onafhankelijk
lidmaatschap heel duur enz.
Ik ben er uit sinds 09
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor maistro » do jan 10, 2013 21:28

opzich moet elke boer lid zijn .....maar.....

De LTO neemt een standpunt in die dan vaak het algemeen belang als
het overgrote deel van de boeren behartigd echter ik hoorde vaak bij de kleine minderheid
die niet in alle standpunten MIJN visie zag....

De druppel was toen lto zwaar inzette op afschaffing van het melkquotum....
de q-kosten van je kostprijs af en je molk al zonder dat je het weet voor 25 cent...
en dat zou dan de toekomstige melkprijs moeten zijn :no:

Ik heb me geergerd aan die stellingname ... alles voor afschaffing ... ik weet 70-80% zal
wel voor zijn ...maar ik hoorde niet bij die 70-80% ....
maar betaalde wel netjes mn lidmaatschap...

Ook om discussie weidegang ...veel boeren zijn voor en daar is nix mis mee... maar zet daar als
standsorganisatie voor ALLE leden niet zo zwaar op in dat een extraatje(weidegang) stax min of
meer een verplichting is ....

Ook omtrent discussie antibiotica , uiergezondheid, klauwgezondheid vindt ik de vakbond tever doorslaan
je hoort NOOIT geen tegengeluid >>> alleen maar roomser zijn dan de paus....
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Frans-Jan » do jan 10, 2013 22:18

Ik ben lid van de LTO omdat ze mijns inziens wel hun best doen om de belangen van de sector te behartigen, denk alleen maar even aan de derogatie. Als die er niet zou zijn geweest kon het wel eens erg rustig worden opput forum. Dat de belangen van de sector niet altijd stroken met individuele belangen daar ontkom je in onze sector niet aan :no: Wat dat betreft heeft een gewone vakbeweging het ff makkelijker want hun leden willen allemaal hetzelfde, minder werken voor meer geld (n) (n) Ik heb een heel poosje in het LTO bestuur gezeten hier en binnen deze besturen word enorm hard gewerkt om op gebied van b.v. ruimtelijke ordening en natuur vraagstukken goede oplossingen te bewerkstelligen en vaak met succes (y) (y) Waar ik een enorme hekel aan heb zijn de free riders die lekker mee profiteren van de contrbutie van collega's en niks anders dan een grote bek hebben over de LTO (n) (n) (n) (n) (n) (n)
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor teuntje93 » do jan 10, 2013 22:29

pinguin schreef:ik ben geen lid meer, hoofdreden: de lijn van de landelijke lto is niet de lijn die mij aanstaat!
ook vind ik de manier van belangenbehartiging te "meeloperig" en teveel dubbele petten
daarnaast ook op lokaal nivo is het teveel naar de standaard/grote veehouder
en ik vind de contributie van de lto te hoog! lto zegt zelf dat we scherper moeten dus dat is een eerste besparing 8)

Ik deel dezelfde mening als Ping. Ook hier geen lid meer :no:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor bastiaan250 » do jan 10, 2013 22:35

Frans-Jan schreef:Ik ben lid van de LTO omdat ze mijns inziens wel hun best doen om de belangen van de sector te behartigen, denk alleen maar even aan de derogatie. Als die er niet zou zijn geweest kon het wel eens erg rustig worden opput forum.

Of juist drukker?

Dus een niet lid mag geen mening hebben over de LTO? Zo kan je de nietleden toch nooit overtuigen? Zorg dat je die boer die mee lift laat zien wat er is gebeurd!! :idea: Dan kan je hem ook van het nut overtuigen!! :yes: En wil die misschien graag weer lid worden. :evil: Maar nee een weggelopen boer is een schreeuwer een tegen de kar schopper een buitenbeentje een profiteur (zo worden ze nooit lid meer :no: ) Dus wat willen ze nou en dat wil Henk weten!!

Heb ook in het bestuur gezeten en kan beide partijen begrijpen met hun mening over LTO
bastiaan250

Beroep: boer en melken

Berichtdoor Koets » do jan 10, 2013 22:36

teuntje93 schreef:Mijn pa deelt dezelfde mening als Ping. Ook hier geen lid meer :no:

:oops: :oops: :mrgreen:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor M H » vr jan 11, 2013 06:49

ik deel dezelfde mening als Frans Jan, zit op dit moment in een LTO . Ook ik deel lang niet altijd dezelfde mening als LTO bestuur, maar al zie je bijv hier hoeveel LTO bestuurders tijd steken in natuur vraagstukken. Gemeentelijk wat proberen te regelen, de landbouw in beeld laten komen bij de consument (open dagen) ed. dan vind ik dit een goede zaak. Ik denk alleen dat de tegenstand van de Landbouw vele malen hoger is als in het verleden, en er zeker niet minder sympatie is voor natuur. en dat hierdoor behaalde resultaten een beetje verdoezelen.

wel zou ik graag zien dat we als melkveehouders 1 blok vormen en niet 2. Naar de ambtenaren toe is het een lachertje dat je met een paar duizend veehouders, niet 1 geluid kan laten horen. en vaak is dat geluid nog hetzelfde ook maar wordt het op een andere manier gebracht. Daarnaast moet niet vergeten worden dat een 30 a 40 jaar geleden, de boer een soort aanzien had, die nu aardigjes is verdwenen. en dat de burger veel mondiger is geworden, en radicaler, kijk naar bv PVDD, allerlei actiegroepen als wakker dier, greenpeace ed.
Als wij als Landbouw op dezelfde wijze als bijv ons aller geliefde Marianne Thieme kunnen uitdragen wat we willen, krijgen we denk ik veel meer voor elkaar, want ik ben totaal geen marianne fan, maar verbaas mij erover, hoeveel zij de afgelopen jaren in beeld is geweest met 2 zeteltjes, en wat ze heeft bereikt.
M H

Berichtdoor Frans-Jan » vr jan 11, 2013 07:29

bastiaan250 schreef:
Frans-Jan schreef:Ik ben lid van de LTO omdat ze mijns inziens wel hun best doen om de belangen van de sector te behartigen, denk alleen maar even aan de derogatie. Als die er niet zou zijn geweest kon het wel eens erg rustig worden opput forum.

Of juist drukker?

Dus een niet lid mag geen mening hebben over de LTO? Zo kan je de nietleden toch nooit overtuigen? Zorg dat je die boer die mee lift laat zien wat er is gebeurd!! :idea: Dan kan je hem ook van het nut overtuigen!! :yes: En wil die misschien graag weer lid worden. :evil: Maar nee een weggelopen boer is een schreeuwer een tegen de kar schopper een buitenbeentje een profiteur (zo worden ze nooit lid meer :no: ) Dus wat willen ze nou en dat wil Henk weten!!

Heb ook in het bestuur gezeten en kan beide partijen begrijpen met hun mening over LTO

Heb geen problemen met mensen die bewust keuze maken om geen LTO lid te worden, zijn of blijven. En ook niet met mensen die een mening hebben over de LTO. Problemen heb ik met mensen die LTO overal en altijd de schuld geven van maatregelen die door anderen worden genomen (n) (n) (n)
Frans-Jan

Berichtdoor Sander » vr jan 11, 2013 09:52

das vaak zo lijkt me aangezien lto geen regelgeving maakt
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » vr jan 11, 2013 10:16

Mij valt op dat LTO zich verplaatst van sectorbehartiger naar een allemandsvriend.
LTO spant zich in voor iedereen in het buitengebied. Maar de sector betaalt de rekening.

De bagatalisering omtrent het amoniakverhaal wat nu aktueel is, wordt ik ook niet blij van.
En het kost jaarlijks een enorme smak geld, die contributie...
Laten ze die dan eerst es eerlijk verdelen over alle mensen waarmee ze vriendjes willen zijn...
Ik denk dat dan al die mensen en groeperingen ineens geen vriendjes meer willen zijn met LTO...

Wapenfeiten met dank aan LTO...derogatie, sja doe ik al niet aan he. Denk ook dat derogatie nog maar kwestie van tijd is.

De commerciële inslag van LTO liet in feite al zien dat ze langzaamaan van standsorganisatie aan het veranderen zijn in een commerciële busnis-unit voor burgers en buitenlui...

Sorry FJ, ben nog steeds niet overtuigd om lid te blijven.
Heb wel het idee dat ZLTO al verder 'verburgert' is als de andere LTO's.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Frans-Jan » vr jan 11, 2013 10:39

Het is moeilijk oordelen over wat de zlto doet in de omgeving van eersel maar hier heeft de lto juist veel bereikt door overleg en lobby met de provincie's en gemeente. Landbouw staat hier goed op de kaart en dat blijkt hier met name uit het "groene uitweg" project. Dit project gaat over de uitbreiding van diverse snelwegen hier en hiervoor is geld beschikbaar voor compensatie van o.a. recreatie en natuur. In eerste instantie ging er van die gelden maar errug weinig naar de landbouw maar na overleg is er toch een heel beetje geld voor de landbouw gereserveerd (y) (y) (y) Met name voor structuurverbetering, verkaveling en ontsluiting. Probleem bij de verdeing van deze gelden is vaak dat je projecten moet indienen en daar zijn we als landbouw errug slecht in (n) (n) (n) De natuur en recreatie groepen hebben binnen no time een fietsbruggetje of een natuurstrookje ingediend maar het is voor de lto vaak een hele trekkerij om vanuit de leden echte projecten op de tafel te krjgen :? :? Verder heeft met name de LTO afdeling hier voor elkaar gekregen dat er bij o.a. natuurmonumenten wat anders word gedacht dan jaartje of wat geleden. Die hebben we nu toch wel aan het verstand gekregen dat ze zonder medewerking van lto ook niet zo makkelijk hun natuurdoelen kunnnen realiseren. En ook rond de natura 2000 problematiek loopt hier een goed overleg tussen verschillende belanghebbenden. Helaas is dat in andere provincie,s weer anders geregeld maar heb er nog wel beetje hoop op dat als we er hier goed uit kunnen komen andere provincie's misschien wat kunnen overnemen. Als dit overleg er niet was geweest had de hele sector hier nu op slot gezeten want bijna de hele gooi en vechtstreek val onder de invloedsfeer van natura 2000 gebieden :( :( Almeddal voor mij genoeg redenen om lid te blijven ondanks de forse contributie :?
Frans-Jan

Berichtdoor pinguin » vr jan 11, 2013 12:49

Frans-Jan schreef:Ik ben lid van de LTO omdat ze mijns inziens wel hun best doen om de belangen van de sector te behartigen, denk alleen maar even aan de derogatie.

das nou net 1 van de zaken waar ik niet zoveel mee op heb :!: verschil tussen graasdiermest en staldiermest (n) je moet bemesten naar behoefte van de plant!
daarnaast vraag ik me af of jullie wel door hebben dat door het derogatie verhaal er ook gerekend wordt met hogere normen :idea: en dat mede daardoor de uitrijddata in nl krapper zijn dan in bijvoorbeeld duitsland :idea:
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor jan.nl » vr jan 11, 2013 22:35

Henk schreef:LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Laatste tijd ben ik - als zlto lid - helemaal niet meer zo gecharmeerd van 'onze' standsorganisatie.
Meer en meer geven zij aan het totale buitengebied naar 't zin te willen maken ipv alleen de belangen van hun leden te behartigen. Echter; de burger in het buitengebied lift gratis mee terwijl wij als leden jaarlijks een dikke factuur krijgen!

Hoe staan jullie daar tegenover? En waarom?

Neem aan dat je de vergaderingen ook bezoekt van zlto,dan zal je toch ook boeren vinden die er het zelfde over denken als jij of is iedereen het met bestuur eens :?:Maakt me de kat niet wijs dat jij de enigste bent die zich hieraan ergert :no: Steek koppen bij elkaar en maak je grieven bekend aan bestuur, een mail helpt ook tuurlijk,dan wordt het gelijk een agenda punt :yes: Lto zijn jullie met z,n allen dus ook wie betaald bepaalt.
Ben het helemaal eens met Frans-Jan en MH en lto bestuursleden lopen zich voor een habbekrats het vuur uit de sloffen om waterschappen ,gemeentebesturen, natuurorganisaties en verzin maar een actiegroep bij te praten of te overleggen ,zou goed zijn om dat telkens maar weer op de jaarvergadering naar voren te brengen(gebeurd hier in ZW Utrecht wel) :yes:

Vraag me af hoe een niet lid denkt over deze belangen behartiging,als er geen land en tuinbouw organisatie zou zijn wie komt er op voor jullie belangen,hoe ga je dat regelen :?: Wie gaat er voor jullie naar de departementen overleg ,vakbonden en praat er voor je bij de div politieke partijen die nl rijk is :?: Wie gaat er lobbyen voor jullie bij overheid en Brussel :?:
Wie is aanspreek punt bij calimiteiten,enz :?: Wat heb je er financieel wel voor over :?:

Dit alles wordt betaald door lto leden die zich verantwoordelijk voelen voor de hele sector,z,n 20 -30 % freeriders denken er ander over en profiteert alleen maar. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Volgende

Keer terug naar Koe en economie