Gecombineerde Opgave 2016

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Gecombineerde Opgave 2016

Berichtdoor Arie » do mei 26, 2016 10:16

h.groothuis schreef:had ook aangevinkt dat ik gebruik wilde maken van de hogere gebruiksnormen dus alle pal en pw waardes ingevuld :yes: kreeg ik de melding dat geen van de percelen in de klasse laag viel :no:klasse midden rekenen ze niet mee :no: en kan ik er dus geen gebruik van maken :no: je kunt ook niet verder met de opgave eer je dat vinkje weggehaald hebt :roll:

Heb je wel bij elk perceel apart de PAL- of Pw-waardes ingevuld? Want alleen aanvinken dat je gebruik wil maken van de hogere normen is nie genoeg. Je moet die waardes van de grondmonsteruitslagen invoeren.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor G.U. » do mei 26, 2016 10:17

Jep en deze worden niet overgenomen van vorig jaar. Ik heb alles er weer in moeten zetten
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Gerton » do mei 26, 2016 11:49

Anton B schreef:
Gerton schreef: :yes: :yes: :yes: Gister nog 1 perceel weer weggehaald, perceel maakte deel uit van 1 groter topografisch perceel, dan moet je voor het hele topografische perceel uitrekenen en dat gebruiken. Ik kwam erachter door het perceeloverzicht in agromineraal van agrovision. Die rekent dat allemaal vanzelf uit (y) (y) (y). Hier 40% van de percelen waar we met hogere norm kunnen rekenen.

Agrovision rekent inderdaad zo. Alle percelen die in één topografisch perceel vallen daarvan moet je de pal of pw getal middelen. Ik vind dat onzin en heb nog geen enkele andere adviseur of programma gevonden die dat ook zo doet.
We laten toch niet voor niks per perceel een grondonderzoek doen?
De Agrovision methode kost ons 80 kg P op hele bedrijf.

Is niet de Agrovision methode :no: :no: Maar RVO methode: http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/mest-en-grond/gebruiksruimte-berekenen/fosfaat/fosfaatdifferentiatie/bemonsteren-eigen-protocol

Of bemonsteren via gestratificeerde aselecte steekproef, maar dit betreft ook hele topografische perceel: http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/mest-en-grond/gebruiksruimte-berekenen/fosfaatdifferentiatie/bemonsteren-volgens-steekproef
Gerton

Berichtdoor Arie » do mei 26, 2016 12:50

Het gaat dan om percelen die groter zijn dan 5 ha. Daarop worden dan meerdere normale monsters genomen? Waarom zou da doen? Eén gestratificeerd monster is toch veel goedkoper?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Henk » do mei 26, 2016 14:05

En zo creëer je meteen mooi een kunstmatig mestoverschot :roll: Zelfde dat ik elk jaar weer stug 2 stukken 'pad' mee in teken met de prasland percelen die dr aan liggen. Paden horen bij mn land maar gebruik ik om achterin op enkele lage percelen te kunnen komen. Ook maai ik deze 'paden' gewoon mee.
Maar RVO gooit ze dr telkens weer uit want in hun ogen is het geen landbouwgrond :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor h.groothuis » do mei 26, 2016 16:14

Arie schreef:
h.groothuis schreef:had ook aangevinkt dat ik gebruik wilde maken van de hogere gebruiksnormen dus alle pal en pw waardes ingevuld :yes: kreeg ik de melding dat geen van de percelen in de klasse laag viel :no:klasse midden rekenen ze niet mee :no: en kan ik er dus geen gebruik van maken :no: je kunt ook niet verder met de opgave eer je dat vinkje weggehaald hebt :roll:

Heb je wel bij elk perceel apart de PAL- of Pw-waardes ingevuld? Want alleen aanvinken dat je gebruik wil maken van de hogere normen is nie genoeg. Je moet die waardes van de grondmonsteruitslagen invoeren.

:yes: ja van elk perceel appart beide ingevuld...maar moet zeggen dat ik geen percelen in toestand laag heb :no: en maar enkele in midden..
h.groothuis

Berichtdoor Henk » vr mei 27, 2016 10:55

h.groothuis schreef: maar moet zeggen dat ik geen percelen in toestand laag heb :no: en maar enkele in midden..

Is bij ons ook. Ga daar niet heel dat fosfaat gedoe voor invullen :no:

Henk

Berichtdoor Sander » vr mei 27, 2016 14:15

midden is hogere norm dan categorie hoog of ben ik nu gek
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Anton B » vr mei 27, 2016 20:06

Gerton schreef:
Anton B schreef:
Gerton schreef: :yes: :yes: :yes: Gister nog 1 perceel weer weggehaald, perceel maakte deel uit van 1 groter topografisch perceel, dan moet je voor het hele topografische perceel uitrekenen en dat gebruiken. Ik kwam erachter door het perceeloverzicht in agromineraal van agrovision. Die rekent dat allemaal vanzelf uit (y) (y) (y). Hier 40% van de percelen waar we met hogere norm kunnen rekenen.

Agrovision rekent inderdaad zo. Alle percelen die in één topografisch perceel vallen daarvan moet je de pal of pw getal middelen. Ik vind dat onzin en heb nog geen enkele andere adviseur of programma gevonden die dat ook zo doet.
We laten toch niet voor niks per perceel een grondonderzoek doen?
De Agrovision methode kost ons 80 kg P op hele bedrijf.

Is niet de Agrovision methode :no: :no: Maar RVO methode: http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/mest-en-grond/gebruiksruimte-berekenen/fosfaat/fosfaatdifferentiatie/bemonsteren-eigen-protocol

Of bemonsteren via gestratificeerde aselecte steekproef, maar dit betreft ook hele topografische perceel: http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/mest-en-grond/gebruiksruimte-berekenen/fosfaatdifferentiatie/bemonsteren-volgens-steekproef

Klopt, deze link hadden ze ons ook gestuurd. We hebben meerdere adviseurs gevraagd, van voerleverancier en boekhouder en CRV, maar ze laten allemaal de topografische percelen links liggen. sterker nog, ze hadden er nog niet van gehoord en doen toch voor veel klanten het invulwerk en gaven aan dat er ieder jaar klanten van hun gecontroleerd worden en dat het altijd goed gaat op dat gebied.
Dus hun adviseren gewoon ieder perceel wat bemonsterd is de gevonden pal en pw getallen gebruiken.
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor Henk » vr jun 10, 2016 11:04

Wie weet hoeveel maanden op een perceel het opgegeven gewas moet staan :?:
Ik geef eik standaard alle percelen op van 1-1 tm 31-12, hoewel de verschillende gewassen er variërend van juli tm oktober af gaan.
Nu wil het WS in de herfst al beginnen met de aanleg van de natuurstrook. Vraag is dan of ik per die datum op mn GO van alle percelen die strook moet splitsen en een andere 'gewas'code moet geven of loopt dat wel los :?:

Henk

Berichtdoor G.U. » vr jun 10, 2016 13:30

Nee maakt niet uit. Gaat er om dat je die grond 1 mei in gebruik had
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Andre' » zo jun 12, 2016 12:00

Henk schreef:Wie weet hoeveel maanden op een perceel het opgegeven gewas moet staan :?:
Ik geef eik standaard alle percelen op van 1-1 tm 31-12, hoewel de verschillende gewassen er variërend van juli tm oktober af gaan.
Nu wil het WS in de herfst al beginnen met de aanleg van de natuurstrook. Vraag is dan of ik per die datum op mn GO van alle percelen die strook moet splitsen en een andere 'gewas'code moet geven of loopt dat wel los :?:

Vorig jaar hier hetzelfde verhaal en dit jaar , de grond moet je tot half september in gebruik hebben volgens meitelling opgave ! Wel startdatum 01 -01!
Andre'

Berichtdoor Henk » ma jun 13, 2016 14:00

Andre' schreef:
Henk schreef:Wie weet hoeveel maanden op een perceel het opgegeven gewas moet staan :?:

Vorig jaar hier hetzelfde verhaal en dit jaar , de grond moet je tot half september in gebruik hebben volgens meitelling opgave ! Wel startdatum 01 -01!

Ja in zoverre was het me ook duidelijk maar waar het mij om gaat is de invulling van de percelen.
Wss begint het WS medio september met de ecologische verbindingszone hier langs 't riviertje dus heb ik straks over een lengte van 2-3 km gemiddeld 20 mtr breed deels geen gewas meer staan.
Vanmorgen toevallig nog overlegd met iemand die vaker met dat bijltje gehakt heeft en volgens hem is de datum 1 mei belangrijk omdat dit de peildatum is wie welke percelen in gebruik heeft en hij voorzag geen problemen wanneer straks medio september er hier en daar afgeplagd gaat worden ed. Wel zorgen dat het na 1 september is blijkbaar ivm mestuitrijseizoen.
Dus hebben we de hele reutel maar getekend en en kan alles in gang gezet worden.

Henk

Berichtdoor Jozef » ma jun 13, 2016 20:52

Hier 3 jaar geleden ook zon project gehad waar een beek die door onze grond liep, welke flink op de schop is geweest. Weet nog wel dat het waterschap niet in de zomer mocht beginnen, omdat ze met het grasscheurverbod zaten. Ze zijn toen pas in het jaar erop op 15 februari begonnen met het grondverzet.
Weet niet of dat nog zo is.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Gerton » di jun 14, 2016 06:36

@ Henk, kijk hier even: http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/betalingsrechten-uitbetalen/uitbetaling-2016/voorwaarden-uitbetaling-2016/evenementen-en-werkzaamheden-2016

Dus ff regelen dat ze na september beginnen, of voor december klaar zijn.... max 90 dagen :!:
.
Voor mest is 15 mei de datum :!:
Gerton

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie