Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 25, 2018 17:00

Karla schreef: Nou, wees gerust. Niemand heeft het eeuwige leven. En dus is niemand een blijver :idea:

:cheers: :cheers: :cheers:
Erik1979

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 25, 2018 17:02

Wat ik als eerste gesprek met Stef Krabbenborg geleerd heb is: hoe ga je uitelkaar en hoe stop je met zoveel mogelijk geld in de portemonnee. Want dat je stopt staat vast.
Erik1979

Berichtdoor Henk » wo apr 25, 2018 18:56

Ik denk wanneer je je farm kan doorgeven aan een volgende generatie, dat dit de prio heeft boven een dikke portemonnee...
Geld heb je nix aan, vooral nu niet.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 25, 2018 19:15

Henk schreef:Ik denk wanneer je je farm kan doorgeven aan een volgende generatie, dat dit de prio heeft boven een dikke portemonnee...

Ik zou het ook leuk vinden als èèn van mijn kinderen het bedrijf over neemt. Daar wordt ook naar toe gewerkt.

Ik heb er regelmatig met Stef over. Hij heeft als mening dat daarvoor de grondprijzen moeten stijgen. Daarmee groeit het vermogen en daarmee is veel financierbaar.

Het is makkelijker geven als jou bedrijf 10.000.000 waard is dan als het 1.000.000 waard is.
Erik1979

Berichtdoor macdonalds » wo apr 25, 2018 19:44

boerderij weggeven :lol: ze kunnen ervoor werken en uiteindelijk kan er vermogen worden overgedragen of familie vermogen worden geinvesteerd in hun gedeelte van het bedrijf. denk dat met een groter aandeel eigen vermogen (in mijn geval 100 percent) meer te freubelen falt dan met een hoop geleend geld :oops:
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor jan.nl » do apr 26, 2018 10:31

Karla schreef:Wij leveren aan Bel, en daar zijn de contracten niet verhandelbaar. Op dit moment kun je alleen uitbreiden als je bijv een zoon of dochter hebt die een bedrijf erbij koopt die ook een contract heeft met Bel. Dan kun je ze samenvoegen. Voor ons is het niet mogelijk om een contract erbij te kopen. Ook niet als we bijv de buurman erbij kopen die ook aan Bel levert. De fabriek neemt dat contract dan in en je hebt dan alleen het bedrijf nog.

Bij elke fabriek is het weer anders geregeld. Maar Lactalis voegt ook geen contracten meer samen. Ze willen de komende jaren 10% minder melkaanvoer en dat willen ze op die manier bereiken. Dus contracten van stoppers ed innemen. Tenzij het bedrijf gewoon wordt voortgezet. Dus als je het bedrijf in zijn geheel verkoopt is er "niks" aan de hand.

De leveranciersvereniging van Bel heeft voor dit jaar een akkoord met de fabriek wat betreft een vast melkprijs voor 2018. Dat is 35 cent. daarnaast kun je nog 0.6 cent weidetoeslag krijgen en 1.5 cent, per 1 juli, voor gmo vrij. Dat laatste is geen keuze. Dat is verplicht.
De 35 cent is het gemiddelde voor dit jaar. In april en mei is het 33.5 cent, in juni 35.5 cent en juli, augustus en september is 36.5 cent excl het weide- en gmo vrij toeslag. enz.
Vorig jaar was het zo dat het totale volume van de leden van de leveranciersvereniging niet vol kwam. Dus konden we ongelimiteerd leveren. Dit jaar is er waarschijnlijk maar een extra van 5%. Dat houdt voor ons 90.000kg minder leveren. Maar daar tegenover staat een betere melkprijs.
En dus minder koeien melken :arrow: minder hard werken :arrow: en meer verdienen. En dat is wat iedereen hier wil.
Maar in Nederland werkt dat niet zo :roll: . Die willen alleen maar groter, groter, grootst. Anders ben je geen blijver. Nou, wees gerust. Niemand heeft het eeuwige leven. En dus is niemand een blijver :idea:

Schaalvergroting zet gewoon door ,ook in france,lukt het niet dan ben je stopper.Meeste nl veehouder die(flink) groeiden deden dat omdat de stallen verouderd waren of versleten...Enkele hadden te grote ambities,maar die zijn weer gestopt. :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » do apr 26, 2018 10:32

Erik1979 schreef:
Henk schreef:Ik denk wanneer je je farm kan doorgeven aan een volgende generatie, dat dit de prio heeft boven een dikke portemonnee...

Ik zou het ook leuk vinden als èèn van mijn kinderen het bedrijf over neemt. Daar wordt ook naar toe gewerkt.

Ik heb er regelmatig met Stef over. Hij heeft als mening dat daarvoor de grondprijzen moeten stijgen. Daarmee groeit het vermogen en daarmee is veel financierbaar.

Het is makkelijker geven als jou bedrijf 10.000.000 waard is dan als het 1.000.000 waard is.

Niet mee eens :no: Banken lenen steeds nadrukkelijker uit op basis van resultaat en minder op onderpand.
Wanneer er een inkomen moet worden verdiend door de volgende generatie kunnen ze dat makkelijk met die farm met 1 mio waarde dan 10 mio, uitgaande van hetzelfde bedrijf...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Karla » do apr 26, 2018 10:39

jan.nl schreef:Schaalvergroting zet gewoon door ,ook in france,lukt het niet dan ben je stopper.Meeste nl veehouder die(flink) groeiden deden dat omdat de stallen verouderd waren of versleten...Enkele hadden te grote ambities,maar die zijn weer gestopt. :wink:

Indd, hier zijn de bedrijven in grote de laatste jaren bijna verdubbeld. Dat komt oa omdat, tot dit jaar, de contracten vaak in z'n geheel overgingen naar de koper. Bijv buurman stopt en heeft een contract van 250.000kg en 50 ha land. Jij ben geinteresseerd en wordt het eens over de prijs. Nou dan groei je dus in 1 klap flink door. (vaak werd er nog wel wat afgeroomd door de fabriek).
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor hulsteins » do apr 26, 2018 12:25

jan.nl schreef:
Karla schreef:Wij leveren aan Bel, en daar zijn de contracten niet verhandelbaar. Op dit moment kun je alleen uitbreiden als je bijv een zoon of dochter hebt die een bedrijf erbij koopt die ook een contract heeft met Bel. Dan kun je ze samenvoegen. Voor ons is het niet mogelijk om een contract erbij te kopen. Ook niet als we bijv de buurman erbij kopen die ook aan Bel levert. De fabriek neemt dat contract dan in en je hebt dan alleen het bedrijf nog.

Bij elke fabriek is het weer anders geregeld. Maar Lactalis voegt ook geen contracten meer samen. Ze willen de komende jaren 10% minder melkaanvoer en dat willen ze op die manier bereiken. Dus contracten van stoppers ed innemen. Tenzij het bedrijf gewoon wordt voortgezet. Dus als je het bedrijf in zijn geheel verkoopt is er "niks" aan de hand.

De leveranciersvereniging van Bel heeft voor dit jaar een akkoord met de fabriek wat betreft een vast melkprijs voor 2018. Dat is 35 cent. daarnaast kun je nog 0.6 cent weidetoeslag krijgen en 1.5 cent, per 1 juli, voor gmo vrij. Dat laatste is geen keuze. Dat is verplicht.
De 35 cent is het gemiddelde voor dit jaar. In april en mei is het 33.5 cent, in juni 35.5 cent en juli, augustus en september is 36.5 cent excl het weide- en gmo vrij toeslag. enz.
Vorig jaar was het zo dat het totale volume van de leden van de leveranciersvereniging niet vol kwam. Dus konden we ongelimiteerd leveren. Dit jaar is er waarschijnlijk maar een extra van 5%. Dat houdt voor ons 90.000kg minder leveren. Maar daar tegenover staat een betere melkprijs.
En dus minder koeien melken :arrow: minder hard werken :arrow: en meer verdienen. En dat is wat iedereen hier wil.
Maar in Nederland werkt dat niet zo :roll: . Die willen alleen maar groter, groter, grootst. Anders ben je geen blijver. Nou, wees gerust. Niemand heeft het eeuwige leven. En dus is niemand een blijver :idea:

Schaalvergroting zet gewoon door ,ook in france,lukt het niet dan ben je stopper.Meeste nl veehouder die(flink) groeiden deden dat omdat de stallen verouderd waren of versleten...Enkele hadden te grote ambities,maar die zijn weer gestopt. :wink:

:roll:
ik merkte hier een paar jaar terug op
dat FR bedrijven al groter waren in oppervlak als NL
en ik voorspelde dat er in 2020 méér wordt gemolken in FR dan in NL per bedrijf

daar werd ik toen
weer
hartelijk om uitgelachen

en toen zei jij :
"je moet nu nog zo snel mogelijk een zo groot mogelijke stal met zo veel mogelijk VV zetten "
"je moest 'ns weten wat er hier allemaal gebeurt en gebouwd wordt "
"ik sprak een fabriekstankeninstallateur en die waren volledig overbooked
zoveel verwerkingscapaciteit als er hier nu bijgebouwd wordt "

en nu doet onze Janno ,
met z'n gebruikelijke aanpassingen en afrondingen van z'n eigen visie van destijds
net of ie 't allemaal al lang al wist en allang gezegd heb
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Erik1979 » do apr 26, 2018 13:58

Henk schreef:
Erik1979 schreef:

Niet mee eens :no: Banken lenen steeds nadrukkelijker uit op basis van resultaat en minder op onderpand.
Wanneer er een inkomen moet worden verdiend door de volgende generatie kunnen ze dat makkelijk met die farm met 1 mio waarde dan 10 mio, uitgaande van hetzelfde bedrijf...

Probeer eens een huisje te kopen en iedere maand een beetje geld af te geven dus in èèn keer bij de overname een flink bedrag aan je ouders als het bedrijf weinig waard is. Daarbij is het makkelijker om je opvolger 6.000.000 te schenken als je geld zat hebt dan 100.000 als je al te kort hebt.
Erik1979

Berichtdoor poekske » do apr 26, 2018 16:48

Wat een wiskunde...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor jan.nl » do apr 26, 2018 22:47

"
hulsteins"]

Maar in Nederland werkt dat niet zo :roll: . Die willen alleen maar groter, groter, grootst. Anders ben je geen blijver. Nou, wees gerust. Niemand heeft het eeuwige leven. En dus is niemand een blijver :idea:[
ik merkte hier een paar jaar terug op
dat FR bedrijven al groter waren in oppervlak als NL
en ik voorspelde dat er in 2020 méér wordt gemolken in FR dan in NL per bedrijf

Niet zo moeilijk ,ze jagen de laatste tijd hier de boeren het land uit :yes:
Alleen paar keutel boertjes blijven over...
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Gerben77 » za apr 28, 2018 12:57

Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Corjan » za apr 28, 2018 14:35

Denk dat als we geen sexed semen hadden, en we geen tochtigheids hormonen mochten gebruiken de melkprijs een stukkie hoger zou liggen :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor hulsteins » za apr 28, 2018 22:41

jan.nl schreef:Niet zo moeilijk ,ze jagen de laatste tijd hier de boeren het land uit :yes:
Alleen paar keutel boertjes blijven over...

of course
alleen is er 1 die al een kleine 10 jaar dit aankondigde
en 1 die al ruim 10 jaar 't tegendeel verkondigt

maar dat zijn details , vtf details , we moeten nu samen verder .. 8)

Hoe ken 't dat we zovér zijn afgedaald
zovér zijn afgedaald met de NL algemene opinie ,
met LNV , met rabo én met LTO ?

Welke opinionmaker , welke dairy-lobyist , welke plattelandsfilosoof ,
welke vtf-antenne midden in den lage landen
welke wandelgangenonderhandelaar
welke fluisteraar in de oren van de romeinse lto keizers

heb hier gruwelijk z'n taak verzaakt ?
Wie ? WIE ? WIE ?
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist