Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor kobonde » zo sep 23, 2018 12:13

Wim R schreef:
kobonde schreef:Wim, Geen enkele organisatie kan het voor iedereen goed doen, maar mijn bleving is dat kritische mensen vrij makkelijk
gekozen worden en dus invloed kunnen hebben op het beleid, maar de meesten die kritisch zijn bedanken er voor om
verkozen te worden, en vervolgens maar klagen dat de ledenraad geen balllen heeft en alles maar goed keurt.

Mag ik vragen welke positieve zaken er de laatste jaren richting de landbouw toegekomen zijn? Mede door onze eigen organisatie s en coöperaties heeft de landbouw ook een hele bak onzin en ellende over zich heen gekregen. Het kan niet op , regel op regel is er bijgekomen. Iedere keer komt het zelfde riedeltje naar boven van als we niet blijven praten en meelullen op hoger niveau valt het allemaal nog negatiever uit. Misschien wordt het eens tijd dat onze standsorganisatie ook een keer zegt van stop en verder gaan we niet, enkel achter de achterban staan en geen streep toegeven richting de beleidsmakers als we dan blijkbaar met echte belangenbehartigers :? :? :? te maken hebben. Nee liever dan dat een banenjager als Calon de sector nog dieper de grond in boort. Daarbij komt onze eigen cooperatie met eis op eis voor duurzaam te gaan produceren :mrgreen: :mrgreen: . Het kan niet gekker, ingewikkelder en enkel kostprijs verhogend (n) . Iedere keer weer bij vragen dat we mee moeten, de consument :? erom vraagt en als wij niet voor aan in het rijtje lopen we niet meer mee doen. Nee duurzaamheid is een verdienmodel. Dit over de rug van de producent en de grote bedragen komen niet tot zijn recht in de productprijs maar in de beurs van de maatpakken en heel het circus wat er omheen is gefantaseerd. :mrgreen: :mrgreen: Nogmaals hoe diep zijn we gezonken

Ik begrijp best dat je enorm gefrustreerd bent over hoe het fosfaat beleid in NL uitwerkt, waar de mensen die geinvesteerd hebben in grond enorm genaaid zijn ten voordele van de intensieve gebieden. wat betreft de eisen van de Coop, Wij produceren NON GMO melk dat is niet iets wat Arla heeft bedacht maar een vraag van de winkelketens(in dit geval Lidl) die wil weg van prijsconcurentie naar zich onderscheiden op andere dingen, BV weidegang, CO 2 footprint, medicijn verbruik en meer. In het begin waren er naar weinig boeren die het zagen zitten om NON GMO melk te produceren. Op dit moment is er een wachtlijst.
Nu is Arla begonnen met een registratie systeem, waarbij je elk kwartaal bedrijfs gegevens moet registreren en de koeien moet waarderen op reinheid, kale hakken en kreupelheid en in de toekomst medicijn verbruik, maar dat is i DK al 25 jaar verplicht.
Ik heb er geen problemen met deze eisen, zolang het vrijwillig is en de genen die aan ekstra eisen voldoen een bonus krijgen
die uit de markt komt en niet uit de grote pot, en er minder is voor de genen die niet aan de ekstra eisen voldoen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Wim R » zo sep 23, 2018 13:31

kobonde schreef:Ik begrijp best dat je enorm gefrustreerd bent over hoe het fosfaat beleid in NL uitwerkt, waar de mensen die geinvesteerd hebben in grond enorm genaaid zijn ten voordele van de intensieve gebieden. wat betreft de eisen van de Coop, Wij produceren NON GMO melk dat is niet iets wat Arla heeft bedacht maar een vraag van de winkelketens(in dit geval Lidl) die wil weg van prijsconcurentie naar zich onderscheiden op andere dingen, BV weidegang, CO 2 footprint, medicijn verbruik en meer. In het begin waren er naar weinig boeren die het zagen zitten om NON GMO melk te produceren. Op dit moment is er een wachtlijst.
Nu is Arla begonnen met een registratie systeem, waarbij je elk kwartaal bedrijfs gegevens moet registreren en de koeien moet waarderen op reinheid, kale hakken en kreupelheid en in de toekomst medicijn verbruik, maar dat is i DK al 25 jaar verplicht.
Ik heb er geen problemen met deze eisen, zolang het vrijwillig is en de genen die aan ekstra eisen voldoen een bonus krijgen
die uit de markt komt en niet uit de grote pot, en er minder is voor de genen die niet aan de ekstra eisen voldoen.

Die frustratie zat er al even. Jammer genoeg hebben wij er door gezondheid redenen eruit moeten stappen maar wat er nu voor een bagger naar de landbouw gesmeten wordt vreet nog enorm aan mij. Ik merk net als Henk P dat je als je er eigenlijk niets meer mee van doen hebt je je ogen nog eens verder open doet. Je erachter komt wat er precies gedacht en beslist wordt over de landbouw wat enkel gebaseerd is op niet onderbouwde feiten en leugens. Zeker als dit ook nog eens aangedikt wordt door de eigen belangenbehartigers en coöperaties :mrgreen: :mrgreen: . Toen ik nog actief landbouwer was maakte we van een probleem een oplossing . Denken in oplossingen wat ook nog eens bij veel zaken een plus was in je beurs was zagen we als een uitdaging.
Voorbeeld even geleden bij een avond geweest van WIJZE mensen uit de gemeente. Wordt al jarenlang een probleem gemaakt met de transport bewegingen van agrarische producten door het dorp in en om de oogstperiode. Als je dan hoort en ziet dat mensen die totaal niet in beeld hebben wat er bij loonwerkers/akkerbouwers en de rest van de agrarische sectoren speelt. Ze net zo lief heel de boerenbedrijven en aanverwanten gisteren zien stoppen dan eens mee zouden denken aan een werkelijke oplossing. Na jarenlang gesteggel komen ze er nog niet uit. En dat voor een 4 maanden voorjaar en oogst per jaar. Zeker 5 verschillende partijen staan lijnrecht tegenover elkaar , enkel met verliezers. Hebben dit ook precies hetzelfde gehad en nu nog met heel het fosfaatverhaal. Beetje eenheid ontbreekt en ieder voor zich en enkel verliezers.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » zo sep 23, 2018 19:24

Hindrik schreef:
jan.nl schreef: https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2018/ ... -bedrijven

Als boeren zien we het liever anders,maar de komende jaren komt er een omslag in de nl landbouw die ongekend zal zijn,duurzaamheid zal in de praktijk uitgevoerd worden ,lukt het niet vrijwillig dat wordt het gedwongen :yes:
Verwacht dat de bulkproductie flink minder gaat worden en kwaliteit en bio diversiteit alleen maar gestimuleerd zal worden met puntjes vd melkfabriek....en banken...
Snap best dat je daar nix van wil weten en er tegenaan schopt,maar het is onomkeerbaar :yes:
Degenen die meebewegen zullen doorgaan,net als vroeger 50 jaar geleden de eerste ligboxen bouwers,die werden ook gestimuleerd met lagere rentes...
Eigenlijk herhaald de geschiedenis zich,alleen is het allemaal anders... :wink:

Probleem is wat is duurzaam?
Intensieve veehouderij, dat is duurzaam
Echter de consument denkt dat extensief duurzaam is want zo deed opa het ook.
Maar boer Bartele ontdekt dat kalveren bij de koe schuwer zijn en het dus onwerkbaar is, maar z'n klanten vinden het geweldig en hartstikke duurzaam.
Het probleem ligt bij de hedendaagse consument; wel een mening maar geen enkele kennis van zaken

Het is idd de consument die als eerste opgevoed moet worden :yes:

Verder verbaas ik me steeds meer waarom dNL überhaupt heeft gekozen voor de vrije markt :? Vanaf dag wordt de zuivelkeutel alleen maar verder ingetrokken ipv effe lekker door poepen.
Als ze iets beter nagedacht hadden was de veehouderij veel leed bespaard geweest :yes: Vanaf 1 april 2015 meteen een eigen NL melkquotummodel moeten lanceren :yes: en wat belangrijker is; DUIDELIJK COMMUNICEREN :!: dan stonden er nu bij veehouders geen hagelnieuwe stal half leeg :idea: en was hen veel leed bespaard gebleven :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » zo sep 23, 2018 19:27

Schoonvelde schreef:
Arno schreef:@henk
Ouderwetsch :lol: :lol: ,ja daar heb je wel gelijk in ja ,ik zou nog steeds happy zijn met een draaischijf tekefoon :wink:
Maar je praat een beetje dubbel daar ,aan de ene kant zeg je dat ‘ze’ toch niet luisteren en aan de andere kant zeg je dat social media een groot verschil maakt :?:
Ik was persoonlijk altijd erg uitgesproken op coop bijeenkomsten en kritisch over wat er gedaan werd ,of meer wat er niet gedaan werd ,toen iemand me vroeg of ik me niet verkiesbaar wou stellen heb ik dat maar gedaan.
Ik heb er eerlijk gezegd weinig tot geen tijd voor maar toch denk ik dat het wat helpt om in dat soort besturen te gaan ,anders zitten er nl alleen maar mensen die er wel tijd voor hebben maar misschien niet altijd even kritisch zijn :idea:

(y)

Een enorm zwaktebod Henk.
Ook jij zat vol idealen toen je voor LTO gevraagd werd. Binnen een jaar draaide je 180 graden...

Zwaktebod 2 in het algemeen is het verweer van bestuurders dat critici zelf maar moeten gaan besturen.
Kul natuurlijk :!: Hunnie hebben zich aangeboden om dat te doen. En tegenwoordig staan ze man aan man te pruilen dat criticasters het dan maar moeten doen (n)
Dus ze kunnen niet tegen kritiek :no: of dulden geen kritiek...

Henk

Berichtdoor G.U. » ma sep 24, 2018 07:59

Vol goede moet beginnen te besturen en vervolgens door je achterban uitgekotst worden omdat niemand het toch ooit goed kan doen. Onze voormannen moeten er voor ons zijn maar andersom moeten wij er net zo hard voor hen zijn
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor jan.nl » ma sep 24, 2018 09:38

G.U. schreef:Vol goede moet beginnen te besturen en vervolgens door je achterban uitgekotst worden omdat niemand het toch ooit goed kan doen. Onze voormannen moeten er voor ons zijn maar andersom moeten wij er net zo hard voor hen zijn

Je bedoeld misschien vol goede moed :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » ma sep 24, 2018 17:19

G.U. schreef:Vol goede moet beginnen te besturen en vervolgens door je achterban uitgekotst worden omdat niemand het toch ooit goed kan doen. Onze voormannen moeten er voor ons zijn maar andersom moeten wij er net zo hard voor hen zijn

Dat is een automatisme zolang ze het goed doen... :idea:

Henk

Berichtdoor G.U. » di sep 25, 2018 11:25

Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor bekapper » zo sep 30, 2018 19:57

G.U. schreef:https://www.gddiergezondheid.nl/diergezondheid/management/klauwaandoeningen/klauwgezondheidsscore/stinkpoot
De gd schrijf geregeld bekappen voor en de vloeren en ligplaatsen schoon en droog te houden. Heb je daar ook nog iets aan toe te voegen bekapper?

Stinkpoot begint met een infectie op de tussenklauwhuid zoals gd beschrijft. Daarna komen de kloven. De kloven kan je zuiver snijden met bekappen. Een infectie, is een wonde, kan je NIET wegsnijden. De Mortellaro heeft geen vat op de kloven maar op de wonden van de infectie. Daarom voetbad zeker zo belangrijk als bekappen.
Met het voetbad moet je wel de tussenklauwhuid bereiken. Dit kan door een lang voetbad (8 a 10 meter), of een paar keer na elkaar de dieren erdoor laten gaan, of een produkt dat wordt opgenomen door de huid om via de huid bij de aandoening te kunnen.
bekapper

Berichtdoor Hindrik » zo sep 30, 2018 22:38

''Met het voetbad moet je wel de tussenklauwhuid bereiken. Dit kan door een lang voetbad (8 a 10 meter), of een paar keer na elkaar de dieren erdoor laten gaan, of een produkt dat wordt opgenomen door de huid om via de huid bij de aandoening te kunnen.''

Evt iets zeep toevoegen om de oppervlaktespanning weg te nemen :?:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor bekapper » di okt 02, 2018 21:06

Hindrik schreef:''Met het voetbad moet je wel de tussenklauwhuid bereiken. Dit kan door een lang voetbad (8 a 10 meter), of een paar keer na elkaar de dieren erdoor laten gaan, of een produkt dat wordt opgenomen door de huid om via de huid bij de aandoening te kunnen.''

Evt iets zeep toevoegen om de oppervlaktespanning weg te nemen :?:

zou kunnen, weet ik niet. Wel oppassen dat de zeep niet in de we gaat zitten.
bekapper

Berichtdoor jan.nl » zo okt 07, 2018 09:52

Las in de krant dat Groningen ook op slot gaat voor geiten kippen varkens,vreemd eigenlijk daar is toch ruimte zat! :|
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor melker » zo okt 07, 2018 10:06

Groningen is meest linkse provincie van NL :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Wim R » zo okt 07, 2018 11:42

jan.nl schreef:Las in de krant dat Groningen ook op slot gaat voor geiten kippen varkens,vreemd eigenlijk daar is toch ruimte zat! :|

Hebben dit al wel eens meer gezegd. Brabant is de voorloper als het over dit soort beslissingen gaat. De rest volgt na enkele jaren gewoon. Het landelijk beleid is zeker niet pro veehouderij te noemen. Zag Carola van de week op een filmpje zeggen dat we niet zonder de boeren kunnen, maar aan de andere kant is minder dieren gewoon het beleid.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Gerben77 » zo okt 07, 2018 12:05

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/843615-betekent-synthetische-melk-het-einde-van-de-melkkoe

Zuivel industrie misschien op inhaken dat melk juist van de koe komt ,en dit benadrukken komt i.p.v. allerlei vies gerotzooi in labaratoria met allerlei ingrediënten !

Google of you tube, maar eens op synthetische melk, allerlei vies gesmeer zelfs met shampoo om t als melk te verkopen :?
Gerben77

Beroep: melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie