Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Wim R » wo jan 11, 2017 11:33

Henk schreef:Mooi voor jullie (y) Op onze afrekening was het alleen maar min min en min en netto maar dik 30 ct... :?

Nee Henk een als je boven op de afrekening kijkt staat er ook garantieprijs 37 ct (y) (y) . Jammer dat onder de streep hier ook niet meer staat dan diezelfde 30 ct als bij jou (n) (n) :mrgreen: . Nog FF en heel dit geneuzel is voorbij.
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » wo jan 11, 2017 11:56

Marcel V schreef:
Hindrik schreef:Al met al had de ene appels en de andere peren te verkopen, en omdat het beide fruit is willen we beide dezelfde kg prijs :oops:

Ik denk er toch anders over, als je beide witte melk aan dezelfde coop levert vind ik het vreemd dat jullie het normaal vinden dat er zo'n verschil word gemaakt :yes: :?

tja daarom zit jij ook niet bij een coop en wordt jij niet op eiwit betaald. wellicht voor jou bedrijf de beste keuze :wink:
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor sivert » za jan 14, 2017 11:50

Ik hoorde van iemand van het NAJK dat ze de melkreductieregeling helemaal willen schrappen, boeren werden wat te creatief. Zo had een aantal boeren het plan opgevat dat 1 van hen aan het melkreductieplan mee zou gaan doen en dat al het jongvee van de andere boeren daar dan heen ging zodat de rest kon doormelken. Verder willen ze het mogelijk maken dat als iemand meer dieren weg doet dan verplicht is deze boer wel koeien mag kopen van een stopper, de stopper neemt dan de verplichte slacht/export van deze dieren als het ware van de boer over die extra opruimt.
sivert

Berichtdoor Freddy » za jan 14, 2017 11:59

sivert schreef:Ik hoorde van iemand van het NAJK dat ze de melkreductieregeling helemaal willen schrappen, boeren werden wat te creatief. Zo had een aantal boeren het plan opgevat dat 1 van hen aan het melkreductieplan mee zou gaan doen en dat al het jongvee van de andere boeren daar dan heen ging zodat de rest kon doormelken. Verder willen ze het mogelijk maken dat als iemand meer dieren weg doet dan verplicht is deze boer wel koeien mag kopen van een stopper, de stopper neemt dan de verplichte slacht/export van deze dieren als het ware van de boer over die extra opruimt.

Tjah, hoe ingewikkelder het plan in elkaar steekt, hoe meer ruimte er meestal ook is voor creativiteit. En je kunt dat de boeren meestal nog niet eens kwalijk nemen!
Freddy

Berichtdoor melker » za jan 14, 2017 12:06

Over het totaal geeft het wel minder vee, daar ging het toch om. Veel gesleep dat wel :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Sander » za jan 14, 2017 12:12

sivert schreef:Ik hoorde van iemand van het NAJK dat ze de melkreductieregeling helemaal willen schrappen, boeren werden wat te creatief. Zo had een aantal boeren het plan opgevat dat 1 van hen aan het melkreductieplan mee zou gaan doen en dat al het jongvee van de andere boeren daar dan heen ging zodat de rest kon doormelken.

onzin. kan helemaal niet. want als je vee af moet voeren ivm gve reductie dan mag je wel vee verkopen aan andere boer maar die moet dan ook in gve reductie zitten. als je afvoert naar iemand met melkreductie dan telt het bij de gve boer niet als reductie dus heeft ie er niks aan. jongveebedrijven vallen er inmiddels ook onder. dus voor creativiteit geen ruimte meer.
Sander

Berichtdoor sivert » za jan 14, 2017 12:23

Sander schreef:
sivert schreef:Ik hoorde van iemand van het NAJK dat ze de melkreductieregeling helemaal willen schrappen, boeren werden wat te creatief. Zo had een aantal boeren het plan opgevat dat 1 van hen aan het melkreductieplan mee zou gaan doen en dat al het jongvee van de andere boeren daar dan heen ging zodat de rest kon doormelken.

onzin. kan helemaal niet. want als je vee af moet voeren ivm gve reductie dan mag je wel vee verkopen aan andere boer maar die moet dan ook in gve reductie zitten. als je afvoert naar iemand met melkreductie dan telt het bij de gve boer niet als reductie dus heeft ie er niks aan. jongveebedrijven vallen er inmiddels ook onder. dus voor creativiteit geen ruimte meer.

De gve-reductie gaat pas per 1 maart in, als je zoiets voor 1 maart hebt geregeld en de dieren hebt verhuisd dan heb je dat omzeild.
sivert

Berichtdoor Marcel V » za jan 14, 2017 12:34

sivert schreef:Ik hoorde van iemand van het NAJK dat ze de melkreductieregeling helemaal willen schrappen, boeren werden wat te creatief. Zo had een aantal boeren het plan opgevat dat 1 van hen aan het melkreductieplan mee zou gaan doen en dat al het jongvee van de andere boeren daar dan heen ging zodat de rest kon doormelken. Verder willen ze het mogelijk maken dat als iemand meer dieren weg doet dan verplicht is deze boer wel koeien mag kopen van een stopper, de stopper neemt dan de verplichte slacht/export van deze dieren als het ware van de boer over die extra opruimt.

wie zijn "ze"?
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Wim R » za jan 14, 2017 14:01

Marcel V schreef:

wie zijn "ze"?

Waarschijnlijk wordt er niets meer gewijzigd. Melkreductieregeling en voerspoor ligt al op tafel , enkel hoe de stoppersregeling eruit komt te zien is nog nergens te lezen. Uitwerking komt van RVO dus kan nog wel even duren doordat ze nog in het kerstreces zitten. Waarschijnlijk zijn ze nog ergens een potje met geld ergens aan het opgraven om dit nog interessanter te maken.
Wim R

Berichtdoor Henk » za jan 14, 2017 14:15

Geldstromen en waar inzetbaar waren op voorhand al duidelijk wim :yes: alleen het uitdelen is nog niet begonnen :wink:

Laatste werd enkele maanden terug al geopperd door 'sommigen' :wink: maar werd toen omslachtig genoemd.
Verder is het toch geen probleem wanneer een groepje veehouders 1 dr van het jongvee laat opfokken terwijl de rest hun koeien op peil PROBEERT te houden.
Punt is alleen dat wanneer die jongveeopfokkert eind vant jaar meer jongvee heeft dan peildatum dat ie dan wordt buitengesloten van de stoppersregeling :idea:
Een stopper mag zn jongvee houden maar het aantal mag niet groeien :idea: of je mot een deel dr van onder een andere code zien te plaatsen of zo.

Verder de hele shit met terugwerkende kracht op 1-1--17 in laten gaan en het plan zit gebeiteld (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Geregeld geen nieuwe blog op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » za jan 14, 2017 16:09

melkreductie boeren mogen geen vee aanvoeren anders automatisch gve regeling. en volgens mij iedereen die na 1 oktober vee heeft aangekocht valt automatisch in gve regeling. betekent dus ook dat boeren die jongvee uitbesteden in gve regeling moeten.
Sander

Berichtdoor Sander » za jan 14, 2017 17:06

nog wat informatie ingewonnen vanmiddag maar het kan best eens zo zijn dat de melkreductieregeling gaat verdwijnen en alles gve zoals sivert zei :| . donderdagavond op speciale rfc avond hier niks over gehoord :no: en ik had net mooi bedacht dat de melkreductie wel wat voor mij kan zijn gaan ze voor de verandering de spelregels maar weer wijzigen.

afwachten maar weer....
Sander

Berichtdoor Freddy » za jan 14, 2017 17:51

Sander schreef:melkreductie boeren mogen geen vee aanvoeren anders automatisch gve regeling. en volgens mij iedereen die na 1 oktober vee heeft aangekocht valt automatisch in gve regeling. betekent dus ook dat boeren die jongvee uitbesteden in gve regeling moeten.

Dan mogen ze de voorwaarden/regels voor boeren die al voor juli 2015 de opfok geheel of gedeeltelijk uitbesteden wel eerst eerlijker maken. Nu is het zo dat jongvee wat naar de opfokker gaat niet als gve-reductie gezien wordt, maar jongvee wat terug komt van de opfokker wordt wel weer meegerekend in de taakstelling. Terwijl het feitelijk gewoon omruilen van vee is. Geen toe- of afname.
Freddy

Berichtdoor Hindrik » za jan 14, 2017 21:38

Al met al is het nog geen gelopen race, er zijn er mss wel wat te veel die naast koeien kunnen melken ook nog creatief kunnen denken
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor jan.nl » za jan 14, 2017 22:49

Hindrik schreef:Al met al is het nog geen gelopen race, er zijn er mss wel wat te veel die naast koeien kunnen melken ook nog creatief kunnen denken

Jij denkt dat het allemaal niet door zal gaan :lol: Wel veel onduidelijk ,vooral over in en uit scharen jv of opfok bedrijven die de rechten op eisen dadelijk :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie