Vervallen lening & SWAP bij verkoop bedrijf

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Vervallen lening & SWAP bij verkoop bedrijf

Berichtdoor mayoR » ma nov 04, 2013 20:48

Wij hebben een lening, met zo een fijne SWAP waar we graag vanaf willen (DB klant).
Nu hebben we een andere boerderij in het vizier wat we graag willen kopen. Nu weet ik dat het bij particulieren zo
is dat bij verkoop van onroerende zaken ook de lening en eventuele rentederivaten vervalt.

Weet jullie of dat ook zo is bij bedrijfsleningen?

Owja ik zal de negatieve waarde van de SWAP maar niet noemen..... :shock:
mayoR

Re: Vervallen lening & SWAP bij verkoop bedrijf

Berichtdoor kobonde » di nov 05, 2013 13:17

Gewoon effe de voorwaarden lezen, maar normaal hoort en lening bij het onderpand en moet die afgelost worden of
overgenomen door de koper.
Een swap kan gekoppelt zij aan een bepaalde lening maar dat hoeft niet. kan ook een apart kontrakt zijn en dan kun je hem
houden als je wilt. wat voor swap is het en renteswap of en valuta swap.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Frans V » di nov 05, 2013 14:57

Ik denk een rente swap, en ik denk dat de lening zal vervallen maar dat de swap blijft staan :( Of je moet de negatieve waarde betalen dat je hem afkoopt. Je kan het navragen bij je accountmanager lijkt me.
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor mayoR » di nov 05, 2013 15:38

Het gaat inderdaad om een rente SWAP.

We hebben steeds een andere account manager daar :x
mayoR

Berichtdoor dutchcowboy » di nov 05, 2013 16:12

Sprak een ex DB klant die de swap had afgekocht en onderhandelen loonde wel flink begreep ik :idea:
dutchcowboy

Berichtdoor kobonde » di nov 05, 2013 17:07

Ik bedoel eigenlijk is het een swap i Euro of naar een rente in een andere valauta.
Hier hebben er veel een swap naar rente in CHF die is erg ongunstig vanwege de kurs van CHF.
Een swap in Euro hoeft geen problem te zijn, tenzij die op een totaal verkeerd moment is afgesloten.
Hier hebben verschillende boeren hun bank aangeklaagd voor gebrekige voorlichting, ze beweren dat ze die swap
op advies van de bank zijn aangegaan en verschillende hebben ook schade vergoeding gekregen.
Als het initatiev voor die swap is gekomen van de bank kun je proberen een deal met de bank te sluiten.
kobonde

Berichtdoor Marcel V » di nov 05, 2013 17:10

kobonde schreef:Hier hebben verschillende boeren hun bank aangeklaagd voor gebrekige voorlichting, ze beweren dat ze die swap
op advies van de bank zijn aangegaan en verschillende hebben ook schade vergoeding gekregen.
Als het initatiev voor die swap is gekomen van de bank kun je proberen een deal met de bank te sluiten.

Lijkt me logisch, bank heeft zorgplicht. Als ze iets geadviseerd hebben wat niet deugd moeten ze zelf maar op de blaren zitten :yes:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor kobonde » di nov 05, 2013 17:27

Marcel een swap is geen slecht produkt, wij hebben in het veleden veel verdiend met swap, maar je kan er ook veel
mee verliezen daarom moet je altijd een stoploss nivo inleggen. Dit kun je niet aan een bankman overlaten.
kobonde

Berichtdoor auke » di nov 05, 2013 19:29

wat is een stoploss nivo bij een renteswap?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor boer pieter » di nov 05, 2013 21:04

de meeste mensen met een swap die ik ken zijn er niet rijker van geworden eerder armer en zorgplicht hebben ze hier bij een bank nog nooit van gehoort :no:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor mayoR » di nov 05, 2013 21:35

boer pieter schreef: zorgplicht hebben ze hier bij een bank nog nooit van gehoort :no:

Klopt helemaal! De DB zegt dat ze geen verkopende partij waren maar in een bemiddelingspositie zaten... Of te wel: zoek het maar uit....

Ook moet er degelijke documentatie aanwezig zijn met een onderbouwing voor advisering van de SWAP, deze ontbreekt echter of willen ze niet aanleveren...

.... Bank-moe :|
mayoR

Berichtdoor Marcel V » di nov 05, 2013 21:36

kobonde schreef:Marcel een swap is geen slecht produkt, wij hebben in het veleden veel verdiend met swap, maar je kan er ook veel
mee verliezen daarom moet je altijd een stoploss nivo inleggen. Dit kun je niet aan een bankman overlaten.

Zegt tuurlijk weinig dat je er veel mee verdient hebt, al die finacieele speeltjes waar in het verleden mee geleurd is hebben meer geld gekost dan opgebracht.
@pieter, als een bank vantevoren had kunnen weten dat de klant risico's liep die hij niet kon dragen/inschatten is de bank ook mede verantwoordelijk voor de gevolgen. Dit geld ook voor een bemiddelaar/adviseur.
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor kobonde » di nov 05, 2013 21:46

Als je renteswap kontrakt aangaat, moet je voor je zelf bepalen hoeveel verlies je kan accepteren .
Als de rente het tegenover gestelde doet van wat jij verwacht,word de waarde van het kontrakt negatiev.
Doet de rente wat jij verwacht word het kontrakt positiev dan maak je winst.
Je legt vervolgens een stoploss in, dit betekent dat je je kontrakt terugkoopt als het verlies bv 10 % wordt.
Zodra je kontrakt positiev is verhoog je je stoploss naar het startnivo.
Daarna verhoog je evt nog verder.
kobonde

Berichtdoor boer pieter » di nov 05, 2013 23:13

ik heb ze gelukkig nooit gehad ben niet zo'n gokker hou meer van zekerheid
hier is het zo als een boekhouder adviseur bemiddelaars enz iets voor jou berekenen dan staat er altyd een regeltje onderaan dat je altyd zelf verandwoordelijk bent .en daar moet je voor tekenen, kan je wel vertellen dat er al een hele hoop mensen door toe doen van dat soort volk naar de kloten zijn gegaan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor auke » vr nov 08, 2013 00:46

swap heeft niets met gokken te maken, integendeel. 5 jaar terug ging de euribor als een speer omhoog. Swap was toen aantrekkelijker ( lager rente%) dan vastzetten voor 5 of 7 jaar.
Je wist dan precies waar je aan toe was qua %.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Volgende

Keer terug naar Koe en economie