Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Kasé5 » zo maart 11, 2018 22:15

Situatie van henk Schoonvelde is vergelijkbaar met die van ons, echter dan halve omvang.
heb vorig jar ook hard gemolken maar ook hard gevoerd, gewoon omdat het uit kon ook al hou je teveel voer over en had ik ook al heel wat weggegeven :|
na 1 januari scherper gaan voeren. Ben al gezakt van ruim 30 naar krap 25 kg/100 kg melk (y) . Produktie nog amper gedaald.
In deze tijd wil het echter altijd gemakkelijk melken, iets met Spring-nog-iets vlgs John Verhaar.
Hou er dus ook echt wel weer rekening mee dat het ergens in juli tot september echt wel weer meer moeite/voer gaat kosten, gewoon de realiteit :yes:

Wat me echter nog veel meer verbaasd in Henks verhaal is t volgende; Hij heeft vorig jaar met 4 robots meer dan 3 mi kg melk geleverd. jaarrond dus meer dan 2000kg/bot/dag. Dat is supertop (y) (y) (y) . Dat halen er in ned niet veel en helemaal niet met 4 robots.
Henk weet, en zegt dat robots echter dure apparaten zijn. Nu maakt hij een plan dat hij met één robot meer, mínder melk gaat leveren :? :? . Dat rekent moeilijk recht.
Dan lijkt het me meer een verhaal om de melkprijs in de benen te houden of de fosfaatprijs te drukken. Weet echter niet of de Vt dan wel door genoeg mensen gelezen wordt om dat effect te krijgen :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor eddy76 » ma maart 12, 2018 10:39

.
eddy76

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor teun » ma maart 12, 2018 12:20

hulsteins schreef:Waren er nou wel of niet méér 2lingen :?:

Als er dan 7700 VERDACHT zijn dan stuur je als lto
toch effe binnen 't kwartier n berichtje
dat dat logisch is dat de helft boven 't gemiddelde zit :!:

Ipv zo'n wekenlang durend melodrama

Ik denk dat er wel meer 2 lingen zijn maar de oorzaak daarvan is niet fraude maar voeren.

Ik ken hier een boer die tot 30 % tweelingen trok een paar jaar geleden. Dat kwam door dat hij erg veel wilde melken en dus een beetje te veel krachtvoer ervoor goodie. Ik denk als je koeien erg scherp voert tot tegen pensverzuring aan dat je aantal tweelingen omhoog gaat.

Toen in 2014 het quotum eraf ging bij jullie zijn er vast een stel boeren een beetje harder gaan voeren dat zie je niet alleen in de productie terug.
teun

Berichtdoor Mellek » ma maart 12, 2018 12:42

Wim R schreef:Ja is allemaal leuk. Maar in de toch al veel te dure stal, met er nog een leuke geprijsde melkstal/robot erin met daaronder nog een redelijk aantal ha grond van 70-80.000 euro/ha is het niet meer dan normaal om zo veel mogelijk melk per ligbox te halen op je bedrijf. Productiemiddelen in NL zijn gewoon te duur om maar lala te melken :idea: :idea: Gewoon stal ram vol met zo veel mogelijk melk onder je koeien. Liefst zo makkelijk mogelijk zonder trammelant met veel mais in het rantsoen. Zowel een top productie per ligbox behalen en top productie van je duur land produceren. Er rekening mee houden dat we altijd beperkt gaan blijven in de diertallen in NL, uitbreiding blijft geld kosten dus betekend nog een hogere kostprijs/kg melk.

Zuidwest Drenthe is geen Brabant, zulke grondprijzen heeft niemand hier ooit betaald, gemiddeld misschien een kwart er van en je moet de mest toch kwijt en het voer moet er ook af, overal het meeste vanaf willen halen is korte-termijndenken, behalve derogatie is maïsteelt een dure hobby en komt de bodemvruchtbaarheid niet ten goede, kuilbulten liggen er al en dat word met topproductie niet minder, heb eens gelezen dat Henk op jaarbasis nog iets van 60.000 euro extra inkomsten had van slacht en dikkere stierkalveren met die witkoppen, daar moet je nogal wat voor melken en het ruwvoer is d'r toch al.
Liters melk per box zegt verder ook niet alles, zit nu zelf ook rond 5% vet en 3,80 eiwit en dat word ook betaald door de melkfabriek en je hoeft er geen extra fosfaatrechten voor bij te kopen want die kijken alleen naar de liters natuurlijk.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Kasé5 » ma maart 12, 2018 13:28

:yes: met zulke gehalten bij RFC nog steeds +40 incl BTW (y) (y)
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » ma maart 12, 2018 13:54

wit schreef:
Weet jij inmiddels dan al wie en wat er gefraudeerd is :?:
Er is van de 7700 verdachten bijna niemand meer over :idea:

Er waren er iig zoveel dat het op ging vallen,wat de aanzet was tot nader onderzoek.
De gevolgen daarvan zijn bekend (n)

Wie waren dat :?: Hoeveel :?: En wat was de fraude :?: Ik vind je antwoord behoorlijk LTO-erig :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » ma maart 12, 2018 13:56

Frans V schreef:Saldo boeren geeft magere koeien en een lege portemonnee :wink: Zo kom je erachter dat extensief synoniem kan zijn voor armoe

Crossies melken Frans :idea: Gaat er een wereld voor je open... :wink:

Henk

Berichtdoor Henk » ma maart 12, 2018 14:02

christo schreef:
Hans van Bergen schreef:Volgens mij is Henk Schoonevelde vergeten te tellen dat hij ook meer jongvee moet aanhouden en dus minder koeien en dus minder melk. Of vergis ik me? Anders kan dat hele verhaal zo de prullebak ingepleurt worden

Apart dat hier niet op gereageerd wordt. Henk rekent zonder ruwvoerkosten. Dat is knap. Hier kost het elk jaar geld om bulten te maken. Zijn plannetje is gewoon extra omzet maken door de voorraad te verkleinen. Niks mis mee, maar benoem dan ook even wat de negatieve gevolgen zijn. NH4 zal wel niet helemaal op de nullijn blijven. Dat het verhaal goed past binnen het gepredikte grondgebondenheidmodel is misschien wel de opzet van dit stuk. Lto is een verlengstuk aan het worden van het linkse politieke model. En dat is staatsgevaarlijk. Inkomen en continuiteit horen bovenaan het lijstje van belangenbehartiging te staan.

Je moet het bekijken vanuit de positie van schadebeperking :idea:

G.U. schreef:Die kuilbulten maakt henk schoonvelde toch wel. Of ze nou wel of niet opgevoerd worden, maaien moet je toch. Dus kun je kosten op 0 zetten want in beide situaties maak je diezelfde kosten. En als het toch niet zo lucratief blijkt als berekend dan is met 1 telefoontje weer een bulkvol brok besteld en dan kan er weer plankgas gemolken worden :yes: al met al wel een hele verandering maar die is zo ook weer omgedraaid

Juist :idea: De kosten voor grasland heeft ie toch al. Dus zet je deze variabele op de 0 lijn en kijk je met welk systeem je er bovenuit kunt stijgen :yes:
In het noorden komt iedereen om in het ruwvoer. Elke Nrdl forummer klaagt erover. En dan vind ik het very verfrissend wanneer een veehouder hier een oplossing voor bedenkt (y) ipv twentyfourseven te klagen over teveel ruwvoer en daarom het gras maar uit te rijden als mest :roll: of gratis weg te geven :?

Ben het niet met GU eens dat wanneer het niet bevalt dat je dan effe een bulkje brok bestelt en je asap weer op het oude niveau zit want dat is niet :no: Hooguit de verse koeien zullen weer aantrekken maar je oudmelkten niet :no:

Henk

Berichtdoor van wijk » ma maart 12, 2018 14:29

Ik volg het verhaal van Schoonvelde met veel belangstelling: Hier nu veel verse koeien en een ( biologische) brok die in korte tijd van 36 naar 44 cent per kg is gegaan. Dan word je vanzelf zuiniger....
Het ruwvoer valt deze winter mee qua kwaliteit omdat ik probeer int zelfde tempo te maaien als jan.nl :D Dus kort en jong
Stengelig gras van vogelpercelen met uitgestelde maaidatum heb ik grotendeels verkocht.
Al met al melkt het voor mijn doen heel goed ( 23 kg :oops: )

Komend jaar heb ik nog maar 4 hectare vogelland met maaidatum, was in t verleden 45-50 hectare.
Ik ga nu meer weiden en jong maaien, de jager/vogelaar zoekt dan de nesten op en daar maaien we dan ruim omheen.
Resultaat is beter gras, meer melk onder de koeien en op termijn net zo goed voor de vogels want die zoeken toch al het meer bemeste gras op :yes:
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor hulsteins » ma maart 12, 2018 16:48

teun schreef:

Ik denk dat er wel meer 2 lingen zijn maar de oorzaak daarvan is niet fraude maar voeren.

Ik ken hier een boer die tot 30 % tweelingen trok een paar jaar geleden. Dat kwam door dat hij erg veel wilde melken en dus een beetje te veel krachtvoer ervoor goodie. Ik denk als je koeien erg scherp voert tot tegen pensverzuring aan dat je aantal tweelingen omhoog gaat.

Toen in 2014 het quotum eraf ging bij jullie zijn er vast een stel boeren een beetje harder gaan voeren dat zie je niet alleen in de productie terug.

posilac is in NL nog steeds verboden hoor

in 2016 was de melk een kwartje en lag 40 % aan 't infuus van bijzonder beheer .

Kijk maar op dit voorlopersforum : je zoek op 'tweeling' en je vind over 2017 bijna niks :!:
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Kees99 » ma maart 12, 2018 17:33

Kasé5 schreef:Situatie van henk Schoonvelde is vergelijkbaar met die van ons, echter dan halve omvang.
heb vorig jar ook hard gemolken maar ook hard gevoerd, gewoon omdat het uit kon ook al hou je teveel voer over en had ik ook al heel wat weggegeven :|
na 1 januari scherper gaan voeren. Ben al gezakt van ruim 30 naar krap 25 kg/100 kg melk (y) . Produktie nog amper gedaald.
In deze tijd wil het echter altijd gemakkelijk melken, iets met Spring-nog-iets vlgs John Verhaar.
Hou er dus ook echt wel weer rekening mee dat het ergens in juli tot september echt wel weer meer moeite/voer gaat kosten, gewoon de realiteit :yes:

Wat me echter nog veel meer verbaasd in Henks verhaal is t volgende; Hij heeft vorig jaar met 4 robots meer dan 3 mi kg melk geleverd. jaarrond dus meer dan 2000kg/bot/dag. Dat is supertop (y) (y) (y) . Dat halen er in ned niet veel en helemaal niet met 4 robots.
Henk weet, en zegt dat robots echter dure apparaten zijn. Nu maakt hij een plan dat hij met één robot meer, mínder melk gaat leveren :? :? . Dat rekent moeilijk recht.
Dan lijkt het me meer een verhaal om de melkprijs in de benen te houden of de fosfaatprijs te drukken. Weet echter niet of de Vt dan wel door genoeg mensen gelezen wordt om dat effect te krijgen :?:

Als Henk de krachtvoerkosten van 14 ct terug brengt naar 8 ct per liter houd hij een klap geld over.
Kees99

Berichtdoor Henk » ma maart 12, 2018 18:15

teun schreef:

:yes: Is mijn idee ook :yes:
Toen wij lang gelee nog vrij intensief waren en hard molken met veel kv trokken wij ooit 10% tweelingen op 'n jaar.
Naarmate de productie daalde door weinig kv te geven nam het aantal 2lingen zienderogen af naar 2-3%.

Henk

Berichtdoor kobonde » ma maart 12, 2018 18:21

Als je 3 miljoen melkt met een kostprijs van 30 cent heb je 900000 aan kosten, als 2.5 miljoen melkt met de zelfde koeien en dezelfde kosten stijg de kostprijs naar 36 (900000/2500000), maar de voerkosten zijn 6 cent gedaald dus dat is net genoeg om de mindere melkgeld op te vangen. Dus dat bakken geld over houden met een lagere voerkosten heb ik mijn vraag tekens bij. Het probleem is dat de overige kosten over minder liters uitgesmeerd worden.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Erikjan » ma maart 12, 2018 18:38

Het belangrijkste van het artikel is bewerkstelligt. Nadenken of hard doormelken wel verstandig is. Voor de rest heeft iedereen zelf een rekenmachine.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Mellek » ma maart 12, 2018 19:03

Henk schreef:Crossies melken Frans :idea: Gaat er een wereld voor je open... :wink:

:yes: Ook even de commentaren van die 3 accountants lezen, ene schrijft al, Cleanfield heeft crossies dus kan wel.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie