Beursgang For Farmers ,weg coöperatie?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Beursgang ForFarmers goed idee?

>
ja
4
18%
>
nee
14
64%
>
weet niet
4
18%

Totaal aantal stemmen : 22

Beursgang For Farmers ,weg coöperatie?

Berichtdoor maistro » za jun 29, 2013 20:02

stem!
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Re: Beursgang For Farmers ,weg coöperatie?

Berichtdoor maistro » zo jun 30, 2013 12:33

[url]
Leden ForFarmers oneens met beursgang

zaterdag 29 juni 2013, 08.21 uur

Camera

1 |

Veehouders zijn het niet eens met de voorgenomen beursgang van ForFarmers Hendrix. Ze vrezen voor speculatie via het handelsplatform en op de beurs. Ook denken ze dat veel geld uit de landbouw zal verdwijnen.

Henk Meerdink uit Aalten is één van de veehouders die vindt dat ForFarmers op de verkeerde weg is met het handelsplatform en de voorgenomen beursgang.

Hij stelt dat het Lochemse mengvoerbedrijf steeds meer vervreemd raakt van haar meer dan honderdjarige coöperatieve gedachtegoed.

Ambitie verwezenlijken
Het bedrijf wil groeien naar een volume van 10 miljoen ton mengvoer in 2016. Op dit moment is dit 6,3 miljoen ton. Om haar ambitie te verwezenlijken, wil het bedrijf mogelijk naar de beurs.
'Vermogen op naam is prima’, stelt veehouder Henk Meerdink. ‘Maar ForFarmers is een doodgewone bv geworden.’ De Achterhoeker heeft al enkele jaren contact met het mengvoerbedrijf over de kwestie.

Speculanten
‘Het geld van de leden verdampt, verdwijnt uit de landbouw en komt terecht bij speculanten.’ Meerdink vindt dat een deel van de winst ten goede moet komen van de afnemers van mengvoer.

Het mengvoerbedrijf hield onlangs ledenbijeenkomsten over de invulling van Vermogen op Naam. De ledenraad besloot de mogelijke overgang van het handelsplatform naar de beursgang verder te onderzoeken. Dit is op basis van een peiling op de ledenavonden.
Gesprek
De tegenstanders willen in gesprek met de ledenraad van FromFarmers. Dan kunnen zij hun standpunten uitleggen.

• Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst, edities LTO Noord

Terug

Auteur:

René Luijmes

DoorsturenReageren[/url]
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor maistro » zo jul 28, 2013 13:45

maistro

Berichtdoor Henk » zo jul 28, 2013 18:46

Even terzijde maar door al dat gefuseer, overnames en samenwerkingen van voerboeren is d'r nog nergens de brok goedkoper van geworden :no: zelfs eerder duurder (n)
Heb laatste keer heel coöperatief 12 ton kas besteld bij Agrifirm, gewoon belletje dr heen, geen prijzen opvragen.
Hartstikke stom achteraf :evil: :oops: Agrifirm was 29 euro/ton duurder dan een simpel buurtmuldertje zelfde week.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » di jul 30, 2013 21:22

Pesies en daar zit em nou de kneep. Je moet er vanuit kunnen gaan dat hun de zaken zo organiseren dat je altijd goed zit bij de coop. Maar da is nie :no: Nie bij de CRV nie bij ffhx agrifirm :no: Je moet het altijd controleren (n)

Vergelijk eens boodschappen doen bij de lidl of de ah. In de eerste winkel flikker je gewoon alles wat je mot hebben in je karretje en klaar. Prijs is altijd goed (y) Bij de ah niet en dat kost tijd (n)

Ook leuk om te lezen da de koers al is uitgezet en ze daarmee gewoon doorgaan 8) Als lid heb je dus nada noppes nul niente te zeggen. 8)

Tis net een groot cruise schip waar je met 5000 man opzit. Tuuk mag je zeggen wat je leuk of lekker vind of je de koffie of wijn op prijs stelt of het eten. Ms heb je ideeen waart ook leuk naartoe varen is :yes:
Maar in werkelijkheid is het vaarplan al lang vastgesteld. Het eten, drinken entertainmant is aan boord. Dus dat vreet en drink jij en op die muziek dans jij :yes: Punt En anders spring je maar van boord.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Gerton » di jul 30, 2013 22:01

Als individueel lid kan je niet zelf alleen sturen, maar je zit nog wel lekker op een cruise schip... :wink:

Toen de koers is uitgezet hebben de leden daar trouwens wel mee ingestemd! Beursgang is toen ook al wel als optie genoemd.

Denk dat Henk en HvB verder wel gelijk hebben wat betreft coop's
Gerton

Berichtdoor Henk » wo jul 31, 2013 10:53

Hans van Bergen schreef:Pesies en daar zit em nou de kneep. Je moet er vanuit kunnen gaan dat hun de zaken zo organiseren dat je altijd goed zit bij de coop. Maar da is nie :no: Nie bij de CRV nie bij ffhx agrifirm :no: Je moet het altijd controleren (n)

Jep en zo denken vele veehouders klakkeloos; dat ze automatisch voor een duppie op de eerste rang zitten bij een grote coop.
Dat de prijs heel soms hoger ligt dan bij kleinere bedrijven kan oioit voorkomen door inkoopmoment van hunnie maar structureel te duur zijn is gewoonweg beschamend van zunne coop (n)
Dus idd; voortaan altijd rondbellen om prijzen, het loont eik altijd denk ik :idea:

Henk

Berichtdoor jan.nl » wo jul 31, 2013 12:31

Henk schreef:Even terzijde maar door al dat gefuseer, overnames en samenwerkingen van voerboeren is d'r nog nergens de brok goedkoper van geworden :no: zelfs eerder duurder (n)
Heb laatste keer heel coöperatief 12 ton kas besteld bij Agrifirm, gewoon belletje dr heen, geen prijzen opvragen.
Hartstikke stom achteraf :evil: :oops: Agrifirm was 29 euro/ton duurder dan een simpel buurtmuldertje zelfde week.

Agrifirm begint op een log ambtenaren loket te lijken,afspraken maken over tcg is niet mogelijk,Dag van levering bepaald de prijs,dus je weet nooit wat je betalen moet :no: Zelfde product bij andere firma,s kan het wel, exit Agrifirm :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Mellek » zo aug 04, 2013 15:28

En als die coöperatieven zich bij FF niet meer thuisvoelen, kostte wat kost een bij een coöperatie blijven dan gaan ze toch mooi naar Koninklijke Agrifirm, meer zeggenschap? Volgens mij is er maar 1 voerfabriek waar het "boerengeld" op naam staat, en die kun je bij exit altijd nog cashen. Hoorde laatst dat onze voormalig AF-mapman een paar klanten gingen lopen, FF kon de soja toch aardig scherper leveren daar konden ze niet tegenop, volgens mij komt die soja allemaal uit 1 en hetzelfde schip, dus het enige wat er tussen zit is overslag, opslag en transport. En als er berichten in de krant staan dat Forfarmers bij HXutd 40 man gaat ontslaan dan zeg ik alleen maar (y), komt al jaren ieder keer een andere kleur bulkauto maar dezelfde bix, voeradviseur is meestal ook wel druk en to the point en belt wel eens een afspraak af, maar absolute vakman (y) , maar zou niet best wezen als ze een paar extra aan namen zodat ze de halve dag overal wat kunnen zitten babbelen en koffie leuten á la CRV, want de boeren betalen dat wel.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » zo aug 04, 2013 20:15

In tegenstelling tot bijv een RFC, zit een veehouder aan geen een voercoop vast. De huidige mapman heeft vooral als doel om je aan zijn toko te lijmen. Punt is hij heeft meestal geen enkele goede reden daarvoor. Bij RFC zit er een vracht geld van je in, opstappen kan, maar waar kom je nog binnen als einzelgänger... Moet je eerst weer de regio afstropen om een volle truck/ 3 dagen te kunnen maken. Voer is te koop bij tal van bedrijven en al switch je elke vracht voor het laatste duppie, er is niks wat je daar van kan weerhouden (y) al moet ik eerlijk bekennen afgelopen jaar ook iets teveel vertrouwd heb op de blauwe ogen van sommige mapmannen... :oops:

Henk

Berichtdoor sivert » zo aug 04, 2013 21:11

Ik vraag me af wat er zo rampzalig zou zijn als FF naar de beurs gaat, als ze zoveel goedkoper zouden zijn (wat eigenlijk zou moeten) omdat ze een coöperatie zijn dan was een De Heus bv. niet zo groot geworden. Het is gewoon 1 van de bedrijven in de agrarische sector, alleen met het stickertje " coöperatief", als het stickertje er af is verandert er niets, nieuwe eigenaars (via een beursgang) kunnen de prijs ook niet omhoog gooien voor meer winst, dan wordt er minder verkocht en dus geen winst gemaakt. Het is vooral gevoel bij de FF-leden, voor de rest niets. We hebben trouwens vorige week nog wel een pallet melkpoeder (Kalvolac Unique) bij Agrifirm gekocht, die was 150 euro goedkoper dan bij Lely consumables.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo aug 04, 2013 21:34

sivert schreef:Ik vraag me af wat er zo rampzalig zou zijn als FF naar de beurs gaat, als ze zoveel goedkoper zouden zijn (wat eigenlijk zou moeten) omdat ze een coöperatie zijn dan was een De Heus bv. niet zo groot geworden.

Toen ik in 92 bij De Heus begon, was ACM gewoon duurder. En UTD en Hendrix nog veel duurder.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Mellek » zo aug 04, 2013 22:21

Toen ik nog F4all-klant :roll: was stond daar ook 4 De Heus brokjes op met een prijs, maar ongeveer te vergelijken zat er niet veel verschil met FF. Alleen heb ik FF equivalenten, zodra je die benut krijg je daar later winst ofzoiets over uitgekeerd, en bij sommige dingen als maïszaad zal het ergens anders een kwartje goedkoper zijn maar op die manier is het dan uiteindelijk weer goedkoper. Maar denk dat de marktwerking alleen maar verder gaat, zeker nu ook met die websites als mijnvoer.nl, F4all, vraag me alleen af hoeveel die er tussenuit willen vissen, die laatste bijvoorbeeld is met de diesel altijd steevast een euro duurder als wanneer ik het zelf rechtstreeks bij dezelfde oliehandel bestel :?

Wat wel grappig is dat zo'n beetje alle grote voerfabrieken dezelfde bulkauto's inhuren, hier kwamen ze laatst bij een Agrifirm klant met de borden van De Heus nog op de auto :)
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Sander » zo aug 04, 2013 23:48

F4all is voor diesel in noord nl niet goedkoper. voor kunstmest in mijn geval wel.
agrifirm is altijd al duur geweest en sinds de fusie met cehave is het drama. ook in akkerbouw. veel gaan met hun koren hier nu naar for farmers omdat die wel flexibel is en met de boeren meedenkt. agrifirm is enorm log geworden en snijden zichzelf diep in de vingers.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor sivert » zo aug 04, 2013 23:59

Hookwood Holsteins schreef:
sivert schreef:Ik vraag me af wat er zo rampzalig zou zijn als FF naar de beurs gaat, als ze zoveel goedkoper zouden zijn (wat eigenlijk zou moeten) omdat ze een coöperatie zijn dan was een De Heus bv. niet zo groot geworden.

Toen ik in 92 bij De Heus begon, was ACM gewoon duurder. En UTD en Hendrix nog veel duurder.

UTD = Uiteindelijk Te Duur
sivert

Beroep: melkveehouder

Volgende

Keer terug naar Koe en economie