LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Berichtdoor jan.nl » vr jul 13, 2018 07:05

Erik1979 schreef:Nu het volgende debacle. Co2!

Wie van de LTO leden is nu wakker geworden dat deze vereniging niets maar dan ook niets positiefs meer brengt voor de melkveehouderij.

Jullie houden geen boer over die met normaal werken een boterham kan verdienen. Worden allemaal slaven als ze het nu nog niet zijn.

Je heb wel een .,melk prijs is het zelfde als in 1980 ,veehouderij krimpt in nl,gaat ergens wrijven.Kosten gaan laatste jaren hard omhoog ,kunnen we niet meer opvangen met schaalvergroting,Vreugdenhil melkprijs van ruim 33 cent,is niet duurzaam boeren willen daar weg... :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor bertus » vr jul 13, 2018 07:19

Hookwood Holsteins schreef:

Wie van de LTO leden is nu wakker geworden dat deze vereniging niets maar dan ook niets positiefs meer brengt voor de melkveehouderij.

Jullie houden geen boer over die met normaal werken een boterham kan verdienen. Worden allemaal slaven als ze het nu nog niet zijn.
Leg even uit wat je precies bedoelt Erik.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Lijkt mij duidelijk!
vake bin ie te bange.
bertus

Beroep: veehouder

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr jul 13, 2018 08:37

G.U. schreef:
Hookwood Holsteins schreef:

Leg even uit wat je precies bedoelt Erik.

https://www.melkvee.nl/artikel/83683-lt ... n-melkvee/
Het is heel simpel, de regering heeft een doelstelling gedefinieerd. Staat in het regeerakkoord op basis van het klimaatakkoord van Parijs.

De sector krijgt dus van de overheid een inspanningsverplichting opgelegd. Als we als sector niet bewegen dan gaat de overheid gewoon dieraantallen reduceren.

Maar als ik het goed begrijp is het allemaal de schuld van LTO dat we wat aan de CO2 uitstoot moeten doen?

Hookwood Holsteins

Berichtdoor wit » vr jul 13, 2018 08:51

Maar als ik het goed begrijp is het allemaal de schuld van LTO

Ach hookwood dat wist je toch allang. :yes:
het is allemaal de schuld van LTO,RFC,NZO,RVO,PvDD,PVDA,Groen Links,SP,Veganisten,milieuactivisten,Rabo,supermarkten,intensieve collega's,Grondig,harde groeiers,enz enz.
Er lopen nogal wat collega's rond met lange tenen ,een korte neus en oogkleppen op.
En niet alleen collega's trouwens,heel de maatschappij is er van vergeven.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Erik1979 » vr jul 13, 2018 10:17

Inderdaad krijgt LTO schuld.

Ze hebben een historische fout gemaakt met het melkquotum. Ze hadden veel harder moeten roepen dat Nederland vol is. Ze waren nog maar een paar maanden op weg en het begon met fosfaat plafond. Ammoniak in Brabant vinden ze een probleem. Mest wordt in Duitsland (terecht) niet geaccepteerd. Dit alles zorgt ervoor dat er een regelrechte sanering plaats vind.

Waar ik problemen mee heb is dat LTO nog steeds zegt dat ze niet minder dieren in Nederland wil. Dan vraag ik mij af: voor wie niet? Ook de opmerking van : de koeien gaan anders naar het buitenland dus of ze nu in Nederland zijn of ergens anders dat maakt niet uit. Dat klopt maar dan denk ik: laat ze maar naar oost Europa gaan en die paar boeren die overblijven wel een goede boterham. Ik zit er ook niet op te kijken dat ze naar Duitsland komen want dan krijgen wij de zelfde problemen

Om een lang verhaal kort te maken. Als LTO door boeren leden betaald wordt vecht er dan voor en niet voor alle bedrijven er omheen. Een melkveehouder in Nederland boeit het niet of er een 1 miljoen of 2 miljoen koeien in Nederland zijn. Die willen lekker rustig kunnen boeren zonder die erger. En dat kan alleen bij een belangenbehartiging die ook alleen hun belangen behartigt. En dat doet LTO niet. Die hebben een dubbele agenda!
Erik1979

Berichtdoor wit » vr jul 13, 2018 10:55

:lol: :lol: Ze hadden eens moeten pleiten voor minder koeien in nederland.
Had iedereen (y) gevonden :yes:
Een melkveehouder in Nederland boeit het niet of er een 1 miljoen of 2 miljoen koeien in Nederland zijn. Die willen lekker rustig kunnen boeren zonder die erger.

Nee maakt de meeste niets uit,als het maar de buurman is die moet krimpen of stoppen :roll:

Oh zo makkelijk,achteraf vanaf de zijlijn roepen dat iedereen het fout heeft gedaan (n)
En geen garantie dat de alternatieven beter uitgepakt hadden en wel bij iedereen de handen op elkaar hadden gekregen.
wit

Berichtdoor Schoonvelde » vr jul 13, 2018 11:10

Erik1979 schreef:Inderdaad krijgt LTO schuld.

Ze hebben een historische fout gemaakt met het melkquotum. Ze hadden veel harder moeten roepen dat Nederland vol is. Ze waren nog maar een paar maanden op weg en het begon met fosfaat plafond. Ammoniak in Brabant vinden ze een probleem. Mest wordt in Duitsland (terecht) niet geaccepteerd. Dit alles zorgt ervoor dat er een regelrechte sanering plaats vind.

Waar ik problemen mee heb is dat LTO nog steeds zegt dat ze niet minder dieren in Nederland wil. Dan vraag ik mij af: voor wie niet? Ook de opmerking van : de koeien gaan anders naar het buitenland dus of ze nu in Nederland zijn of ergens anders dat maakt niet uit. Dat klopt maar dan denk ik: laat ze maar naar oost Europa gaan en die paar boeren die overblijven wel een goede boterham. Ik zit er ook niet op te kijken dat ze naar Duitsland komen want dan krijgen wij de zelfde problemen

Om een lang verhaal kort te maken. Als LTO door boeren leden betaald wordt vecht er dan voor en niet voor alle bedrijven er omheen. Een melkveehouder in Nederland boeit het niet of er een 1 miljoen of 2 miljoen koeien in Nederland zijn. Die willen lekker rustig kunnen boeren zonder die erger. En dat kan alleen bij een belangenbehartiging die ook alleen hun belangen behartigt. En dat doet LTO niet. Die hebben een dubbele agenda!

Wat een frustratie, ik was het ook niet eens met het feit dat er voor na de quotering geen vangnet was. Ik heb mijn LTO lidmaatschap daarom ook in 2013 opgezegd. 2/7/2015 ben ik weer lid geworden. Zonder belangenbehartiging kunnen we niet. En 1 ding is zeker je hebt heel veel verschillende belangen die je binnen een dergelijke organisatie moet bundelen. Allemaal je eigen goeroe spelen op social media helpt de sector echt niet verder, helaas. Dus meedoen is mijn credo, hoe moeilijk het ook is.

Melkquotum was in 2008 al een gelopen race. Het was de tijd het liberale tijdperk met het credo, geen grenzen, WTO, eigen ondernemerschap etc. Typisch de Angelsaksische school, liep Nederland inderdaad mee voorop. Nu 10 jaar later zie je weer andere stromingen opkomen.

In de huidige tijdsgeest worden er vast andere besluiten genomen, daar moeten we verder mee.

Ik ben het met je eens. In Nederland is er niet meer ruimte voor dieren. De grondgebonden boeren worden op dit moment gegijzeld door het gedeelte niet grondgebonden dierhouderij die hun mestafzet niet voor elkaar hebben. En ook door de grondeigenaren die bereid zijn om zwarte mest te ontvangen die jarenlang zorgen voor afwijkende milieu normen.
Hierdoor kunnen de goedwillenden geen kant op en worden keihard aangepakt, zie fosfaat reductie.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor G.U. » vr jul 13, 2018 11:13

Hookwood Holsteins schreef:Het is heel simpel, de regering heeft een doelstelling gedefinieerd. Staat in het regeerakkoord op basis van het klimaatakkoord van Parijs.

De sector krijgt dus van de overheid een inspanningsverplichting opgelegd. Als we als sector niet bewegen dan gaat de overheid gewoon dieraantallen reduceren.

Maar als ik het goed begrijp is het allemaal de schuld van LTO dat we wat aan de CO2 uitstoot moeten doen?

Lto geeft landelijk veel te weinig tegengas. En als ze het wel doen dan laten ze het iig noet merken. De regering kan wel van alles willen maar het moet wel realistisch blijven. In dieraantallen snijden is broodroof en gaat de regering grof geld kosten en dat willen ze niet. Lto mag de knuppel wel eens in het hoenderhok gooien. Ze laten veel te weinig ballen zien. Meepraten is niet het doel maar een middel. De overheid kan wel over ons willen beslissen maar ze zullen ons toch nodig hebben als ze ook wat willen bereiken.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Erik1979 » vr jul 13, 2018 11:25

wit schreef::lol: :lol: Ze hadden eens moeten pleiten voor minder koeien in nederland.
Had iedereen (y) gevonden :yes:
Een melkveehouder in Nederland boeit het niet of er een 1 miljoen of 2 miljoen koeien in Nederland zijn. Die willen lekker rustig kunnen boeren zonder die erger.

Nee maakt de meeste niets uit,als het maar de buurman is die moet krimpen of stoppen :roll:

Oh zo makkelijk,achteraf vanaf de zijlijn roepen dat iedereen het fout heeft gedaan (n)
En geen garantie dat de alternatieven beter uitgepakt hadden en wel bij iedereen de handen op elkaar hadden gekregen.

Ik ben weg gegaan uit Nederland vanwege dure quotum en dure mestafzet.

Ik heb alles gedaan wat er mogelijk was voor behoud van quotum. Terwijl ik wil groeien. Dus ik mag pleiten voor niet meer koeien in bepaalde gebieden in Europa.

Over die buurman heb je gelijk. Maar als de buurman gestopt is krijg je een volgende. Als het zo doorgaat ben je een keer zelf de buurman die stopt.

Waar jullie mee bezig zijn is niet ervoor zorgen dat er meer melkveehouders blijven. Jullie zijn regelrecht de schaalvergroting en het versnellen. En dat is dom. Het gaat zonder die opdrijvende maatregelen al snel genoeg. En in Nederland blijft niet veel meer over die gewoon geld verdienen met koeien melken.

Laat je de overheid gewoon 25% van de fosfaat rechten uitkopen + de knelgeval schadeloos gesteld dan heb je alle problemen opgelost. En dan weg van die groen label stallen voor de kleinere bedrijven.

De bedrijven die dan nog over zijn kunnen hun mest kwijt en hebben een gelijk speelveld met andere landen. Alleen als ze willen uitbreiden moeten ze veel betalen voor fosfaat rechten.

Ik ben 100% zeker van dat als jullie Nederland dicht zetten totdat ze het plan goedkeuren dit doorkomt. En zijn jullie in èèn keer allemaal uit de problemen!
Erik1979

Berichtdoor G.U. » vr jul 13, 2018 11:54

Ik denk niet dat 25% warm saneren de oplossing is. Grondprijs zal dan veel te hard zakken met deense teverelen als gevolg dn banken op de wipwap
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Kasé5 » vr jul 13, 2018 12:33

Wat een 'kip-zonder-kop" verhaal zeg.

1. 25% vd fosfaatrechten opkopen betekent gewoon 25% vd boeren eruit want dat de bedrijven niet kleiner kunnen is iedereen het hier wel over eens.
2. De knelgevallen compenseren wordt echt niet gedragen hoor door de 98% niet-boeren. Zou jij ook niet doen als het leraren,
vissers of tandartsen betrof.

Vraag; Waar boer je nu :?:
Ben namelijk heel benieuwd waar je met gewoon dom hard werken goed kunt boeren :yes:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Erik1979 » vr jul 13, 2018 12:42

G.U. schreef:Ik denk niet dat 25% warm saneren de oplossing is. Grondprijs zal dan veel te hard zakken met deense teverelen als gevolg dn banken op de wipwap

Als ze nu niet warm gesaneerd worden dan worden ze binnen enkele jaren wel koud weg gesaneerd. Kijk gewoon naar de varkenshouderij. Zolang gepest totdat ze een fooi accepteren. En dan te bedenken dat de varkenshouderij ver vooruit liep met welzijn. (Melkveehouderij loopt eerder achter) De Nertsen houderij wordt gewoon verboden. Dit terwijl ze ver voor liggen op basis van dierwelzijn. Deze dieren worden allemaal in het buitenland erbij gehouden.

In Nederland willen ze na jaren van profiteren af van de veehouderij. Mijn mening is dat ze daar voor moeten betalen.

Eerlijk gezegd spreek ik tegen eigen parochie. Voor ons zou het perfect zijn als ze koud weg gesaneerd worden.
Erik1979

Berichtdoor Erik1979 » vr jul 13, 2018 12:46

Kasé5 schreef:Wat een 'kip-zonder-kop" verhaal zeg.

1. 25% vd fosfaatrechten opkopen betekent gewoon 25% vd boeren eruit want dat de bedrijven niet kleiner kunnen is iedereen het hier wel over eens.
2. De knelgevallen compenseren wordt echt niet gedragen hoor door de 98% niet-boeren. Zou jij ook niet doen als het leraren,
vissers of tandartsen betrof.

Vraag; Waar boer je nu :?:
Ben namelijk heel benieuwd waar je met gewoon dom hard werken goed kunt boeren :yes:

Die boeren gaan toch wel verdwijnen. En dat gaat veel harder dan jullie nu denken.

4.5 % is knelgeval. En die knelgevallen hebben niets verkeerds gedaan. Gewoon schadeloos stellen vanwege wanbeleid van de overheid. Andere mening is asociaal!
Erik1979

Berichtdoor Henk » vr jul 13, 2018 13:09

Dat Hookwood en Henk S weinig kritiek op LTO/RFC/NZO hebben is logisch wanneer je bij 1 van deze klupjes aan tafel mee-eet en/of mee mag op snoepreisjes en zo...

https://www.melkvee.nl/artikel/83683-lt ... n-melkvee/

Maar neem eens de moeite om de link te lezen :idea: vooral de blinde ja :yes: knikkers onder ons :idea:
Als ik het mis heb vooral tegengas geven (y)

LTO/RFC/NZO maken effe een heel makkelijk rekensommetje door te stellen dat bij de vereiste 65% eiwitgewassen telen er ook 65% minder soja van elders nodig is.
Heel simpel stellen zij dat wij hier in ons klimaat per ha evenveel tonnen aan soja kunnen verbouwen als in Zuid-Amerika :D
De praktijk zal zeer ws zijn dat er meer duivenbonen/veldbonen/erwten verbouwd gaan worden. Allen producten die matig eiwitrijk zijn, nog niet de helft aan re in vergelijk met soja :idea:
Maar vooral: saldo-technisch matig :!:

Ergens naar streven is (y) maar luchtfietserij verkopen is (n) en denigrerend naar uw leden toe.

Volgens het illuster drietal hoeft de veestapel niet meer te krimpen bij dat grandioze plan van hen :D maar aan het eind van't liedje blijft er niet veel meer over dan 'dat het niet wenselijk is om met de veestapel te krimpen' :D kortom een hoop lullen maar nix zeggen :no: want in feite zeggen zij dat ze er nul noppes nada zeggenschap over hebben hoe het met de veestapel gaat lopen laat staan of er nu wel of niet vee moet verdwijnen.

Oftewel richting eigen leden: :arrow: wijs niet naar ons wanneer u alsnog koeien moet ruimen...

En de laatste is een leuke :D :yes: 'Bij de totstandkoming van het plan zeggen LTO en NZO zoveel mogelijk rekening gehouden te hebben met andere duurzaamheidsthema’s die de sector en de maatschappij belangrijk vinden. Zij vragen de overheid om het plan te ondersteunen met financiële, fiscale en investeringsregelingen voor melkveehouders.'

Voor de haalbaarheid hebben wij een financieel zo gunstig mogelijk scenario proberen te schetsen :yes: maar we kunnen niks beloven :no: :arrow: dus wijs niet naar ons wanneer de broeikasgasmodule u de das om doet omdat het onverhoed een zware financiële wissel op uw bedrijf trekt...

Wat mij vooral irriteert zijn de oogkleppen waardoor men doet alsof het klimaat bij de landsgrenzen ophoudt... :?
Maar stiekem toch weten dat deze financieel zware inspanningen NUL NOPPES NADA invloed zal hebben omdat in dezelfde tijdspanne het vliegverkeer meer dan verdubbelt :!:
Komt nog bij dat het leeuwendeel van onze planeet weinig inspanningen gaat doen de komende jaren.

Wie houdt wie dan voor de gek :?:

Maar gelukkig kunnen alle melkveehouders nog een klapper maken door een mono-vergister te bouwen... :D 8) :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Nix » vr jul 13, 2018 18:16

Ik lees toch nog steeds nergens dat ene boze Henk of een halve Duitser ergens een bank ,filiaal LTO kantoor of RFC kantoor vol mest hebben staan pompen. Niemand doet een oproep om de A1 of Schiphol te blokkeren. maw Ze doen zelf ook niets!!
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie