Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor van wijk » za nov 04, 2017 10:10

Voor velen zijn fosfaatrechten een (produktie) middel maar voor sommigen wordt het een doel :mrgreen:
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Wim R » za nov 04, 2017 11:09

van wijk schreef:Voor velen zijn fosfaatrechten een (produktie) middel maar voor sommigen wordt het een doel :mrgreen:

gewoon doen wat in jou strategie past Arie.
Weet zeker dat we jou en mij niet onder de standaard boeren kunnen indelen.
Kansen pakken die er op dat moment zijn en enkel naar jezelf kijken en je van de hele wereld niks aan trekken.
Lullen doen ze toch over je als je niet in het rijtje loopt met de grote meute. Niet meer dan je eigen doel bepalen hoe die er dan ook maar uit komt te zien.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor ramos fan » za nov 04, 2017 11:43

Sander schreef:
ramos fan schreef:
melker schreef:Jongvee moet gewoon weg, in ieder geval uit NL, kan je wat voor korting ook redelijk opvangen en laatste kgs fosfaat koop in principe voor jongvee wat nooit uit kan. Dat is het verschil met melkquotum :yes:

Hier is het jongvee ook weg en valt me nog niet mee om geschikt vee te vinden wat bij mij past. Hebben nu deze keus gemaakt en zetten zeker even door. Maar als het finacieel wil komt er hier weer een jongveestal.

wat valt er tegen dan als je aankoopt

Dat alles wat aangeboden word scherpe HF koeien zijn.
Heb 3 vaarzen van een goede fokker gekocht met goed exterieur in de ogen van de keurmeesters :lol: maar die het bij ons niet doen . Vanmorgen belde jan schilder nog, en die zei dat waar wij de vaarzen gekocht hadden niet snel betere zouden vinden.
Maar de kruislingen doen het hier super met weinig werk. snel weer drachtig weinig antibiotica. Veel Melk
Maar we zetten de zoektocht mooi door.
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Wim R » za nov 04, 2017 12:01

Gewoon even doorlezen. Te hopen dat er toch weer een keer eensgezindheid komt,

http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... j-205065E/
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor jan.nl » za nov 04, 2017 17:12

marcelv schreef:
opelmanta schreef:Dat buitenland gaat zo'n vaart niet lopen. Voor de fosfaat van 100 koeien, 1 milj. liter melk, kun je ieder jaar ook 150 vaarzen afleveren. Er moet een beetje bij Hans zijn 1.750 op en dan kun je beter jongvee voor een ander opfokken.

1.000.000 x 0,33 = 330.000
150 x 1.750 = 262.500

tja ,als je opfokkosten 1400 per dier zijn hou je 52500 per jaar over. Dan kun je beter je fosfaat verkopen voor 8000/ koe . 800.000 euro in je zak en een baan zoeken :yes:

De helft naar de fiscus en de rest wegzetten bij de bank voor 0 % rente :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Schoonvelde » za nov 04, 2017 17:57

wit schreef:
8.3 korting zal niet hoger worden bij niet grondgebonden bedrijven.
Productie verhoging komt ook snel paar kg p per koe bij en komt totaal al gauw boven de korting van 8.3 % :yes:
Reken voor volgend jaar op min 10 % korting,overschrijding wordt een economisch delict ,dus het gaat weer spannend worden

korting zal niet hoger worden dan 8,3 % , reken voor volgend jaar maar op 10 % :?: :?:
Wat gaat het nou worden Jan :?:

Vandaag ff aan het rekenen geweest. Nog minder jongvee gaat niet helpen, dan kunnen we beter alles weg doen. Productie verlagen is een optie. Bij gelijkblijvende productie moeten er volgend jaar nog 25 melkkoeien weg. Ik denk dat we aan het einde van het jaar vast beginnen. Wachten tot half 2018 gaat betekenen dat er misschien wel 50 weg moeten de tweede helft van 2018. Van fosfaat rechten handel verwacht ik niet veel.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor melker » za nov 04, 2017 19:54

Die fosfaatrechten handel is wel een kwestie van vraag en aanbod en dan vooral de prijs. Hier staan vele nieuwe stallen die lang niet vol zitten, zullen toch gaan kopen. Vooral de jonge generatie boeren doen daar niet zo moeilijk over die willen gewoon kopen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor king » za nov 04, 2017 20:28

opelmanta schreef: Er moet een beetje bij Hans zijn 1.750 op en dan kun je beter jongvee voor een ander opfokken.

Voor dat bedrag per stuk, heb ik hier wel zo'n 15-20 stuks over komend jaar :yes:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor jan.nl » za nov 04, 2017 22:28

Productie verhogen boven de 11000 of vet gehalte verhogen zijn opties :yes:
Jongvee verminderen helpt ook maar direct verkopen heb ik een hekel aan :yes: En wat gaan we doen met lege jv stallen,blijven ze leeg of koop je rechten om weer zelf jv op te fokken..ben dan gauw klaar met rekenen... :?
Kortingen zijn ongeoorloofd voor bedrijven die investeringen hebben gedaan in stal en grond :yes:
jan.nl

Berichtdoor melker » za nov 04, 2017 22:48

Jongveestal leeg is minder erg dan lege melkveestal. Staat nu vol machines :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Schoonvelde » za nov 04, 2017 23:20

Kortingen zijn ongeoorloofd voor bedrijven die investeringen hebben gedaan in stal en grond :yes:[/quote]

Hier wil ik het wel graag opnemen voor het overgrote gedeelte van de bedrijven die niet of nauwelijks gegroeid zijn, of juist met het inzicht dat het P plafond vol zou komen het investeren hebben opgeschort. Niet investeren was ook een keuze.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor jan.nl » zo nov 05, 2017 00:32

Schoonvelde schreef:
Jan schreef:Kortingen zijn ongeoorloofd voor bedrijven die investeringen hebben gedaan in stal en grond :yes:

Hier wil ik het wel graag opnemen voor het overgrote gedeelte van de bedrijven die niet of nauwelijks gegroeid zijn, of juist met het inzicht dat het P plafond vol zou komen het investeren hebben opgeschort. Niet investeren was ook een keuze.

Het 1 sluit het ander toch niet uit :|En vanaf wanneer is een bedrijf niet gegroeid :?: Hoeveel bedrijven zijn er niet gegroeid :?: Ik vind nog steeds dat alle bedrijven gekort moeten worden,ook de grondgebonden bedrijven die gegroeid zijn,die hebben net als elke andere groeier bijgedragen aan de fosfaat groei.
jan.nl

Berichtdoor Kees99 » zo nov 05, 2017 09:01

melker schreef:Jongveestal leeg is minder erg dan lege melkveestal. Staat nu vol machines :)

Tja Ijzer kost minder dan jongvee aan houden. :roll:
Kees99

Berichtdoor marcelv » zo nov 05, 2017 09:12

Schoonvelde schreef:
Hier wil ik het wel graag opnemen voor het overgrote gedeelte van de bedrijven die niet of nauwelijks gegroeid zijn.

Als je de cijfers zou kennen weet je dat dit kul is Schoonvelde . Het overgrote deel van de bedrijven is gegroeid , daarom zijn die maatregelen ingevoerd war..
marcelv

Berichtdoor wit » zo nov 05, 2017 10:23

Vandaag ff aan het rekenen geweest. Nog minder jongvee gaat niet helpen, dan kunnen we beter alles weg doen. Productie verlagen is een optie.

:?: productie verlagen om meer koeien te kunnen houden :roll:
Nog eens rekenen misschien.
wit

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie