Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Sander » za dec 30, 2017 10:51

Schoonvelde schreef:. Feitelijk zag je dat dit jaar al met de gve reductie, doordat de excretie vastgeklikt stond ging iedereen rijkelijk de productie verhogen.

maar voor mestwetgeving gaat p wel gewoon omhoog bij meer melk per koe in 2017. dus daar moest je wel rekening mee houden
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » za dec 30, 2017 10:53

marcelv schreef:
Sander schreef:en wat is jouw mening dan marcel over het verleasen?

Ik ken de reden niet maar in z'n algemeenheid ben ik tegen elke vorm van beperking . Ons is voorgehouden dat we in een vrije markt moesten opereren. Daarop maak je als ondernemer een plan. Als dan na 3 mnd elk half jaar er een beperking bijkomt en we tot 4 cijfers achter de komma moeten bijhouden hoeveel stikstof en fosfaat we per bedrijf mogen produceren ben je zot bezig.
Dit deden we ook al met minas en dat mocht niet van Brussel :no:

maar zonder enige vorm van beperking mocht ook niet van brussel :wink:

zot bezig ben ik helemaal mee eens.
Sander

Berichtdoor melker » za dec 30, 2017 11:45

In NL kunnen we blijkbaar niet zonder enige verplichte beperking :( Door wat voor beperking ook gaat iedereen tot het naatje, zag je met gve regeling ook en gaat met fosfaatregeling nog erger worden. Voor een regeling die overmorgen in gaat hadden we nu al wel bericht moeten hebben hoeveel P rechten we exact hebben, wat voor heffing bij overschrijding ???economisch delict wordt hier genoemd ??? Gevolgen????? Pas op eind van het jaar weet je exacte productie, dus eigenlijk moet je iets onder je referentie blijven om nare gevolgen te voorkomen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Arie » za dec 30, 2017 12:03

Volgens mij zijn dr wel meer landen met beperkingen hoor :roll: Hoe zit het bijv. ik DK, mag je daar 200 koeien op 10 ha houden?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Hans van Bergen » za dec 30, 2017 12:18

Ja overal maar daar hebben ze toch niet de autistische bestuurders die we hier hebben en die zich aan het handje van de milieu maffia in deze tunnel hebben laten leiden zonder uitgang. Overal in d ewereld worden dieren geteld net als in nl kippen en varkens. Dat die meer biggen krijgen boeit niet. maar als een koe meer melk geeft knallen we door het plafond. Duidelijk is wel geworden dat Schoonevelde geen begin van enig idee heeft hoe teen en tander in andere sectoren geregeld is :no: En das weer jammer :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Arie » za dec 30, 2017 12:38

Tis wel duidelijk dat je met je melkproductie in de bovenste helft van de tabel zit. Als je onderin had gezeten, dan had je wel anders gepraat.

Weet je wat je ook kunt doen Hans: in het begin volgend jaar direct al rekenen met de excretienorm die hoort bij de de productie die 1000 liter hoger ligt dan dat je dit jaar gemolken heb. Kans dat je dan aant einde van december voor verrassingen komt te staan is dan nihiel.
Arie

Berichtdoor Hans van Bergen » za dec 30, 2017 13:40

Jij snapt er nog niet heel veel van Arie zoveel is wel duidelijk
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boer pieter » za dec 30, 2017 13:53

Arie schreef:Volgens mij zijn dr wel meer landen met beperkingen hoor :roll: Hoe zit het bijv. ik DK, mag je daar 200 koeien op 10 ha houden?

hier vlak bij mij zit een met 600mk, en nog geen 100 ha ,zolang jij je mest maar kwijt kunt en kunt plaatsen kan dat, maar moet je niet willen volgens mij ,het is al met al nogal een gedoe en wat denk je van de kosten ,het is volgens mij overal het zelfde je moet zorgen voor genoeg land
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arie » za dec 30, 2017 14:22

Hans van Bergen schreef:Jij snapt er nog niet heel veel van Arie zoveel is wel duidelijk

Wat ik er van snap is dat jij voor alle koeien 1 gemiddelde norm wil. Die kun je dan eenvoudig omrekenen naar GVE. Dat gebeurt bij varkens ook. Lekker makkelijk natuurlijk, maar de boer met 6500 liter koeien word zo enorm benadeeld, en de boer met 12000 liter koeien enorm bevoordeeld. Dat heb je met een gemiddelde.

Een VE bij varkens staat trouwens niet voor 1 varken, 1 VE staat gewoon voor 7.4 kg fosfaat. Die varkensboeren hebben tabel 11 nog die ze moeten gebruiken om te berekenen hoeveel varkens ze mogen houden met hun VE's. En die tabel met omrekenfactoren kan ook elk jaar veranderen. Zo simpel is het daar ook niet...
Arie

Berichtdoor Henk » za dec 30, 2017 15:24

Waar schaar jij een Jersey dan onder Hans :?: Ook 1 GVE :?: Terwijl we weten dat die J minder vreet en minder P poept :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » za dec 30, 2017 15:42

melker schreef:Voor een regeling die overmorgen in gaat hadden we nu al wel bericht moeten hebben hoeveel P rechten we exact hebben, wat voor heffing bij overschrijding ???economisch delict wordt hier genoemd ??? Gevolgen?????

ja bezopen. maar volgens mij is heffing 11 euro per kg p. en daarnaast moet je voor rechter komen vanwege economisch delict. gevolgen daarvan weet ik niet. maar kost veel geld en wellicht strafblad? maar misschien zit ik er naast.
Sander

Berichtdoor melker » za dec 30, 2017 17:47

Waar haal je die 11 euro vandaan? Zou dan nog goedkoper zijn dan lease of koop voor 200 per kg. Bij ca 440 per koe melken meesten gewoon door.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Schoonvelde » za dec 30, 2017 18:03

melker schreef:Waar haal je die 11 euro vandaan? Zou dan nog goedkoper zijn dan lease of koop voor 200 per kg. Bij ca 440 per koe melken meesten gewoon door.

Die 11 euro is voor de mestwetgeving. Voor de p-rechten is het nog afwachten, economisch delict.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Hindrik » za dec 30, 2017 19:54

Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor G.U. » za dec 30, 2017 20:03

Hindrik schreef:Waarom p rechten eindig zijn :wink:

https://www.rtlz.nl/business/ondernemen ... it-het-lab

:no: Ze vergeten twee belangrijke puntjes... gras en bemesting (q)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie