Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Arie » di jun 26, 2018 22:12

Henk schreef:Met balen zal dat best willen idd :yes: maar eik is puin bedoeld om er beton of asfalt overheen te storten :yes: :wink:
Wij kozen er 14 jaar geleden voor om heelt erf meteen volledig beton te storten. Ruim 4000 m2 erf.
Kost wa mar dan hedde ok wa! Zeggen ze hier altijd :D

Achteraf gezien zou ik toen de sleufsilo's meteen hebben voorzien van asfalt.
Liggen nog wat oude sleufsilo's van vorige eigenaar waarvan 2 met asfalt van 25 jr oud. Zijn momenteel wel de beste vloeren van alle silo's (y) de 5 nieuwe included :yes:

Ooit bij een stageboer wel eens meegemaakt, asfalt in een sleufsilo. Hij waarschuwde al: de happer op die vloer een beetje vlak houden. Snapte eigenlijk nie erg wat die bedoelde, maar daar kwam ik snel achter, een paar dagen later had ik hem iets te ver voorover staan en stak de tanden van de happer zo int asfalt :shock: Zal wel een vloertje geweest zijn van ouwe troep ofzo of aangelegd door een paar Engelsen :lol:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor van wijk » wo jun 27, 2018 10:02

sivert schreef:Balen nemen meer ruimte in en kunnen ook beter op beton staan.

Ik stapel ze 4.5 meter hoog op een slechte betonplaat. Hoger kan mn voorlader niet.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » wo jun 27, 2018 12:49

Arie schreef:Ooit bij een stageboer wel eens meegemaakt, asfalt in een sleufsilo. Hij waarschuwde al: de happer op die vloer een beetje vlak houden. Snapte eigenlijk nie erg wat die bedoelde, maar daar kwam ik snel achter, een paar dagen later had ik hem iets te ver voorover staan en stak de tanden van de happer zo int asfalt :shock: Zal wel een vloertje geweest zijn van ouwe troep ofzo of aangelegd door een paar Engelsen :lol:

Dan was het idd geen best asfalt :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » wo jun 27, 2018 20:33

Heb debat in kamer gevolgd,alles blijft bij het oude en geen uitzondering bio of knelgeval :no:
Minister wil nog wel ff, praten met brussel maar ziet weinig mogelijkheden om iets te doen..
Fosfaatbank wordt gebruikt voor jonge ondernemers en moet grondgebonden zijn :|
Aan de 8.3 korting wordt niet getornd.
Afgelopen maanden zijn er 1010 melkveebedrijven gestopt.... gaat hard :shock:
.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor maistro » wo jun 27, 2018 20:49

jan.nl schreef:Heb debat in kamer gevolgd,alles blijft bij het oude en geen uitzondering bio of knelgeval :no:
Minister wil nog wel ff, praten met brussel maar ziet weinig mogelijkheden om iets te doen..
Fosfaatbank wordt gebruikt voor jonge ondernemers en moet grondgebonden zijn :|
Aan de 8.3 korting wordt niet getornd.
Afgelopen maanden zijn er 1010 melkveebedrijven gestopt.... gaat hard :shock:
.

Ja best veel stoppers al zullen die ook van voorgaande jaren zijn nu kon je immers stoppen met of stoppers regeling en/of hoge fosfaatrechten prijs
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Erik1979 » wo jun 27, 2018 20:55

jan.nl schreef:Afgelopen maanden zijn er 1010 melkveebedrijven gestopt.... gaat hard :shock:
.

1 april 2015 bevreidingsdag :( :( :(

Ik verdenk dat het met opzet een bende is.

Jullie zijn ook mooi klaar met directeur nvwa.
Zou mij ook niets verbazen als de milieu lobby geïnfiltreerd is bij de LTO

Maar voor ieder die tevreden is over het beleid in Nederland en geen actie wil voeren. Welterusten.
Erik1979

Berichtdoor G.U. » wo jun 27, 2018 23:08

Die fosfaatbank moeten ze gouw mee stoppen
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor wit » do jun 28, 2018 04:56

G.U. schreef:Die fosfaatbank moeten ze gouw mee stoppen

kunnen ze beter echte knelgevallen mee helpen,
wit

Berichtdoor Henk » do jun 28, 2018 10:03

Dat hele fosfaatcircus was achteraf gezien niet nodig geweest :no:
Ik weet zeker dat, mede door de absurde regelgeving, via natuurlijk verloop er vanzelf weer een balans zou komen :yes:

Maar goed, voor een stopper zijn de fosfaatrechten uiteraard een zegen (y)

Henk

Berichtdoor Gerben77 » vr jun 29, 2018 12:39

https://www.dairyherd.com/article/danone-swaps-cows-almonds-vegan-yogurt-brand-push

De bedreiging voor koe melk.....steeds meer soja/almond en andere spul :roll:
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » di jul 03, 2018 08:36

Eindelijk een onderzoeker die wel met gezond (boeren) verstand op papier kan krijgen hoe het zit. Hopelijk doet v schouten er wat mee

https://www.melkvee.nl/artikel/83203-wa ... s-inslaat/
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » di jul 03, 2018 10:07

G.U. schreef:Eindelijk een onderzoeker die wel met gezond (boeren) verstand op papier kan krijgen hoe het zit. Hopelijk doet v schouten er wat mee

https://www.melkvee.nl/artikel/83203-wa ... s-inslaat/

Ik moet kotsen van die gelikte kreet' de stip aan de horizon' :x Want elke keer is het weer een andere stip (n) en het is zo totaal niets zeggend :no: want een scheet later draait de horizon ineens 180 graden :roll: en moet alles in 1 keer weer helemaal anders :?
De laatste jaren zijn we vooral goed geworden in mekaar populistisch na te blaten. Een voorbeeld waar ik met terugwerkende kracht uitslag van krijg is dat er bijna geen insecten meer zouden zijn :roll:
Op een gegeven moment heeft iets of iemand dat blijkbaar geroepen :? Linkse bladen nemen dit graag voor waar aan en schrijven een gelikt stuk waarin het nog wat wordt aangedikt.

Staat er weer een artikel in een of ander blad waar een paar omhoog gevallen stropdassen gewichtig de afname van insecten bespreken :roll: En dat terwijl zij geen flauw idee hebben of het klopt :no: en terwijl ik hier wordt lek gestoken door bauwen en muggen, en dat het barst van de vlinders in de gewassen nu ze in bloei staan :yes:
Spinnen stikt het t hele jaar al van terwijl je die normaal pas in de herfst ziet lopen en scheer je de heg wordt je nonstop besprongen door allerlei kleine ondefineerbare beestjes.

Weet je wat tegenwoordig het grootste probleem is :?: De onderbuik gaat boven waarheid en realisme :idea:
De laatste paar jaar staat sm dagelijks vol met onderuit geschoffelde aannames en verzinsel :yes: maar dat is voor de beleidsmakers nul reden om er aandacht aan te besteden :roll: Zij houden zich blind en doof en drammen hun gewenst speeltje of bedachte onzin er gewoon door (n)

Arrogantie en bedrog ten top :idea: (n)

Je hoort of leest ook nooit over maatpakken die zich zorgen maken over een afnemende export van landbouwproducten en straks een vele miljarden tekort uit aardgasbaten.
En naast het gemis uit directe opbrengsten verdwijnen er gigantisch veel banen en moet er veel geld naar werklozen.

Duikelen we mezze allen in een ongekende diepe crisis :idea:

Henk

Berichtdoor G.U. » di jul 03, 2018 10:45

Die stip aan de horizon moet net zo goed zijn als wat in dat artikel genoemt wordt als de ‘nooit meer honger stip’ en met een beter verdienmodel dan wat we nu hebben. Anders is het gedoemt te mislukken
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor sivert » di jul 03, 2018 12:25

G.U. schreef:Die stip aan de horizon moet net zo goed zijn als wat in dat artikel genoemt wordt als de ‘nooit meer honger stip’ en met een beter verdienmodel dan wat we nu hebben. Anders is het gedoemt te mislukken

Het leuke van die stip aan de horizon is dat je daar nooit komt, de horizon schuift alleen maar voor je aan. Je hebt dus helemaal niks aan dat soort gebazel. De enigen die hieraan verdienen zijn degenen die dit soort stukjes schrijven. Het is net zoiets als duurzaam, een prachtig modewoord maar niemand kan aangeven wat ze er precies mee bedoelen. Allemaal kreten van mensen die zelf niets creëren en mensen die eigenlijk gewoon overbodig zijn.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » wo jul 11, 2018 13:47

Ik zag een opvallend mailtje voorbij komen van Exlan...

De groep melkveebedrijven die meer fosfaat produceren dan het aantal fosfaatrechten in 2018 kun je indelen in:
- bedrijven met derogatie en
- bedrijven zonder derogatie.

De boete voor bedrijven met derogatie die meer fosfaat produceren dan het aantal fosfaatrechten is:

- de derogatie van het jaar 2018 wordt ingetrokken, omdat niet voldaan is aan punt 10 van de derogatievergunning.
- Er wordt geen derogatie voor het jaar 2019 verleend (ook al vraagt de veehouder die aan).
- Doordat in 2018 niet aan de meststoffenwetgeving is voldaan, vindt er een korting plaats op de betalingsrechten.
- Het bedrijf krijgt in 2019 te maken met een maandplafond voor fosfaatrechten, die niet overschreden mag worden.
- De rechter zal een financiële boete vaststellen. Hoe hoog deze boete is, is niet duidelijk. Het niveau is wel duidelijk, de boete is hoger dan het economisch voordeel.
Naast bovengenoemde zaken zal het ook zorgen c.q. stress/onzekerheid geven bij de veehouder c.q. zijn/haar gezin.

De boete voor bedrijven zonder derogatie die meer fosfaat produceren dan het aantal fosfaatrechten is:

- Mocht de veehouder overwegen om het jaar na overtreding derogatie aan te vragen dan wordt die niet verleend.
- Doordat in 2018 niet aan de meststoffenwetgeving is voldaan, vindt er een korting plaats op de betalingsrechten.
- Het bedrijf krijgt in 2019 te maken met een maandplafond voor fosfaatrechten, die niet overschreden mag worden.
- De rechter zal een financiële boete vaststellen. Hoe hoog deze boete is, is niet duidelijk. Het niveau is wel duidelijk, de boete is hoger dan het economisch voordeel.

Er is een groep melkveehouders die vanuit het verleden gewend is om o.a. superheffing of GVE-heffing te betalen. Mocht die groep dezelfde werkwijze blijven hanteren dan is voor die groep belangrijk dat ze weten dat bij de fosfaatrechten het niet meer over een heffing gaat maar om een boete.

Heffingen zijn fiscaal wel aftrekbaar van de winst. Boetes zijn fiscaal niet aftrekbaar. Oftewel de Belastingdienst betaald niet mee.

Mestverwerkingsplicht
Het advies aan landbouwbedrijven dat ze voldoende VVO’s hebben. Op het moment dat melkveebedrijven met derogatie niet over voldoende VVO’s beschikken voldoen ze niet aan alle wet- en regelgeving voor meststoffen, met als gevolg dat RVO de derogatie mag intrekken.
Er zijn al melkveebedrijven die bericht van RVO hebben ontvangen dat de derogatie met terugwerkende kracht is ingetrokken.

Hoe moet ik dit zien :?: Zolang je op 31-12 maar voldoende fosfaat hebt voor dit jaar dan is het goed of moet je hier maandelijks aan voldoen :?:

VVO's gelden voor iedereen die mest teveel heeft :?:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie