Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Hindrik » ma jan 01, 2018 20:22

Idd weer een meesterstukje Henk (y)
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Robert » di jan 02, 2018 19:39

De Belgische Ki Fabroca heeft altijd weer een aardig catalogus met vaak een leuk voorwoord.
Hoe passend is de Belgisch Blauwe vleesveehouderij toepasbaar op de melkveehouderij in NL ?

Beter produceren is reeds meer dan 70 jaar ons hoofddoel.
Altijd maar beter, méér en goedkoper. Missie volbracht voor de Belgische rundvleessector: de kwaliteit piekt en
het BWB komt daarbij ook tegemoet aan de belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals volksgezondheid en respect voor het milieu.
Dit succes werd gerealiseerd door de vakkennis bij de fokkers samen met de technologische vernieuwingen bij de vele
partners in de keten. Voeding, genetica, diergeneeskundige zorg en mechanisatie zijn de belangrijkste sectoren die een bijdrage kunnen leveren in het verbeteren van onze concurrentiepositie. Al deze sectoren, die de agrarische sector ondersteunen, betekenen evenzovele jobs die hun inkomen op hun beurt te danken hebben aan de landbouw!
Helaas worden twee belangrijke elementen van de moderne samenleving maar al te vaak vergeten: communicatie en globalisering. In de nieuwe globale context moet een
doeltreffende marketingstrategie rekening houden met drie feiten:

1. Het imago van een product heeft een grotere invloed op de verkoop dan de intrinsieke kwaliteit van dit product.

2. Overproductie van een lokale specialiteit zoals het BWB heeft enkel zin als we in staat zijn om te exporteren.

3. De markt wijzigt zodanig snel, overspoeld door informatie, trends en smaken van over de hele wereld, dat snel aanpassen aan de veranderende wensen van de consument dan ook de boodschap is.

De diepte van de huidige crisis is evenredig met het gebrek aan aandacht dat onze sector had voor deze drie feiten. Het imago van de BWB werd beschadigd. Het BWB-vlees
kan niet worden uitgevoerd. De selectiedoelstellingen van ons ras houden onvoldoende rekening met de wensen van de consument.

We kunnen onszelf beklagen, opstandig zijn, de onrechtvaardigheid aanklagen, de traagheid van onze openbare diensten betreuren... of de handen uit de mouwen steken!
Wat je niet doodt, maakt je sterker. De diepste crisissen inspireerden de mens tot zijn grootste ontdekkingen. Mislukkingen kunnen ook nieuwe opportuniteiten scheppen. De afgelopen maanden hebben we van elke gelegenheid gebruik gemaakt om het imago van ons ras te herwaarderen, om een exportmarkt te openen voor ons vlees. Al jarenlang ijvert Fabroca voor een BWB-selectie die rekening houdt met de behoeften van elke schakel in de keten.

Ons imago opwaarderen, nieuwe markten aanboren en de selectie laten evolueren: deze drievoudige uitdaging is van vitaal belang voor u als fokker ... maar ook voor ons en al degenen die leven dankzij u! Dankzij u kon Fabroca zich ontwikkelen, het is dus onze taak en die van uw partners om u te steunen!
Als ieder van uw partners een duit in het zakje doet, kunnen we er samen in slagen! De Fransen exporteren 95% van hun Cognac en het grootste deel van hun Champagne … zonder dumpingprijzen. Waarom zouden wij dat niet kunnen? Zijn van alle Galliërs de Belgen niet de dappersten?
Robert

Berichtdoor Schoonvelde » di jan 02, 2018 22:48

Robert schreef:De Belgische Ki Fabroca heeft altijd weer een aardig catalogus met vaak een leuk voorwoord.
Hoe passend is de Belgisch Blauwe vleesveehouderij toepasbaar op de melkveehouderij in NL ?

Beter produceren is reeds meer dan 70 jaar ons hoofddoel.
Altijd maar beter, méér en goedkoper. Missie volbracht voor de Belgische rundvleessector: de kwaliteit piekt en
het BWB komt daarbij ook tegemoet aan de belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals volksgezondheid en respect voor het milieu.
Dit succes werd gerealiseerd door de vakkennis bij de fokkers samen met de technologische vernieuwingen bij de vele
partners in de keten. Voeding, genetica, diergeneeskundige zorg en mechanisatie zijn de belangrijkste sectoren die een bijdrage kunnen leveren in het verbeteren van onze concurrentiepositie. Al deze sectoren, die de agrarische sector ondersteunen, betekenen evenzovele jobs die hun inkomen op hun beurt te danken hebben aan de landbouw!
Helaas worden twee belangrijke elementen van de moderne samenleving maar al te vaak vergeten: communicatie en globalisering. In de nieuwe globale context moet een
doeltreffende marketingstrategie rekening houden met drie feiten:

1. Het imago van een product heeft een grotere invloed op de verkoop dan de intrinsieke kwaliteit van dit product.

2. Overproductie van een lokale specialiteit zoals het BWB heeft enkel zin als we in staat zijn om te exporteren.

3. De markt wijzigt zodanig snel, overspoeld door informatie, trends en smaken van over de hele wereld, dat snel aanpassen aan de veranderende wensen van de consument dan ook de boodschap is.

De diepte van de huidige crisis is evenredig met het gebrek aan aandacht dat onze sector had voor deze drie feiten. Het imago van de BWB werd beschadigd. Het BWB-vlees
kan niet worden uitgevoerd. De selectiedoelstellingen van ons ras houden onvoldoende rekening met de wensen van de consument.

We kunnen onszelf beklagen, opstandig zijn, de onrechtvaardigheid aanklagen, de traagheid van onze openbare diensten betreuren... of de handen uit de mouwen steken!
Wat je niet doodt, maakt je sterker. De diepste crisissen inspireerden de mens tot zijn grootste ontdekkingen. Mislukkingen kunnen ook nieuwe opportuniteiten scheppen. De afgelopen maanden hebben we van elke gelegenheid gebruik gemaakt om het imago van ons ras te herwaarderen, om een exportmarkt te openen voor ons vlees. Al jarenlang ijvert Fabroca voor een BWB-selectie die rekening houdt met de behoeften van elke schakel in de keten.

Ons imago opwaarderen, nieuwe markten aanboren en de selectie laten evolueren: deze drievoudige uitdaging is van vitaal belang voor u als fokker ... maar ook voor ons en al degenen die leven dankzij u! Dankzij u kon Fabroca zich ontwikkelen, het is dus onze taak en die van uw partners om u te steunen!
Als ieder van uw partners een duit in het zakje doet, kunnen we er samen in slagen! De Fransen exporteren 95% van hun Cognac en het grootste deel van hun Champagne … zonder dumpingprijzen. Waarom zouden wij dat niet kunnen? Zijn van alle Galliërs de Belgen niet de dappersten?

Inderdaad een mooi en sterk voorwoord.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor hulsteins » di jan 02, 2018 23:09

er mist 't woordje 'niet' in punt 2
da's jammer want 'NIET in staat zijn te exporteren' is de belangrijkste zinsnede van 't betoog
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hindrik » di jan 02, 2018 23:37

hulsteins schreef:er mist 't woordje 'niet' in punt 2
da's jammer want 'NIET in staat zijn te exporteren' is de belangrijkste zinsnede van 't betoog

Noch maar eens lezen hulsteins, zin klopt wel;
'. Overproductie van een lokale specialiteit zoals het BWB heeft enkel zin als we in staat zijn om te exporteren.'
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Robert » do jan 04, 2018 09:05

Tis toch opmerkelijk dat de Volkskrant een stuk schrijft over het Franse platteland. Waarschijnlijk zit het bij jullie achter de betaal muur. Ach ja, uitgevers hebben het ook moeilijk.....
De Volkskrant lezer leest achtergronden over zijn vakantieland, haalt de schouders op en gaat naar Duitsland, Vietnam of Zuid Afrika. Niet realiserend dat daar precies hetzelfde gaande is.
Overigens mis ik in het artikel de macht van de Franse zuivel industrie.

https://www.volkskrant.nl/economie/de-f ... ~a4552886/
Robert

Berichtdoor Hans van Bergen » do jan 04, 2018 12:34

Ook in NL leeft de helft van de boerenstand op of onder het bestaans minimum kun je laats lezen.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor jan.nl » do jan 04, 2018 12:56

Robert schreef:Tis toch opmerkelijk dat de Volkskrant een stuk schrijft over het Franse platteland. Waarschijnlijk zit het bij jullie achter de betaal muur. Ach ja, uitgevers hebben het ook moeilijk.....
De Volkskrant lezer leest achtergronden over zijn vakantieland, haalt de schouders op en gaat naar Duitsland, Vietnam of Zuid Afrika. Niet realiserend dat daar precies hetzelfde gaande is.
Overigens mis ik in het artikel de macht van de Franse zuivel industrie.

https://www.volkskrant.nl/economie/de-f ... ~a4552886/

Overheden kijken alleen maar of er genoeg voedsel is,de rest is niet belangrijk. :no:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Puma165 » zo jan 21, 2018 13:02

ramos fan schreef:
Sander schreef:ik neem aan dat als je guste koeien niet meer melkt maar nog niet slacht in categorie 120 vallen. of heb ik dat mis? ik zie op mpr overzichten altijd %vlees staan. ik gok erop dat ze dat soort koeien bedoelen? wel aanwezig op bedrijf maar niet meer door melkstal.

Klopt koeien die niet meer gemolken worden. Kun je omzetten naar code 120 en heb je geen fosfaat rechten voor nodig.
Hoor veel boeren die genoeg grond hebben hier over.
Kunnen mooi mijn restvoer opeten en dik worden

Wij hebben hier ook enkele koeien van de melk bestemd voor de slacht maar zou niet weten hoe ik deze diercategorie kan wijzigen?? :no:
Puma165

Berichtdoor john jakobs » zo jan 21, 2018 14:23

im mijn deksel van de melkcontrole potjes staat code 51 afmest vul je in op melkcontrole formulier maar of die koe dan code 120 krijgt weet ik ook nie
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor G.U. » zo jan 21, 2018 14:58

john jakobs schreef:im mijn deksel van de melkcontrole potjes staat code 51 afmest vul je in op melkcontrole formulier maar of die koe dan code 120 krijgt weet ik ook nie

Volgens mij wel maar dan moet die niet bemonsterd worden natuurlijk. In veemanager kan ik koeien van productiedoel melk naar vlees zetten via detail dier. Of dit ook met i&r gecommuniceerd word weet ik niet
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor john jakobs » zo jan 21, 2018 15:05

(y) had ik nog niet gezien
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Kees99 » zo jan 21, 2018 15:16

john jakobs schreef:(y) had ik nog niet gezien

Voor 2 juli en na toch een verschil van ongeveer 8000 Eurie.
Kees99

Berichtdoor Talis » ma jan 22, 2018 10:48

G.U. schreef:
john jakobs schreef:im mijn deksel van de melkcontrole potjes staat code 51 afmest vul je in op melkcontrole formulier maar of die koe dan code 120 krijgt weet ik ook nie

Volgens mij wel maar dan moet die niet bemonsterd worden natuurlijk. In veemanager kan ik koeien van productiedoel melk naar vlees zetten via detail dier. Of dit ook met i&r gecommuniceerd word weet ik niet

Nee. maar dat is het lastige. Je kunt ze wel op code 51 zetten op afmesten maar dan mag je natuurlijk nog wel bemonsteren. Want ik vul ook dieren in op bewust gust. Dat is ook code 51 dacht ik. Maar die kan ik best nog een lactatie melken. is puur om ze niet steeds in attentielijst te krijgen van niet tochtig..
Talis

Berichtdoor G.U. » ma jan 22, 2018 12:15

Daar dacht ik ook al aan. Bewust gust is bij mij wat anders dan afmesten maar dan komen ze beide wel op code 120
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie