Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor G.U. » zo jun 17, 2018 21:39

wit schreef:De "doordouwers"zijn niet de knelgevallen Hulsteins :no:

Nee die hadden in maart ‘15 al duitse koeien besteld :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor sivert » zo jun 17, 2018 21:41

Degenen die dat beweren is het clubje van Innovatief, die willen op die manier gratis fosfaatrechten binnen slepen. Zaterdag stond in de Veldpost ook een knelgeval, die had een stal gebouwd voor 180 koeien en die was al in 2014 gereed! Hij is inmiddels gegroeid van 48 naar 110 koeien en heeft 40 ha tot beschikking. Het enige wat knelt is volgens mij dat de stal t.o.v. de hoeveelheid grond te groot is gebouwd. Het andere knelgeval wat er in stond had Henk al beschreven. Als ik dat lees zijn wij knelgeval nummer 801, we hebben buurmans land gekocht na kort na 2 juli 2015 en ik kan het ook niet helpen dat hij niet een jaar eerder verhuisde. Dat heeft ook genoeg gekost en ik schat zo in dat dat meer kostte dan menig zelfbenoemd knelgeval heeft geïnvesteerd.
Onlangs hebben we nog weer ruim 12 ha bijgekocht wat ik al pachtte en toen vertelde onze bankman dat er ook een aantal boeren was die op de gok vol gas hebben doorgemolken en waarbij banken fosfaatrechten niet meer gingen financieren. Daarvan zou er wel een aantal halverwege het jaar leeg worden gezet, voordat ze over het hen toegekende fosfaat heen gingen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor melker » ma jun 18, 2018 08:07

Zat er met mijn voorspelling toen dichter bij dan de mensen van lto en RFC als ik het zo terug lees :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » ma jun 18, 2018 08:32

Hoe krijg je het voor elkaar om van 50 naar 180 en dan zonder koeien te willen kopen...
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Erikjan » ma jun 18, 2018 08:58

G.U. schreef:Hoe krijg je het voor elkaar om van 50 naar 180 en dan zonder koeien te willen kopen...

Komt tijd komt raad. Vijf jaar veel gesekst gebruiken en alles aanhouden. Dan kom je een heel eind. Achteraf niet zo slim.
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Henk » ma jun 18, 2018 09:07

Langzaam groeien uit eigen aanwas :idea: Zoals de meesten in het verleden altijd gedaan hebben :yes:
Probleem tegenwoordig is echter dat dit niet meer kan :? Alles moet met geweld en als het kan eergisteren want vandaag ben je al te laat... :roll:

En dat is het hele probleem; nog durven denken dat je een stal bouwt welke je de komende jaren uit eigen aanfok gaat vullen... Je moet 'doordouwen' want anders hoor je dr niet meer bij :no: ...letterlijk...
Het sluit naadloos aan bij het huidige hier en nu.
Alles moet snel en iedereen jaagt door het leven heen, vaak als een kip zonder kop. Velen vinden dit niet leuk maar worden door de massa meegezogen in het gekkenhuis van heden...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor postma friesland » ma jun 18, 2018 11:34

Erikjan schreef:
G.U. schreef:Hoe krijg je het voor elkaar om van 50 naar 180 en dan zonder koeien te willen kopen...

Komt tijd komt raad. Vijf jaar veel gesekst gebruiken en alles aanhouden. Dan kom je een heel eind. Achteraf niet zo slim.

Jup, wij zijn in 3-4 jaar tijd bijna verdubbeld. Alles wat kan insemineren, alles blijven melken ook 2 spenen. En een beetje gesexed sperma.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor melker » ma jun 18, 2018 12:02

Twee keer telefoontje had ik er 100 bij, zo moeilijk is dat niet :no: Uit eigen aanfok van 50 naar 150 duurt veel te lang als je stal al hebt gebouwd, dat bank zoiets goedkeurde :shock:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Richt » ma jun 18, 2018 12:10

melker schreef:Twee keer telefoontje had ik er 100 bij, zo moeilijk is dat niet :no: Uit eigen aanfok van 50 naar 150 duurt veel te lang als je stal al hebt gebouwd, dat bank zoiets goedkeurde :shock:

Als je dat uit eigen aanfok wilt doen moet je de jaren voor bouwen elk hokje vol stoppen en zorgen dat je 75% van die extra koeien er hebt lopen op moment dat de stal in gebruik genomen word.

Maar heb me al vaak genoeg verbaasd over zulke situaties, stallen die half leeg staan is onderhand normaal beeld voor veel veehouders heb ik het idee.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Wim R » ma jun 18, 2018 12:12

Henk schreef:Langzaam groeien uit eigen aanwas :idea: Zoals de meesten in het verleden altijd gedaan hebben :yes:
Probleem tegenwoordig is echter dat dit niet meer kan :? Alles moet met geweld en als het kan eergisteren want vandaag ben je al te laat... :roll:

En dat is het hele probleem; nog durven denken dat je een stal bouwt welke je de komende jaren uit eigen aanfok gaat vullen... Je moet 'doordouwen' want anders hoor je dr niet meer bij :no: ...letterlijk...
Alles moet snel en iedereen jaagt door het leven heen, vaak als een kip zonder kop. Velen vinden dit niet leuk maar worden door de massa meegezogen in het gekkenhuis van heden...

FF sneller schakelen als voorheen Henk. Tijd van even er een spantje of 2 eraan plakken is er niet meer bij. Nooit gedacht dat dik investeren in een loei van een stal en die eens in 5 jaar vol zetten goed zou komen :no: :no: . Bij dit soort investeringen is het net als bij varkens kippen als de cement net hard is alles vol zetten en gas erop. Degene die van begin door gedaan hebben staan zoals gewoonlijk weer voorop.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor jan.nl » ma jun 18, 2018 12:31

Henk schreef:Langzaam groeien uit eigen aanwas :idea: Zoals de meesten in het verleden altijd gedaan hebben :yes:

Werd ook in de hand gewerkt door de pas,binnen paar jaar moet je toegekende stikstof ruimte gevuld zijn,is een geluk voor veel boeren geweest :yes: Stal snel vol zetten is ook geen straf :D , beste koeien kon je altijd volop kopen,vooral in het begin voor weinig.
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor postma friesland » ma jun 18, 2018 16:17

Richt schreef:
melker schreef:Twee keer telefoontje had ik er 100 bij, zo moeilijk is dat niet :no: Uit eigen aanfok van 50 naar 150 duurt veel te lang als je stal al hebt gebouwd, dat bank zoiets goedkeurde :shock:

Als je dat uit eigen aanfok wilt doen moet je de jaren voor bouwen elk hokje vol stoppen en zorgen dat je 75% van die extra koeien er hebt lopen op moment dat de stal in gebruik genomen word.

Maar heb me al vaak genoeg verbaasd over zulke situaties, stallen die half leeg staan is onderhand normaal beeld voor veel veehouders heb ik het idee.

Jup stal voor 175% vol voor we gingen bouwen en toen stal werd opgelverd met eigen vaarzen (afkalfpiekje) direct weer net boven de 100% vol. van de waarde van de koeien die we hadden moeten kopen om de stap in een keer te doen konden we de stal bouwen. ( nog geen xtra mestopslag daarbij)

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Henk » ma jun 18, 2018 18:47

75% overbezetting alvorens te gaan bouwen dus...Kan me niet voorstellen dat zoiets lekker loopt :no: een stal waar 2 koeien samen een ligplaats moeten delen...
Maar goed, degenen die in deze ratrace mee willen moeten dat vooral doen (y)

Wim R schreef:
FF sneller schakelen als voorheen Henk. Tijd van even er een spantje of 2 eraan plakken is er niet meer bij. Nooit gedacht dat dik investeren in een loei van een stal en die eens in 5 jaar vol zetten goed zou komen :no: :no: . Bij dit soort investeringen is het net als bij varkens kippen als de cement net hard is alles vol zetten en gas erop. Degene die van begin door gedaan hebben staan zoals gewoonlijk weer voorop.

Nope :no: er zijn steeds meer zogenaamde 'doordouwers' onder de varkenshouders die af (moeten) haken omdat is gebleken dat dit geen garantie is op succes :no:
Tegelijkertijd kloppen wij de doordouwers in onze sector op hunnie rug omdat ze zo goed bezig zijn en voorop lopen...

Ik kan zo een handvol varkenshouders hier in de regio opnoemen die altijd hebben doorgedouwd maar waar je het hele bedrijf gratis krijgt, mits de hypotheek mee over gaat... :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » ma jun 18, 2018 19:00

zo is het hier ook henk ken er zo wel een hand vol van die grote mannen die het zwaar hebben ,als ik mijn lw mag geloven zijn er nog veel rekeningen niet betaalt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Wim R » ma jun 18, 2018 21:09

Henk schreef:75% overbezetting alvorens te gaan bouwen dus...Kan me niet voorstellen dat zoiets lekker loopt :no: een stal waar 2 koeien samen een ligplaats moeten delen...
Maar goed, degenen die in deze ratrace mee willen moeten dat vooral doen (y)

Wim R schreef:

Nope :no: er zijn steeds meer zogenaamde 'doordouwers' onder de varkenshouders die af (moeten) haken omdat is gebleken dat dit geen garantie is op succes :no:
Tegelijkertijd kloppen wij de doordouwers in onze sector op hunnie rug omdat ze zo goed bezig zijn en voorop lopen...

Ik kan zo een handvol varkenshouders hier in de regio opnoemen die altijd hebben doorgedouwd maar waar je het hele bedrijf gratis krijgt, mits de hypotheek mee over gaat... :idea:

Bedoel meer dat bouwen voor de toekomst geen optie is. Ga je uitbreiden in stalcapaciteit dan moet de ruimte meteen benut worden. Of je nu 80 koeien hebt of 350. Vaak is de financiering berekend op volle capaciteit. Is nu weer gebleken dat de toekomst er weer veel anders is dan gepland en flink roet in het eten gooit.
Je haalt al aan dat grote bedrijven die meestal alles goed op orde hebben het financieel niet trekken bij volledige bezetting. Praten we maar niet over bedrijven waarvan de ruimte voor bv 65 % vol staat.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie