Derogatie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Derogatie

Berichtdoor stroomdal » za jan 14, 2017 15:22

Kan iemand mij eens uitleggen wat het voordeel is om derogatie te behouden ten opzichte van alle nadelen die nu op ons afkomen? Ik begrijp dat derogatie voor een niet-grondgebonden bedrijf noodzakelijker is dan een grondgebonden bedrijf. En als je nu in de situatie zit om mest aan te kunnen voeren is beide interessant.

Ook snap ik dat FC de derogatie wil houden want zonder derogatie gaat de boer kiezen of hij (veel meer) mest af gaat voeren of dat hij die koe wegdoet. Als dat fifty-fifty is zullen er toch nog een 200.000 koeien verdwijnen waar FC dus geen melk van ontvangt. En niet alleen nu even niet maar straks ook niet.

Het voordeel van meer mest op je grond snap ik ook maar daar staat tegenover: 80% gras, verplichte grondmonsters (met alle regeltjes), verplichte kringloop/Bex? En vooral veel googelende adviseurs die het graag moeilijk voor je willen maken. Ik kan er nameljk gruwelijk kwaad om worden dat overal gedaan wordt dat een boer een database is en haal de hendel maar over en zo moet het :no:

Als boer probeer je toch uit jezelf je land (met gerichte grondmonsters) goed te bemesten, en probeer je toch zelf zoveel mogelijk het cirkeltje te sluiten? Waarom dan al die verplichtingen met torenhoge boetes voor een verkeerd kruisje?

Snap ik nou iets helemaal niet???
stroomdal

Re: Derogatie

Berichtdoor poekske » za jan 14, 2017 17:05

Geen derogatie is mogelijkk, minder regels niet. Regels komen er toch
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Henk » za jan 14, 2017 17:51

Bex is in veel gevallen sowieso interessant om aan mee te doen :yes:
Wat ik raar aan derogatie vindt is dat het inhoudelijk van alles kan betekenen...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » za jan 14, 2017 18:04

we moeten juist meer mest op land krijgen ipv minder. dus hoe iemand voor afschaffing van derogatie kan zijn is mij een raadsel. iets wat je weggeeft krijg je niet zomaar weer terug of wellicht wel nooit.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Freddy » wo jul 05, 2017 19:56

http://www.boerenbusiness.nl/mest/artik ... sderogatie

Goede insteek lijkt mij! Met name de verhoging naar 300 kg N uit dierlijke mest zou mooi zijn.
En als ze inderdaad per gewas gaan doen, moeten ze voederbieten ook mee laten tellen.
Freddy

Berichtdoor Sander » wo jul 05, 2017 20:28

waarom niet voor alle gewassen?
Sander

Berichtdoor marcelv » wo jul 05, 2017 22:09

Sander schreef:waarom niet voor alle gewassen?

omdat andere gewassen eerder gevoelig zijn voor uitspoeling dan grasland. bovendien is het kansloos om voor alles de norm omhoog te krijgen.
marcelv

Berichtdoor Sander » wo jul 05, 2017 22:46

bedoel eigenlijk waarom niet voor elk gewas bemesten na wat je eraf haalt.
Sander

Berichtdoor coen dp » wo jul 05, 2017 22:56

klinkt allemaal leuk :yes: maar hoe gaan we er voor zorgen dat boeren die de extra mestruimte voor grasland niet stug op het uitspoelingsgevoelige maisland uitrijden en dan op gras iets meer kas blijven strooien?
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Sander » wo jul 05, 2017 23:45

gps :wink:
Sander

Berichtdoor Henk » do jul 06, 2017 09:14

coen dp schreef:klinkt allemaal leuk :yes: maar hoe gaan we er voor zorgen dat boeren die de extra mestruimte voor grasland niet stug op het uitspoelingsgevoelige maisland uitrijden en dan op gras iets meer kas blijven strooien?

Zo gaat het al jaren :yes: en wat denk je van wintertarwe :yes: De kuups die daar op mogen maar er niet komen verdwijnen gewoon op een ander perceel :yes:
Maar dr zal best een moment komen dat elke mestton in NL is uitgerust met weeg- en monsterapparatuur :idea:

Henk

Berichtdoor Erikjan » do jul 06, 2017 09:37

Henk schreef:[Maar dr zal best een moment komen dat elke mestton in NL is uitgerust met weeg- en monsterapparatuur :idea:

Lekker, alles nog duurder maken :roll:
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Hans van Bergen » do jul 06, 2017 10:33

:no: :no: :no: Tarwe wordt vaak/altijd int voorjaar bemest met de sleepslang. Goed bezig weer die Romijn (y)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Wim R » do jul 06, 2017 11:12

Hans van Bergen schreef::no: :no: :no: Tarwe wordt vaak/altijd int voorjaar bemest met de sleepslang. Goed bezig weer die Romijn (y)

:no: :no: :no: Tarwe kan het prima zonder fosfaat. Waarom je fosfaat op een gewas brengen als deze geen behoefte heeft. Dit is bemesten op maat :idea: :idea:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » do jul 06, 2017 11:26

Wim R schreef:
Hans van Bergen schreef::no: :no: :no: Tarwe wordt vaak/altijd int voorjaar bemest met de sleepslang. Goed bezig weer die Romijn (y)

:no: :no: :no: Tarwe kan het prima zonder fosfaat. Waarom je fosfaat op een gewas brengen als deze geen behoefte heeft. Dit is bemesten op maat :idea: :idea:

Heb een jaar of 10 geleden es de tarwe in het voorjaar laten bemesten met drijfmest. Wss was de tarwe al te lang oid want nadien was de stand van het gewas veel holler. Khad nog nooit zukke slechte tarwe gehad :no:
Sindsdien doen we zoals dr voor; alleen bemesten met kunstmest :yes:
Volgens mij hebben de bespaarde kuubs drijfmest meer rendement als bonus op het maisland :yes:

Henk

Volgende

Keer terug naar Koe en economie