LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: LTO lid, waarom wel? waarom niet?

Berichtdoor Talis » di jan 22, 2019 13:48

Henk schreef:Mestfraude zit vooral bij de tussenhandel/transport/intermediars :idea:
Vorig jaar vieten ze Daas voor ne goeie aan. Hij besodemietert de kluit al zolang ie bestaat en daar hebben we zelf ervaring mee. Hij is nog altijd weer aan het rijden gekomen behalve nu. Een claim van 12 mio aan zn broek :idea:
Zijn vrachtwagenpark is overgenomen door een aannemer/projectontwikkelaar/stierenmester uit de regio :yes:

Henryw schreef:
Het kan toch niet waar zijn dat je als boer je hele machinepark uit moet gaan rusten met GPS en dergelijke omdat iemand binnen LTO weer wat bedacht heeft.

Correct me if I'm wrong maar dat idee komt toch bij LNV weg en niet LTO :?:

dacht ook dat dat bij schouten wegkwam.. lto is daar redelijk op tegen dacht ik..
Talis

Berichtdoor Henryw » di jan 22, 2019 22:55

Zie topic actualiteiten, zaterdag 19 januari
Henryw

Berichtdoor sivert » wo jan 23, 2019 11:13

Ga er maar van uit dat het bij LNV weg komt, er zit een kluit Wakker Dier aanhangers die een hele trukendoos hebben. Die zijn ook wel in staat om de suggestie te wekken dat dit idee bij LTO vandaan komt. Verdeel en heers. Zie alleen al het clubje grondig! wat inmiddels is omgetoverd tot een verlengstuk van Wakker Dier-achtige clubjes. Bovendien, hoe kan een AGR-GPS systeem goed werken als na vele jaren de verschillende laboratoria nog niet eens gelijke uitslagen van mestmonsters kunnen reproduceren. Ik geloof er helemaal niets van dat zoiets doorgaat.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » wo jan 23, 2019 13:23

https://www.melkvee.nl/artikel/180183-l ... voorkomen/
Daar begint het uitruilspelletje weer. Schoonvelde, zeg gewoon nee. Doen we niet. Pikken we niet. Punt. Het is de overheid zn taak om wetten en regels te handhaven. Niet van de lto.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor opelmanta » wo jan 23, 2019 13:24

sivert schreef:Bovendien, hoe kan een AGR-GPS systeem goed werken als na vele jaren de verschillende laboratoria nog niet eens gelijke uitslagen van mestmonsters kunnen reproduceren. Ik geloof er helemaal niets van dat zoiets doorgaat.
AGR-GPS neemt geen monsters. Locatie laadplaats, transport en losplaats geeft hij door. En het vervoersdocument dat bij het transport hoort.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » wo jan 23, 2019 13:35

sivert schreef:Ga er maar van uit dat het bij LNV weg komt, er zit een kluit Wakker Dier aanhangers die een hele trukendoos hebben. Die zijn ook wel in staat om de suggestie te wekken dat dit idee bij LTO vandaan komt.

Het is Schoonvelde, vakgroep melkveehouderij LTO, die dit idee als eerste oppert.
uit Derogatie door Schoonvelde » 06 jul 2017, 15:57
Schoonvelde schreef:Op termijn gaan we richting alles met GPS (mest , kunstmest) en meting bodemwater per perceel. Een computer model met behulp van kringloopwijzer rekent dan uit hoeveel je mag bemesten. Maar hier zijn we nog lang niet..... zullen nog veel vergaderingen, overleggen, pilots, politieke druk etc overheen gaan :oops:

Hij vindt het nog steeds een goed plan,
uit Actualiteiten (deel 5) door Schoonvelde » 19 jan 2019, 08:47
Schoonvelde schreef:Het is dan ook terecht dat wij melkveehouders zijn geschrokken van het streven van LNV om alle mestaanwendapparatuur van GPS te voorzien. Moderne technieken moeten we in de toekomst zeker omarmen bij bijvoorbeeld specifieke verantwoording, maar het op een dergelijke generieke wijze willen doorvoeren, vinden wij te kort door de bocht.

Het is en blijft een LTO idee. Dat een ander er mee aan de haal gaat en het voor eigen doeleinden gebruikt doet daar niets aan af. En het is niet de eerste keer dat dat gebeurt.
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » wo jan 23, 2019 13:36

En ik eet dikke stukken spek dus ik ben niet van wakker dier.
opelmanta

Berichtdoor Henk » wo jan 23, 2019 13:45

Waar ik mee blijf zitten is WELKE MESTFRAUDE :idea: :?: Als we weten dat er gefraudeerd wordt wetten we toch ook wat, waar en wie :?: Zo niet kun je ook niet spreken van fraude :idea: Zo wel, pak hen aan ipv heel easy iedereen te straffen :idea:

Voor de liefhebber effe een stukske gejat van elders... :wink:

Roken in een klas met kleuters

Vanochtend tijdens het doornemen van de laatste nieuwtjes stuitte ik op de laatste column van LTO. Hierin spreekt Henk Schoonvelde zijn zorgen uit over het plan van het ministerie van landbouw om alle mesttanks van GPS te voorzien.
Vooropgesteld; ik vind het positief dat LTO weer eens en plein publiek opkomt voor de veehouders.
Echter, de inhoud van de column roept weer zoveel vragen op dat je je als veehouder hardop gaat afvragen of LTO wellicht het verborgen talent heeft om de boodschap wederom hoogst ongelukkig over te brengen.
Mestfraude. Het staat er weer. En ik ben de laatste die zal beweren dat mestfraude niet bestaat. Alleen de vraag is: wíe fraudeert er?
De auteur schetst dat bij elke vorm van fraude er 3 partijen schuld hebben. De leverancier, de transporteur en de afnemer.
En dat is te kort door de bocht!

Wanneer de transporteur met zijn volle oplegger mest bij de leverancier weg rijdt, is de verantwoording van de vracht voor de transporteur. Hij heeft immers de partij mest gewogen en op de mestbon ingevoerd middels een automatisch systeem. Zijn transport is uitgevoerd met GPS zodat de mest minutieus te volgen is en te zien is waar de mest wordt gelost.
Tot daar de verantwoording van de transporteur. Vanaf hier is de mest het pakkie aan van de afnemer.
Vaak heb je met een week de papieren al in huis, met daarop de precieze kilo’s geleverde Stikstof en Fosfaat, en voor de afnemer dus de aangevoerde kilo’s.
Daarom is het heel erg kort door de bocht om te stellen dat bij fraude alle 3 partijen schuldig zijn. Dat is net zoiets als een hele klas met kleuters straf geven omdat een van hen stiekem de appel van de juf heeft opgegeten.
De dader heeft de buit binnen terwijl de rest van de klas er voor moet boeten.
Maar het is wel de makkelijkste weg. Gewoon niet kijken waar de fout gemaakt is of wie de fout gemaakt heeft, maar gewoon iedereen aanwijzen die valt binnen de reikwijdte van het lijdend voorwerp.
Een hele slechte zaak maar tevens een brevet van onvermogen.

En nu heeft LTO het spreekwoordelijke ei van Columbus: KEURMEST!
We onderteken met zijn alle een papier waarop staat dat we niet zullen sjoemelen. Dus vanaf dan bestaat het sjoemelen - hmm klinkt toch wat sympathieker dan frauderen - niet meer. Met een krabbel lost LTO het op! Chapeau!
Als LTO slim is vestigt zij het octrooirecht op deze sublieme uitvinding. Denkt u zich eens in wanneer dit breed wordt uitgerold!
Alle (vracht)autobestuurders laten tekenen dat ze zich stipt aan de regels op de weg houden. Alle aangehouden criminelen laten krabbelen dat ze nooit en te nimmer meer stelen, oplichten en moorden. Of een klas met kleuters een kruisje laten zetten waarmee zij alvast plechtig beloven later een voorbeeldig student te zullen zijn en trouw goede cijfers halen.
Heeft LTO dus echt de gouden formule in handen? Nou nee. Want het slaat gewoon nergens op. Chauffeurs blijven de regels op de weg overtreden. De crimineel grijnst een keer en rooft gewoon door. En de kleuters zullen evengoed hun toekomstige leerkrachten grijze haren bezorgen.

Resumé: KEURMEST is een totaal nietszeggend onzinnig iets, waarmee LTO eigenlijk wil zeggen ‘Kijk eens boeren! Wij spannen ons in voor jullie! En we lossen in één klap de mestfraude op! Goed van ons hè!’
Of pleit degene die dit verdrag ondertekent zich voor altijd vrij? Dat hij of zij voor altijd gevrijwaard is bij fraude in de sector? Dat er nooit en te nimmer meer een beschuldigende vinger naar hem zal wijzen?
Lijkt me stug.

Tsja, wat moet je als veehouder hier nu mee? Liefst helemaal niks natuurlijk. Maar wanneer ‘onze’ belangenbehartigers keer op keer laten zien hun achterban niet meer te begrijpen, raakt dit je als veehouder natuurlijk wel. Net zoals de beschuldiging van kalverfraude van ‘belangenbehartiger’ Calon ons vol in het hart trof, of onlangs (Z)LTO-er Hans Huijbers eigen achterban verkwanselde aan de natuurclubs door hen te beloven dat de veehouderij van de drijfmest af zal stappen.

Roken in een klas met kleuters doe je niet. Dat is vanzelfsprekend. Net zo vanzelfsprekend als dat een boerenbelangenbehartiger er zich niet als een Jantje van Leiden van af maakt met het nietszeggende KEURMEST. Pak eventuele fraude daar aan waar die gepleegd wordt in plaats van de hele sector te straffen.
Want die heeft het al zwaar genoeg!
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » do jan 24, 2019 00:29

Henk S heeft wel een punt met drie betrokkenen Henk. Van een aantal intermediars is wel bekend dat het niet deugd.
Als hij eens een 2.000 inschrijvingen keurmest krijgt dan kan Schoonvelde er richting politiek misschien wat mee. Ik zal er eens over nadenken. Kan ik later doormopperen op de Lto.
Lto plant gaat Henk S niet helpen, varken en kip niet, geiten en paarden niet, Zlto niet en zijn eigen vakgroepvoorzitter misschien ook wel niet. Blijft de politiek en keurmest over, beetje weinig.
opelmanta

Berichtdoor Hindrik » do jan 24, 2019 12:45

Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Schoonvelde » do jan 24, 2019 17:36

Henk schreef:Waar ik mee blijf zitten is WELKE MESTFRAUDE :idea: :?: Als we weten dat er gefraudeerd wordt wetten we toch ook wat, waar en wie :?: Zo niet kun je ook niet spreken van fraude :idea: Zo wel, pak hen aan ipv heel easy iedereen te straffen :idea:

Vanochtend tijdens het doornemen van de laatste nieuwtjes stuitte ik op de laatste column van LTO. Hierin spreekt Henk Schoonvelde zijn zorgen uit over het plan van het ministerie van landbouw om alle mesttanks van GPS te voorzien.
Vooropgesteld; ik vind het positief dat LTO weer eens en plein publiek opkomt voor de veehouders.
Echter, de inhoud van de column roept weer zoveel vragen op dat je je als veehouder hardop gaat afvragen of LTO wellicht het verborgen talent heeft om de boodschap wederom hoogst ongelukkig over te brengen.
Mestfraude. Het staat er weer. En ik ben de laatste die zal beweren dat mestfraude niet bestaat. Alleen de vraag is: wíe fraudeert er?
De auteur schetst dat bij elke vorm van fraude er 3 partijen schuld hebben. De leverancier, de transporteur en de afnemer.

Wanneer de transporteur met zijn volle oplegger mest bij de leverancier weg rijdt, is de verantwoording van de vracht voor de transporteur. Hij heeft immers de partij mest gewogen en op de mestbon ingevoerd middels een automatisch systeem. Zijn transport is uitgevoerd met GPS zodat de mest minutieus te volgen is en te zien is waar de mest wordt gelost.
Tot daar de verantwoording van de transporteur. Vanaf hier is de mest het pakkie aan van de afnemer.
Vaak heb je met een week de papieren al in huis, met daarop de precieze kilo’s geleverde Stikstof en Fosfaat, en voor de afnemer dus de aangevoerde kilo’s.
Daarom is het heel erg kort door de bocht om te stellen dat bij fraude alle 3 partijen schuldig zijn. Dat is net zoiets als een hele klas met kleuters straf geven omdat een van hen stiekem de appel van de juf heeft opgegeten.
Maar het is wel de makkelijkste weg. Gewoon niet kijken waar de fout gemaakt is of wie de fout gemaakt heeft, maar gewoon iedereen aanwijzen die valt binnen de reikwijdte van het lijdend voorwerp.

We onderteken met zijn alle een papier waarop staat dat we niet zullen sjoemelen. Dus vanaf dan bestaat het sjoemelen - hmm klinkt toch wat sympathieker dan frauderen - niet meer. Met een krabbel lost LTO het op! Chapeau!
Als LTO slim is vestigt zij het octrooirecht op deze sublieme uitvinding. Denkt u zich eens in wanneer dit breed wordt uitgerold!
Alle (vracht)autobestuurders laten tekenen dat ze zich stipt aan de regels op de weg houden. Alle aangehouden criminelen laten krabbelen dat ze nooit en te nimmer meer stelen, oplichten en moorden. Of een klas met kleuters een kruisje laten zetten waarmee zij alvast plechtig beloven later een voorbeeldig student te zullen zijn en trouw goede cijfers halen.
Heeft LTO dus echt de gouden formule in handen? Nou nee. Want het slaat gewoon nergens op. Chauffeurs blijven de regels op de weg overtreden. De crimineel grijnst een keer en rooft gewoon door. En de kleuters zullen evengoed hun toekomstige leerkrachten grijze haren bezorgen.

Resumé: KEURMEST is een totaal nietszeggend onzinnig iets, waarmee LTO eigenlijk wil zeggen ‘Kijk eens boeren! Wij spannen ons in voor jullie! En we lossen in één klap de mestfraude op! Goed van ons hè!’
Of pleit degene die dit verdrag ondertekent zich voor altijd vrij? Dat hij of zij voor altijd gevrijwaard is bij fraude in de sector? Dat er nooit en te nimmer meer een beschuldigende vinger naar hem zal wijzen?
Lijkt me stug.

Tsja, wat moet je als veehouder hier nu mee? Liefst helemaal niks natuurlijk. Maar wanneer ‘onze’ belangenbehartigers keer op keer laten zien hun achterban niet meer te begrijpen, raakt dit je als veehouder natuurlijk wel. Net zoals de beschuldiging van kalverfraude van ‘belangenbehartiger’ Calon ons vol in het hart trof, of onlangs (Z)LTO-er Hans Huijbers eigen achterban verkwanselde aan de natuurclubs door hen te beloven dat de veehouderij van de drijfmest af zal stappen.

Roken in een klas met kleuters doe je niet. Dat is vanzelfsprekend. Net zo vanzelfsprekend als dat een boerenbelangenbehartiger er zich niet als een Jantje van Leiden van af maakt met het nietszeggende KEURMEST. Pak eventuele fraude daar aan waar die gepleegd wordt in plaats van de hele sector te straffen.

Henk, ik ben het met je eens. Keurmest gaat het verschil niet maken. Het is meer opgesteld vanuit het idee dat wij als sector kunnen opstaan om te laten zien dat wij de fraude zat zijn. Hierbij hebben wij het niet over een paar kuubs mest maar over putten vol dunne fractie die moet worden weggewerkt etc.
Het feit is simpel, de minister heeft mede LTO verantwoordelijk gemaakt om zelf de fraude op te lossen, anders..................
Nu maak ik mij daar zorgen over want die anders raakt waarschijnlijk onze sector keihard, daar waar de problemen liggen hoor je weinig. Het gevolg kan zijn dat de melkveehouderij het grote slachtoffer wordt met het verliezen van de derogatie, deze zomer is het weer ''party time'' voor de verlenging. Dat raakt iedereen behalve boeren die nu mest mogen ontvangen zonder derogatie.

Hou er maar rekening mee dat de linkse lobby en journalistiek alweer aan het stukjes typen zijn. Zo rond komkommertijd moet de oplage ook op niveau blijven :yes: Je ziet het nu ook, vandaag is een dierwelzijn debat in de 2e kamer en de laatste weken wordt je bestookt met teveel varkens, etc.

Dit terwijl ik vind dat de melkveehouderij al kind van de rekening is. Met koeien en kansen tonen wij aan dat op grasland flink kunstmest kan worden vervangen met rundveedrijfmest.
Daar vechten wij als vakgroep melkveehouderij momenteel volop voor en we willen ons niet laten nekken door fraude die elders gebeurt en zorgt voor nitraat getallen die munitie zijn voor de groene politici.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor maistro » do jan 24, 2019 19:02

Goed bezig henk schoonvelde
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Erik1979 » do jan 24, 2019 21:57

Schoonvelde schreef:
Henk schreef:Waar ik mee blijf zitten is WELKE MESTFRAUDE :idea: :?: Als we weten dat er gefraudeerd wordt wetten we toch ook wat, waar en wie :?: Zo niet kun je ook niet spreken van fraude :idea: Zo wel, pak hen aan ipv heel easy iedereen te straffen :idea:

Lijkt me stug.

Henk, ik ben het met je eens. Keurmest gaat het verschil niet maken. Het is meer opgesteld vanuit het idee dat wij als sector kunnen opstaan om te laten zien dat wij de fraude zat zijn. Hierbij hebben wij het niet over een paar kuubs mest maar over putten vol dunne fractie die moet worden weggewerkt etc.
Het feit is simpel, de minister heeft mede LTO verantwoordelijk gemaakt om zelf de fraude op te lossen, anders..................
Nu maak ik mij daar zorgen over want die anders raakt waarschijnlijk onze sector keihard, daar waar de problemen liggen hoor je weinig. Het gevolg kan zijn dat de melkveehouderij het grote slachtoffer wordt met het verliezen van de derogatie, deze zomer is het weer ''party time'' voor de verlenging. Dat raakt iedereen behalve boeren die nu mest mogen ontvangen zonder derogatie.

Hou er maar rekening mee dat de linkse lobby en journalistiek alweer aan het stukjes typen zijn. Zo rond komkommertijd moet de oplage ook op niveau blijven :yes: Je ziet het nu ook, vandaag is een dierwelzijn debat in de 2e kamer en de laatste weken wordt je bestookt met teveel varkens, etc.

Dit terwijl ik vind dat de melkveehouderij al kind van de rekening is. Met koeien en kansen tonen wij aan dat op grasland flink kunstmest kan worden vervangen met rundveedrijfmest.
Daar vechten wij als vakgroep melkveehouderij momenteel volop voor en we willen ons niet laten nekken door fraude die elders gebeurt en zorgt voor nitraat getallen die munitie zijn voor de groene politici.

Altijd dat gedoe met anders.....

Dat is het probleem bij LTO. Of ze het bewust doe of niet bewust. Ze slachten langzaam de sector.

Laat de overheid dan uitmoorden. Snelle dood doet minder pijn.

Gewoon een streep van tot hier en niet verder anders breken wij het record van 2300 km file en dat veel meer als een dag.

Wedden dat ze draaien.

Als buitenlander moet ik ook toegeven dat ze het in vergelijking met vele andere landen het in Nederland niet zo verkeerd doen.

Goed is gewoon goed!.
Erik1979

Berichtdoor jan.nl » vr jan 25, 2019 08:57

Erik1979 schreef:[

Als buitenlander moet ik ook toegeven dat ze het in vergelijking met vele andere landen het in Nederland niet zo verkeerd doen.

Goed is gewoon goed!.

Wat zeur je dan :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor gary » vr jan 25, 2019 09:20

Die lappen text hier weerspiegeld het mestbeleid; het is gewoon onnodig ingewikkeld.
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie