Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor king » za sep 30, 2017 22:23

Sander schreef:dus stel je bent 1 van die boeren en toen heb je vrijstelling gekregen. dus je bent lekker door gaan melken met al het vee wat je had en wat er nog kwam. dan kan het dus zijn dat je alsnog een mega boete aan de kont krijgt.

Als ik het goed begrepen heb, kan dat idd ja, daarom toch voorlopig maar wel geruimd volgens de regelingen, die er zijn, in de bepaalde percentages.
Is volgens mij wel 1 wezenlijk verschil tussen de 'meiboeren' en de latere, en dat is, dat die van mei echt de vrijstelling hebben gekregen, tot de uitspraak in het hoger beroep en de latere alleen voorlopige opschorting van de boetes.

DAt betekend dus dat bij negatieve uitspraak de latere alsnog moeten betalen en de meiboeren waarschijnlijk ala minuut moeten ruimen
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za sep 30, 2017 22:50

Sander schreef:waarom zit je er zoveel onder bij deze melkprijs?

Beetje pech met wat vaarzen gehad. Paar vaarzen weg moeten doen die zich zelf de spenen kapot likten. Paar vaarzen met Neospora. Eentje heeft verworpen op 6 maand dracht maar geeft nu toch 20 liter per dag. Andere vaars 3 weken te vroeg gekalfd ga een paar liter meer maar één kwartier molk slecht uit dus maar weggedaan. Daarnaast nog een vaars die gust bleek op het moment dat ze uitgeteld was. En bij de melkcontrole op para bleek er nog een koe positief te zijn. En dan zit je zo onder de referentie. Zitten nog wel wat vaarzen aan te komen en volgend jaar moet er nog 4,3% vanaf. Koeien kopen heeft mijns inziens weinig zin in dat geval en voor elke koe die ik in oktober t/m december niet heb beur ik als het goed is 600 euro bonus dus dan moet je de koeien die geen toekomst hebben ook niet te lang houden.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Sander » zo okt 01, 2017 08:08

600 is wel serieus geld ja. vandaar dat dag 1 van quarantaine van belang is dat dat wordt gezien als afvoerdatum :wink:

king: dus die meiboeren krijgen dan geen boete begrijp ik
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor king » zo okt 01, 2017 09:06

Zo heb ik het idd begrepen, maar zullen dan wel(zeer waarschijnijk) versneld koeien moeten afvoeren
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor van wijk » zo okt 01, 2017 16:11

@king: gelukkig dat ik niet de enige ben die gewoon op de afvoernorm zit. Beter geld gemist dan dikke boetes betalen.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Sander » zo okt 01, 2017 18:53

jij komt toch ook in aanmerking voor de lichte toets? hookwood ook want die heeft ook wat boxen in de stal der bij gezet. al 1500 boeren gingen jullie succesvol voor las ik ergens. 8,3% wordt wrs nog hoger. ik ga me maar aansluiten bij het groepje van john jakobs :mrgreen:
Sander

Berichtdoor john jakobs » zo okt 01, 2017 20:19

(y)
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor marcelv » zo okt 01, 2017 20:49

Sander schreef:jij komt toch ook in aanmerking voor de lichte toets? hookwood ook want die heeft ook wat boxen in de stal der bij gezet. al 1500 boeren gingen jullie succesvol voor las ik ergens. 8,3% wordt wrs nog hoger. ik ga me maar aansluiten bij het groepje van john jakobs :mrgreen:

Je haalt 2 dingen door elkaar, de rechtszaken tot nu toe gaan over de fosfaatreductie, de korting van ruim 8 % betreft de fosfaatrechten . Die zijn er nog niet en daar is dus ook nog geen rechtszaak over te voeren :no:
Dus valt er ook niet te zeggen of die korting toereikend is....
marcelv

Berichtdoor Arie » zo okt 01, 2017 20:54

marcelv schreef:rechtsbijstandverzekering :yes: . Verbaas me dat niet iedereen die heeft...

Meestal hebben die in de kleine lettertjes staan dat ze niet procederen tegen regelgeving van de overheid. En als ze dr wel aan beginnen en het gaat ze teveel geld kosten, dan kappen ze dr halverwege gewoon mee. Wij hadden dr vroeger ook 1, niks aan gehad, konden toen alsnog naar een andere advocaat op zoek. Die heeft er wel ff voor gezorgt dat de rechter een streep door een boete van € 9500 zette. Zijn nu momenteel ook weer ergens mee bezig, hij rekent € 180 per uur en dan heb je zo een rekeningetje van een paar € 1000. Maar het heeft inmiddels al een veelvoud van de kosten opgeleverd, cash op de bankrekening, en dr komt nog meer :yes: Maar ja ... dat kun je zo met fosfaatgedoe niet zo simpel zeggen :?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Hindrik » zo okt 01, 2017 20:57

Ik zal het bonnetje even zoeken voor aangetekend versturen van de NB vergunning
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Arie » zo okt 01, 2017 21:11

van wijk schreef:Sinds mei staat er bij mij op zuivel.nl een aanpassing van mn referentie en rvo zegt telefonisch dat dat hard is, maar boekhouder en bankier zien dat graag zwart op wit.

Meneer van de bank is hier ook komen polsen hoe het staat met de fosfaatreductie en fosfaatrechten voor volgend jaar. Ze willen graag weten hoe het er voor staat en of je al enig inzicht heb in hoe het volgend jaar gaat verlopen. Hij vertelde dat die overal langs ging. En hij had het ook over die rechtzaken. Ja leuk zei die, maar die boeren weten echt helemaal niks. Geen enkele zekerheid voor als nog.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Sander » zo okt 01, 2017 21:51

marcelv schreef:
Sander schreef:jij komt toch ook in aanmerking voor de lichte toets? hookwood ook want die heeft ook wat boxen in de stal der bij gezet. al 1500 boeren gingen jullie succesvol voor las ik ergens. 8,3% wordt wrs nog hoger. ik ga me maar aansluiten bij het groepje van john jakobs :mrgreen:

Je haalt 2 dingen door elkaar, de rechtszaken tot nu toe gaan over de fosfaatreductie, de korting van ruim 8 % betreft de fosfaatrechten . Die zijn er nog niet en daar is dus ook nog geen rechtszaak over te voeren :no:
Dus valt er ook niet te zeggen of die korting toereikend is....

kun je niet los van elkaar zien in mijn ogen. als die rechtszaken en lichte toetsen meer knelgevallen oplevert betekent dat dat de 8,3% meer wordt. oh ja grondgebonden blijft natuurlijk gewoon nul % en krijgt voorrang bij aanschaf oid. ik sta nergens nog van te kijken. maar debiel is het.
Sander

Berichtdoor van wijk » zo okt 01, 2017 22:17

Sander; lichte toets is bedacht na de rechtzaken en gaat over al dan niet vrijstellen fosfaatreductie. Ik was daarvoor al "getoetst" en "toegewezen" en dat ging over de 2 juli referentie dus in feite over de fosfaatrechten 2018.
Alleen daar heb ik nog geen beschikking van.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo okt 01, 2017 22:44

Niet grondgebonden gegroeid dus heeft het weinig zin om de lichte toets te doen.....

Ook heb ik geen hypotheek voor de uitbreiding afgesloten dus zal ik ook wel niet in de categorie aanzienlijke onomkeerbare verplichtingen zitten.....

Daarnaast zit ik onder de referentie en hoef ik niet te reduceren. Hoe het volgend jaar met de fosfaatrechten komt bekijken we dan wel weer.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Sander » ma okt 02, 2017 05:54

helder (y) grondgebonden groei is trouwens voldoen aan AMvB. en dat moet iedereen dus had iedereen grondgebonden groei
Sander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie