Fosfaatplafond het nieuwe zwaard van Damocles?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Fosfaatplafond het nieuwe zwaard van Damocles?

Berichtdoor opelmanta » do mei 29, 2014 00:04

Ja, onder welk topic zal ik dit even hangen. Deze staat boven aan. http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... kt_worden'

Ik kom niet aan de staatssecretaris maar wie heeft die LTO, NZO, Nevedi en agrarische accountants een mandaat gegeven om zich te bemoeien met wetgeving. De bloody eh, eh, LTO heeft misschien een mandaat maar ik heb het sterk het idee dat de enige Hollander die langzamer spreekt dan mij een briefje van een ander voorleest.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Re: Hoeveel M3 RDM moet je afvoeren?

Berichtdoor G.U. » do mei 29, 2014 08:16

Ik wordt steeds misselijkr van die bemoeienis... fosfaatoverschot verwerken prima, maar f.ck toch een end op met dat plafond... verwerkte deel afzetten naar deutschland en het probleem is opgelost :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor maistro » do mei 29, 2014 08:23

Vindt de LTO ook steeds meer een vertolker van wat sharon en de zijne willen :no:

Waar is die oude vecht lust :?: lto moet echt meer luisteren naar achterban , als ik
zie hoeveel reacties het ontlokt alleen al op boerderij site.....

LTO wordt gevoed door angst ...nooit meer keihard onderhandelen .. compromissen sluiten

voldoen aan eisen 75% weidegang issue , fosfaat plafond .... bedoel zeg eens een keertje nee!
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor jan.nl » do mei 29, 2014 10:56

opelmanta schreef:Ja, onder welk topic zal ik dit even hangen. Deze staat boven aan. http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... kt_worden'

Ik kom niet aan de staatssecretaris maar wie heeft die LTO, NZO, Nevedi en agrarische accountants een mandaat gegeven om zich te bemoeien met wetgeving. De bloody eh, eh, LTO heeft misschien een mandaat maar ik heb het sterk het idee dat de enige Hollander die langzamer spreekt dan mij een briefje van een ander voorleest.

Op de klei is helemaal geen sprake van hoge nitraat gehaltes(ver onder de 30),kunnen het beste hun best doen om de nitraat richtlijn van tafel te krijgen.Meer rdvm op eigen land iplv exporteren mest :yes:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor maistro » do mei 29, 2014 11:11

In veel zandgrond gebieden zit het nitraat ook ver onder de 50 :!:
Ministerie werkt ook met oude nitraat kaarten , vindt wanneer je zeg maar
30 nitraat haalt in een bepaalt gebied je toch minimaal naar die 250N/ha mag :yes:

Roomser dan de Paus zou ik zeggen :no:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Sander » do mei 29, 2014 12:00

jan.nl hoeveel p had je in je brok/meel op jaarbasis en wat heb je nu gemiddeld?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor durk » do mei 29, 2014 12:42

Productie op jaarbasis 4.000 m3, intensiteit bijna 20.000 kg melk + 65% jongvee :arrow: afvoer 750 m3 in de buurt :idea:
durk

Berichtdoor jan.nl » do mei 29, 2014 13:14

Sander schreef:jan.nl hoeveel p had je in je brok/meel op jaarbasis en wat heb je nu gemiddeld?

Nu ongeveer een kg p per ton kv minder :yes:
jan.nl

Berichtdoor Sander » do mei 29, 2014 13:16

ging je bijv van 7 naar 6 van 6 naar 5 of van 5 naar 4
dat laatste lijkt me namelijk wat moeilijker dan eerste 2. verder is p armere brok ook weer duurder, tis niet allemaal winst :cry:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Schoonvelde » do mei 29, 2014 14:58

Hookwood Holsteins schreef:
maistro schreef:Ben een beetje geschrokken na het maken van een mestplan
hoeveel kuub ik moet afvoeren , terwijl bedrijf haast extensief is :evil:
500 M3

Zie overal stallen uit de grond schieten vaak nu al intensiteit van >20.000/ha.
als ze vol draaien gaan ze over de 30.000kg/ha.

Hoe extensief ben je dan?

Ik voer hier een 25 m3 per ha af bij een productie van 20.000 kg per ha en 100% jongvee.

Afgelopen jaar met 18000 kg melk per ha nog wat varkens mest aangevoerd. Zal ook wel het laatste jaar zijn. Nu ook nog minder mais in het rantsoen.......
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor jan.nl » do mei 29, 2014 18:25

Sander schreef:ging je bijv van 7 naar 6 van 6 naar 5 of van 5 naar 4
dat laatste lijkt me namelijk wat moeilijker dan eerste 2. verder is p armere brok ook weer duurder, tis niet allemaal winst :cry:

Is gewoon een rekensom Sander,precies weet ik het niet maar zit in de laagste groep,mestafzetten is altijd het duurst :yes:
jan.nl

Berichtdoor Henk » do mei 29, 2014 22:04

maistro schreef:Vindt de LTO ook steeds meer een vertolker van wat sharon en de zijne willen :no:

Waar is die oude vecht lust :?: lto moet echt meer luisteren naar achterban , als ik
zie hoeveel reacties het ontlokt alleen al op boerderij site.....

LTO wordt gevoed door angst ...nooit meer keihard onderhandelen .. compromissen sluiten

voldoen aan eisen 75% weidegang issue , fosfaat plafond .... bedoel zeg eens een keertje nee!

Harm Endendijk zei het treffend; LTO is een klupje vergadertijgers :mrgreen: Overheid weet dat ze wel altijd 'ontstemt' zijn bij veranderingen, of 'koken van woede' maar het blijft immer bij woorden, nooit geen daden meer :no:
Politiek gaf LTO het idee betrokken te zijn bij het mestverhaal maar men heeft LTO gewoon voor de gek gehouden :? en zelfs hier tegen komt niet meer dan wat aarzelend gemopper...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » do mei 29, 2014 22:06

jan.nl schreef:Dit jaar een brok voeren met lagere p,scheelt hier 526 m3 afzet :idea: En zo ben je telkens aan het puzzelen om de boel draaiend te houden. :|

Het is gewoon een uitholling van de nutriëntengift aan het vee. Er komt een moment dat de veestapel armoede heeft...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » do mei 29, 2014 22:43

Henk schreef:
jan.nl schreef:Dit jaar een brok voeren met lagere p,scheelt hier 526 m3 afzet :idea: En zo ben je telkens aan het puzzelen om de boel draaiend te houden. :|

Het is gewoon een uitholling van de nutriëntengift aan het vee. Er komt een moment dat de veestapel armoede heeft...

Heb het door laten rekenen Henk,uitholling valt wel mee, koe krijgt nog genoeg p binnen via kv. :yes:

Kan natuurlijk ook aan de kant lopen roepen dat het zus en zo niet kan of gaat,maar mens komt daar niet mee vooruit. :no:
lto/nmv doen hun best,maar tegen arrogantie valt niet te vechten. :|
jan.nl

Berichtdoor maistro » do mei 29, 2014 22:52

jan.nl schreef:
Henk schreef:

Heb het door laten rekenen Henk,uitholling valt wel mee, koe krijgt nog genoeg p binnen via kv. :yes:

lto heeft met nzo en overkoepelende veevoerfabrikanten organisatie afgesproken dat er minder P in het voer moet....
maistro

Volgende

Keer terug naar Koe en economie