jongveeopfok uitbesteden -- vergoedingen/kosten/opbrengsten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

jongveeopfok uitbesteden -- vergoedingen/kosten/opbrengsten

Berichtdoor henkie123 » wo jun 03, 2015 09:30

Beste forummers,

Ik ben opzoek naar jongveeopfokkers die mij wat meer kunnen vertellen over de vergoedingen voor jongveeopfok
en de bijhorende kosten. Op dit moment zit zelf boer worden er (nog) niet in, aangezien ik wel een eigen bedrijf heb
waarvoor ik op termijn ook een behoorlijk erf en evt schuurruimte nodig heb wilde ik eens aan het rekenen gaan voor het huren
of kopen van een oud melkveebedrijf om deze twee takken te combineren.

Reacties of pb's zijn altijd welkom. Indien er iemand is die op zijn bedrijf mij daar wat meer over wil vertellen hoor ik het graag.
Naam en beschrijving is vaag, dit om praatjes te voorkomen.

Groet,
Henkie123
henkie123

Re: jongveeopfok uitbesteden -- vergoedingen/kosten/opbrengs

Berichtdoor lienhoeve » wo jun 03, 2015 12:18

Haihenkie,

Wat is je locatie; heb je wat grond beschikbaar? 8) 8)
power to the bauer
lienhoeve

Beroep: duurzame boer
Interesses: duurzaam boeren, alles duurzaam

Berichtdoor henkie123 » do jun 04, 2015 21:02

Is het topic zo onduidelijk?

Ik heb op dit moment een bedrijf waar ik op termijn veel meer ruimte voor nodig heb. Het is nu gevestigd bij een kennis. Ik ben opgegroeid op een melkveebedrijf en wil hier ook mee door indien mogelijk. Komende jaren wordt dit niets, vandaar dat ik het idee had opgevat om naast m'n bedrijf jongvee te gaan opfokken en met deze twee takken een inkomen te verdienen en meteen ruimte te hebben voor de andere tak.

Ik ben dus opzoek naar iemand die mij voornamelijk over de financiële kant meer kan vertellen ;)
henkie123

Berichtdoor poekske » do jun 04, 2015 21:04

Jongveeoppmfok uitbesteden wordt deze kant niet gedaan. Kan er dus niks over kwijt. Behalve dag ze ook voer nodig hebben ($$$) en schijten ($$$)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor lienhoeve » do jun 04, 2015 21:15

[quote="henkie123"]Is het topic zo onduidelijk?

Sorry Henkie, ik had je verhaal niet goed gelezen; vandaar mijn reactie waar je niks aan hebt :oops:

Ik heb wel ervaring met uitbesteden van jongveeopfok, echter zonder daar een sigarendoos voor nodig te hebben kan ik je vertellen dat je geen positief saldo kan gaan draaien als je alle produktiemiddelen moet financieren.

Wellicht wat kort door de bocht, enigszins ongenuanceerd zelfs. Duidelijkheid heb je echter het meest aan.

Als je grond kan huren/boerderij financieren etc. kan je beter zelf gaan melken maar dat mag natuurlijk niet meer gezegd worden tegenwoordig
power to the bauer
lienhoeve

Beroep: duurzame boer
Interesses: duurzaam boeren, alles duurzaam

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2018 14:11

Gisteren me laten informeren over jongvee-opfok.
Met de komst van de fosfaatrechten kunnen de opfokkosten stijgen naar +3 euro/dier/dag :idea:
Berekening was gedaan adhv waarde rechten omgerekend naar jaarlijkse verkapte lease.
Immers, opfokkers met fosfaatrechten willen de waarde verdisconteerd zien in de opbrengsten :yes:

Verwachting is dat in eerste instantie veehouders vaarzen gaan kopen ipv laten opfokken.
Want opfok zou straks zomaar tegen de 2.500 kunnen gaan kosten. Vaarzen zijn (momenteel nog!) goedkoper. Dus zullen de meesten kiezen voor vee aankopen.
Prijzen vaarzen was de verwachting dat die niet zomaar 2.500 gaan doen :no: Immers binnen de EU hoeft geen enkel land te rekenen met waarde fosfaatrechten, alleen Nederland.

Dat zou betekenen dat het animo om jongvee op te laten fokken binnen Nederland minimaal zou worden.
Hierdoor komen er versneld fosfaatrechten op de markt omdat opfokkers in spé er voor kiezen dan maar de rechten ten gelde te maken middels verlease/verkoop.

Ach, het is maar één van de vele theoriën he.... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » wo jan 17, 2018 14:27

3 euro per dag vragen kan altijd. Of je de stal ermee vol krijgt is de vraag.... :wink:
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor melker » wo jan 17, 2018 14:36

Ik hoor hier prijzen rond de 2 euro per dag, variërend van 1,70 tot 2,40., dus die 3 euro is wel aan de zeer hoge kant :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kees99 » wo jan 17, 2018 14:54

Henk de import handelaren wrijven zich al weer warme handen. :roll:
Kees99

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2018 15:14

melker schreef:Ik hoor hier prijzen rond de 2 euro per dag, variërend van 1,70 tot 2,40., dus die 3 euro is wel aan de zeer hoge kant :(

Klopt. Vraag is of opfokkers dit zullen blijven doen. Stal leeg laten, mest aanvoeren en je rechten verhuren brengt dan veel meer op :yes: Overigens; tis niet mijn idee he :no: maar het advies van een boekhoudkantoor. Zij moeten er immers op toezien dat de veehouders nog een beetje blijven rekenen en zo :yes: :wink:

Ik ga iig voor de door jou genoemde bedragen geen jv opfokken :no: want dan is het inkomen sowieso very mager...

Henk

Berichtdoor coen dp » wo jan 17, 2018 15:38

Henk schreef:
melker schreef:Ik hoor hier prijzen rond de 2 euro per dag, variërend van 1,70 tot 2,40., dus die 3 euro is wel aan de zeer hoge kant :(

Klopt. Vraag is of opfokkers dit zullen blijven doen. Stal leeg laten, mest aanvoeren en je rechten verhuren brengt dan veel meer op :yes: Overigens; tis niet mijn idee he :no: maar het advies van een boekhoudkantoor. Zij moeten er immers op toezien dat de veehouders nog een beetje blijven rekenen en zo :yes: :wink:

Ik ga iig voor de door jou genoemde bedragen geen jv opfokken :no: want dan is het inkomen sowieso very mager...

vergeet niet dat rechten verhuren 10% afgeroomd worden en deze moet je dus weer terugkopen om niet achteruit te boeren :yes: :idea:
als we dan de huidige aanbodprijs van 180 euro netto per kg p nemen ben je al 18 euri per verhuurde kg p nodig om rechten terug te kopen :yes: bij huidig genoemde verhuurprijs hou je dus +/- 10 euri per kg p over om bij de dagvergoeding die melker noemt op te tellen :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Freddy » wo jan 17, 2018 15:41

Voor een bedrijf wat nu jongveeopfok gaat uitbesteden is een bedrag van 2-3€ per dier per dag (afhankelijk welke leeftijd, risico's en inseminatie etc) best reeel, aangezien de uitbesteder de vrijgekomen fosfaatruimte kan opvullen met melkvee.
Voor bedrijven die al voor 2 juli 2015 jongveeopfok uitbesteedden, kan de prijs niet veel veranderen, aangezien zij niet de ruimte hebben om meer melkkoeien te houden. Zal wel beetje krom zijn dat de jongveeopfokker dan en met de fosfaatrechten 'geld krijgt', en via een hogere dagvergoeding, terwijl er feitelijk niet meer kosten voor de opfokker zijn.
Freddy

Berichtdoor van wijk » wo jan 17, 2018 15:55

Dat is dezelfde discussie als tussen zeugen- en mestvarkenshouders met het Biggenprijsschema. Dat was mooi uitgedacht, eerlijke verdeling enzo ... maar uiteindelijk bepaalt uiteindelijk bepaalt de prijs van de varkens en t aanbod van biggen de marktprijs, en niet t schema.

Met opfok net zo.... als t melken goed is komt er meer vraag naar opfok... of aanvoer uit buitenland.
En als je t niet netjes met vaste contracten regelt zal opfok de eerste 50 jaar een slechte business blijven.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor jvt » wo jan 17, 2018 15:57

Wij hebben ook gerekend om grootschalig jongvee opfok te gaan doen hier, maar voor 2 euro wordt er gewoon niemand rijk of je moet afgeschreven boeltje hebben en er heel veel hobby in hebben. Wil je er leuke kostwinning uithalen moet er minstens 2,50 per dag betaald gaan worden. Vaarzen kosten dan dadelijk 1650 euro opfok, wat transport, wat bloedtappen, waarde vaarskalf is pakweg 1800 euro dus dat gaat dan weer net niemand betalen, valt er af en toe eentje uit zit je aan 1850-1900 euro. Blijft dus spanningsveld...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2018 16:07

coen dp schreef:
Henk schreef:

vergeet niet dat rechten verhuren 10% afgeroomd worden en deze moet je dus weer terugkopen om niet achteruit te boeren :yes: :idea:
als we dan de huidige aanbodprijs van 180 euro netto per kg p nemen ben je al 18 euri per verhuurde kg p nodig om rechten terug te kopen :yes: bij huidig genoemde verhuurprijs hou je dus +/- 10 euri per kg p over om bij de dagvergoeding die melker noemt op te tellen :yes:

Gij bent een grappenmaker Coen :lol:
jv , <1 jr is de norm 9.6 x 180 = € 1.728 waarde binnen je fosfaat :yes:
Tel de waarde lease es op 173 euro = 47 ct aan dagvergoeding extra nodig.
Bij lease wordt eenmalig 10% afgeroomd dus wil de opfokkert 10% meer hebben dus krap 52 ct/dier/dag tot 1 jaar

Serieuzer wordt het boven 't jaar :yes:
jv >1 jr is de norm 21.9 x 180 = € 3.942 waarde binnen je fosfaat :yes:
Leasewaarde incl korting = € 434 :idea:

Gemiddeld zit je dus bij opfok aan € 312 per jaar aan waarde in fosfaatrechten = 85 ct/d/d boven de prijs van Melker :yes: hetgeen vrij nauwkeurig overeen komt met de berekeningen van dat accountantskantoor :yes:

Henk

Volgende

Keer terug naar Koe en economie